Hoe werkt de overdracht van een huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoe werkt de overdracht van een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 19:12

Hallo allemaal,

Wij krijgen binnenkort de sleutels van ons nieuwe huis. Nu dacht ik dan krijg je de sleutels en dan als er iets anders/niet goed is neem ik contact op met de makelaar. Nu zei iemand me net dat je eerst op die dag met de makelaar naar het huis moet om te kijken of er niks anders/kapot is. Wie kan mij vertellen hoe dit werkt? Ik heb die dag namelijk nu enkel t laatste uur vrij van t werk om bij de notaris te zijn.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:15

Wij gingen ook eerst een rondje door het huis en toen door naar de notaris.
Maar is er met de makelaar niks afgesproken dan?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:15

Wij gaan inderdaad eerst kijken met onze aankoopmakelaar voordat we tekenen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:16

Toen wij ons huis kochten hebben we met de makelaar afgesproken voordat we naar de notaris gingen. We hebben toen het laatste rondje door ons huis gelopen om alles te checken en daarna zijn we met de makelaar naar de notaris gereden.

Liselot

Re: Hoe werkt de overdracht van een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:17

Je doet inderdaad eerst een inspectie van het huis voordat je naar de makelaar gaat. Het huis moet in dezelfde staat worden opgeleverd worden als hoe het je verkocht is. Daarom is dit rondje best belangrijk, kijk goed of er niets stuk is gegaan, controleer het warme water e.d. ook even

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:17

Klopt, je gaat eerst met de makelaar het hele huis door, daar bekijk je of er bijvoorbeeld grote gaten in de muren zitten, of dat het huis netjes en leeg is opgeleverd. Mocht dat niet zo zijn kan je daar bij de notaris melding van maken en die kan besluiten om een X bedrag van de koopsom af te halen.

Bij ons was door het lostrekken van de tv kabel een gat in de muur instaan van 1 bij 1 en de tuin en schuur waren nog niet leeg. Ook was door de verhuizing de deur en vloer beschadigd. Wij kregen 4000 euro om alles te maken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 19:21

Ik dacht al van wat als je dan op dat moment iets ziet. De overdracht staat ten slotte ook voor de notaris geplant. De makelaar had er niks over gezegd dus ik zal morgen even bellen. Hoeveel tijd trek je daarvoor uit? We moeten kwart voor vier bij de notaris zijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:17

Hier duurde het nog geen halfuur

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:44

Wij hadden een uur, maar nou is vl ook een enorme jeweetwelwie.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:25

Wij hebben het ook gedaan vlak voor de overdracht. Ook meterstanden opgenomen. Was allemaal zo klaar, mede doordat het huis al leeg stond.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:50

Overdracht kan vlak voor de financiële overdracht bij de notaris maar ook makkelijk een dagje eerder.

Duurd gemiddeld een half uurtje :)

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:30

Je moet ook controleren of je alle sleutels hebt, de meterstanden worden genoteerd, en kijk goed of ze geen rotzooi hebben achtergelaten (ook in de tuin en op zolder). En of de CV-ketel nog werkend is.
Bij onze woning hadden we afgesproken dat ze een paar kasten mocht laten staan (was een oudere vrouw). Maar in werkelijk elke ruimte stond er nog een kast. Ja doei, dat kost een hoop geld met afvoeren. En als ik een paar schoenen in de winkel koop zijn het er ook maar 2 :P (het waren 9 kasten).