verspillen kans uitkering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Regallie

verspillen kans uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 11:24

Ik schrijf dit topic om mijn ei (lees frustratie) kwijt te raken en om tips/advies.

Om maar met de deur in huis te vallen:

Ongeveer 2 weken geleden kreeg ik om mijn huidige werk te horen dat mijn contract niet wordt verlengd. Mijn contract loopt af op 31-3. Heel vervelend natuurlijk, want ik zag dit totaal niet aankomen. Maar ja het is niet anders en hop door. Er zal toch geld binnen moeten komen, dus direct weer aan de sollicitatie geslagen. Gelukkig voor mij niet zonder resultaat. Ik heb een baan aangeboden gekregen voor 4 maand, waar ik per direct kan beginnen. Natuurlijk heb ik dit overlegt bij mijn huidige werkgever en ik zou per direct weg kunnen, maar ik neem dan als het ware wel "ontslag".

Het zekere voor het onzekere genomen en vanmorgen contact gehad met de vakbond. Blijkt dus dat ik mijn rechten verspil op een uitkering door deze baan aan te nemen. Dit omdat ik ontslag neem, hierbij vervallen mijn rechten op een uitkering en moet ik eerst weer 26 weken (half jaar) werken om recht te krijgen op een uitkering. Maar nu heb ik maar een contract voor 4 maanden aangeboden gekregen. Het is echt een functie om een piek op te vangen en daarna is de functie dus overbodig.

Als ik mijn tijd uitzit bij mijn huidige werkgever heb ik daarna nog recht op 4 of 5 maanden uitkering. Dat zou betekenen dat ik door dit te doen langer financiële zekerheid heb dan door het aannemen van de baan.

Ik vind het zo krom. Ik heb direct actie ondernomen om te zorgen dat ik niet thuis kom te zitten en een uitkering hoef te trekken.

Nu heb ik het hier natuurlijk met mijn huidige werkgever over gehad en zij willen mij wel helpen. Ik zou eventueel een maand onbetaald verlof kunnen nemen. Zo hoef ik geen ontslag te nemen en kan ik wel bij de andere werkgever beginnen. Mooi natuurlijk dat ze me willen helpen, maar wie weet of dit wel mag?

MacavityL

Re: verspillen kans uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:34

Wat fijn dat je huidige werkgever zo meedenkend is!

Ik weet het niet zeker, maar die 26 weken maakt toch niet uit voor welke werkgever dat is? Zolang je maar 26 weken hebt gewerkt (in de 36 weken voor werkeloosheid)? Dus dat jij ervoor kiest om een andere baan te nemen zou niet uit moeten maken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ering.html

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:36

Dus als ik het goed begrijp kan jij 1-3 beginnen bij je nieuwe werkgever?
Ik zou zeker die kans aanpakken om onbetaald verlop op te nemen, volgens mij mag dat gewoon wettelijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:40

Ik zou de bond nog even terugbellen met die vraag dan weet je het zeker. Ik snap dat je die baan niet wil mislopen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:41

Wat ik vind de situatie van eenvvriend van mij heb begrepen, maakt het niet uit waar je werkt, als het maar aaneengesloten 26 weken Is. Daarbij mag jij opzoek gaan naar een vervangende baan als jij tehoren hebt gekregen dat je ontslagen word.

Daar moet de huidige werkgever zelfs de ruimte voor geven.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:43

Ik heb ook altijd begrepen dat je minimaal 26 weken aaneengesloten moet hebben gewerkt wil je recht hebben op een uitkering dus zou je dat in dit geval gewoon ook moeten krijgen volgens mij.
Klopt wel dat je geen recht op een uitkering hebt als je zelf ontslag neemt maar hier ga je toch aaneengesloten over van de ene baan naar de andere baan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:44

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:53

Ik heb bij het UWV gewerkt op de klantenservice WW-afdeling, er gaat gekeken worden hoe noodzakelijk het was om je huidige baan op te zeggen. In jouw geval noodzakelijk, want je weet al dat je anders werkloos wordt. Je moet er alles aan doen om te voorkomen dat je werkloos wordt, en dat doe je in dit geval. Daarna wordt er gekeken of je in de 36 weken voor je werkloosheid, in elk geval in 26 weken gewerkt is, en dan maakt het niet uit of dat 1 dag was of 5 dagen. Ik zou me dus niet druk maken, mocht jij over 4 maanden werkloos worden buiten jouw schuld om, heb jij gewoon alsnog recht op een ww-uitkering wanneer je voldoet aan de wekeneis, en volgens mij als ik je zo hoor doe je dat.
De bond heeft jou dus het verkeerde antwoord gegeven, voor de zekerheid kun je het UWV nog even bellen.

Ik zou zeggen pakken die kans, voor het zelfde geld kun je blijven na die 4 maanden. Ik ben ik oktober 2014 ook een klus aangegaan voor 3 maanden, zou 31 dec afgelopen zijn. Ik ben overgeplaatst naar een betere afdeling en werk er nu nog steeds fulltime

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:07

Ik heb vanmorgen ook contact gehad met het UWV en zij bevestigden het verhaal van de bond.

Omdat ik nu eigenlijk een maand eerder weg ga en dus als het ware ontslag neem moet ik eerst weer 26 weken werken voor ik weer in aanmerking kom voor een uitkering. Mevrouw van de klantenservice van uvw vond het ook krom, maar het zijn wel de regels.

Ik ga proberen er met mijn huidige werkgever uit te komen. Dus een maand onbetaald verlof nemen of wellicht het contract per 1-3 te laten ontbinden. Ik heb goede hoop dat dit gaat lukken.

Ik pak de kans op een nieuwe baan wel aan. Het mag dan misschien tijdelijk zijn, maar je weet maar nooit wat er van komt.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:33

Echt ? jeetje, dan is dat toch veranderd veranderd sinds ik er weg ben (okt 2014), zal wel te maken hebben met die nieuwe wet Werk en zekerheid, want voorheen was dit dus niet zo.

Veel succes met je nieuwe tijdelijke baan, je weet nooit hoe een koe een haas vangt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:38

als het allemaal wettelijk mag en kan (volgens mij wel), dan zou ik met onbetaald verlof gaan en de andere baan aannemen.
Ik vind het idd ook een beetje rare regel, omdat je inderdaad direct werk zoekt en niet thuis gaat zitten. Njah er zal wel een reden voor zijn dat het zo is. :(
Wel heel fijn voor jouw dat je oude werkgever meedenkt en de ruimte geeft, dat was bij mij helaas niet zo.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:40

Volgens mij heeft het UWV je dan verkeerd begrepen. Zodra je weg gaat, maar direct ergens anders werkt lopen de weken gewoon door.. Ik werk momenteel bij het UWV en als ik jouw verhaal goed begrijp blijf je gewoon recht hebben op ww. Als je weg gaat maar een pauze tussen de werkzaamheden hebt dan zijn het niet meer 26 weken en dan vervalt het recht, dus niet als je direct wat anders hebt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:45

Het verhaal van de bond en het UWV klopt alleen wanneer je ontslag zou nemen uit een vast dienstverband. Wanneer je deze baan niet aanneemt, kom je drie maanden eerder aankloppen voor een uitkering, en dat kan nooit de bedoeling zijn. Ik heb de indruk dat dat niet duidelijk geweest is bij deze adviezen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:48

PaulinBijoux schreef:
Volgens mij heeft het UWV je dan verkeerd begrepen. Zodra je weg gaat, maar direct ergens anders werkt lopen de weken gewoon door.. Ik werk momenteel bij het UWV en als ik jouw verhaal goed begrijp blijf je gewoon recht hebben op ww. Als je weg gaat maar een pauze tussen de werkzaamheden hebt dan zijn het niet meer 26 weken en dan vervalt het recht, dus niet als je direct wat anders hebt.

Het gaat er dus om dat ik per direct ontslag neem. Mijn contract bij huidige werkgever loopt nog tot 31 maart, maar ik kan al beginnen bij nieuwe werkgever op 2 maart. Dat is het probleem volgens het UVW, het woordje ontslag nemen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:53

Maar stel ik vind me werk niet leuk en ga solliciteren en word aangenomen maar in mijn proeftijd van een maand word ik ontslagen....Krijg ik dan geen uitkering?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:54

http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitker ... erband.htm

Misschien doelt men op het bovenstaande. Ts heeft weliswaar nu geen vast dienstverband.
Maar brengt wel de 26 weken norm in gevaar als ze een maand eerder bij haar huidige werkgever weggaat. Dat in combinatie met ontslagname.

Paulinebyoux, werk je nog maar kort bij het uwv? Ik ben dan benieuwd hoe je aan die baan gekomen bent.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:55

linnie050 schreef:
Maar stel ik vind me werk niet leuk en ga solliciteren en word aangenomen maar in mijn proeftijd van een maand word ik ontslagen....Krijg ik dan geen uitkering?

Wel als je aan alle eisen voldoet.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:08

Ik werk er sinds oktober via een uitzendbureau gekomen (voor meer info via pb)

TS, je neemt ontslag om een andere baan aan te nemen met meer toekomstperspectief. Het is een tijdelijk contract, welke in theorie verlengt zou kunnen worden. Zolang je de laatste baan niet opzegd, heb jij je best gedaan O lang mogelijk te werken. Je bent dus onvrijwillig werkloos en voldoet aan de 26 weken termijn. Bij hoeveel werkgevers dit is, is niet belangrijk.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:20

Alternatief: sluit een vaststellingsovereenkomst met je huidige baas. Daarmee verlies je niet het recht op een uitkering, neem je geen ontslag, maar ben je toch vrij om bij je nieuwe werkgever aan de slag te gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:39

Prrrr schreef:
Alternatief: sluit een vaststellingsovereenkomst met je huidige baas. Daarmee verlies je niet het recht op een uitkering, neem je geen ontslag, maar ben je toch vrij om bij je nieuwe werkgever aan de slag te gaan.

Precies!

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 14:32

Super dat jullie zo mee denken :) .

Net nog weer met UVW gebeld. Met andere mevrouw, maar ze zei precies hetzelfde als de eerste.
Nu gaan we het zo regelen dat ik een maand onbetaald verlof aanvraag. Waardoor ik dus geen ontslag hoef te nemen. Dan komt mijn uitkering niet in gevaar, mocht ik die na die 4 maanden bij mijn nieuwe werkgever nodig zijn. Uiteraard hopen we hier niet op.

Heb het met mijn huidige werkgever ook gehad over vaststellingsovereenkomst. Dit geeft veel meer werk, maar zou indien nodig ook kunnen. Gelukkig kunnen we het af met onbetaald verlof en gaan we dus daarvoor.

Nogmaals bedankt voor het mee denken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:27

Fijn dat het opgelost is. Topwerkgever :)

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 15:43

Prrrr schreef:
Fijn dat het opgelost is. Topwerkgever :)

Dit hebben ze inderdaad netjes opgelost...