Zonder ouders op vakantie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Zonder ouders op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 16:43

Hi ik weet niet of dit hier goed staat maar dit leek mij het meest geschikte plekje :Y)

Deze zomer (24 juli) word ik 17 jaar oud. Ik ben al 2,5 jaar samen met mijn vriend, die deze zomer 18 wordt.

Het was eigenlijk 'de planning' om deze zomer nog een keer met mijn ouders op vakantie te gaan, (mijn vriend zou wel met ons meegaan, mijn oudere broer van 19 is vorig jaar ook al niet meer meegeweest) en dan vanaf 2016 met zijn tweeën te gaan.
Nu had ik bíjna alles en iedereen zover om in augustus met zijn vieren naar Lanzarote te gaan, kwam mijn vader met het nieuws thuis dat zijn heup was gescheurd (artrose) en hij dus een nieuwe heup moet. Nu word hij 16 maart geopereerd, en hij heeft al meteen gezegd 'ja dan ga ik niet meer op vakantie.'

Ik heb het er met mijn vriend over gehad, wat nou als we gewoon dit jaar al met zijn tweeën gaan? Dat jaartje maakt opzich ook niet zo veel meer uit, mijn vriend is dan toch wettelijk 'volwassen.' En met wat flink sparen moet het wel lukken om een weekje of 10 daagjes naar een eilandje als Ibiza te gaan, dat is niet zo gruwelijk duur.

Dus ik heb het aan mijn moeder voor gelegd en ze antwoordde gelijk: "wacht maar tot je 18 bent." dus ik zei tegen mam dat dit alleen maar uitstellen is van iets wat toch wel komt (mijn moeder kijkt er heel erg tegen op, ben al wel eens met mijn vriend en zijn ouders weg geweest, dit was afgelopen zomer.)
En als ik er dan op doorga krijg ik te horen "dat mijn broer dat ook niet mocht" zijn langste relatie was ook een half jaar :z

Dus, ik vroeg me af of iemand me kon helpen om mijn moeder te overtuigen dat het wel kan?
Of zie ik iets over het hoofd waardoor dit echt not done is? ik vind het heel vervelend want er gaan best wat mensen in mijn omgeving weg terwijl die ook 17 zijn, sommige zelfs nog jonger.

Alvast bedankt in ieder geval :)

annelieke92

Re: Zonder ouders op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:46

Ik vind het niet not done. Ik ging toen ik 16 was met mijn toenmalige vriend (20) op vakantie. Mijn ouders hebben daar nooit moeilijk overgedaan.
Jullie zijn al een tijd bij elkaar dus ik zie zelf het probleem niet. Wat houdt je moeder dan tegen?

Anoniem

Misschien gaan je ouders wel akkoord als jullie wat dichterbij op vakantie gaan, zodat ze dichterbij zijn als er iets aan de hand is?
Hier was de 'afspraak' tot je 18e binnen Nederland, daarna ook er buiten. Ik ben toen met een goede vriend en vriendin een weekje naar Drenthe geweest. Misschien niet helemaal wat je in gedachten had, maar je kan er echt wel wat leuks van maken :j

vuurneon

Mijn moeder zei 'ons huis, onze regels' dus ik zou mij aanpassen of misschien voorstellen om dichterbij huis te blijven als ze het eng vind dat haar tiener ver weg zit?

Onder de 18 mochten wij als kinderen ook niet alleen naar het buitenland, wel naar bv een Waddeneiland.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:48

Persoonlijk vind ik 10 dagen naar Ibiza voor een net 17 jarige best wel veel. Kun je niet voorstellen om een aantal dagen wat dichterbij op vakantie te gaan? Dan kan je moeder er ook aan wennen?

Toen ik 18 was en mijn vriend 16 gingen we met zijn 2en voor het eerst op vakantie, 4 dagen naar Disney :Y) Moet wel zeggen dat mijn vader ons gebracht heeft, maar dat was omdat Oad failliet ging en onze busreis niet doorging :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:49

Ga anders eerst eens in Nederland een week weg. Je kunt ook met een weekendje in het voorseizoen beginnen, kan ze er aan wennen. Snap haar wel maar vind het wel sneu omdat je pa nu niet wil, terwijl hij beter af kan wachten hoe het met de heup straks gaat, jullie niet op vakantie kunnen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:51

Ik wilde met mijn toenmalige vriend ook samen op vakantie toen ik 16 was, maar toen mochten we alleen binnen Nederland, toen was het plan om naar Valkenburg toe te gaan, daar heb je het drielandenpunt, dus toch een beetje buitenland :D

Maar als ik jou was zou ik nu ook wel naar het buitenland gaan. Echter; Ibiza is een stuk duurder dan je denkt. Niet alleen het verblijf maar ook alle etentjes en drankjes die je er doet.

Ik zou naar iets van Frankrijk ofzo gaan, of een weekje Parijs, dan ben je en lekker in het buitenland, maar nog wel snel te bereiken als er iets zou gebeuren (ouders maken zich snel zorgen :D )

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:51

Ik denk dat je ouders er ook aan moeten wennen dat het zo ver weg is.Als er iets is zijn ze niet gauw bij jullie.Je zou ook dichterbij kunnen gaan en als je ouders zien dat het goed gaat volgend jaar dan verder.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:52

Ik zou dan voorstellen om dichterbij op vakantie te gaan. Net 17 is jong, je bent compleet afhankelijk van elkaar. Misschien eerst eens binnen Nederland of naar de Ardennen ofzo, kan ik heel leuk zijn. En dan hebben je ouders misschien het gevoel wat meer controle te hebben.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:55

Ik mocht op mijn 16e al wel op vakantie. Toen nog niet gedaan omdat ik daar geen behoefte aan had. Vlak na de vakantie kreeg ik een vriendje (wat nog steeds mijn vriend is). Daar ben ik nu 2x mee op vakantie geweest. Ook 2 week op het huis gepast terwijl mijn ouders en broertje op vakantie waren. Was toen 17 en 18 binnenkort word ik 19 en denk dat we deze zomer wel weer op het huis moeten passen en op vakantie gaat vast nog wel gebeuren.

Ben aan het sparen voor een vakantie naar japan, hopelijk kan ik deze zomervakantie al. Een vriendin van me gaat daar voor een jaar naar school (ze is bijna 16) en ik wil haar dus op gaan zoeken.

Ik denk dat met 17 jaar je wel alleen op vakantie kunt. Ik snap wel dat je moeder het heel spannend vind. Waarom zoek je niet je eerste vakantie een vakantie adresje in Belgie of in Duitsland? Is het toch nog een beetje dicht bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:06

Nou, ik vind dat jouw moeder gelijk heeft. Je bent nog minderjarig. Als er wat gebeurt is jouw vriend wel verantwoordelijk voor jou. Wil je eventjes alleen weg met jouw vriend? Goed, Nederland is niet zo heel groot. Eventueel België zou nog kunnen. Je bent, indien nodig, snel over en weer. Ik heb ook moeten wachten tot ik 18 was.

En uitstellen wat toch gaat komen? Kunnen we evengoed op ons 12de seks hebben, of op ons 14de bier bestellen op café etc. Want ach? Waarom uitstellen wat toch gaat komen?
Ik snap dat het jou heel fijn lijkt even wat tijd voor jouw vriend en jou zelf, maar je kan nog even goed een jaar wachten om zo ver te gaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:09

Duitsland is lekker goedkoop.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:18

Ik snap je moeder wel, voor de eerste keer alleen (zonder toezicht) op vakantie gaan is natuurlijk ook een best grote stap. Misschien is het een idee om in Nederland te blijven of om met jouw ouders erbij de vakantie tip top uit te stippelen? Zo weten zij dat je er bewust en verstandig mee omgaat, en hebben zij meteen een idee van wat jij allemaal gaat doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:25

Kan makkelijk op die leeftijd. Zeker als je al een tijd met je vriend bent. Je klinkt me niet als een "zon, zuipen, ziekenhuis" type. Zo knus met je vriend op vakantie. Maar.......denk niet dat 10 dagen Ibiza een voordelige vakantie is. Dat gaat je echt een hoop geld kosten.
Misschien vinden je ouders het wel wat als je een georganiseerde actieve vakantie doet. Trektocht te paard of een week surfles nemen in een zonnig oord :D . Niet helemaal alleen en toch wat structuur. En misschien moeten ze alleen nog wat wennen aan het idee. Dan is het lekker sparen en straks met een goed plan komen.
Vakantie in Nederland kan ook maar ook kans op minder weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:49

In de zomer dat ik 17 werd (ik ben op 28 juli jarig dus heel erg vergelijkbaar) met 4 vriendinnen naar Blanes geweest en dat vonden sommige ouders ook wel een beetje eng haha, maar we hebben er toen goed met alle ouders over gepraat en goed afspraken gemaakt. Ik was al vaker alleen weg geweest (naar Engeland) dus mijn ouders vonden het niet zo'n probleem. Laat staan als het met m'n vriend was geweest, dit was natuurlijk nog een ander verhaal want dit was echt een uitgaansvakantie! Misschien eens met je ouders om de tafel gaan zitten en geode afspraken maken?

Ibiza lijkt me dan weer wel redelijk duur en inderdaad voor je ouders ook wat minder makkelijk te bereiken. Misschien iets dichterbij maar nog wel buitenland?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:57

Heel eerlijk zou ik het ook niet willen, 17 & 18, ik weet het niet maar iets in mij zou het ook niet toelaten. Zeker niet na het zien van Zon, zuipen, ziekenhuis! Vreselijk, het zal je dochter (of zoon) maar zijn. :n En dan zeker zo'n land als Ibiza.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:03

Het is ook maar net wat je van huis uit hebt meegekregen. Mijn zus en ik waren best gezellige stappers maar dit soort dingen hebben wij nooit gedaan hoor.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:17

Ik ben toen ik 17 jaar en 11 maanden was voor weken naar Tokyo geweest met een vriendin van 20, ik kwam thuis 2 dagen voor mijn verjaardag. Mijn moeder was ook vrij bezorgd, maar elke dag een mailtje gestuurd en elke 3 dagen geskypt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:19

KimD schreef:
Heel eerlijk zou ik het ook niet willen, 17 & 18, ik weet het niet maar iets in mij zou het ook niet toelaten. Zeker niet na het zien van Zon, zuipen, ziekenhuis! Vreselijk, het zal je dochter (of zoon) maar zijn. :n En dan zeker zo'n land als Ibiza.

Spanje dus? :+

Denk inderdaad dat het ook aan je opvoeding en je karakter ligt. Ik was behoorlijk zelfstandig, wij gingen thuis altijd redelijk 'off the beaten track' op vakantie etc etc... Dus er kon bij mij niet zo heel veel mis gaan, ik was wel wat gewend.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:35

Eulogy schreef:
KimD schreef:

Spanje dus? :+

Denk inderdaad dat het ook aan je opvoeding en je karakter ligt. Ik was behoorlijk zelfstandig, wij gingen thuis altijd redelijk 'off the beaten track' op vakantie etc etc... Dus er kon bij mij niet zo heel veel mis gaan, ik was wel wat gewend.

Eiland dus.

Van thuis meekrijgen oké, ik heb ook altijd geroepen dat ik dat nooit zou doen. Maar zeg nooit nooit. En als het dan om mijn dochter zou gaan, tja dan zou ik me ook bedenken. :')

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:44

Ik vind dat het zeker wel kan! Je vriend is al 'volwassen' en wat maken die paar maanden dan uit..

Maar ja ik ben dan ook toen ik net 17 was voor een jaar naar Amerika vertrokken }>

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:12

Je kunt altijd in Nederland, Duitsland of België een mooie plek uitzoeken, dat vinden je ouders misschien wat minder erg :)

Het hangt er wel vanaf hoe je bent op die leeftijd of je dat aankunt, maar aangezien je samen met je vriend bent zie ik er geen probleem in.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:18

Mijn vader zei altijd toen ik zo oud was dat ik naar een anwb goedgekeurde camping moest gaan. Terwijl hij wist dat ik het jaar daarop toch naar Australie zou gaan. Hij was ook gewoon bezorgd. Ik denk dat als je iets uitzoekt wat dichterbij is je moeder daar sneller mee instemmen. Alles goed uitzoeken en op papier zetten voordat je weg gaat en je moeder weet precies waar ze aan toe is.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:20

Ja mijn moeder vind het ook belangrijk dat het dichterbij is dat is waar, maar wat heb ik veel verschillende reactie's op dit topic gekregen zeg!

Jennifuur schreef:
Ik wilde met mijn toenmalige vriend ook samen op vakantie toen ik 16 was, maar toen mochten we alleen binnen Nederland, toen was het plan om naar Valkenburg toe te gaan, daar heb je het drielandenpunt, dus toch een beetje buitenland :D

Maar als ik jou was zou ik nu ook wel naar het buitenland gaan. Echter; Ibiza is een stuk duurder dan je denkt. Niet alleen het verblijf maar ook alle etentjes en drankjes die je er doet.

Ik zou naar iets van Frankrijk ofzo gaan, of een weekje Parijs, dan ben je en lekker in het buitenland, maar nog wel snel te bereiken als er iets zou gebeuren (ouders maken zich snel zorgen :D )

Ik ben al eens naar Ibiza geweest en naar Parijs, en Parijs was wel een stukje duurder. Nu is dat niet het grootste probleem, het is gewoon vervelend dat ze het ene moment heel enthousiast doet om ergens naar het buitenland te gaan en het volgende moment is ze er fel op tegen, dat snap ik echt niet.

DeMolenhoek schreef:
Nou, ik vind dat jouw moeder gelijk heeft. Je bent nog minderjarig. Als er wat gebeurt is jouw vriend wel verantwoordelijk voor jou. Wil je eventjes alleen weg met jouw vriend? Goed, Nederland is niet zo heel groot. Eventueel België zou nog kunnen. Je bent, indien nodig, snel over en weer. Ik heb ook moeten wachten tot ik 18 was.

En uitstellen wat toch gaat komen? Kunnen we evengoed op ons 12de seks hebben, of op ons 14de bier bestellen op café etc. Want ach? Waarom uitstellen wat toch gaat komen?
Ik snap dat het jou heel fijn lijkt even wat tijd voor jouw vriend en jou zelf, maar je kan nog even goed een jaar wachten om zo ver te gaan.

Die laatste opmerking vind ik echt onzin, het is gewoon omdat mijn moeder het eng vind wil ze het zo lang mogelijk tegen houden. Ik vind die vergelijking wie je maakt nogal overdreven en dat is dan ook helemaal niet wat ik bedoel.

KimD schreef:

Even ter geruststelling, ik heb nog nooit in mijn leven alcohol gedronken en ben ook niet van plan dit te gaan doen, dat weet mijn moeder ook. Wij willen niet op vakantie om te gaan feesten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:25

Nou als je moeder het belangrijk vindt dat het dichterbij is... en jij graag met je vriend op vakantie gaat.. dan is er vast wel iets te vinden. Zou gewoon nog eens met je ouders gaan praten. Kijken of er iets anders mogelijk is, dan misschien niet Ibiza... maar wel Texel of Maastricht.