Docent met Autisme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Luckyclover

Docent met Autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:06

Hallo!

Even vooraf: dit is een goedgekeurd schaduwaccount, als je me denkt te herkennen stuur me dan een PB :)

Ik zit met een dilemma waar ik graag de mening van buitenstaanders over wil hebben.

Toen ik klein was heb ik dingen meegemaakt die mij redelijk gevormd hebben. Mijn vader kon redelijk agressief zijn en ik voelde me altijd het buitenbeentje in de familie. Naar mijn gevoel toen was het altijd mijn broer en zus tegen mij. Door deze dingen ben ik niet erg zeker van mezelf.

Op dit moment zit ik in mijn 4e jaar van een lerarenopleiding. Ik ben depressief, nu voor de 3e keer. Na lange tijd zit ik nu eindelijk bij een behandelaar waar ik me op mijn gemak voel en die erg proactief zijn. In mijn eerste gesprek met hun (De intake gesprekken doen ze altijd met z'n 2en) gaven ze allebei aan dat wat ik vertelde in hun ogen erg overeenkomt met een vorm van Autisme Spectrum stoornis. Hiervoor ga ik nu uitgebreid getest worden maar het voelt voor mij als het juiste 'stempeltje'. Veel puzzelstukjes vallen op zijn plaats nu.

Naast dat het idee van ASS voor mij veel dingen in perspectief zet, brengt het ook twijfels met zich mee. Ik heb altijd gedacht dat als je een lerarenopleiding start iedereen in sommige dingen beter is dan in anderen. Wat tot op zekere hoogte ook zo is. Ik merk alleen dat mijn persoonlijk contact met de leerlingen niet vooruit gaat. Ik voel me ongemakkelijk en weet niet wat ik moet zeggen buiten de lessen om. Daarnaast heb ik veel behoefte aan structuur en raak ik van chaos in paniek. -O-

Hier kan ik me natuurlijk in verbeteren, ik zie ASS niet als een stopbord wat mij weerhoudt van dingen. Ik moet aan de andere kant wel realistisch zijn. Ik kan groeien als docent, maar zal het genoeg zijn? Zal ik uiteindelijk niet teveel van mezelf vragen?

Ik wil graag de mening van buitenstaanders omdat mijn familie en vrienden niet objectief naar de situatie kunnen kijken. Dus wees gerust eerlijk als je vind dat ik me aanstel of dat ik maar moet stoppen met proberen.

alvast bedankt! :)

Azmay

Re: Docent met Autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:09

Ik ken een paar erg goede docenten die autisme hebben, dus mogelijk is het zeker. Wat wel een probleem kan zijn is je aanleg om dus in paniek te raken en depressief te worden. Probeer echt goede begeleiding erbij te houden, zeker in het begin lijkt me het enorm lastig om zo'n beroep uit te voeren onder jouw omstandigheden.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:11

Ik denk wel dat je door kan gaan met docent, je zit immers al in het vierde jaar, en daarmee bijna klaar toch? Als je niet geschikt zou zijn zou je dit denk ik wel eerder gedurende de opleiding opgemerkt hebben.. Je hebt nu je 'stempeltje' wat veel verheldering kan geven en een verklaring voor jou waar bepaalde dingen vandaan komen. Probeer hier je voordeel uit te halen. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je van chaos in paniek kan raken, is het een idee om strategieën aan te leren om hier adequater mee om te gaan, dit kan je als een leerdoel stellen met je stages bijvoorbeeld. Hier kan je uiteraard dan ook hulp bij zoeken, dan wel niet school, stagebegeleider of een professional.
Laatst bijgewerkt door MaaikeMo op 19-02-15 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:14

Het kan gewoon, veel fijne leraren gehad met een stempel om het zo maar te zeggen. Tegenwoordig geven ze zo goed als iedereen een stempel, zou je er niet te druk om maken

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:19

ligt wel aan hoe "sociaal" je zelf kunt zijn.
Ook al weet ik me ook niet hoe te houden in een gesprek buiten situatie, wel ben ik handig in een gesprek voeren vanuit een paar standaard dingen :') (lastig uit te leggen)

Verder zou ik er dus redelijk luchtig mee zijn, als je wel merkt tijdens het lesgeven dat er wat haakt. Hoe minder jij er een probleem van maakt hoe eerder leerlingen dat ook normaal vinden.

Ben zelf pas ook op latere leeftijd gediagnosticeerd, maar altijd al paardrijles gegeven (en één die de meeste lesklanten had en hield :+ ) , volop buitenritten begeleiden (oftewel entertainment van klanten :') )

Wel is het belangrijk om je eigen grenzen te kennen en te respecteren. Anders word het gewoon allemaal te veel en word je "autisme" alleen maar erger.

Succes, alles kan!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:23

Ik denk dat zo'n 'stempel' voor jou alleen maar voordelen gaat hebben :) Je leert begrijpen waarom sommige dingen wat moeizamer gaan en meer energie kosten, en nog beter: je kunt nu gerichter aan een aanpak werken die wél bij jou past. En zoals hierboven al gezegd: je zit niet voor niks in je vierde jaar, het feit dat je zo ver gekomen bent zonder hulp zegt wat mij betreft genoeg. Gaan hiervoor!

Wel denk ik dat anderen (met name werkgevers of toekomstige collega's) deze stempel iets minder positief gaan nemen, omdat er nogal wat (voor)oordelen over bestaan. Ik zou daarom ook aan je huidige opleiding voorleggen hoe je hier mee om moet gaan als je werkelijk gediagnosticeerd wordt. Je ben ongetwijfeld niet de eerste student die in deze situatie zit, dus je kan van de ervaring van anderen alleen maar wijzer worden :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:24

Hoeveel je jezelf tegen zal komen ligt overigens vooral aan jezelf maar ook aan het vak, het niveau en de specifieke opleiding waar je terecht gaat komen.

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:31

Gewoon doorgaan! Je zit in je vierde jaar en hebt nu pas de stempel gekregen, dit laat zien dat je het echt wil en dus ook kan anders had je allang moeten stoppen.
Je gaat nu ook aan jezelf werken en dat is super. Het enige wat ik mij nog afvraag want dit kan ik niet uit je verhaal opmaken, doe je een opleiding voor de middelbare school of voor de basisschool? Ik denk namelijk persoonlijk dat het sociale contact hebben met je klas op een basisschool belangrijker is dan op de middelbare school. Mocht je dus de pabo doen, dan zou ik wel echt aan het sociale werken.
Maar nogmaals, je bent al zo ver gekomen blijf er voor gaan! :) Juist nu je een ''stempel'' hebt (heb zelf zo'n hekel aan dat woord!) kan je werken aan jezelf en ervoor zorgen dat je een top leerkracht gaat zijn +:)+ ;)
Je komt er wel.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:37

Je zit al in je vierde jaar, lijkt me dat je jezelf al hebt bewezen dat je dit prima kunt!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:39

Als je het nou eens niet ziet als een stempel, maar als een eigenschap: structuur en duidelijkheid, dan denk ik niet dat je daar last van hebt als docent. Sterker nog, dat lijken me juist sterke punten, niet een belemmering. Het gaat erom dat je leert om te gaan met de momenten dat het niet volgens jouw verwachtingspatroon gaat. En als je al zo ver gekomen bent, moet dat goed komen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:42

Ik heb een docent met autisme en dit is een fantastische man. Hij is onwijs slim en geeft dan ook heel goed les. Het enige waar hij niet zo goed in is, is medeleven tonen als één van z'n mentorleerlingen ergens mee zit. Deze man praat in zichzelf, kan af en toe rare opmerkingen maken en is ontzettend ongemakkelijk in spontane gesprekken maar is verder hartstikke aardig en we zijn heel blij met hem als leraar!

Ik zou gewoon lekker gaan met die banaan, het is prima mogelijk wat je wilt bereiken en zolang jij het wilt, is er altijd een weg :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:50

Hier het zelfde "probleem "al ben ik geen docent.

Denk dat je heel goed naar je zelf moet luisteren, en ook eerlijk moet zijn naar je collega's en als ze het aankunnen en begrijpen!!! ook naar je leerlingen.

Ben er van overtuigd dat jij véél kwaliteiten kunt hebben als docent, zeker omdat er tegenwoordig heel veel aandacht is voor "rugzak kinderen "
Jij zou die véél beter kunnen begrijpen als een andere docent die het alleen uit "de boeken "een beetje heeft gelezen.
Ook zijn er gewoon scholen die veel energie en tijd steken in sociale aspecten op school, en op zo een school zal jij het gewoon heel goed doen.
Je zult alleen niet!!!! automatisch passen binnen een beleid van "elke doorsnee school "

Zelf heb ik erg moeten zoeken naar een passende baan.
En heb als geen ander gezien en ervaren hoe moeilijk het is om "te passen "in de huidige maatschappij.
Tóch de kans gekregen op een research afdeling binnen een high tec campus......en je wilt niet weten hoeveel autisten dáár in dienst zijn én zichzelf onmisbaar hebben gemaakt.
Héérlijk om na zo veel omzwervingen met onmogelijke aanpassingen van mijn kant en de tong op de schoenen dan eindelijk in zo een warm bad terecht te komen.

Autisme geeft beperkingen maar er zijn ook bedrijven en scholen die ze gráág binnen halen.
Houd moed en ga zo door......maar luister naar jezelf, daarmee ben ik deze reactie ook begonnen :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:52

Ik denk dat het ook prima moet kunnen, maar zoek wel hulp! Zorg dat jij handvaten krijgt en strategieën kan aanleren van hoe met de prikkels en de chaos om te gaan.

Ik heb zelf ook Asperger, of nou ja, nu dus ASS. Ik heb heel bewust geleerd met andere mensen te praten over onzin dingen. Gaat nog lang niet altijd goed. Ik heb veel geleerd door te luisteren waar andere mensen het over hadden, of hoe andere mensen gesprekken aanknoopte, en dat dan soort van na te apen. Als je durft, praat dan eens met je medestudenten of de docenten waar je zelf les van krijgt, dat je het contact buiten de les met de leerlingen lastig vind, en waar zij het over hebben. Schrijf de antwoorden desnoods op, en leer ze als een soort strategie uit je hoofd. In het begin voelt dat heel ongemakkelijk, maar op den duur zul je merken dat het je ook steeds beter af gaat zelf te verzinnen wat te zeggen of hoe te reageren.

Ik ben ook van mening dat ASS geen stopbord hoeft te zijn van "dit kun je niet", nee, er zijn dingen die je moeilijk vind en die je heel bewust en actief moet aanleren waar het andere mensen van nature komt. Dit betekend dat je soms onbedoeld wat knullig of bot of raar over kunt komen, maar wel dat je je best kunt doen om het echt aan te leren.

Overigens irriteer ik me kapot als mensen zeggen "tegenwoordig krijgt iedereen een stempel". Ten eerste is dat niet waar, en ten tweede vind ik het een ongelofelijk bagatelliserende opmerking die eigenlijk betekend "zeur niet zo, je hebt geen problemen".

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:41

ASS is heel erg breed dus laat je niet weerhouden. Het kan je wellicht helpen als je weet waar je valkuilen zitten maar je bent zoals je bent en dat verandert niet door zo'n diagnose. Iedereen is anders en dat geldt zeker ook voor die stoornissen in het Autistisch spectrum.
Zoals hierboven ook steeds wordt gezegd; je bent al zover gekomen laat je niet tegenhouden.

Leerlingen willen een leerkracht/docent die hen verder helpt en goed uitlegt, gewoon praatjes kunnen maken is echt niet het belangrijkste. Ook voor leerlingen is structuur en duidelijkheid belangrijk misschien kun jij ze dat juist wel heel goed bieden.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:57

Niemand met autisme is hetzelfde, daarnaast ben je geen autist, je hebt autisme. Jij bent jij en als jij je goed voelt bij dit beroep en al in het 4e jaar zit laat zo'n stempel je dan niet tegenhouden :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:00

Het heeft ook absoluut zijn goede kanten: als je zelf graag binnen bepaalde structuren werkt, kun je voor je leerlingen ook makkelijk een kader aanbrengen. Als je zelf heel logisch denkt kun je je denkstappen aan de leerlingen overbrengen. Je zult wellicht eerder chaos aan voelen komen en erop inspringen voor het echt ontspoord in de groep. Interpersoonlijk zal het wat lastiger gaan, dat kan, elke docent heeft werkpunten. Het is niet zo dat het dan nooit wat wordt, cursussen gesprekstechnieken kunnen je bijvoorbeeld strategieën aanleren.
Daarnaast is het misschien een opsteker om te beseffen dat elk mens aspecten van ASS heeft en dat je aan meerdere punten moet voldoen om echt de diagnose te krijgen, plus het criterium dat het je in je dagelijks leven echt belemmerd.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:02

In mijn ervaring kun je met autisme toch goed om leren om die moeilijkere dingen te doen. Ookal is het niet zo een vanzelfsprekend ding om spontaan te socializen en brengen nieuwe situaties verwarring, kun je hier wel 'trucjes' voor leren. Door jezelf juist in verschillende situaties te plaatsen kun je dit oefenen en strategieen ontwikkelen om aanknopingspunten te vinden die je in nieuwe situaties kunnen helpen (geen idee of ik dit zo duidelijk verwoord).
Je weet zelf denk ik het beste of je dit aan kan, maar pas op dat je het niet als excuus gebruikt om te stoppen met wat je graag wil doen waneer het moeilijk gaat. Je zal bij andere beroepskeuzes ook wel tegen dingen aanlopen. Maar ook mensen met ASS kunnen zichzelf prima door ontwikkelen!

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:05

ik zou wel goed kijken wat voor nivo je les wilt geven mavo klassen zijn heel anders dan vwo bijvoorbeeld.

Luckyclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 00:16

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Het geeft me echt rust om te lezen dat ASS niet het einde van mijn carrière betekent.

Ik geef op dit moment les op een MBO school, wat me vreemd genoeg best ligt. De leerlingen dagen me uit om het gesprek met ze aan te gaan waar ik enorm veel van leer!

Het is waarschijnlijk ook de depressie die spreekt als ik die twijfels heb aangezien ik al een onzeker persoon ben.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:33

Ik geef op het moment al 4 jaar les op het VO en ik moet zeggen dat het onwijs veel goeds heeft gedaan voor mij als persoon. Voor ik aan de lerarenopleiding begon was ik een vrij stil meisje wat niet zo handig was in sociale situaties en ik moet zeggen dat ik zooo onwijs ben veranderd op dat vlak in die 6 jaar (van de lerarenopleiding tot nu), op een positieve manier!

Ik denk dat wanneer jij met een open blik en een open instelling onderwijsland binnenstapt (en niet zo vasthoudt aan dat begrip 'autisme' dat je echt wel op je plek komt :j
Wat iemand al zei.. Het is sowieso zonde om nu die 4 studiejaren op te geven en het is écht al heel wat dat je die 4 jaar door bent gekomen. Goed bezig!

Als je behoefte hebt om er over te praten/ervaringen uit te wisselen, dan weet je mijn PB-box te vinden! :j