Scooter of auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Scooter of auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:45

Hallo!

Ik zit te twijfelen of ik een scooter of een auto zal kopen.
Ik woon 11 km van mijn paard vandaan (kwartier/20 minuutjes met de auto.
Ook het station is z'n 10 km vanaf mijn huis. Zelfde als mijn stage. Naar het station en stage ga ik met het OV. In de avond uren ga ik naar mijn paard met de auto van mijn ouders. Er gaat geen bus naar de manege. Dit is niet handig omdat mijn ouders dus in de avond geen auto hebben en omdat wij de paarden zelf binnen en buiten moeten zetten wil ik graag in de ochtend naar stal.
Maar er zitten beide voor en na delen aan een auto als zowel een scooter.
Een auto is vaak iets sneller, droger en warmer. Maar ook veel duurder dan een scooter. Een scooter is dus weer goedkoper.
Ik heb een jaar geleden een autootje gehad en betaalde alles met elkaar al gauw bijna 100 euro per maand. Dus ik ben heel erg in twijfel. Wil ik voor de comfort van een auto gaan of voor de goedkopere oplossing? Wie heeft ervaring met een scooter als een auto?

Sentido

Re: Scooter of auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:02

100 euro per maand? Doe mij zo'n auto haha, ik ben dat al kwijt voor de wegenbelasting alleen :=
Alles bij elkaar opgeteld zit ik wel op 300-400 euro pm. Zonder onderhoud. Maar goed ik rijd wel veel meer dan jij zou moeten.

Met jou afstanden zou ik voor een goede scooter gaan, veel goedkoper en het is maar een klein stukje. Mocht het echt rotweer zijn kun je dan alsnog de auto van je ouders lenen toch? En met het ov kun je nog gratis begrijp ik?
Makkelijke keuze, auto kost altijd meer dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:10

Wat is een beetje een normale prijs voor een scooter? Of een brommer? Laatst zag ik een scooter voor 375.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:12

Zelf heb ik het niet heel breed dus mijn keuze is snel gemaakt, je weet wat jouw auto je gekost heeft, misschien dat je het interessant vind om te zien wat een brommer kost? Mijn (brom)scooter kost mij iets van 18 euro per maand exclusief benzine. Mijn scooter rijdt 1 op 35, en wanneer ik een lege tank helemaal vol gooi dan ben ik max 7 euro kwijt.
Die 18 euro is mijn verzekering, de mijne is extra verzekerd dus het zou eventueel ook nog iets goedkoper kunnen.

Als het echt rot weer is dan rij ik met iemand mee of dan leen ik de auto van mijn ouders.

Trouwens nog een nadeel van een scooter: je kan niet veel spullen meenemen, kleine dingen kunnen prima maar een zadel of complete poetskist meenemen oid dat gaat niet werken.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:14

ik betaal voor mijn auto ook tussen 100-150 pm,
en ik zou je dan ook echt een auto aanraden, het is droog, warm en gaat sneller!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:14

Ik heb ervaring met beide. Vanaf mijn 16e t/m 19 altijd op de brommer/scooter. Ik reed ook heel veel kilometers op een dag. Op een gegeven moment zat ik bijna op de 40km per dag, in regen/sneeuw/wind.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het nooit meer zou willen. Ik kwam soms ondanks een kwalitatief goed regenpak, doorweekt op mijn werk aan. Of ik was al bevroren voordat ik op stal was ( en ik had zelfs handvat verwarming op mijn scooter met dubbele handschoenen :brr: , bivakmuts onder helm etc) .

Máár een auto is wel vele malen duurder. Ik zat ook tussen de 350-400 euro per maand voor mijn auto. Daarbij ook flinke tegenvallers gehad qua reparaties.

Nu heb ik allebei niet meer omdat ik in het buitenland woon, maar als ik weer terug naar NL zou gaan, zou ik als mijn portemonnee het toelaat, absoluut voor een auto gaan! Ook is het zoveel makkelijker om spullen in de vervoeren :j

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:15

AmoorM schreef:
Wat is een beetje een normale prijs voor een scooter? Of een brommer? Laatst zag ik een scooter voor 375.

Ik zal altijd voor een nieuwe scooter gaan. Want met scooters koop je vaak andermans ellende. Dan betaal je voor een kwalitatief goede toch al gauw rond de 1500.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:21

Ik heb ook met beide ervaring; scooter heb ik 2 jaar mee gereden maar dat kreng heeft me zo vaak in de steek gelaten dat ik hem weg heb gedaan. Hij reed wel heel zuinig (1 op 35) ik reed 130 km met een tank en was voor een volle tank maximaal 7 euro kwijt. Qua verzekering was ie ook goedkoop (12 euro per maand geloof ik). Maargoed, qua reparaties wel pech gehad en daar wat aan kwijt geweest.

Nu sinds juni een autootje (Fiat Seicento) en ik ben er helemaal gelukkig mee. Lekker warm, droog, ook geschikt voor langere afstanden (als ik eens naar weetikveelwaar wil) en inderdaad véél handiger met spullen vervoeren. Neem soms m'n zadel mee naar huis om schoon te maken, voer halen..
Rijdt 1 op 14 geloof ik, doe zo'n 3 weken met een tank (50 euro), 16 euro wegenbelasting per maand en verzekering (gaat op m'n moeders naam) is iets van 20-30 euro per maand..

Doe mij maar een auto!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:26

Ik heb niet te lang geleden dit topic geopend: [HTT] Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Omdat ik ook overweeg een scooter aan te schaffen. Maar nu zit ik in de luxe positie dat ik ook een auto heb en die gaat ook niet weg.

Overigens kan een auto voor 100 euro in de maand makkelijk hoor (zonde de benzine)! Ik rijd een Citroen C3, uit 2003, die nog net geen 60.000 op de teller heeft. Ik betaal 23 per maand verzekering (WA) en 34 euro wegenbelasting. Dan nog de benzine en geld reserveren voor eventuele onderhoud en reparaties.

Scooter is wel een stuk goedkoper natuurlijk. Al zou ik voor 375 geen scooter kopen. Ik heb een beetje rond zitten kijken. Ik wil zelf een scooter die niet meer dan 10.000 gelopen heeft en het liefst niet ouder dan een jaar of 5. En dat wordt met mijn budget van 700-800 euro al vrij lastig heb ik gemerkt. Voor heel veel minder dan 700-800 euro zou ik geen scooter aanschaffen. (ook geen auto trouwens).

Voor zulke korte ritjes lijkt een scooter me prima. De vraag is of je alleen als de auto er eenmaal zou zijn, niet ook langere afstanden zou gaan rijden. Ik rijd niet meer dan een tank in een maand leeg (ruim 550 km ongeveer), maar de vrijheid dat hij er is, is echt heerlijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:33

Mijn scooter, een soort van merkloos chinees dingetje, had een nieuwwaarde van ik meen 1100 euro, hij is al een paar jaar oud en dat is hij al lang niet meer waard. Mijne heb ik ook nieuw gekocht, nooit opgevoerd, altijd zuinig op geweest en hij is eigenlijk nooit kapot.

Prijzen voor een scooter die verschillen nog per merk en per type, dat zul je denk ik toch even zelf moeten uitpluizen wat je leuk vind en wat je budget is. Ik denk dat je voor onder de 500 best een bromscooter of snorscooter kan kopen, maar dat zal dan bij wijze van spreken geen leuke splinternieuwe vespa zijn. Het ene merk is luxer en duurder dan het andere.
Wat ik ook wil aanraden is kijk naar het merk, en kijk of er in de buurt een fietsenmaker/bromfietswinkel is die dat merk ook eventueel kan repareren.

Misschien ook relevant:
Met een snorfiets/snorscooter mag je max 25 kmh rijden, moet je tussen de fietsers op de fietspaden rijden, en je hoeft geen helm op.
Met een bromscooter mag je max 45 kmh rijden op bepaalde stukken, maar je moet ook af en toe tussen de auto's rijden en je moet een helm dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:03

Telpeva schreef:
Mijn scooter, een soort van merkloos chinees dingetje, had een nieuwwaarde van ik meen 1100 euro, hij is al een paar jaar oud en dat is hij al lang niet meer waard. Mijne heb ik ook nieuw gekocht, nooit opgevoerd, altijd zuinig op geweest en hij is eigenlijk nooit kapot.

Prijzen voor een scooter die verschillen nog per merk en per type, dat zul je denk ik toch even zelf moeten uitpluizen wat je leuk vind en wat je budget is. Ik denk dat je voor onder de 500 best een bromscooter of snorscooter kan kopen, maar dat zal dan bij wijze van spreken geen leuke splinternieuwe vespa zijn. Het ene merk is luxer en duurder dan het andere.
Wat ik ook wil aanraden is kijk naar het merk, en kijk of er in de buurt een fietsenmaker/bromfietswinkel is die dat merk ook eventueel kan repareren.

Misschien ook relevant:
Met een snorfiets/snorscooter mag je max 25 kmh rijden, moet je tussen de fietsers op de fietspaden rijden, en je hoeft geen helm op.
Met een bromscooter mag je max 45 kmh rijden op bepaalde stukken, maar je moet ook af en toe tussen de auto's rijden en je moet een helm dragen.

Mijn vriendin had een 'wijfenscooter' voor 2500 euro :=

Deze lijkt mij ook leuk, maar is denk ik ook wel wat prijzig.

http://i47.tinypic.com/34ef4pf.jpg

Of anders zo iets:
http://www.dipshop.nl/wp-content/uploads/2014/04/scooter-rijbewijs_002.jpg

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:06

Ik heb een maand geleden een SYM orbit 2 gekocht en man wat ben ik er blij mee! Scheelt een hoop tijd, benzine kost erg weinig en het rijd hartstikke fijn :). Heb er wel een windscherm op laten zetten, ziet er niet uit, maar nou en! Heb het warmer dan op de fiets, dat zegt toch wel wat :). Ik raad het je absoluut aan, een scooter is erg ideaal.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:15

Iemand hier in de buurt heeft een 45 km autootje. Stiekem vond ik het eerst wel grappig, maar eigenlijk is het best handig denk ik.
Zelf heb ik twee jaar mijn autootje, ding heeft eigenlijk nooit wat, en als er wat mee is, repareert vriendlief het, en hoef ik dus alleen de onderdelen te kopen. Ik rijd ook niet heel veel. Ik ben ongeveer 32 euro in de maand kwijt aan verzekering en belasting samen. Dan ongeveer een tank benzine per maand, rond de 50 euro en dan nog af en toe wat onderdelen. Voor mij is het dus niet extreem duur en heb er onwijs veel plezier van. Als je een auto zoekt zal ik gewoon voor iets kleins en lichts gaan, fiat seicento ofzo.
En als je voor een brommer/ scooter kiest zal ik zelf voor een brommer gaan. Is vaak goedkoper dan een scooter en kan wat minder kapot aan gaan, mocht ie een keer omvallen bijvoorbeeld. Met een scooter of brommer kun je inderdaad wel veel minder meenemen en is wat minder comfortabel. Maar inderdaad wel een stuk goedkoper.

Kies vooral voor wat je zelf kunt betalen en graag wilt. En mocht je dan een keer wat hebben, iemand in de buurt die een beetje handig is, scheelt vaak een stuk in de kosten.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:37

Ik ben zelf voor een scooter gegaan.
Paarden staan op +- 8km afstand, m'n ene baan is met de fiets te doen en de andere is ongeveer 10km rijden.

Voordeel is dat ik er met de scooter sneller ben dan met de auto, omdat ik het geluk heb dat je binnendoor kan op die route. :D
Met de auto moet je er helemaal omheen en doe je er al zo 10 minuten langer over.

Ook is ie veel goedkoper in de verzekering en qua benzine (11 euro verzekering per maand en tank benzine 6 euro). Doe meestal 5 dagen met een tank, hij loopt 1 op 32 geloof ik.
Als ik hoor van vrienden wat zij per maand aan hun auto kwijt zijn, dan ben ik blij dat ik een scooter heb.

Tuurlijk, het is minder comfortabel, maar voor mij was het de afweging waard (vooral financieel gezien). En op kou kun je je kleden imo. :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:45

Zolang het alleen gaat om die relatief korte ritjes en je wil niet het hele land door kunnen reizen of ermee op vakantie zou ik een scooter of brommer kopen. Scheelt bergen met geld.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:03

Ik kocht 2 jaar geleden mijn Sym Fiddle II voor 800 euro, inclusief splinternieuwe helm a 140 euro en slot a 85 euro. Scooter van 3 jaar oud met 4.000 op de teller. Bij een dealer. Hij heeft me nog nooit laten staan! Ik heb hem tot nu toe 1x weggebracht voor onderhoud en er moest toen iets gefixt worden bij de uitlaat, was 100 euro kwijt. Tanken.. max 7 euro voor een volle tank.. rijdt 1:35 ong. Doe zo'n 2 weken met een tank. Verzekering 37 euro per kwartaal.

Hoe goedkoop wil je t hebben :D ik was laatst ook aan het overwegen om een auto te kopen en de brom weg te doen maar dan ben ik eigenlijk gekke Henkie. ;)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:57

Een brommobiel? Is een stuk goedkoper dan een auto en ook droog en warm!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:02

De aanschaf van een brommobiel is alleen al 2 keer zo duur dan een auto :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:11

Saaams schreef:
De aanschaf van een brommobiel is alleen al 2 keer zo duur dan een auto :')

Als je het nieuwste van het nieuwste wilt hebben wel ja. Tweedehands zijn ze al vanaf 1000,-

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:12

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:14

Een autootje hoeft echt geen 150 in de maand te kosten als je genoegen neemt met een klein autootje en er een beetje om denkt met onnodige km's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:14

Scooter/brommer.
Meeste auto's zijn pas na 10km goed op temperatuur.
Mijn brommer rijd 1:60 en mijn reistijd is niet veel langer dan de auto.

Brom mobiel zal ik zeker niet doen. Want dat gaat nog langzamer doordat je niet hard door de bochten kan en je mist de wendbaarheid van brommer/scooter. Of wel asl paar fietser voor je rijden op de weg, dan kan je daar meestel zonder enige hinder makkelijk passeren terwijl met auto of brom mobiel eerst moet remmen en wachten tot dat er genoeg ruimte is om te passeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-15 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:15

1:60 :oo
Jemig wat voor scooter heb je? o.o
Mijne rijd 1 op 30.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:20

4 takt schakel.
4 takken zijn stuk zuiniger dan 2 takt en een schakel is vaak ook weer net iets zuiniger dan een scooter met een vario.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-15 22:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:22

Telpeva schreef:
Weten jullie wat ik diep van binnen het aller, aller leukste vind...

Een piaggo ape
https://www.google.nl/search?q=piaggio+ ... 80&bih=800
<3

Volgens mij zou een zadel achterin ook best kunnen passen.

Geweldig, die heeft mijn vader ook haha! Zuipt alleen wel benzine.

Ik zou gaan voor een scooter. Wat je moet afleggen is makkelijk te doen met een scooter en is ook nog eens goedkoper :j