Wat doen voor moeder die kindje verloor bij 20 weken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurwerk

Wat doen voor moeder die kindje verloor bij 20 weken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:26

Hallo!

Vandaag is de sterfdag van mijn 'broertje'. Na 20 weken zwangerschap is mijn moeder bevallen van een zoontje die het syndroom van Potter heeft.
Het syndroom van Potter houdt kortgezegd in dat de longen en nieren niet groeien.

Helaas heeft mijn moeder nooit afscheid van hem kunnen nemen, hij werd gelijk weggehaald en het enige wat ze nog van hem heeft is een foto. Helaas was het toendertijd (20 jaar geleden) niet gebruikelijk dat er een begrafenis/crematie werd geregeld,dit mocht pas vanaf 24 weken. Hierdoor hebben mijn ouders, en met name mijn moeder, het er nog best lastig mee en heeft ze het niet kunnen afsluiten.

Graag zou ik nu nog iets willen regelen waardoor ze weet dat er nog steeds aan hem gedacht wordt en waardoor ze het kan 'afsluiten'. Ik dacht aan een ceremonie oid maar hoe regel ik dit? Waar begin ik?

Alsvast bedankt voor jullie hulp!

Yenni

Re: Wat doen voor moeder die kindje verloor bij 20 weken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:30

Ten eerste: heel veel sterkte met dit grote verlies voor jou en jouw familie!!!!
Je zou eens bij een pastoor kunnen vragen hoe je het zou kunnen doen. Je zou de foto kunnen laten uitvergroten. Kost wel wat maar dan heb je ook wat. Sterkte!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:33

Ik weet niet hoe fijn de foto van een 20 weken oud jongetje is om uit te vergroten...
Afhankelijk van de foto dus.

Je zou een hoekje kunnen inrichten met kaarsjes, een wandeling door het bos en daar babyschoentjes begraven bijvoorbeeld.

Sterkte!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:36

Mijn zusje is na haar geboorte overleden en ik zet elk jaar met haar verjaardag een bloemetje, windmolentje of beeldje bij haar grafje. Dat vinden m'n ouders heel fijn :j

Nou kan dat natuurlijk niet bij jou. Heeft hij een naam gekregen? Misschien kan je een mooi kettinkje of ring laten graveren met jullie namen. Of de datum ofzo.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:37

Net wat Kaus zegt, babyschoentjes oid begraven. Of miss iets wat ze al voor de baby had, wat je kunt begraven? Heel veel sterkte!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:39

Wil je moeder dat wel?

Mijn moeder wil absoluut niet tastbaar aan het verlies van haar kind herinnert worden; afsluiten lukt nooit en ik kan niets doen om het verlies dragelijker te maken. Haar zoon is aanwezig, soms minder, soms meer. Enige dat ik kan zeggen; vul het niet in voor je ouders, maar vraag ze of ze er behoefte aan hebben.

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:39

Wat lief dat je zoiets wil regelen voor je moeder, een heel mooi gebaar, ik denk dat ze alleen dat al heel erg zal respecteren en haar goed zal doen!

Misschien kan je wens ballonnen oplaten?
Veel sterkte voor jou en je ouders!

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:43

Bedankt voor alle reacties! Zitten al veel bruikbare dingen tussen waar ik wat aan heb :)

vuurneon schreef:
Wil je moeder dat wel?

Mijn moeder wil absoluut niet tastbaar aan het verlies van haar kind herinnert worden; afsluiten lukt nooit en ik kan niets doen om het verlies dragelijker te maken. Haar zoon is aanwezig, soms minder, soms meer. Enige dat ik kan zeggen; vul het niet in voor je ouders, maar vraag ze of ze er behoefte aan hebben.

Ja ik weet zeker dat ze dit wil. Vroeger werd er niet/weinig over gepraat en ik merk dat ze daar wel echt behoefte aan heeft. Ik verwacht dus ook dat ze hier heel blij mee zal zijn!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:46

Misschien zo'n wensbalon oplaten? Volgens mij kun je daar met permanent marker gewoon op schrijven dus dan kunnen jullie er misschien een mooie tekst op zetten.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:53

Ik zou eens praten met iemand die hier verstand van heeft. Dat kan een pastoor zijn, maar ook een niet religious iemand die ervaring heeft met ceremonies en rouwverwerking.