Terugkeer werk na bv burnout/oid nieuw werk..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Terugkeer werk na bv burnout/oid nieuw werk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:31

Vooraf even duidelijk: Ik wil best diep op mijn situatie ingaan, maar dan per pb. Ik wilde dit niet onder een schaduw account doen, maar wil ook niet te openhartig worden.

Door burnout/depressie zit ik al een tijd thuis, inmiddels in de WIA. (had geen vast contract dus er via de ziektewet uitgegooid).
Nu wil ik graag weer werken.
Terug in mijn vorige functie kan/mag/wil niet (hulpverlening).
Dit in overleg met de bedrijfsarts en arbeidsdeskundige.

Ik moest maar nadenken wat ik dan wil.
Wat ik nu echt wel doe, maar vind het zo moeilijk.

Zijn hier mensen die na een flink gat in hun cv, en dat door dus een burnout of ziekte, weer aan het werk zijn gegaan OP EEN ANDERE WERKPLEK.
Dus niet mensen die zijn teruggekeerd, dat is wel iets makkelijker denk ik zo.

Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Ik maak me grote zorgen namelijk vooral omdat werk schaars is...

Anoniem

Re: Terugkeer werk na bv burnout/oid nieuw werk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:23

Niemand?????

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:44

Ja ik, mijn werkcarriere is op zijn zachtst gezegd wat vreemd verlopen. Van oorsprong heb ik hts werktuigbouwkunde gedaan en heb precies 3,5 op nivo gewerkt. Toen ben ik een lange tijd uitgevallen en heb de ziektewet toen uitgezeten via het arbeidsburo toen nog. Ben ruim 9 maanden uit de running geweest. En toen weer fit genoeg om aan het werk te gaan.

Fulltime ging niet en toen waren er geen hts banen in part time nog. Tegenwoordig zou het een stuk gemakkelijker zijn geworden. Mijn eigen werk kon helaas ook echt alleen fulltime gedaan worden ivm oproepbaarheid bij calamiteiten. (Onderzoek en kwaliteitscontrole bij NS).

Ik ben toen in eerste instantie op zoek gegaan naar werk op nivo al was het een totaal andere richting. Dit was 32 uur per week bij een bedrijf dat stoffen inkocht waar ik kwaliteitscontrole heb gedaan en de inkoper heb ondersteund. Dat lag nog een beetje in de richting van mijn werk bij ns. Alleen werd er helaas gerookt op het bedrijf waardoor ik er heb moeten stoppen. Via daar overgestapt naar een incassoburo voor de textielbranchegroothandel. Ik behoordeelde daar de verzekeringskant van de incassos. 32 uur per week met vooraf een spoedcursus over het hoe en wat. 32 uur werd te veel en ik ben vandaar weer een flinke tijd ziek uitgevallen. Weer maanden via arbeidsburo en een langzaam wanhopig wordende arboarts.

Van daar eigenlijk steeds hetzelfde vaste patroon minder uur werken tijd ziek, weer minder werken op lager nivo weer een tijd ziek. De banen die ik heb gehad in die tijd kassa werk bij een bouwmarkt, parket gesorteerd, bij een uitzendburo gewerkt, secretaresse bij Halfords hoofdkantoor, appels geplukt, dubbelglas profielen gemaakt.

Uiteindelijk een dubbelfunctie met heel weinig uren gehad bij Edah zowel directiesecretaresse als assistentie persooneelszaken. Echt heel leuk werk met fijne collegas. Alleen vandaar uiteindelijk helemaal uitgevallen en al jaren in de wao.

Een heel verhaal maar wat steeds is gebleken, als je eerlijk bent over je uitval doen veel bazen er niet zo moeilijk over als je maar gemotiveerd bent in wat je wilt doen. Belangrijkste is dat je moet uitzoeken wat je het leukst vindt om te doen aan werk. Een beetje in dezelfde richting en nivo en daar je uitdaging in halen. Of veel lager gaan zitten en je uitdagingen in je privetijd gaan zoeken.

En zorgen dat je op heel veel plekken bekend bent dat je werk zoekt en daar ook stevig achteraan blijven zitten. Eventueel kun je als je een nieuwe richting opgaat een stage werkplek zoeken om werkervaring op te doen. Maar het belangrijkste blijft en is een heel wijs advies dat de laatste keuringsarts me gaf, je priveleven en gezondheid gaan voor werk altijd. Als werknemer ben je inwisselbaar als mens niet.

En een andere mogelijkheid misschien is begin voor jezelf, kijk of je daar een insteek in kunt zien om aan werk te komen. Desnoods combineer je zelfstandig zijn met een baan met minder uren zodat je wel een continue inkomen hebt,

Hoe dan ook heel erg veel sterkte met opkrabbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:00

Bedankt Karuna...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:02

Ik lees mee, ook hier vanuit een burnout/depressie weer op zoek naar werk. Helaas een gat van 1,5 jaar in mijn cv en tot nu toe kom ik er nergens tussen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:08

Ik snap dat ergens ook wel mirriej, het risico dat je weer uitvalt is groter dan bij andere kandidaten.

Mijn advies: Ben eerlijk over je depressie/burn-out en leg de nadruk op wat je geleerd hebt, hoe je kunt voorkomen dat dat opnieuw gebeurt en waarom je van meerwaarde bent. Kijk ook eens na of je werknemer een premiekorting krijgt als hij jou aanneemt, dat kan ook nog wel eens helpen, is een behoorlijke financiële prikkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:13

Waarom zou het risico groter zijn.
Misschien is het risico bij "" ons"" juist kleiner, omdat we al geknakt zijn en nu weten hoe we er wél mee om kunnen gaan?

Klopt dat werknemers geld voor je krijgen.

Ben vooral zo benieuwd naar mensen die dus ook echt op zoek zijn gegaan naar werk in andere sector, en hoe dit aan te pakken...

Heb wijzigingsformulier ingevuld, voor afspraak met uwv.
Ik zit inmiddels al bijna 3(!)jaar thuis, was bij mij ook wel wat meer dan 'alleen'burnout.
Ook heel erg veel oud zeer.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:14

Tink89 schreef:
Ik snap dat ergens ook wel mirriej, het risico dat je weer uitvalt is groter dan bij andere kandidaten.

Mijn advies: Ben eerlijk over je depressie/burn-out en leg de nadruk op wat je geleerd hebt, hoe je kunt voorkomen dat dat opnieuw gebeurt en waarom je van meerwaarde bent. Kijk ook eens na of je werknemer een premiekorting krijgt als hij jou aanneemt, dat kan ook nog wel eens helpen, is een behoorlijke financiële prikkel.

Klopt, ik ben naar werkgevers ook altijd eerlijk over de reden van de burnout en dat dat niet werk gerelateerd is geweest. Snap ook wel dat ze erdoor twijfelen.
Echter lopen ze geen risico als ik uitval, daar ik een no risk polis heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:16

Mirriejj, wat voor werk deed je? En wat wil je?

Bij mij was het ook niet gelijk werkgerelateerd, maar de zware druk in mijn werk(jeugdzorg/welzijn)maakt wel dat het niet meer zo aangeraden wordt...Toch wel erg veel agressie.
Daar heb ik niet meer zo'n fijn gevoel bij.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:21

Ik heb gewerkt in een callcenter.

Heb dierverzorging gestudeerd en reageer nu overal op, werk is werk :)
Vanuit het UWV hebben ze aangeraden niet meer in een callcenter te gaan werken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:23

Ik ben er dik 7 jaar uit geweest.... En heb zelfs nooit werkervaring (anders dan een bijbaantje) op kunnen doen (ben direct na mijn studie er al uit gevallen).
Ik kon ook niet terug naar het werk waar ik voor opgeleid was en heb lang moeten zoeken voor ik wel iets vond wat ik én aankon, én waar werk in te krijgen was (en wat me gelukkig ook nog leuk leek). Inmiddels ben ik al weer een jaar tot volle tevredenheid aan het werk. Mijn huidige werkgever heeft niet eens naar mijn gat gekeken, zij werden simpelweg blij van het feit dat ik mezelf hiervoor opgeleid heb en dit wou gaan doen. Dus als ik vragen voor je kan beantwoorden, wil ik dat met alle plezier voor je doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:25

Lalidan, dat geeft moed. Wat doe je nu?

Ik heb nog een gat in mn cv, aangezien ik tijdens mijn studie ook al eens ben uitgevallen(de reden evt per pb. Maar deze gebeurtenis is mede veroorzaker van mijn huidge uitval).

Hierdoor ben ik ook gedeeltelijk afgekeurd, hoewel ik tot 3 jaar terug wel normaal gewerkt heb.
Mijn werkgever wist niets van mijn 'problemen/verleden'.

Ik ben zeker sterker dan ik was nu, wil ook dolgraag weer werken en lekker bezig zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:35

Ik had ook een gat van een jaar of 6/7 in mijn CV door een depressie, veroorzaakt door een posttraumatische stressstoornis. Ik wilde niets liever als aan het werk en deed al 'vrijwilligerswerk' hier op Bokt als lid van de nieuwsredactie. Dat vond ik leuk, maar was ook grotendeels om een stukje werkstructuur in mijn leven aan te brengen, want ik was er ook echt aan toe.
Vanuit die positie ben ik benaderd door mijn huidige werkgever en heb ook gesolliciteerd bij hen. Ik ben eerlijk geweest over mijn gat in mijn CV en dat ik in de WAO zat. Dat heeft uiteindelijk geen probleem opgeleverd en ik ben direct fulltime gaan werken (op papier, want in het echt zit ik wel aan dik 50 uur per week :+ ). Ik ben nooit veroordeeld oid omdat ik een tijd niet hebt gewerkt.

Ik snap hoe je je voelt en dat je graag wilt werken! Ik werd echt depressief van het gevoel nutteloos te zijn en niets te kunnen bijdragen aan de maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:38

Cayenne hier ook PTSS.
Heb het lang willen ontkennen ("ik mankeer niks".)maarja, dan brand je dus echt op.

Jullie verhalen geven me moed. Vind ik erg fijn.

Ik wil sowieso open zijn naar een werkgever. Niets is zo erg als in ontkenning te moeten leven, wat ik bij mijn vorige werkgever dus deed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:32

Heb je wel therapie gehad voor je PTSS? Zo niet, zou ik dat eerst aanpakken.

Ik ben gewoon open geweest, want ik vond dat ik geen reden had om het te verstoppen of me ervoor te schamen. Ik kom uit een situatie waar ik zelf weinig aan kon doen, maar was geen slachtoffer meer en wilde niets liever dan aan de slag gaan. Ik moet zeggen dat het bedrijf hier heel erg open voor stond en ik weet niet of het nu nog zo is, maar een bedrijf kan in sommige gevallen subsidie krijgen wanneer ze een 'herintreder' in dienst nemen, dus dat maakt voor een concern aantrekkelijk.

Ik moet zeggen dat ik verder nooit meer last heb gehad van depressies/PTSS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:24

Ja, maar helaas blijf ik wel last houden van herbeleving/nachtmerries.
En zijn er bepaalde situaties waar ik moeite mee blijf houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:39

Nou,ben in afwachting van gesprek uwv.
En dat duuuuuuuuurt.... -O-

Ondertussen,hoe meer opleidingen ik bekijk, hoe minder ik t weet.
Ik ben zo vreselijk jaloers op mensen die gewoon wéten wat ze willen. Ik weet het al jarenlang niet...
Er zijn wel opleidingen die me aanspreken maar het lukt me gewoon maar niet een keus te maken....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:58

Als geld geen probleem zou zijn en je je dagen zou kunnen vullen waarmee je maar wilt, wat zou je dan willen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:58

die vraag is me al heel vaak gesteld: ik kan dat niet bedenken.
Ik zit er zo vast in. Op alles komt: ja maar.

Kan het niet loskoppelen.

Als ik denk "dan zou ik paardenmassage willen doen", dan komt er echt onmiddelijk in mijn hoofd: MAAR dan/want/kan niet/als/.....

Wat mij aanspreekt is "iets met": taal, mensen, psyche, regelmaat, structuur, nadenken(ik wil wel uitdaging), geen keiharde zakelijkheid(je moet mij geen outbound callcenter functie geven waar ik bv targets moet halen)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:06

Misschien niet helemaal te vergelijken, maar ik was paraveterinair en al een jaar niet gelukkig in mn werk.
Deed niks meer naast mn werk en had ook nergens zin in. Uiteindelijk besloten het roer echt helemaal om te gooien en weer terug te studiebanken in te gaan voor 4 jaar.

Met mijn diploma kon ik gewoon niks anders dan dierensector, en ik moest daar gewoon uit.
Nu ben ik bijna klaar met mijn studie Biologie en Medische Laboratoriumonderzoek en ben ik heel breed geschoold.

Ik kan mij voorstellen dat een volledige studie niet trekt, maar is het geen optie om een cursus te gaan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:15

Jazeker Anoli, dat wil ik dolgraag
Wil weer aan de gang en zeker studeren.

Voltijd gaat niet, maar deeltijd/cursus is natuurlijk prima.
Alleen moet ik daarnaast dan ook wel werken, en hoe kom ik aan werk, waarin ik geen opleiding heb..
Met ook nog een gat in mn cv na burnout/depressie.

Tuurlijk ga ik eea bespreken met uwv maar echt lastig vind ik het wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:27

Citaat:
Ondertussen,hoe meer opleidingen ik bekijk, hoe minder ik t weet.
Ik ben zo vreselijk jaloers op mensen die gewoon wéten wat ze willen. Ik weet het al jarenlang niet...
Er zijn wel opleidingen die me aanspreken maar het lukt me gewoon maar niet een keus te maken....

herkenbaar, ga later vandaag even uitgebreid reageren :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:47

Anoniem schreef:
Jazeker Anoli, dat wil ik dolgraag
Wil weer aan de gang en zeker studeren.

Voltijd gaat niet, maar deeltijd/cursus is natuurlijk prima.
Alleen moet ik daarnaast dan ook wel werken, en hoe kom ik aan werk, waarin ik geen opleiding heb..
Met ook nog een gat in mn cv na burnout/depressie.

Tuurlijk ga ik eea bespreken met uwv maar echt lastig vind ik het wel.

Ik heb het dan weliswaar stukken korter gehad... wist 6 maanden niet wat ik wilde terwijl ik al van jongs af aan wist wat ik wilde doen met mn leven. Maar ik ben naar heel veel open dagen geweest van voltijd opleidingen, heel vaak dacht ik "oh absoluut niet" tot ik bij mn huidige opleiding kwam en dacht "ja, dit is het".

Dingen die je leuk lijken, kan je daarin niet een dagje mee proberen te lopen bij een bedrijf? Dan heb je meer een idee wat je leuk vindt.

Ja werk vinden zonder de juiste opleiding is lastig, maar wie weet kan het UWV je daarin helpen?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:53

Ik zit met hetzelfde probleem. Al ruim 10 jaar in de WAO, zoek al zeker 5 jaar weer naar werk. Kan helaas niet alles aannemen op basis van de klachten. En veel werknemers vinden ook dat mijn leeftijd (45) blijkbaar geen aanrader meer is.
Ik begon met een burn-out, die zich later door onverwerkte zaken doorzette naar een complete depressie. Helaas lijken werkgevers in mijn geval toch vaak te vallen over het grote gat, en wordt de te krijgen arbeidssubsidie gezien als slecht een kleinigheidje, want ja, je bent dan immers de enige maar (letterlijk zo te horen gekregen!).

Een opleiding zou ik graag gaan doen, want ook dat is een probleem wat ik vaak te horen krijg, 'het' papiertje wat ontbreekt. Omscholing is echter voor mij financieel gezien moeilijk haalbaar. En van een kennis die bij het UWV omscholingen regelt, weet ik inmiddels dat ze alleen nog mee willen werken als de opleiding maximaal een jaar duurt.
Echter, voor wat ik zou willen doen (iets in de richting zoals Anoli doet), ben je al snel 3 tot 4 jaar kwijt.

Dus misschien dat ik in dit topic ook wat wijzer wordt, want graag willen is één ding, het ook voor elkaar krijgen is soms iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:01

Pffff Siamsmeesje, wat frustrerend zeg.
Id wat je zegt over die opleidingen herken ik wel. Gelukkig heb ik nog wat achterban die me financieel kunnen en willen steunen want van uwv hoef je weinig te verwachten helaas.

Ze willen mij zelf uit mijn werkveld hebben(zorg/welzijn)maar hulp met orienteren naar iets anders is iets anders....