Studieschulden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Studieschulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:16

Iedere student die nog wil doorstuderen, of nu aan studie begint ontkomt er niet meer aan, geen tot amper studie financiering, dus met andere woorden, lekkere schulden opbouwen.

Ik woon net op kamers, moet nog 1,5 jaar en heb mijn mbo en mijn droom is gewoon om verder te studeren, maarja, is dat nog verstandig met een kamer van bijna 400 euro? Is het haalbaar?

Hoe gaan andere studenten hier mee om? Ik ben erg benieuwd,...ik baal nog steeds..

Yvettee

Re: Studieschulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:40

Ik zit volgend jaar in het zelfde schuitje omdat ik van opleiding ga wisselen.

En ik ben van plan om alleen de huur van mijn kamer te gaan lenen. (is evenveel als de stufi nu). Want op dit moment kom ik prima uit met mijn stufi, loon en fotografie klusjes.
Gelukkig betalen mijn ouders mijn collegegeld!
En ik heb dan heel veel geluk dat mijn kamer erg goedkoop is.

Maar het is inderdaad heel vervelend dat we het moeten gaan lenen. Maar van de andere kant, ze hebben echt een hele goede regeling met terug betalen en als het goed is ga je later toch wel redelijk verdienen als je goed gestudeerd hebt. Ik zie het wel echt als een investering in mijn toekomst!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:42

Als je van opleiding wisselt, en je zat in de oude regeling blijf je recht houden op je basisbeurs (48 maanden)-het aantal maanden wat je al gebruikt hebt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:46

Desty schreef:
Als je van opleiding wisselt, en je zat in de oude regeling blijf je recht houden op je basisbeurs (48 maanden)-het aantal maanden wat je al gebruikt hebt.

dus dat betekend dat ik nog 2 jaar heb oid?
Ik heb over 1,5 mijn studie afgerond, dat wil zeggen 2 jaar studiefinanciering gebruikt, dus dan zou ik nog 2 jaar oude regeling hebben op mijn nieuwe opleiding? Nee toch?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:47

Yvettee schreef:
Ik zit volgend jaar in het zelfde schuitje omdat ik van opleiding ga wisselen.

En ik ben van plan om alleen de huur van mijn kamer te gaan lenen. (is evenveel als de stufi nu). Want op dit moment kom ik prima uit met mijn stufi, loon en fotografie klusjes.
Gelukkig betalen mijn ouders mijn collegegeld!
En ik heb dan heel veel geluk dat mijn kamer erg goedkoop is.

Maar het is inderdaad heel vervelend dat we het moeten gaan lenen. Maar van de andere kant, ze hebben echt een hele goede regeling met terug betalen en als het goed is ga je later toch wel redelijk verdienen als je goed gestudeerd hebt. Ik zie het wel echt als een investering in mijn toekomst!

Dat scheelt wel ja..
En het is ook wel een goede investering, alleen ik kom nu al amper rond zonder schulden, en als ik dan over 1,5 moet gaan bijlenen om rond te kunnen komen, heb ik al helemaal geen leven meer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:49

Dat ligt aan het inkomen van je ouders... Als je nu al een aanvullende beurs hebt of daar recht op gaat krijgen dan verandert er helemaal niets want die gaat met 100 euro omhoog (de compensatie van het wegvallen van de basisbeurs)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:53

Ik weet niet hoe het zit als je al een studie hebt afgerond. Wat ik zei is in ieder geval voor als je van studie wisselt. Misschien ff duo bellen!
Je hebt ook zo'n invul tabbeletje bij duo waarbij je kan zien of je nog recht hebt op stufi. Wellicht die even invullen dan weet je het!

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:54

Hmm ik dacht dat dat niet zo werkt, zou wel gunstig zijn als het wel zo is! Ik ga deze week maar eens met duo bellen. Zij zullen me vast verder kunnen helpen. :D

Ja dat is wel echt lastig.. Is er geen mogelijkheid om nog ergens naast het studeren een extra baantje te nemen? Dat moet dan natuurlijk niet ten koste gaan van je studie, maar bij mij scheelt dat echt een hele hoop!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:59

Als ik het goed begrijp ga je van het MBO naar het HBO? Voor zover ik weet val je dan binnen de nieuwe regeling. Het beste kun je DUO hierover bellen, zij kunnen je precies vertellen hoe en wat. Het scheelt dat je je studieschuld in 35 jaar gaat terugbetalen, vanaf het moment dat je het minimumloon verdient. Je hoeft ook slechts een zeer klein percentage terug te betalen iedere maand. Ik zou er niet al te bang voor zijn als ik jou was, het is niet de bedoeling om alle mensen die vanaf 2020 klaar zijn met studeren de kans op een huis etc. te ontnemen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:02

Ik denk dat het allemaal wel meevalt hoor. Je kan inderdaad erg lang spreiden qua betaling en volgens mij heeft een studie schuld geen nadelige invloed op bijvoorbeeld et kopen van een huis later (BKR registratie) Als je per maand 400,00 zou lenen zou je na een studie van 4 jaar zo'n 20.000 af moeten betalen. Klinkt als een hoop geld, maar met een looptijd van 35 jaar betaal je dan zo'n 50,00 per maand af

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:42

Ik heb ondertussen al een wat grotere schuld opgebouwd, maar goed. Komt straks allemaal wel als ik fulltime aan de slag gaan. Ben toch zo'n tut die graag leuke dingen blijft doen, dus dan leen ik liever wat extra's bij dan dat ik niets meer kan doen.

(Verder werk ik ook, dus het is niet dat ik alleen van mijn lening leef)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:45

Hier iemand die een studieschuld heeft. Ik dacht eerst ook dat duo onwijs flexibel was qua terug betalen maar ze kijken naar het inkomen van 2 jaar terug. Dat inkomen heb ik niet meer, verlagingen aangevraagd maar krijg het niet wegens mijn inkomen van 2 jaar terug

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:39

purny schreef:
Hier iemand die een studieschuld heeft. Ik dacht eerst ook dat duo onwijs flexibel was qua terug betalen maar ze kijken naar het inkomen van 2 jaar terug. Dat inkomen heb ik niet meer, verlagingen aangevraagd maar krijg het niet wegens mijn inkomen van 2 jaar terug

Al geprobeerd met die mensen te bellen en situatie uit te leggen?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:05

Een andere mogelijkheid is om de HBO studie duaal of deeltijd te doen.
Ik studeer deeltijd, betaal mijn opleiding zelf en woon ook op mezelf. Ik vind het prima te doen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:44

Loesje88 schreef:
Een andere mogelijkheid is om de HBO studie duaal of deeltijd te doen.
Ik studeer deeltijd, betaal mijn opleiding zelf en woon ook op mezelf. Ik vind het prima te doen.

Hmm, het voordeel is dat jij niet meer met minimum jeugdloon zit..

Ik studeer deeltijd en werk ernaast. 1/3 van mijn loon maandelijks is al om mijn school te kunnen betalen. Laat staan dat ik dan nog op mezelf zou moeten wonen, dat zou geen doen zijn.. Maar met thuis wonen gaat het voor nu nog prima. :)