Mailtjes binnen leeromgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Mailtjes binnen leeromgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 20:54

Hee,

Zoals zo vaak heb ik weer een dilemma bij het schrijven van een mail. Ik studeer aan de universiteit en soms komt het voor dat je een docent moet mailen. Soms iemand die je niet kent, soms iemand waarvan je al 6 weken les hebt. Sommige docenten ondertekenen met groetjes + voornaam, sommige met met vriendelijke groet + voorletter + achternaam. Ik ben gewend om aan te schrijven met Beste mevrouw/meneer + achternaam en u te gebruiken, maar soms lijkt dat te formeel als ik de mail van de docent lees.

Op de middelbare school was ik ook al een van de weinigen die docenten met u aansprak.

Hoe gaan jullie daarmee om en zouden jullie stevig vasthouden aan formeel taalgebruik, of ook gaan tutoyeren?

Vjestagirl

Re: Mailtjes binnen leeromgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:56

Ik zou vasthouden aan formeel taalgebruik totdat de docent zelf zegt dat jij mag tutoyeren, of totdat je een docent echt heel erg goed kent.

Oh, en altijd je studentnummer onder je naam zetten! :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:04

Lastig is dat hè, ik heb precies hetzelfde. En ik heb ook nog eens een paar echt hele jonge leraren :') Maar ik schrijf altijd met u en spreek ze ook me u aan. Dat is gewoon beleefd en dan zit je altijd goed. Liever dat mensen zeggen: Die is altijd zo beleefd, die spreekt mij zelfs met u aan! Zo oud ben.ik toch niet? Dan dat mensen zeggen: die spreekt iedereen met je aan, nogal onbeleefd. Uiteindelijk geven leraren het zelf aan.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:05

Ik heb dat ook :')

Ik begon heel braaf met mevrouw en meneer maar dat werd hier op de studie al gauw weg gewuifd, "mevrouwen en meneren doe je maar op de middelbare" :')

Maar ik ga ook echt niet 'Hoi Jos!' zeggen ofzo als groet, dat klinkt raar.
Dus ik zeg nu altijd 'goedemorgen', 'goedemiddag', 'goedenavond' :') En sluit wel altijd af met vriendelijke groet, dat vind ik altijd wel kunnen. En gewoon maar 'u'.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:06

Ik begin ook altijd met Beste meneer/mevrouw x, maar als iemand steevast "Groetjes Jan" zet, dan schakel ik soms over naar "Beste Jan".. maar dat is wel afhankelijk van de persoon.
Ik heb nu bijvoorbeeld met iemand van de universiteit gemaild die ik niet ken en die elke keer tekent met zijn voornaam, maar toch hou ik het bij hem op de achternaam.

Op de hogeschool waren er ook veel docenten waar de mail begon met "Hoi Jan". Het is voor mij echt een kwestie van aanvoelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:06

Bij twijfel zette ik er hun titel bij (alleen vanaf dr.)omdat ik wist dat een aantal er wel erg trots op waren en het graag gebruikten en anders gewoon Beste dhr Achternaam.
En afsluiting met vriendelijke groet voornaam achternaam studentnummer.

Bij bekende docent deed ik altijd alleen voornaam.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-02-15 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:07

Ik schrijf ook zoals jij, beste en met u. Zelfs als een leraar met 'hee meid je hebt een 8 gr.' schrijft :j
Vind dat gewoon belangrijk, netjes en indd zoals Vjestagirl zegt, als ze zelf aangeven dat je mag tutoyeren dan kun je het natuurlijk wel doen :) Zo doe ik het zelf ook. Ik heb ook een docent die in persoon niet eens op Meneer+achternaam reageert, dus spreek ik hem altijd aan met zijn voornaam en u. Maar dat voelt wel een beetje gek.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 13-02-15 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:08

Vertrouw op je intuïtie maar iets te formeel zijn wordt meestal meer gewaardeerd dan te weinig (wordt vaak opgevat als respectloos)

Maar soms voel je best aan dat het wat losser kan.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:08

Weet nog dat ik u zei tegen de leraar en iedereen me uitlachte, want je kan toch gewoon je zeggen?
Uh ja, ik ben opgevoed dat je altijd u zegt totdat iemand zegt dat je jij mag zeggen.
Mailtjes doe ik dus nu 'Hallo, (tekst) M.v.g. (voor- en achternaam)'
Vaak krijg ik dan terug 'Hoi! (tekst) Groetjes, (voornaam)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:09

Ik zette altijd in eerste instantie de beleefde vorm neer, maar wanneer ze dan informeel afsloten nam ik dat dan over :) maar bij ons op de universiteit riepen alle docenten ook dat ze bij de voornaam genoemd wilden worden :+ Dus misschien dat het bij ons ook iets simpeler lag.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:09

Oh ik vind dit ook altijd zo moeilijk! Ik begin meestal met geachte heer X, goedemiddag meneer X, oid. Afsluiting altijd vriendelijke groeten, X + studentnummer. Zowel op HBO als nu op uni.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:14

Tsja laatst had ik een docent een mailtje over een foutje gestuurd met "Beste meneer *achternaam*" en afgesloten met "met vriendelijke groet, *voornaam, achternaam, studentnummer, klas* kreeg ik terug "hoi Desiré, dat is idd een foutje. Thanks! Groet, *voornaam*

Sindsdien mail ik hem iéts minder formeel. Andere docenten wel gewoon.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:24

Ik zeg wel altijd beste, maar mijn eigen docenten spreek ik met voornaam aan. Dus beste jan. Onbekende docenten of wat 'hogerop' wel altijd met beste meneer/mevrouw.
Ik sluit wel af met vriendelijke groet, want groetjes vind ik net weer te informeel en ik heb nog niet echt iets goeds er tussenin gevonden :')
Wij krijgen op dezelfde manier antwoord van docenten.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:47

Ik zeg altijd Beste ... en Groetjes ... Mijn leraren heb ik al snel veel lol mee en Geachte heer is dan wel heel formeel. Heb nog geen leraar mee gemaakt die aangesproken wil worden met Geachte heer..

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:53

Ik begin altijd met Beste (naam), en doe altijd 'Met vriendelijke groet,...' en gebruik in het begin ook 'u'.
Maar meestal gaat de docent vrij snel antwoorden met 'groet' of 'groetjes', of met 'Hoi' en 'Hallo' (of zelfs niet eens meer een aanhef)
Dan schakel ik ook vaak over naar de wat informelere schrijfstijl xD
Maar vaak houd ik de 'Met vriendelijke groet' nog wel aan, soms doe ik wel 'groetjes' Maar dat ligt er echt aan hoe de ander schrijft.

Soms geven docenten het zelf ook aan dat je je of u kan zeggen. Deze week had ik bijv. een college van een nieuwe docente (oudere vrouw) en die begon de les ook met dat je je-en en jij-en mag gebruiken omdat ze zich anders nog ouder voelt dan dat ze eruit ziet :+ Dan weet je ook al genoeg :P

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:49

Je kunt als aanhef ook kiezen voor "geachte meneer Puk, beste Pietje", dat doe ik meestal als ik twijfel :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:51

Corelli schreef:
Je kunt als aanhef ook kiezen voor "geachte meneer Puk, beste Pietje", dat doe ik meestal als ik twijfel :)

Dat deed mijn oude werk altijd en dat vind ik heel gek staan. Ik dacht altijd dat dat een foutje was. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 00:03

Ik zet altijd Beste, neer. Dus geen naam of meneer/mevrouw. En dan de zinnen gewoon zo dat er geen u of je in moet staan. En afsluiten met vriendelijke groet. Zo sturen de proffen/assistenten zelf ook bijna altijd een mail hier.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 00:14

Ik studeer in Canada, dus spreek mijn docenten hier allemaal aan in het Engels en daar heb je helaas geen U-vorm in. Ik begin vaak mails met Dear Dr. Achternaam, sinds dat ze sowieso allemaal PHD hebben en vaak toch wel trots op de titel zijn. Als ik een prof goed ken, kan het wel zijn dat ik iets informeler wordt en dan begin met Dear voornaam. Afsluiting varieert een beetje van Thank You, Sincerly tot de iets informelere Cheers!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 00:18

Anna schreef:
Ik zeg wel altijd beste, maar mijn eigen docenten spreek ik met voornaam aan. Dus beste jan. Onbekende docenten of wat 'hogerop' wel altijd met beste meneer/mevrouw.
Ik sluit wel af met vriendelijke groet, want groetjes vind ik net weer te informeel en ik heb nog niet echt iets goeds er tussenin gevonden :')
Wij krijgen op dezelfde manier antwoord van docenten.

Ik gebruik vrijwel altijd 'hartelijke groet', net iets minder formeel dan 'vriendelijke groet', maar nog niet zo vrij als 'groetjes'. Tenzij ik een docent echt niet ken, dan wil ik nog wel eens afsluiten met 'vriendelijke groet'.
Ik begin sowieso altijd met 'beste' gevolgd door ofwel de voornaam ofwel meneer/mevrouw + achternaam. 'Geachte professor/dr die en die' is hier iets voor de rechtenfaculteit. :+

Het hangt bij mij heel erg van de docent af hoe ik ze aanspreek; sommigen mag ik best tutoyeren, maar vind ik zelf niet prettig, anderen noem ik wel bij de voornaam, en van sommigen voel ik op zich wel aan dat ze het niet op prijs zouden stellen als ik ze bij hun voornaam noem, ook al zijn face-to-face gesprekken soms best informeel en gezellig.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 01:15

LZP >> STW

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 01:18

Ik zou een doctor of professor niet durven aanspreken met "meneer" :=

Ik spreek op de uni mijn supervisors en docenten dus zeker aan met hun passende titel. Oftewel "dr.", oftewel "prof."

Enkel met mijn eerste supervisor (degene waar ik dus het meeste contact en overleg mee heb) van mijn huidige stage gaat het wat informeler, maar dat ben ik pas gaan doen nadat hij er zelf mee begon. Ik vind het wel nog steeds apart om een mail naar één van de grote namen in mijn vakgebied te beginnen met "hallo" :') maar goed, dat doet hij ook.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 01:20

Ik ben ook een van de weinige die docenten aanspreek met 'mevrouw + achternaam' en daarnaast mail met Beste.

Maar vaak krijg ik dan een mail terug met Ha Daphne, :') .

Ik blijf braaf bezig met mijn formele taalgebruik.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 01:21

Ik gebruik áltijd U, mijnheer en geachte.
Zelfs wanneer ik gevraagd word te tutoyeren, houd ik vast aan mijn formele taalgebruik. Ik voel me totaal niet op mijn gemak wanneer ik mensen die ouder dan ik zijn of mensen die hoger in functie zijn, aanspreek bij hun voornaam en aanspreek met je.
Uiteraard geldt dit niet in vriendschappelijke of familiaire sfeer, maar zeker op mijn werk houd ik vast aan mijn formele taalgebruik.
Ik zou wachten met tutoyeren tot het sein gegeven wordt dat dat mag. ;)

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 01:29

Ik ben hogeschooldocent en nodig studenten altijd uit om me bij de voornaam te noemen, maar vindt het helemaal niet erg als ik formeler aangesproken wordt. Vindt het juist wel wat hebben.