Hoe kies je een kinderopvang? (Eventueel ervaring Enschede)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

madeliefw

Hoe kies je een kinderopvang? (Eventueel ervaring Enschede)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:25

Ik ben momenteel zwanger en ken nog niet zoveel mensen in Enschede en zeker geen mensen met kinderen. Ik wil straks mijn kindje naar een kinderopvang brengen voor 1 a 2 dagen in de week. Maar hoe kies ik nu een goede opvang? Als ik google op kinderopvang of kinderdagverblijf Enschede dan vind ik vooral de sites van de verschillende organisaties die dit aanbieden. Die zijn natuurlijk allemaal positief. Als ik google op ervaring dan krijg ik verouderde sites. Zo zit er vlak bij ons een kinderopvang welke nog groot op internet staat maar waarbij het altijd donker is binnen en de logo's inmiddels weg zijn gehaald, deze bestaat dus kennelijk niet meer. Weet iemand een site die wel recent is? Of een site zoals een forum waar recente ervaringen opstaan? Natuurlijk ga ik ook wat afspraken maken om rond te kijken maar hoor ook graag waar ik wat ervaringen kan vinden op internet.

Of weet iemand een goed kinderdagverbijf in Enschede toevallig?

Ik ben benieuwd!

kippetje

Re: Hoe kies je een kinderopvang? (Eventueel ervaring Enschede)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:39

Ha Madelief,

Voor goede kdv in Enschede kan ik je niet helpen. Maar je vraag over hoe je goede opvang kiest daar kan ik wel wat mee.
Wat vooral belangrijk is, is nadenken over wat jij belangrijk vind voor je kindje. Er zijn kinderdagverblijven waar baby's buiten kunnen slapen en kinderen in het algemeen veel buiten komen. Maar ook kdv die daar helemaal niet over nadenken. Lees goed wat de visie van het kdv is en of dat overeenkomt met wat jij fijn vind.
Grote groepen, kleine groepen, huislijke sfeer, emotionele ontwikkeling, verticale of horizontale groepen, dat zijn allemaal dingen die kunnen verschillen, maar waar jij van moet weten wat jij daar fijn of niet fijn aan vind.
En als je dat weet is de volgende stap de stap om op verschillende kdv te gaan kijken en in gesprek te raken. Laat ze maar uitleggen waarom bepaalde dingen op hun manier worden gedaan en waarom dat goed voor jouw kindje is. Dan komt er vanzelf een moment waarop jij een goed gevoel hebt bij een bepaald kdv waarvan je zegt: JA! Dat is m!.
Wees vooral heel kritisch want de kwaliteit kan flink verschillen.

Succes en geniet van je kleine friemeltje,

Kim

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:03

Op www.landelijkregisterkinderopvang.nl staan alle geregistreerde kinderdagverblijven en gastouders en de inspectierapporten van de GGD. Verder ga ik helemaal met Kim mee. Ga op veel plaatsen kijken en volg je gevoel. Zelf vond ik het jammer dat mijn kind naar een andere basisschool gaat dan de meeste kinderen, waardoor mijn zoon 'opnieuw' moet beginnen. Maar ja, dat is het nadeel van een dorp zonder KDV.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:50

Zoals Kim schrijft bedenk wat je zelf graag wil zien, in hoe ze met je kindje omgaan.
En ga kijken, hoe het eruit ziet en wat hun visie is.
En volg je gevoel. Want wat je wil, is soms niet te krijgen. En heb je bij bij een bepaald KDV toch een heel goed gevoel.
In ons dorp zit er geen 1, en moesten we 2 dorpen verderop.
Dus naar de basisschool zonder hun oude vriendjes.
Maar daar hadden ze bij ons geen last van.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 18:25

Dankjewel voor de reacties. We zullen zelf niet altijd in deze wijk blijven wonen en willen hier in de buurt ook liever geen kinderopvang omdat de buurt niet zo best is. Maar te veel reistijd is ook weer niet handig. Ik heb er nu drie uitgekozen en ga deze week bellen voor een rondleiding bij alle drie. Hopelijk heb ik bij een van de drie in ieder geval een goed gevoel! Het is ook maar voor 1 dag, dus dan is extra reistijd misschien niet zo erg.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:31

Nee juist als je kindje maar 1 dag per week gaat is de kwaliteit echt nog belangrijker.
De meeste kindjes hebben hier namelijk veel moeite mee, ze zijn het gewend zoals het thuis gaat en moeten iedere keer weer als het ware "opnieuw" wennen omdat ze er te weinig zijn.

Kijk maar eens welk kdv dat benoemd, en hoe ze daar mee omgaan.

En kijk ook naar hoeveel slaapkamers/plekken er zijn om te slapen voor je kindje. Op een groep met 10 kindjes met 1 slaapkamer zal er meer onrust met het slapen zijn omdat er kindjes uit de slaapkamer moeten als ze wakker worden en er weer in gaan. Terwijl als er twee slaapkamers zijn je de kindjes al kan verdelen, of bijvoorbeeld een harde huiler in de andere slaapkamer kan leggen zodat de rest meer rust heeft.