Stewardess, wie oh wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sannerocky

Stewardess, wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 12:53

Hallo medebokkers!

Op dit moment volg ik de opleiding tot secretaresse, niv. 4 aan het Noorderpoort te Groningen. Nu zit ik erover te denken om een interne opleiding bij een vliegmaatschappij (KLM) te volgen, en dus intern opgeleid te worden tot stewardess. Hierna ben je eigenlijk gegarandeerd van een baan, bovendien krijg je tijdens die opleiding zelfs betaald. Nu ben ik ontzettend benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, iemand kennen die het doet, of het zelf gedaan hebben/doen.

Hoe is het om stewardess te zijn? (Is het zwaar/moeilijk/leuk?, ben je veel van huis? etc.)

Wat houdt een interne opleiding in? Moet je daarvoor al een opleiding tot stewardess hebben gevolgd en wordt je daarna intern verder opgeleid? Of mag je daar als 'normale student' op solliciteren, om zo stewardess te worden?

Pben mag ook, graag zelfs! Maar misschien is het wel leuk om het hier in het topic te houden, voor mensen die er ook nieuwsgierig naar zijn.

Brand los! :D

Groetjes,

Sanne

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:58

Mag ik weten wat voor opleiding dit is? Momenteel heeft KLM een vacature stop dus zullen zij je niet garanderen van een baan. Dus ik denk dat je niet helemaal goed geinformeed bent.

Verder is het een onwijs leuke baan met geen enkele regelmaat en waar je vaak weinig thuis bent. De selecties en de opleiding zelf is best pittig, maar goed te doen. Ben je verder zo vrij als een vogel en vind je het niet erg om hard te werken? Dan is het een super leuke baan!

Goed de website van KLM in de gaten houden, en succes :D

Ntlie_

Re: Stewardess, wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:44

Hier nog een die erg benieuwd is, om wat voor opleiding dit precies gaat.

Ik heb zelf het Stewardesscollege gevolgd, hier moest je een half jaar lang één dag per week naar school. Aan het eind van de opleiding had je meer kennis én een diploma, maar helaas kijkt niet elke luchtvaartmaatschappij hier naar. Vond het een leuke en interessante opleiding, heb er veel kennis op gedaan, maar of de opleiding ook echt het bedrag wat ik er voor neergeteld heb, waard was....

Gesolliciteerd bij meerdere luchtvaartmaatschappijen, ook KLM. Mijn sollicitatiebrief was uitgekozen en ik mocht door naar de volgende ronde, maar toen het nieuws dat ze een stop hadden en ik weer in het bestand terecht kwam...

Inmiddels ben ik er een beetje klaar mee, ik solliciteer er ook niet meer naar. Misschien dat als ik ooit nog eens wat van KLM hoor, dat ik nog een poging waag, maar verder heb ik het opgegeven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:48

Emirates zoekt mensen. Net zoals aangegeven neemt KLM niemand meer aan wegens een grote bezuinigingsronde

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:50

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:03

Wil je bij een luchtvaartmaatschappij gaan werken dan kan je inderdaad het beste solliciteren bij maatschappijen in het Midden-Oosten. Let op, je moet hier dan ook gaan wonen. Ik raad je af een opleiding tot stewardess te volgen, vrijwel elke maatschappij leidt je intern op. KLM is momenteel niet mogelijk nee maar verwacht ook maar niet dat je daar terecht komt, die hebben nog zoveel mensen in hun bestand staan.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 10:40

Bedankt dames!

Klopt, er zit inderdaad een stop op, was ik vergeten te melden :'). Het gaat mij er meer om hoe het dan in zn werking zou gaan, mocht de stop er weer af gaan zeg maar haha :+.

Hmm Midden-Oosten weet ik nog niet zo gauw, ik weet niet of ik het daar vertrouw.

Ja, ik weet welke opleiding je bedoelt Ntlie, ik heb daar ook naar gekeken laatst. Vond 6000 euro of voor de uitgebreidere opleiding zelfs 12000 euro, een beetje te veel geld voor een baan die ik misschien maar 5/10 jaar ga doen. Nu weet ik zeker dat ik die niet ga volgen!! Bedankt :D

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:46

Emirates is een luchtvaart maatschappij met veel centjes en gaan inderdaad flink uit breiden. De vriend van mijn beste vriendin is piloot bij ArkeFly en die verteld dat ze bij Emirates super goed voor hun personeel zorgen. Ik zou het eens overwegen hoor!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:56

Emirates is fantastisch voor hun personeel. Van wat ik heb gehoord betalen ze je woning en je eten en dan krijg je ook nog salaris. Plus het is een maatschappij wat de komende jaren zal blijven groeien, dus grote kans dat je je [***] een langere tijd kan behouden. Dat is bij KLM niet het geval.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:02

Kennis van ons is purser bij de KLM.
Ze werkt er al 30 jaar.
Met 2 kinderen zijn opa en oma vaak nodig om op te passen.
Je kan diensten/vluchten aanvragen, of je ze krijgt is een tweede.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:11

Zoek eens contact met Oamaru, zij werkt momenteel voor Emirates in Dubai.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 17:57

Bedankt, als stewardess?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:09

Marlou_ schreef:
Emirates is een luchtvaart maatschappij met veel centjes en gaan inderdaad flink uit breiden. De vriend van mijn beste vriendin is piloot bij ArkeFly en die verteld dat ze bij Emirates super goed voor hun personeel zorgen. Ik zou het eens overwegen hoor!

Ik werk voor KLM/Delta op de grond.

Ik heb hele andere verhalen gehoord over Emirates! Pas dus op! Ze hebben niet voor niets telkens zoveel mensen nodig; het verloop schijnt er erg groot te zijn... -O- Las er laatst een artikel over. Zal t proberen op te zoeken.

Collegaatjes van mij die graag willen vliegen hebben het ook wel eens over China Southern; daar schijn je erg snel carrière te kunnen maken! En ze willen graag Westers personeel vanwege de taalbarrière. Je kunt gewoon in Nederland blijven wonen, als je van Amsterdam - China gaat vliegen.

Zelf trekt het me niet echt; dat vliegen. Het lijkt me dat je zo'n veredelde serveerster bent... Op de grond hebben we veel meer variatie en uitdaging, imo.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:20

Een goede vriendin van mij is stewardess bij KLM. Je krijgt inderdaad een verplichte interne opleiding die, dacht ik, 6 weken duurt en best pittig is.
Overigens heeft zij al vaker gezegd dat die vooropleidingen voor de luchtvaart echt geldverspilling is. Het geeft je geen voorsprong bij de selectie en ook niet tijdens de verplichte interne opleiding.

Oh ja, ze vindt het echt het meest fantastische beroep ter wereld. (daar ben ik het overigens niet mee eens want dat heb ik namelijk al :D)

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:06

sannerocky schreef:
Bedankt, als stewardess?

Yes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:12

Een collega van mij heeft als stewardess in de Emiraten gewoond, en zij heeft echt een toptijd gehad. Ze heeft zich ontzettend vermaakt in Dubai, het is namelijk een heel internationale stad met mensen van over de hele wereld.