Schoonmaakschema van je huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Schoonmaakschema van je huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 22:01

Sinds mijn vriend en ik in ons koophuis wonen vind ik dat ik de boel wat beter schoon moet houden. Ons huurhuis lieten we met regelmaat behoorlijk verslonzen namelijk :o
Ik had daar niet echt een schema voor wat ik welke dag wilde doen aan schoonmaken en ik denk dat dit voor mij wel handig zou werken. Iets met uitstelgedrag :+
Momenteel hou ik dit aan:
Elke dag stofzuigen
Wekelijks beneden dweilen
Wekelijks boven stofzuigen
Wekelijks bedden verschonen
Woensdag bovenverdieping schoonmaken
Zaterdag/zondag beneden (keuken, kasten enz)
Twee keer pw wc's doen
Twee keer pw onder de douche de douche schoonmaken :+

Elke dag een doekje over de tafels en rommeltjes opruimen.

Ben benieuwd naar de schema's van bokt :D

StalNollie

Re: Schoonmaakschema van je huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:03

ik heb totaal geen schema, ik kijk per dag wat er rond het huis gegaan is. opruimen doe ik voor de voeten dus dat hoef ik niet in te plannen. maar ik heb hier dan ook 2 honden in huis en een kindje van 3.5 jaar.

doe wel om de twee weken papierwerk in mappen en sorteer ik dit.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:05

Ons schema?
Huisgenoot doet niks, op de was na want ik hang de boel niet goed over het wasrek :')
En ik doe het hele huis in 1 dag dat ik vrij ben.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:05

Poeh wat heb jij het netjes en schoon denk ik!

Ik maak 1x per week alles in 1x schoon. Dus van de bedden verschonen, tot de wc en badkamer tot alles afnemen en stofzuigen.
Dweilen doe ik 1x per 2 weken.

Wanneer het nodig is stofzuig ik extra. Meestal stofzuig ik zo'n 2x per week :o (Woon dan wel weer alleen)

Oh en elke week verschoon ik de kattenbakken helemaal en elke dag haal ik even de poep en vieze plekken eruit. (2 katten)

Edit: Ik ruim elke avond voor het slapen gaan alles even op, zodat ik in de ochtend in een net huis wakker wordt :)
Laatst bijgewerkt door Naamloos1 op 18-02-15 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:06

Hier ook geen schema.
Na een drukke werkdag doe ik niks.
pak ik op een dag dat ik thuis ben weer wat meer mee

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 22:08

Naamloos1: het is maar de vraag of en hoe ik het volhou hoor :')
Maar in ons vorige huis klooiden me maar wat aan en dat wil ik nu voorkomen, haha.
Kattenbak doe ik elke keer als de kat geweest is, hij doet nu al ruim twee weken met hetzelfde grit.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:11

Uum... Elke dag stofzuigen en dweilen, ligt er aan hoe vies waar. 2 keer per week alles...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:12

Ik woon alleen met 4 katten.
Ik stofzuig elke dag, doe 2x per dag de kattenbakken.
Probeer elke dag af te wassen maar dat lukt niet altijd.
Wc doe ik 2x per week, probeer alles altijd gelijk op te ruimen maar ook dat lukt niet altijd. :')
Dweilen doe ik alleen als ik het écht nodig vind. :=
Ene dag doe ik wel meer dan de andere...vooral in het weekend doe ik meer, dan pak ik ook de extra dingetjes mee zoals de keukenkastjes, fornuis etc...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:13

ik heb mijn moeder als poetsvrouw. komt 1x in de 3 weken alles poetsen met name de sanitair gedeelte.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:18

Aranel: elke dag stofzuigen, knap hoor! Ben al blij als ik het 1-2 keer per week red. Dweilen 1 keer per week.
Ik kan me voorstellen als je meerdere huisdieren hebt, dat elke dag stofzuigen nodig is, maar ik krijg het niet ingepland...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:21

Ik heb tijd genoeg, werk in de ochtend 2 uurtjes en dan pas in de middag weer...daar tussen kan ik dus prima mijn kleine huisje doen...

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:26

Ik probeer iedere dag té stofzuigen, dweilen doe ik als ik dat nodig vind.. 1x in de week alles afstoffen, wc 1a 2x in de week, 1x in de week wat extra's bv deuren en kozijnen afnemen. Ramen zeem ik buiten 1x in de 6/8 weken en binnen probeer ik dat ook aan té houden. Bed verschoon ik 1x in de 2 weken..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:00

LZP >> HTT

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:18

Maandag/dinsdag/woensdag werk ik. Dan doe ik niet veel. Standaard wel alle dagen tafels en wc beneden. En op woensdag beneden stofzuigen.
Donderdag alle bedden verschonen, was wegwassen, alles nat afnemen, overal stofzuigen en dweilen (alle verdiepingen), badkamer grondig (tegels, wasbakken, , toilet, bad en douchecabine)
Vrijdag alle was vouwen en strijken. Zondag idem als donderdag, maar niet de bedden

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:21

2 keer in de week de badkamer incl tegels?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:27

Ja. En een grote ook.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:27

Jeetje, wat doen veel mensen hier een hoop!
Ik stofzuig 1a2 x per week. Zelfs met een hond en 3 katten is dat genoeg.
Dweilen doe ik wanneer ik vind dat dat weer een keer moet.
Afwas wel elke dag.
Wc/bed/kasten schoonmaken afnemen etc doe ik 1x per week op vrijdag of zaterdag. En zondag is wasdag.

Badkamer doe ik elke week vluchtig tijdens/na het douchen.
1x per maand ofzo grondig.
Laatst bijgewerkt door Maaaarije op 18-02-15 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:29

Hier geen vast schema.
Maar wel minimaal 1 x per dag de benedenverdieping stofzuigen en dweilen(2 honden in huis) ooit ook wel 2 x per dag.
minimaal 2 x p.w. de beide wc's.
1 x p.W. De badkamer en bedden verschonen.
1 a 2 x p.w. bovenverdiepingen stofzuigen en dweilen.
De was dagelijks.

Verder elke dag iets(stoffen/vochtig doekje afnemen).

Mijn vriend en ik hebben beide een drukke baan maar we doen wel samen het huishouden. Mijn vriend doet zelfs nog meer in het huishouden i.v.m. wisselende diensten.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:32

Wij wonen met z'n 2en, allebei fulltime werkend en geen huisdieren.

Stofzuigen 1-2 keer per week
Wc's + badkamer 1 keer per week
Dweilen 1 keer per 2 weken
Keuken dagelijks na het koken, maar 1 keer per week echt grondig
Stof afnemen 1 keer per week
Bed verschonen 1 keer per week
Wassen 4-5 per week
Afwassen doet de vaatwasser
Tafels afnemen en rommel opruimen dagelijks

Verder doe ik als ik een vrije dag heb vaak nog wat extra klusjes, bijvoorbeeld de ramen lappen, koelkast schoonmaken etc

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:35

Wij stofzuigen eens per week net als alles afstoffen, beddengoed wisselen en de wc schoonmaken. Afwassen doe ik elke dag. Ik heb geen droger dus in het weekend draai en vouw ik drie wassen. Ik werk 55 uur in de week dus weinig tijd, maar als er onverwacht mensen komen zeggen ze me vaak dat t zo lekker schoon is :P we wonen met zn 2en

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:56

Elke dag stofzuigen? Wow, ik ben per keer wel 1,5 uur bezig, als dat elke dag zou doen ben ik wel even bezig :')

Ik doe het huishouden voor mijn familie.
Elke middag afwassen en de stallen uitmesten (hoort eigenlijk niet bij het huishouden)
Probeer elke week te stofzuigen en de douche en wc schoon te maken. En een keer in de twee weken dweilen. Ong 2 tot 3 keer per jaar maak ik de hele keuken schoon, kastjes van binnen en buiten, ruim ik kasten op en maak ik de douche en wc uitgebreid schoon incl de tegels.

En elke zaterdag stofzuig ik thuis mijn eigen kamer en de bovenverdieping, de rest moet mijn moeder maar doen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:15

Ik woon alleen, de helft van de tijd heb ik de hond te logeren. Ik studeer, loop stage en werk daarnaast nog een paar uur.

Maandag: salontafel en vensterbanken opruimen en afnemen
dinsdag: eettafel opruimen en afnemen, als ik zin heb stofzuigen
woensdag: niks, dan heb ik de hele dag stage en moet ik daarna nog mijn paard doen, daarna geen fut meer over om nog iets te doen _O-
donderdag: slaapkamer opruimen, kleding sorteren, elke week de kussenslopen verschonen, om de week het bed verschonen.
vrijdag: wastafel afnemen
zaterdag: alles stofzuigen
zondag: WC en douche schoonmaken

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:39

Wij hebben daadwerkelijk schoonmaakschema's uitgeprint. Dit werkt voor ons het best. Anders vervuild het heel erg of doet de een niks en de ander alles.
Bij ons staat er bij elke dag:
Zonodig vaatwasser uitruimen, zonodig wassen draaien, na het avondeten doekje over de tafel en de keuken, zonodig vlees uit de vriezer en zonodig vaatwasser aanzetten.
Verder:
Maandag: badkamer grote beurt, kattenbakken verschonen, vuilnis wegbrengen.
Dinsdag: stofzuigen, planten water geven, handdoek/theedoek/geel doekje uit de keuken schoon ophangen, koelkast nakijken (datums nakijken en doekje erdoor)
Woensdag: stoffen, dweilen, wc grote beurt.
Donderdag: kattenbakken verschonen, vuilnis wegbrengen, stofzuigen, weekmenu + boodschappenlijst maken.
Vrijdag: bed verschonen, boodschappen doen.
Zaterdag: iedere zaterdag doen we een grote klus die niet iedere week hoeft. Ramen lappen, keuken helemaal leeghalen en soppen, deuren schoonmaken, spiegels schoonmaken etc.
Zondag: vrij, alleen de 'zonodig' klussen.

wij hebben dit in een schema gezet die we eens in de 6 weken uitprinten, dan is er ruimte om dingen af te tekenen of te zetten dat je het gedeeltelijk hebt gedaan maar de ander het nog even moet afmaken. Voor ons werkt het heel fijn, kan me voorstellen dat het voor andere iets te overdreven is ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:48

Schema? Whut?!

Nee, ik doe niet verl aan het huishouden, ik besteed mijn tijd liever anders.

Stofzuigen 1x in de week beneden, boven 1x per 2/3 weken. Dweilen 1 a 2 keer per jaar. Toilet en douche eens per maand/twee maanden grondig, voor de rest als er visite komt.

Keukenkastjes van binnen en ramen zemen 1x per jaar.

En nee, het is echt niet super vies in ons huis. Ook niet super clean...maar goed genoeg voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:51

Ik heb mijn huis altijd netjes op orde. Vind hygiëne belangrijk dus dan zul je vaak moeten poetsen. Maar ik vind het ook leuk dus dan is het minder erg.