Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
, handdoek, paardrijden, keukenkastje)
Bmamavan2 schreef:Wat ik van haar begrijp vindt ze het moeilijk om de klemtoon te bepalen in een woord en er dan meervoud van te maken. Zoals Industrie, pymama, bacterie, kopie enzovoorts.
Ze is wel Nederlands en ik heb haar ook gezegd dat het iets is dat je op "gevoel" doet. Ben toen wel op zoek gegaan naar een logische uitleg op google maar nu schijnt Nederlands helemaal niet zo logisch te zijn in de klemtoon
Ik heb veel geoefend, maar echt goed word ik er nooit in. Veel oefenen helpt wel! Eventueel kan ze ook aan haar leraar Nederlands extra oefenmateriaal/uitleg/bijles vragen? Bmamavan2 schreef:Wat ik van haar begrijp vindt ze het moeilijk om de klemtoon te bepalen in een woord en er dan meervoud van te maken. Zoals Industrie, pymama, bacterie, kopie enzovoorts.
. En tsja helaas moet ze die ook allemaal voldoende staan.Pacific schreef:Ik ben er ook nooit een ster in geweest, wat ik zelf altijd doe is alles proberen. Dus bij het woord 'klemtoon' de klemtoon leggen op 'klem' en dan op 'toon'. En dan overdreven, zodat ik duidelijk kan horen wat het nou is. Normaal gesproken hoor je dan wel welke het moet zijn.
Ik ben ook echt een ramp in het bepalen van de lettergreep met de klemtoon, terwijl ik wel heel talig ben en goed hoor wanneer de klemtoon wel of niet goed ligt, ook in andere talen. Alle opties langs gaan is voor mij ook de makkelijkste en snelste manier om te bepalen op welke lettergreep de klemtoon precies ligt.