Wachttijd autorijexamen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Wachttijd autorijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:25

Hallo allemaal,

Vooral een topic voor mensen die ervaring hebben met het zakken tijdens hun autorijexamen of die mensen kennen die dit meegemaakt hebben.

Ik ben inmiddels twee keer voor het examen geweest en ik ben twee gezakt. Ik had eindelijk mijn theorie binnen dus dat betekende dat ik bijna mocht afrijden. Mijn instrecteur zei, ja begin November kan je wel afrijden. Het werd begin December. Dus ik dacht, oke dat zal wel door drukte komen. Ik ben toen gezakt en ik kon weer afrijden op 26 januari. Dus al 8 weken verder. Dit vond ik nogal een eind weg, maar goed kerstvakantie, feestdagen blabla.

Nou ben ik dus op 26 januari weer gezakt. Inmiddels zijn we drie weken verder en heb ik nog steeds niks van mijn rijschool gehoord. Hij zei toen, het mooiste zou zijn dat je volgende week weer kan omdat je op het nippertje gezakt bent. Hij zei wel, helaas kan dit niet.

Ik ben op internet gaan speuren hoe dat nou zit met die wachttijden. Ik word nogal ongeduldig en eigenlijk ook een beetje pissig. Op de website van het CBR heb ik een schema gevonden met de weken hoe lang de wachttijd is. Hier staat dat het voor week 5 ongeveer 3 weken duurt. Er staat wel bij dat een herexamen niet binnen 2 weken afgelegd kan worden.

Ik begin het idee te krijgen dat mijn rijschool gewoon ontzettend laks is. Aangezien mijn instrecteur ook heel vaak zaken vergeet. Hij moet toch allang een datum hebben dat ik weer kan afrijden? Het duurt mij echt te lang... En daarbij komt ook nog eens dat ik geen eisen heb voor bepaalde dagen en tijdstippen. Als hij mij nu zou bellen ben ik echt pas over een paar weken weer aan de beurt.

https://www.cbr.nl/reserveringstermijn.pp

Kijk bij Friesland, Heerenveen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wachttijd autorijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:30

Het verschilt per oproepplaats wat de wachttijd is en daarna is het natuurlijk ook afhankelijk van jouw beschikbaarheid en de beschikbaarheid van je instructeur. Je kan niet meteen na je examen een her aanvragen, daar gaat een dag of een paar uur overheen omdat het systeem het moet verwerken.

Waarom onderneem je zelf niet wat actie door je instructeur te bellen of de rijschool als hij daarvoor werkt, als ze administratie op kantoor hebben zitten kunnen die dat meteen voor je bekijken en je instructeur dezelfde dag. Goed warm houden!!!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:31

Polly schreef:
Het verschilt per oproepplaats wat de wachttijd is en daarna is het natuurlijk ook afhankelijk van jouw beschikbaarheid en de beschikbaarheid van je instructeur. Je kan niet meteen na je examen een her aanvragen, daar gaat een dag of een paar uur overheen omdat het systeem het moet verwerken.

Waarom onderneem je zelf niet wat actie door je instructeur te bellen of de rijschool als hij daarvoor werkt, als ze administratie op kantoor hebben zitten kunnen die dat meteen voor je bekijken en je instructeur dezelfde dag. Goed warm houden!!!

Ja ik wil ze ook gaan bellen. :j

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:33

Ik zie nu net dat deze rijschool een slagingskans heeft van 54%... en bij het herexamen 61%.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:34

Hier in Breda zat er door weersomstandigheden en drukte 8 weken wachttijd bij voor een rijexamen. Het ligt gewoon per plek eraan hoe lang de wachttijden zijn. Bel je rijinstructeur of rijschool op om te vragen hoe lang het nog kan duren en of het al is aangevraagd. Succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:36

Dat is geen overdreven hoog percentage maar ze zijn er ook nog dramatisch lager hoor maar wat maakt dat nu uit? Had je daar niet beter naar kunnen kijken voordat je ging beginnen met lessen?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:39

Is het geen optie voor je om een paar lessen bij een andere school te volgen en daar af te rijden?
En anders zelf wat meer pushen naar je instructeur. Les je tussendoor nog?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:42

Een andere rijschool zal eerst willen lessen om niveau te bepalen en daarna was examen aanvragen, als je er geen vertrouwen in hebt zou je dat kunnen overwegen maar ik vraag me eerst af hoe vaak je al contact hebt gezocht met in je instructeur, je mag er zelf ook achteraan zitten..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:42

Maar is het niet zo dat rijscholen soms al plekken inkopen? Die ze vervolgens zelf in kunnen vullen met leerlingen? Dacht dat vooral grote rijscholen dit doen.

Ik ben ook al twee keer gezakt in jouw periode. De eerste keer moest ik 6 weken wachten. Dat kwam ook door de vakantie van mij.
Dit keer hoef ik maar 4 weken te wachten, terwijl nu mijn leraar op vakantie is.

Ben er wel altijd zelf flink achteraan gegaan!!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:48

misschien moet je gewoon niet zo ongeduldig zijn? als je 2 keer zakt lijkt het me wel duidelijk dat je er niet echt klaar voor bent. Als je nu hard gaat oefenen in plaats van zeuren dat je niet ka wachten, is de kans op slagen waarschijnlijk veel groter ;) Wat heb je er aan om onmiddellijk weer te proberen, het is niet dat je 1 dag zakt en de dag erna miraculeus zal slagen :+

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:52

olafgek schreef:
misschien moet je gewoon niet zo ongeduldig zijn? als je 2 keer zakt lijkt het me wel duidelijk dat je er niet echt klaar voor bent. Als je nu hard gaat oefenen in plaats van zeuren dat je niet ka wachten, is de kans op slagen waarschijnlijk veel groter ;) Wat heb je er aan om onmiddellijk weer te proberen, het is niet dat je 1 dag zakt en de dag erna miraculeus zal slagen :+

Ben ik het niet mee eens. Soms moet je ook een beetje geluk hebben. Bovendien spelen de zenuwen de enige dag ook meer een rol dan de andere. Maar ik ben dan ook niet geslaagd, dus mag eigenlijk niets zeggen ;)

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:55

ik heb twee keer toe gezakt en bij beide examens had ik wachttijd van 6 weken, relatief gemiddeld wel.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:05

Volgens mij moet er een bepaalde tijd en ook een aantal lessen (?) tussen zitten voordat je weer opnieuw examen mag doen. Als het goed is dan heeft de examinator je punten meegegeven die nog niet goed genoeg waren, bespreek dit met je instructeur en werk er nog een paar lessen aan. Je kunt eventueel ook vragen of je rijschool er rekening mee wilt houden dat jij graag opnieuw op examen wilt en als er een gaatje vrij komt bij een examen of jij die plek in mag nemen.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:18

LZP -> STW

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:25

Het is vaak inderdaad afhankelijk in welke regio je zit en wat de wachttijden daar zijn.
daarnaast kan de rijschool examens inkopen bij het CBR zodat zij eventueel leerlingen sneller kunnen laten afrijden als zij er aan toe zijn. Ik heb 3 weken geleden mijn rij-examen aangevraagd direct nadat ik geslaagd was voor mijn theorie. de eerste plek die het cbr vrij had was 11 maart, een wachttijd van 6 weken dus. Er zijn nu eenmaal veel mensen die hun rijbewijs willen halen en er is daardoor dus niet altijd direct plaats.

Zou als ik jouw was niet te druk maken over de datum wanneer je kunt gaan afrijden, maar juist met je instructeur gaan oefen op de punten waarop je bent gezakt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:58

Euhm een examen koop je tegenwoordig op naam in en kunnen dus niet (heel beperkt) vooruit worden ingekocht. Vroeger kon dit wel. Herexamens hebben over het algemeen andere wachttijden dan eerste examens.