Van schriftelijk bod tot compromis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Van schriftelijk bod tot compromis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 16:19

Zal er misschien als eerste bij vertellen dat ik in België woon.

Wij hebben een schriftelijk bod geldig tem zaterdag ivm aankoop woning (wij zijn de kopers).
Nu ziet het er niet naar uit dat de compromis eerstdaags in orde gaat geraken.

Puur hypothetisch gezien, wat als ik na zaterdag weiger de compromis te ondertekenen?
Heb ik dan verplichtingen (behalve mijn notaris te betalen)?
Want er is uiteraard al een compromis, alleen zijn beide notarissen het niet eens en is het een over en weer gemail ivm aanpassingen.

Ik wil deze vraag niet aan mijn notaris stellen omdat ik zeker niet de indruk wil wekken dat ik de verkoop niet door wil laten gaan.

Wel ontbreken er nu echt wel belangrijke dingen bij de compromis, dus ga ik hem zonder aanpassing zeker niet ondertekenen, dus wat als de notarissen het niet eens geraken?
Aan de andere kant vind ik het ook enorm lastig dat alles zo lang blijft duren en wie weet hoe lang het nog gaat duren.

Iemand hiermee ervaring of eventuele lotgenoten? :Y)

ponyparadijs

Re: Van schriftelijk bod tot compromis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:25

Zover ik weet ben je hier in NL verplicht om bij een voorlopig koopcontract (neem aan dat je dat bedoelt) een bepaald percentage van de aankoopsom te betalen als je om de 1 of andere reden niet wil tekenen.
Mits het niet als uitsluitings regel in het contract staat.

Hier teken je bijvoorbeeld onder voorbehoud van financiering
Mocht dat niet rond komen betaal je niets
Maar als je ineens een ander huis ziet wat je beter past moet je wel wat betalen
Voor zover ik wel eens heb gehoord is dat 10%
En dat is best een hoop op een huis

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 16:35

Ik denk dat het voorlopig koopcontract de compromis is.
Bij compromis moeten we idd 10% betalen en die zijn we dan kwijt als we er toch willen vanaf zien om redenen die niet bij de uitsluitingen staan, zoals lening.

Wij hebben enkel een schriftelijk bod gedaan, dus x biedt € aan Y. Bod is geldig tot 28/02/15. Waarop koper geschreven heeft voor akkoord. Met beide handtekeningen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:37

De makelaar heeft ons toen duidelijk gewaarschuwd dat een bod bindend is. Als de verkoper het bod goedgekeurd heeft dan moet je een schadevergoeding betalen bij verbreking. Tenzij onderling akkoord natuurlijk...
Als je eenmaal een bod hebt gedaan dan kom je er nog moeilijk onder uit. Tenzij je opschortende voorwaarden er in hebt laten zetten

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:42

nathe schreef:
De makelaar heeft ons toen duidelijk gewaarschuwd dat een bod bindend is. Als de verkoper het bod goedgekeurd heeft dan moet je een schadevergoeding betalen bij verbreking. Tenzij onderling akkoord natuurlijk...
Als je eenmaal een bod hebt gedaan dan kom je er nog moeilijk onder uit. Tenzij je opschortende voorwaarden er in hebt laten zetten

Maar dan kunnen er nog steeds niet de meeste vreemde dingen in een voorlopig koopcontract worden gezet, lijkt me? Dus dan moet je het voorlopig koopcontract nog steeds overeen komen? Zou mooi zijn als dan alles bij de verkoper ligt. Dat die bij wijze van alles in het voorlopig koopcontract kan zetten en dat je dan akkoord moet gaan of 10% moet betalen.

Al hadden wij een aardig standaard koopcontract, waarop we ook aan konden geven wat we wel en niet wilden overnemen tegen welk bedrag. TS's situatie is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk... Ik begrijp niet zo goed waarop die compromis (die wellicht toch flink anders kan zijn dan de NL'se voorlopige koopcontract) nu zou blijven hangen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:45

Als jullie een overeenkomst hebben wat komen er dan nu voor apen uit de mouw waarop je bent gaan twijfelen. na het bezichtigen en kijken weet je toch waar je op bied, als er naderhand allerlei eisen van de verkopende partij bij komen die je niet had kunnen weten dan kun je onder het compromis uit. Als jullie met allerlei aanvullende eisen komen dan had je geen bod moeten doen voor je daarover overeenstemming had bereikt.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:45

Opschortende voorwaarden zijn geld gerelateerd in België. Wanneer je dan niet aan een hypothecaire lening kan geraken (binnen 3 weken na ondertekening bod + schriftelijk bewijs van minstens 3 banken dat je geen lening krijgt), dan wordt de verkoop ontbonden zonder kosten voor de koper. Maar die voorwaarden moeten al genoteerd zijn bij het bod, anders is het niet geldig

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:46

Hebben ze in België geen juridisch loket? Heb geen idee wat dit in België zou betekenen en het lijkt mij dan ook nutteloos om de regels in NL erbij te halen :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 16:49

Ik ben niet helemaal zeker dat ik je vraag begrijp djinnie.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Er ontbreken nog kopies van keuringen (elektriciteit etc), ontbreekt iets over voorverkoop recht water en zeewegen, zij willen er niks inzetten ivm het toch niet krijgen een lening, geen datum waarop verkoper eruit moeten, etc etc.
Dus toch wel belangrijke zaken.

Nog even duidelijk stellen, ik heb geen compromis of voorlopige koopovereenkomst getekend hé.
Van die regels en 'boetes' ben ik me bewust.

Maar mijn schriftelijk aanvaard bod verloopt op 28/02/2015 maar ik kan nog steeds geen compromis tekenen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:10

Dus als ik het goed begrijp moet je tekenen voor iets waarvan je niet weet waar je voor tekent. Als de verkoper niet alle papieren kan overleggen voor het tekenen dan zou ik ook niet tekenen, helaas voor je maar dan zit er vast een dikke adder onder het gras.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:12

Ik moet nog helemaal niks tekenen. Daarvoor heb ik natuurlijk de notaris aangesproken, om kijken of alles wel in orde is. En nu blijken er verschillende dingen te ontbreken bij de compromis en zegt notaris me niet te tekenen totdat alle aanpassingen gedaan zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:14

Maar waarom zou je deze vraag niet bij je notaris kunnen neerleggen?
Deze is tenslotte in 'dienst' van jou
En als je hem uitlegt dat je niet zo zeer van het huis af wil maar dat je wil weten wat er gebeurd als ....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:20

Misschien panikeer ik ook te snel en is de compromis vrijdag ineens in orde.
Ik heb al heel wat info gekregen via pb.
Als er toch nog vragen overblijven ga ik zeker wel bellen met de notaris.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:29

Voor nu zegt je notaris zelf ook niet te tekenen.
Dus hij snapt vast je twijfels en vragen wel

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:36

Als je onzeker bent, bel zeker naar notaris.
Maar opschortende voorwaarde kunnen ze weigeren uiteraard (ivm lening).
Wanneer ze er uit moeten, moet wel vastgelegd worden natuurlijk, maar is toch gewoon standaard bij verlijden van de akte binnen de x maanden na compromis (meestal 4).
Keuringen ed moeten sowieso in orde zijn, dus geen paniek!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:17

Keuringen waren in orde.. Dus daar maak ik me weinig zorgen over. Snap alleen niet dat de notaris die niet bij de compromis voegt..
Verkoper hebben geen bezwaar tegen die opschortende voorwaarde, dus snap de notaris niet, dat hij hier wel probleem van maakt.
Ga de reactie van notaris verkoper even afwachten en dan bellen als er geen schot in de zaak komt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:16

Kirrr schreef:
Keuringen waren in orde.. Dus daar maak ik me weinig zorgen over. Snap alleen niet dat de notaris die niet bij de compromis voegt..
Verkoper hebben geen bezwaar tegen die opschortende voorwaarde, dus snap de notaris niet, dat hij hier wel probleem van maakt.
Ga de reactie van notaris verkoper even afwachten en dan bellen als er geen schot in de zaak komt.

Verplichte keuringen moeten bij het verlijden van de akte in orde zijn, niet bij de compromis. Wel moet er bv een EPC zijn op het moment dat het te koop wordt aangeboden, maar enige negatieve gevolg daarvan kan zijn dat de verkoper een boete krijgt als hij te laat is en betrapt wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:19

Wanneer jullie samen iets ondertekend hebben (schrifteliijk) ben je de verkoper wel degelijk iets verschuldigd, wat waren de voorwaarden onder het voorlopige bod?
Bij een bod zit dat wellicht anders (opschortende voorwaarden) maar het is wel bindend... Echter door de datum zou je er "onder uit" kunnen komen. Na morgen is jouw bod in principe niet meer geldig nl.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:35

De vraag is niet alleen of ik de verkoper iets schuldig ben, maar ook of de verkoper mij iets schuldig is.

Er staan helemaal geen voorwaarden op. Het is opgemaakt naar voorbeeld van de notaris van de verkoper. Omdat op moment dat wij een bod deden (mondeling) er nog bodemattesten etc opgevraagd moesten worden en de compromis dus zeker nog 10dagen op zich liet wachten. We zouden met een datum van 2 weken voldoende hebben.
Dit is zo allemaal op mail gezet door die notaris. Daarin staat heel duidelijk dat het enkel maar is zodat we beide een beetje zekerheid hebben totdat de compromis in orde is.
Ik betwijfel ten zeerste of wij mekaar op basis van het documentje dat we hebben iets verschuldigd zijn na morgen.
Nergens staat wat er zou gebeuren als 1 van ons beide het wil verbreken.
Ik heb dus hetzelfde gevoel als wat jij hier zegt Ayasha.

Calisto, de keuringen zijn al in orde, zoiets staat ook vermeld in de compromis, maar de bewijzen, dus de documenten van de keuringen zelf zijn niet bij de compromis gevoegd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:55

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 11:00

Bedankt voor de link! Ik lees ook zoveel tegenstrijdige dingen.
Volgens mij heeft de notaris wat dingen onder elkaar gegooid.

Wij hadden een schriftelijk bod kunnen doen met een einddatum waarvoor de verkoper moest beslissen of er een akkoord was over ons bod.
Maar zo is het helemaal niet gegaan.
Nu staat er effectief een einddatum op ons akkoord volgens mij.
Maar ik vind niks wettelijk om dat te staven.

Op dit moment is er nog geen probleem, maar ik wil al graag wat op de voorbaan zijn.

Ga sowieso volgende week bellen met mijn notaris.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:06

Kan je geen andere notaris bellen voor advies? :)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:54

Kirrr schreef:
De vraag is niet alleen of ik de verkoper iets schuldig ben, maar ook of de verkoper mij iets schuldig is.

Er staan helemaal geen voorwaarden op. Het is opgemaakt naar voorbeeld van de notaris van de verkoper. Omdat op moment dat wij een bod deden (mondeling) er nog bodemattesten etc opgevraagd moesten worden en de compromis dus zeker nog 10dagen op zich liet wachten. We zouden met een datum van 2 weken voldoende hebben.
Dit is zo allemaal op mail gezet door die notaris. Daarin staat heel duidelijk dat het enkel maar is zodat we beide een beetje zekerheid hebben totdat de compromis in orde is.
Ik betwijfel ten zeerste of wij mekaar op basis van het documentje dat we hebben iets verschuldigd zijn na morgen.
Nergens staat wat er zou gebeuren als 1 van ons beide het wil verbreken.
Ik heb dus hetzelfde gevoel als wat jij hier zegt Ayasha.

Calisto, de keuringen zijn al in orde, zoiets staat ook vermeld in de compromis, maar de bewijzen, dus de documenten van de keuringen zelf zijn niet bij de compromis gevoegd.

De compromis is een verkoopovereenkomst, waarin een prijs wordt afgeschreven voor het beschreven goed. Als er beschreven staat dat de keuringen in orde zijn is dat toch voldoende? Indien niet is het goed niet zoals beschreven en is dit aanleiding voor ontbinden van overeenkomst/schadevergoeding/... afhankelijk van in welke mate het goed afwijkt van wat wordt beschreven in de overeenkomst.

Jouw bod is geldig tot morgen, tot op heden is de verkoper jou dan niks verschuldigd als dit bod niet aanvaard werd. Of heeft hij dit aanvaard?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:09

Ja hij is akkoord gegaan.

t klinkt ingewikkeld vanwege specifieke Belgische termen. Intressant.. dat wel.. Ik volg :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 17:05

Bod is aanvaard. Wel op datzelfde document als er staat geldig tot 28/02.