Ik ben niet zon onderhandelaar. Ik ding eigenlijk nooit af en de keer dat ik het probeer lukt het me nooit.
Nu deed afgelopen zaterdag zich het volgende voor. Ik wil een tweedehands scooter kopen, en was hiervoor naar een scooterzaakje gegaan. Eigenlijk in eerste instantie alleen om te kijken en wat vragen te stellen. Nu stond daar alleen een scooter die op alle punten aan de wensen voldeed en heb ik besloten deze te kopen. Prijs was 750 euro. Voor 100 euro extra kreeg ik er dan een slot en helm bij. Ik heb hierbij helemaal niks onderhandeld of zo. Ik heb een papier getekend met wat er geleverd zou worden en voor welke prijs. Ik kan de scooter dinsdag ophalen en moet ook dan betalen.
Nu zat ik gisteren alleen eens op hun website te kijken en zie daar dat de scooter daar bij de occasions staat voor 695! Voel me nu dus best wel een beetje belazerd. Ik kan die 50 euro echt wel betalen, maar hij vraagt via internet dus een andere prijs dan in de winkel.
Dingen jullie bij dit soort dingen af? En wat zouden jullie in deze sitatuatie doen? Twijfel of ik hem er op aan zal spreken als ik de scooter dinsdag ophaal. Kijk ik heb al voor het bedrag getekend, dus vraag me af of het iets uithaald, maar als hij mij als klant wil houden voor onderhoud en zo, zou dat wel netjes zijn.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 23-02-15 19:05, in het totaal 3 keer bewerkt
Ik heb voor mijn auto 300 minder betaald dan de vraagprijs.
Maar ik neem altijd mijn moeders vriend mee met zulke dingen
BigOne
Geplaatst: 23-02-15 19:02
Print de pagina even uit en zeg dat je dit niet zo netjes vind. Zullen ze wel zeggen van foutje bedankt maar ik zou toch op mijn strepen gaan staan. Desnoods een gratis grote onderhoudsbeurt na een jaar.
DaraBariton
Geplaatst: 23-02-15 19:03
Foto ervan maken zodat je bewijs hebt en het toch aan ze melden! Het gaat toch om 55 euro!
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 23-02-15 19:04
Ik ben ook heel slecht in afdingen (doe dat dus ook nooit), maar een vriendin van mij gaat rustig in een meubelzaak flink afdingen op bijv een bankstel (en dat lukt haar dus ook nog). Maar zij komt heel vastberaden en stoer over en ik dus niet Vind het wel knap dat mensen het kunnen! Ik ga me dan altijd schuldig voelen -wat niet nodig is, want ze verdienen er natuurlijk zat op-.
Printscreentje heb ik inderdaad al gemaakt, dus als ik er over wil beginnen heb ik in ieder geval bewijs. Het staat er overigens nog steeds zo op. Maar of ik het ook durf is weer wat anders
Neem iemand mee, dan sta je sterker in je schoenen en een extra duwtje in de rug is altijd welkom
Maanlicht
Geplaatst: 23-02-15 19:09
Als ze niet toegeven zou ik de scooter niet kopen. Of doen alsof je hem dan niet wil, dat werkt soms.
Dusja1
Geplaatst: 23-02-15 19:09
Zeker even melden! Alleen heel zonde dat je al getekend hebt voor die 750,-.
Ik zou met zulk soort spullen ook afdingen hoor, een brutaal mens heeft de halve wereld. Je moet het alleen wel durven. En durven weg lopen wanneer hun prijs je zogenaamd niet aan staat. Tegen de tijd dat je de winkel uit bent en ze je nog niet terug hebben geroepen dat ze akkoord gaan, of met een leuker tegenbod komen kun je altijd zelf nog omdraaien en doen alsof je je toch bedacht hebt.
Anoniem
Geplaatst: 23-02-15 19:10
Maanlicht schreef:
Als ze niet toegeven zou ik de scooter niet kopen. Of doen alsof je hem dan niet wil, dat werkt soms.
Kan niet meer want ze heeft al getekend.
Echter vind ik dit wel erg jammer van het bedrijf. Zou het zeker aankaarten...
Dan kun je toch altijd hierdoor nog zeggen dat je er toch vanaf ziet?
elenaMM77
Geplaatst: 23-02-15 19:11
koop ontbinden tenzij ze de prijs terugdraaien naar de prijs op hun eigen site.. als ze met twee prijzen werken, dan zou ik persoonlijk op mijn strepen gaan staan..
Shiloh
Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-15 19:13
Mjah, maar ik denk dat ik inderdaad niet meer kan kiezen om hem niet af te nemen aangezien ik al getekend heb. Tja, zoals ik zeg, ik ben niet zo'n onderhandelaar en ik vond het ook wel een schappelijke prijs, maar als ik geweten had dat deze prijs op de website stond, was ik er natuurlijk niet mee akkoord gegaan.
Maar goed, aangezien ik eigenlijk ook helemaal nog niet van plan was om te kopen, ook omdat ik niet dacht dat ze zouden hebben wat ik zocht, had ik niet echt goed van tevoren gekeken.
Maar ik kan het inderdaad natuurlijk er nog wel op gooien, dat als ze niet iets aan de prijs doen, dat ze me dan ook niet voor het onderhoud daar hoeven te verwachten en het natuurlijk ook niet wonderen doet voor de mond op mond reclame.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 23-02-15 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Manny
Geplaatst: 23-02-15 19:13
Ik zou ze direct opgebeld hebben. Waarom ze meer vroeger aan jou dan op de site staat en met welk kul verhaal ze ook komen gewoon om korting vragen. Je hebt nog niet betaald dus ze kunnen er nog best iets vanaf halen.
Wettelijk gezien heb je nog een x aantal dagen bedenktijd.
Gewoon ter sprake brengen, mijn ex schoonmoeder die kocht weleens wat ( bcc of bij zo'n soort winkel) en dan kwam het weleens voor dat het artikel 1 of 2 weken later in een aanbieding kwam ( soms zelf in een andere winkel!!!) en dan ging ze er mee terug en kreeg ze vaak het verschil alsnog terug!
Nee heb je en ja kan je krijgen
HTM
Geplaatst: 23-02-15 19:18
Gewoon even aankaarten, grote kans dat je alsnog je korting krijgt.
Over het algemeen zal een bedrijf denk ik liever van het contract afwijken om jou als tevreden klant de deur uit te laten gaan, met alle positieve reclame die jij dan maakt, dan op hun strepen staan voor €55 met consequentie dat jij hen aan iedereen afraadt. Gewoon aankaarten en zeggen dat je dit gevonden hebt en hem voor die prijs wil. Misschien hanteren ze wel 'in de winkel advies kosten' ofzo, dan kan je altijd voor jezelf bedenken of je wat aan hun advies hebt gehad
Guinevere
Geplaatst: 23-02-15 19:41
Vraag anders of je een tegoedbon voor dat bedrag kan krijgen. Dan kan je het voor onderhoud en benodigdheden gebruiken.
Op dat soort grote uitgaven en op beurzen ding ik altijd af, ik zou zeker teruggaan dit is niet eerlijk!
booster
Geplaatst: 24-02-15 08:06
Zit er geen kosten voor het rijklaar maken ervan bij? of stond er in de winkel een prijskaartje van 750 euro erbij?
Shiloh
Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-15 08:13
Nee. Zat geen prijskaartje aan. Er staat op website alleen inclusief garantie en kenteken. Al snap ik niet wat hij met dat laatste bedoeld, zou dat de tenaamstelling zijn? Want daar vroeg die ook nog 9 euro of zo voor.
Rijklaar maken zou in theorie dus op zich nog wel kunnen.
Afdingen is veel makkelijker als het lijkt! Tip voor de volgende keer! Ik gebruik 3 technieken die 9 van de 10 x werken! Met een glimlach zeg ik je kunt er vast wel een mooi prijsje van maken..... bij bv de Pearl waar ik 2 zonnebrillen kocht. Prijs ging van 240 naar 200. Zo ook bij een juwelier waar ik voor het eerst kwam. Kado voor me moeder van 240 naar 200.
Een andere is iets afkraken. Niet te veel maar bv een vlek of een oneffenheid zeggen dat je dat jammer vind of er dan niet iets met de prijs gedaan kan worden.
Ik had een bankstel gekocht via mp. Over de mail 250 afgesproken. Kom ik daar vond ik hem aardig gepluist. Heb dat aangegeven en het voor 200 mee genomen. De vp was in eerste instantie 375. Thuis de pluisjes er af gehaald. In kleding winkels krijg ik zo ook vaak korting.
Het enige waar ik echt een grote mond gebruik is bij bedrijven met goed pratende verkopers. Mensen die denken zo wel voor de volle mep te betalen. Daar zeg ik op het einde als ik iets wil hebben zo gaan we het nu eens over de prijs hebben want die vind ik echt veel te hoog. Dan zeggen ze altijd nou mevrouw waar dacht u zelf aan. Dan weet je al dat ze er geld af gaan doen.
Afdingen werkt verslavend. Gewoon proberen je word er vanzelf beter in!
In dit geval zeker melding maken. Als ze er niks af doen zeggen dat dat slechte reclame is voor hun