wie is verantwoordelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

wie is verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:42

ik heb werkelijk geen idee of het hier goed staat, sorry als dat niet zo is

heyhey iedereen :wave: ik vroeg mij af wat jullie denken over deze situatie:
mijn broer heeft sinds maandag zijn playstation in de woonkamer gezet (stond eerst op zijn eigen kamer), en had zijn controller op het tv kastje gelegd, die zo'n 40 cm hoog is.
Nu heeft mijn puppy (die een duitse herder is dus niet zo klein meer) de controller eraf gestoten en nu is het kapot. Mijn broer vind dat ik een nieuwe moet betalen, maar ik weet het nog zo net niet.
Wat denken jullie?

Aan de ene kant vind ik wel dat ik een nieuwe moet kopen, wat het is wel mijn puppy, dus mijn verantwoordelijkheid.
Aan de andere kant denk ik: hij weet dat er een sloopgrage puppy rondloopt, en had het ook gewoon iets hoger neer kunnen leggen, buiten bereik van de puppy.
het gaat om een bedrag van 56 euro, wat voor mij (17 jaar) een redelijk bedrag is, en mijn broer (23) makkelijk kan betalen. maar het gaat hier om het principe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:43

Ik vind toch wel dat jij hier verantwoordelijk voor bent. Het is jouw hondje en dus ben jij verantwoordelijk voor de opvoeding.. Of jouw broer het makkelijk kan betalen heeft er niets mee te maken natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 16-02-15 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:43

Even uitzoeken of dit onder inboedelverzekering valt, of de aansprakelijkheid verzekering van je hond.

Isabel_k

Re: wie is verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:45

Is het geen oplossing dat je 50/50 doet? Het is jouw pup, maar hij weet dat die pup er rond loopt.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:46

50/50? Je heb precies de punten idd.... ;)

Je broer weet dat jullie hond in huis loopt, dus kan hier ook rekening mee houden (zelfs ikzelf weet dat alles kapot kan gaan en laat wel eens wat op een plek liggen wat achteraf niet handig was). Verzekering kan je proberen, maar ik weet niet of die uitkeert als je hond bij jullie in huis woont...

vuurneon

Kun je niet voorstellen elk de helft? Hij had er rekening mee kunnen houden dat er een puppy is huis is en dus de controller hoger neer te leggen en omdat het jouw puppy is kun je meebetalen?

SanneJas

eerst uitzoeken bij de verzekering inderdaad.

En anders proberen te regelen met je broer dat jullie het 50/50 betalen.
En afspreken dat hij voortaan zijn spullen beter opbergt. Laat dit een les zijn voor beide :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:48

Cayenne schreef:
Ik vind toch wel dat jij hier verantwoordelijk voor bent. Het is jouw hondje en dus ben jij verantwoordelijk voor de opvoeding.. Of jouw broer het makkelijk kan betalen heeft er niets mee te maken natuurlijk.

Hier ben ik het wel mee eens. Rekening houden met het feit dat er een pup in huis loopt is leuk, maar het is jouw hond en dus aan jou de taak om ervoor te zorgen dat ie niet zomaar wat sloopt.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:48

De kitten van mijn zus heeft ooit eens de kabel van mijn koptelefoon kapot gebeten op de 20 seconden dat ik naar de keuken was voor wat te drinken. Heb toen van haar een nieuwe koptelefoon gekregen, goed dat is niet zo'n groot bedrag(15 euro of zo) dus dat ligt iets anders.
In jouw geval zou ik proberen met je broer af te spreken dat je 50/50 doet, en dat hij zijn spullen in het vervolg weer op zijn kamer houd of beter opbergt :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:50

Persoonlijk vind ik het wel jouw verantwoordelijkheid, je moet je spullen toch wel in je eigen huis kunnen zetten zonder bang te zijn dat het kapot gaat? Ik had je alles laten betalen als mijn xbox kapot ging :o
Maar als je broer 50/50 wilt doen, zeker proberen :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:50

tja... Als mijn zus een puppy zou hebben die iets van mij sloopt, zou ze toch ook mooi voor een nieuw stuk kunnen zorgen hoor. Wie de meeste financiën heeft, doet er niet toe, vind ik. Het is jouw hond.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:51

Mijn hemel.. Verzekering? Voor zoiets? Serieus? :')

Ik zou gewoon een nieuwe halen en m de waarschuwing erbij geven:

Joh, je weet dat *puppy* hier rondloopt.. Let op je spullen, ik betaal geen tweede keer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:57

chimello schreef:
Persoonlijk vind ik het wel jouw verantwoordelijkheid, je moet je spullen toch wel in je eigen huis kunnen zetten zonder bang te zijn dat het kapot gaat? Ik had je alles laten betalen als mijn xbox kapot ging :o
Maar als je broer 50/50 wilt doen, zeker proberen :P

Nouja dat dus.. De woonkamer lijkt mij toch de ruimte waar je gewoon je spullen neer moet kunnen zetten zonder dat het de dag daarna kapot is? Had ie die PlayStation nou in jouw kamer neergezet dan had ik nog kunnen bedenken dat je absoluut zijn controller niet ging vergoeden.. Maar goed.. Als zijn playstation dan niet in de woonkamer zou mogen staan, dan zou ik als ouder zijnde toch ook even vragen waar jij dan denkt je hond te gaan laten :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:59

Formeel ben jij als eigenaar aansprakelijk voor jouw hond.

Nu is het toevallig de playstation controller die normaal niet in de kamer ligt, maar wat als het de ab van de TV van geweest? Als eigenaar van de puppy moet je ervoor zorgen dat ze niets sloopt, daar is jouw broer niet verantwoordelijk voor.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:04

Aan de andere kant weet je dat een puppy zijn tanden in iets kan zetten en dat de pup geleerd moet worden dat dat niet mag, dus vind de verantwoordelijkheid bij beide liggen.
Zij moet de pup opvoeden en hij weet dat de pup er loopt en dat het ongezien een keer gebeuren kan.
Zij moet dus beter op de pup letten en hij beter op zijn spullen.
50/50 lijkt mij dus in dit geval de eerlijkste manier van oplossen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:05

Puppy's doen nu eenmaal dingen kapot, hoe goed je ook oplet. Als je broer wist dat het beestje los loopt in huis, dan had hij het zelf ook wel kunnen voorzien..

Ik vind het trouwens een enorm schattige puppy <3
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 16-02-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:05

Jij bent aansprakelijk voor je hond. Ik vind ook dat jij hierin gewoon moet vergoeden. Mijn auto staat langs de weg geparkeerd bij een school. Ik weet dat daar kinderen fietsen die niet zo behendig zijn en dus loop ik het risico dat zo'n kind mijn auto beschadigd. Ben ik dan ook verantwoordelijk? Neen, zo werkt het niet.

Ik vind overigens wel dat die controller heel snel stuk is. Wij hebben hier Playstations en Xboxen en je wilt niet weten hoe vaak die controllers op de grond gevallen zijn maar nog nooit is er een overleden daardoor.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:08

Je bent zeker aansprakelijk voor je hond.

Maar ik vind het een beetje het 'baby-oma' verhaal.
Als de oma een dure bril op heeft, haar kleinkind op pakt, kind stoot bril van de neus, dan zal oma toch ook zelf moeten betalen..
Hoewel de ouders in 95% van de gevallen aansprakelijk zijn voor de kinderen tot een bepaalde leeftijd.
Er is nog steeds zoiets als het goede huisvader principe..

Maar uiteindelijk doet het er helemaal niet toe hoe het verzekeringstechnisch bekeken zou worden. Volgens mij is er ook geen verzekering die €56 gaat betalen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:11

Jij bent voor alles verantwoordelijk wat jouw puppy doet, maar goed het is je broer, als heel lief kijkt wilt hij misschien 50/50 doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:15

De verzekering zal vast ook wel een drempel hanteren en als de ouders een eigen risico erbij hebben, dan kun je alsnog zelf betalen. 50/50 vind ik de beste oplossing.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:23

Stel nou, dat je broer bedenkt, dat hij eigenlijk wel een nieuwe mobiele telefoon wil en hij legt zijn oude dan maar expres laag, zodat de hond erbij kan. Moet jij hem dan ook vergoeden?

Ik vind, dat als hij wist van de hond en ook wist van dit sloopgrage gedrag, dat hij het daar niet had moeten neerleggen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:29

Ik ben van mening dat je een hond als gezin neemt, en niet als 1 gezinslid. Ik zou inderdaad gewoon 50/50 doen. ;)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:38

Misschien kan je een tweedehands controller kopen? (eentje in supergoede staat dan natuurlijk)

Ik vind persoonlijk ook wel dat het jouw verantwoordelijkheid is, natuurlijk weet ik niet hoe de afspraken omtrent deze puppy in jouw huishouden zijn :)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:47

Ik vind het ook dubbel. Je weet dat er een pup rondloopt en dat soort dingen zijn vaak errug aantrekkelijk.. En een pup kun je wel dingen afleren maar dat gebeurt ook niet in 1 dag ;)
Je kunt toch niet voorkomen dat hij niets sloopt..

Onze pup is geen sloper maar heeft wel mijn inlegzooltjes kapot gebeten toen ze klein was. oliebol happens.

Ik zou aanbieden om inderdaad 50/50 te doen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:51

Ligt er aan wat voor afspraken je maakt... Alles wat binnen bereik van de hond ligt op eigen risico? Zo werkt het bij ons op stal wel. De hond van stal heeft mijn handschoenen al eens helemaal kapot gebeten maar daar kan ik de staleigenaar moeilijk aansprakelijk voor stellen. Op stal geld immers de regel: Alles wat op de grond ligt is van Skippy :')