Kamerverhuur bij hospita, hoeveel betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Kamerverhuur bij hospita, hoeveel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 18:33

Hi luitjes,
Kunnen jullie mij wat advies geven?
Vanavond wordt ik gebeld door een meisje wat voor 3 a 4 dagen per week een kamer zoekt voor een periode van 5 maanden. Ik hoorde van een vriend dat zij een kamer zoekt en niets kan vinden. Ik woon alleen in een eensgezinswoning en kan makkelijk een huurder erbij hebben.
De kamer is kwa ruimte 20-25 m2. Ze mag gebruik maken van mijn keuken en badkamer en als ik niet thuis ben vind ik het prima dat ze in mijn woonkamer zit en in de tuin. (Als het weer lekker warm is buiten natuurlijk he :') )
De kamer is gemeubileerd.
Ze loopt de komende maanden stage in Utrecht, en zal alleen hier zijn als ze die drie a vier dagen per week aan t werk is.
Ik woon in een klein dorp 15 km afstand van Utrecht. Openbaar vervoer is niet ideaal in het dorp maar op 6 km afstand een prima busverbinding en een treinstation.
Wat zouden jullie een redelijke prijs vinden? Ik zat zelf te denken aan 125 euro. Dan komt je op ongeveer negen euro per dag uit.

Dungen

Re: Kamerverhuur bij hospita, hoeveel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:36

Als je een huurhuis hebt mag je dit wel van fe verhuurder? Bij de meeste niet namelijk..
Vind 125/150 een heel net bedrag overigens :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:39

Ik vind het een net bedrag.
dan is ze heel goedkoop uit

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:46

10 euro is een redelijke prijs, bedenk wel dat je water/electra verbruik meerekent.(en de ergernis soms als ze net onder de douche staat). Ze zal eens per dag douchen en tweemaal toilet, daarnaast de verwarming op haar kamer aan hebben en laptop en mobiel regelmatig aan de lader hebben.
Ze word niet bij je ingeschreven dus verhoogde gemeentelijke belastingen heb je geen last van. Wel opletten dat je tegen nieuwsgierige buren gewoon zegt dat ze af en toe bij je overnacht ivm met stage, dus niet zeggen dat je er geld mee verdient. Ook je loge dit vertellen mocht ze er naar gevraagd worden(alleen als je zelf in een huurwoning woont)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:52

125E per maand? Ik teken ervoor :D

Nee, serieus. Ik denk dat dit een prima prijs is voor wat je kunt bieden en voor wat jouw kosten eraan zijn.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 18:55

Bedankt voor jullie reacties. Ik woon in een koophuis, dus heb gelukkig geen problemen met onderhuur. Ik merk dat ik t lastig vind om geld aan anderen te vragen. Heb net een vriendin aan de tel gehad die me een soort van gek verklaarde met 125 euro. Ze adviseerde me 175 euro. Maar het maar voor 3-4 nachten per week. Zzzucht, lastig.

Bij 10 euro per nacht kom ik op 140 euro per maand uit. Is 150 euro nog redelijk om te vragen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:57

125 euro vind ik ook wel erg weinig hoor! Aan 350 kun je niet beginnen want het is best ver van Utrecht, maar 175 zou ik ook zeker wel doen. Je kunt altijd achteraf de kosten nog iets verlagen als blijkt dat ze toch niet zoveel verbruikt. Maar dan hoef je jezelf ook niet op te vreten als ze lang onder de douche staat of elke dag toast maakt in de oven.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:57

Moeilijk.. Denk dat het vooral afhangt van de locatie en de 'faciliteiten'. Ik zit bijvoorbeeld in Amsterdam, 21m2 (eigen badkamer en keuken) en betaal hier 615 euro inclusief alles voor -O- Maar dat is dan ook weer vanwege de locatie en dat het een zelfstandige kamer is.

125 euro vind ik persoonlijk wat laag, ik denk dat je met 175 euro beter zit :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:00

Anders dan houd je toch gewoon 10 euro per nacht aan, duidelijk voor jou en voor haar. Als je een vaste prijs afspreekt dan kan ze ook langer blijven, nadelig voor jou maar ook korter, nadelig voor haar.
Je kunt wel afspraken maken over het schoonmaken, de ene week is zij verantwoordelijk voor wc en badkamer en de andere week doe jij het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:01

Utrecht is inderdaad een lastige stad om een kamer te vinden, maar als ze eerst een half uur moet fietsen om bij een goede busverbinding/treinstation te komen kan je jezelf niet meer echt aanprijzen als dicht bij de stad. Het is natuurlijk een vrij grote kamer en als ze ook toegang heeft tot de woonkamer/tuin als jij er niet bent kan je daar best wat voor vragen.

De grootste vraag hier is denk ik of ze zich mag inschrijven op jouw adres. Als dat zo is krijgt ze namelijk 260 euro stufi, en ik vind dat je daar best op mag inspelen. Als ze zich mag inschrijven zou ik zeggen 200, als ze dit niet mag zou ik ergens tussen de 150 en 175 gaan zitten :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:02

Emmaa_ schreef:
Utrecht is inderdaad een lastige stad om een kamer te vinden, maar als ze eerst een half uur moet fietsen om bij een goede busverbinding/treinstation te komen kan je jezelf niet meer echt aanprijzen als dicht bij de stad. Het is natuurlijk een vrij grote kamer en als ze ook toegang heeft tot de woonkamer/tuin als jij er niet bent kan je daar best wat voor vragen.

De grootste vraag hier is denk ik of ze zich mag inschrijven op jouw adres. Als dat zo is krijgt ze namelijk 260 euro stufi, en ik vind dat je daar best op mag inspelen. Als ze zich mag inschrijven zou ik zeggen 200, als ze dit niet mag zou ik ergens tussen de 150 en 175 gaan zitten :)

Als ze zich inschrijft dan heeft ts veel hogere kosten(belastingen gemeente) maar de huurder blijft waarschijnlijk gewoon op haar oude adres ingeschreven en komt een paar dagen bij ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:02

Ik zou overigens met een hospita wel heeeele duidelijke afspraken maken. Wie gaat het schoonmaken waar en wanneer op zich nemen (een 'schoonmaakrooster' is geen overbodige luxe in dit soort gevallen) hoe zit het met mensen meenemen (mag ze bijvoorbeeld vrienden en vriendinnen over de vloer of wil je dit liever niet) en natuurlijk is het ook belangrijk dat jullie een klik hebben.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 19:34

Dank jullie voor het meedenken. Echt heel fijn :j

Ze zal zich hier niet in schrijven. Het is maar tijdelijk voor haar stage.

Wow Ghostattack, dat is veel geld.

Een vast bedrag is wel een goed idee.

Mocht ze accoord gaan met het bedrag dat ik vraag, dan wil ik sowieso eerst kennismaken. Als er geen klik is dan houdt t zowieso al op. En afspraken over mensen meenemen, meer nachten hier blijven dan afgesproken, gebruik van gezamelijke ruimtes, opzegtermijn van haar en mijn kant etc.zullen we ook moeten bespreken, dus t is nog allemaal niet zeker.
Maar ik wilde wel zelf al een bedrag weten om te gaan vragen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:38

Eerlijk gezegd vind ik 125 veel te weinig. Zat zelf meer aan 250 te denken. Als je op 200 gaat zitten, dan lijkt het me prima te doen voor haar en een leuk zakcentje voor jou.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 22:57

Dank je Dribbel.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:05

Laatst bijgewerkt door stefje op 22-02-15 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 23:09

Dank je voor de tips stefje.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:34

Waar in utrecht is het? En is er ook de mogelijkheid om vaker bij jou te blijven slapen? Dat zijn nog wel punten om extra rekening nee te houden voor de prijs. En of het verder een leuke stad of dorp is.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 21:10

Floorsil ook bedankt!

Ik ben niet gebeld, dus denk dat ze iets anders gevonden heeft of dat het toch te ver weg is.
Wie weet komt er nog een keer zo'n vraag en dan ben ik in ieder geval voorbereid.

Heel erg bedankt voor t meedenken iedereen +:)+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:16

Weet je zeker dat je mag onderhuren? Want ik mag van de hypotheekvertrekker namelijk niet zonder hun toestemming een kamer verhuren.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 21:19

Voor mij is t geen probleem vuurneon. Heb t nagekeken. Maar dank je voor de tip.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:22

Ik heb zelf bij een hospita in Vleuten gewoond mijn eerste driekwart jaar dat ik op kamers was. Ik betaalde toen 250 alles inclusief voor een kamer van 9m2 en verder dichtbij het station (fiets of bus) vanwaar er een bus of sprinter vertrok richting Utrecht.

Je bent dus best goedkoop, al vraag ik me af waar je precies zit dan. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 09:37

Hi Yipee, sorry , had je berichtje gemist.
Het is niet doorgegaan, ben niet gebeld.
Ik woon aan de noordkant van utrecht, in de buurt van Maartensijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:31

Ik lees dat het niet is doorgegaan. Ik weet niet of je in de toekomst nog van plan bent een kamer te verhuren, maar ben je je wel bewust van de regelgeving? Verhuurders, maar ook huurders hebben rechten en als je iemand er (helaas) uit moet zetten, kan dat nog een heel lastig pakket worden. Wees je daar aub wel goed bewust van.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 09:26

Hi cayenne. Daar had ik me inderdaad al over ingelezen, omdat ik die horrorverhalen ken en ik niet op dat soort problemen zit te wachten.
Maar dank je voor de tip.
Ik zou ook niet permanent een kamer willen verhuren. Dit was voor een periode van 5 maanden. Ik wil als hospita zowieso binnen de 'veilige' periode van negen maanden blijven.