Studiekeuze, wat een ramp...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Studiekeuze, wat een ramp...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:09

Hallo bokkers!

Sinds september doe ik de opleiding pedagogisch werker op niveau 4. Het leek me zo ontzettend leuk, maar het valt zo tegen... Een aantal specifieke vakken als ontwikkelingspsychologie en pedagogiek vind ik echt heel erg leuk, maar de rest dus echt niet.
Ten eerste is het echt een grote ongeorganiseerde bende bij ons op school, en het is echt een hele kleine school. Op school komen en er is geen leraar, of geschikte ruimte. Leraren die zelf ook totaal geen zin hebben om les te geven of niet kunnen les geven en ga zo maar even door.

Een klein voorbeeldje: Nederlands.
Vanaf dag 1 moeten wij bezig op Studiemeter (digitaal programma). En dat is dan ook het enige. Een keer per week 1.5 uur lang.
Na een aantal weken zat ik op niveau 4F, ik kon niet verder want ik kwam er niet meer uit. De lerares ook niet :+
Rekenen net zo, ik loop al behoorlijk voor op de rest. Resultaat? Ik ga me vervelen en mag de les uit omdat ik het toch al af heb.

Ik vind het zo ontzettend niet uitdagend, ik ga totaal zonder motivatie naar school omdat ik er echt bijna niks uit voer! Ik vind het zo ontzettend jammer omdat ik zoveel zin in deze opleiding had, maar het gewoon vies tegen valt. Ik wil heel erg graag leren, dat vind ik ook echt leuk. Maar nu in een toetsweek hebben wij hooguit 1 toets, mooi makkelijk zal je denken, maar ik vind het gewoon zo jammer!
Inmiddels loop ik 2 dagen per week stage op een basisschool en dat bevalt me echt goed, en vind ik ook echt leuk!

Maar ik weet dus niet wat ik nu moet doen. Nog 3 jaar deze opleiding volgen en elke dag met tegenzin naar school? Een soortgelijke opleiding zoeken?
Of heel wat anders doen? Iets wat me ook wel wat lijkt? (bakkerij, paarden etc.)

Ik hoor graag jullie advies!

Groetjes Sophie

Verona2000

Re: Studiekeuze, wat een ramp...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:13

Klinkt als de hemel! :D Hahaha ! Nee ff serieus, voor jou is dit idd niet leuk! Ik wil wel ruilen :Y)

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:16

Pas op dat je niet te laks wordt op een gegeven moment, dat werd ik ook op het MBO omdat het me allemaal veel te makkelijk werd..

Is onderwijsassistent niets voor je? Soortgelijk, je werkt immers met kinderen in de basisschool, maar in de stages zou je dat heel mooi kunnen uitbreiden door te vragen of je ook lesjes mag geven (meer richting PABO) Veel ontwikkelingspsychologie en pedagogiek. (Als je meer wilt weten over de opleiding mag je PB'en, ik heb hem namelijk vorig jaar afgerond).

Of een opleiding ernaast/thuisstudie in dezelfde richting? Dan blijf je toch een beetje bezig. Zou je mooi kunnen doen als je in de les klaar bent.

Bespreek het probleem ook even met een studiebegeleider/decaan.. Wellicht kunnen zij bij jou meer werk aanbieden (heb ik ook gehad).

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:16

Verona2000 schreef:
Klinkt als de hemel! :D Hahaha ! Nee ff serieus, voor jou is dit idd niet leuk! Ik wil wel ruilen :Y)

Haha ik zou graag ruilen naar de middelbare school weer!

Ik heb er nu ook spijt van dat ik niet voor havo ben gegaan, dan had ik gewoon pedagogiek oid kunnen gaan studeren...

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:17

Oeh wat ontzettend jammer TS! Mag ik vragen welke vooropleiding je gedaan hebt?

Ik zie het al. Is het, net als op het HBO, niet mogelijk om na het 1ste jaar MBO4 te hebben afgerond naar het HBO te gaan? Als je je eerste jaar HBO (Propedeuse) hebt gehaald mag je naar de universiteit namelijk :j
Laatst bijgewerkt door Kwal op 12-02-15 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:17

Wat voor diploma heb je? Is HBO ook een optie voor je?
Misschien een extra opleiding/cursus volgen?
Als je deze richting wel erg leuk vindt, is het zonde om er niet mee verder te gaan.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:18

Is er geen mogelijkheid om het verkort te doen of extra verdieping te krijgen op de stof die je krijgt? Zodat een latere doorstroom naar bijvoorbeeld HBO een makkelijkere overgang is. (aangezien de overgang hbo-mbo best groot is)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:21

Ik wil heel graag naar het hbo, ik denk dat dat voor mij moeilijker zal zijn maar wel veel uitdaging zou bieden, en dan heb ik ook echt zin om er iets voor te doen!
Ik heb alleen geen idee of het mogelijk is om zonder niveau 4 diploma door te stromen naar het hbo.

Extra werk krijg ik niet, dan had ik maar op het hbo moeten zitten vinden ze.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:24

Je hebt een havo diploma nodig voor hbo of je moet de toelatingstest hebben gehaald voor volwassenen maar daar zit een bepaalde leeftijd aan. En zo te zien ben je niet oud genoeg. Is doorstromen naar havo en stoppen met je studie geen oplossing?

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:25

Die toelatingstoetsen zijn toch 21+?
Kan je niet alsnog je havo diploma halen, eventueel door vavo te gaan doen?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:26

annnepannne schreef:
Je hebt een havo diploma nodig voor hbo of je moet de toelatingstest hebben gehaald voor volwassenen maar daar zit een bepaalde leeftijd aan. En zo te zien ben je niet oud genoeg. Is doorstromen naar havo en stoppen met je studie geen oplossing?

Dan ben ik 18 als ik begin in het 4e van de havo en dat zie ik niet zo zitten...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:26

Ik heb mijn MBO4 opleiding in 2 jaar gedaan ipv 3, maar ik had al een HAVO diploma. Een meisje uit mijn klas kreeg ook de mogelijkheid om het versneld te doen of meer stof te krijgen. Omdat ze toen vanuit hogere hand een stokje voor het versnellen staken (meisje had helemaal geen diploma, is na HAVO4 naar MBO gegaan) kreeg zij meer stof.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:30

Is van school wisselen ook een optie? Dezelfde opleiding, maar een andere school? Misschien kunnen ze je ergens anders wel extra uitdaging bieden.

Kijk inderdaad ook eens naar vavo, dan hoef je niet meer bij 15/16 jarigen in de klas te zitten.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:31

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:33

Je hebt havo nodig of een mbo4 diploma inderdaad. Wellicht is een jaar havo nog een optie voor je en dan door naar het HBO voor bijv. een opleiding pedagogiek?

Ik heb de PW opleiding ook gevolgd, daarna doorgestudeerd voor professional nanny en nu werk ik meer dan fulltime bij 1 gezin in huis. Ik ga ook mee op allerlei reizen en het is een leuke, zelfstandige uitdagende baan.

De PW opleiding vond ik ook niet zo uitdagend. Ik heb hem versneld kunnen doen en daarbij nog een versneld element in kunnen voegen. Zodat ik heb niet in 4 of 2 jaar deed maar in 1,5 jaar.

Wel zou ik heel goed nadenken over het werkveld. Er is echt zeer weinig werk in te vinden, zeker in onze regio.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 21:58

De vavo zou idd nog wel iets zijn, daar ga ik me verder in verdiepen!

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:07

Ik werd zelf ook een maand na de start van de havo 18, het heeft mijn keuze om wel of niet voor het diploma te gaan nooit in de weg gestaan. Maar dat is misschien voor iedereen anders, ik wist op een gegeven moment namelijk al wel zeker dat ik na het vmbo door wilde stromen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 22:08

Marielle_93 schreef:
Ik werd zelf ook een maand na de start van de havo 18, het heeft mijn keuze om wel of niet voor het diploma te gaan nooit in de weg gestaan. Maar dat is misschien voor iedereen anders, ik wist op een gegeven moment namelijk al wel zeker dat ik na het vmbo door wilde stromen.

Maar viel je er niet buiten oid door je leeftijd?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:09

Een toelatingstest doen voor HBO en dan daarheen? Klinkt alsof het niveau gewoon te laag is.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 22:10

Destination schreef:
Een toelatingstest doen voor HBO en dan daarheen? Klinkt alsof het niveau gewoon te laag is.

Die zijn helaas 21+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:11

SophieFT schreef:
Destination schreef:

Die zijn helaas 21+

Oh echt? Dan zou ik naar een leuke HBO-opleiding gaan zoeken en VAVO gaan doen voor de noodzakelijke vakken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:12

Ik doe hetzelfde als jou. School is nou eenmaal niet uitdagend. Bij andere opleidingen krijg je ook nederlands en rekenen want ht is nou eenmaal verplicht, elke opleiding.
Bij geen enkele opleiding zul je enkel leuke vakken krijgen.

Voor het ongeorganiseerde zou je kunnen wisselen van school.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:13

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 22:14

Carolaaxxxx schreef:
Ik doe hetzelfde als jou. School is nou eenmaal niet uitdagend. Bij andere opleidingen krijg je ook nederlands en rekenen want ht is nou eenmaal verplicht, elke opleiding.
Bij geen enkele opleiding zul je enkel leuke vakken krijgen.

Voor het ongeorganiseerde zou je kunnen wisselen van school.

Als je goed had gelezen was het nederlands en rekenen echt geen probleem hoor, vind ik juist leuk. Maar er zit geen uitdaging in en dat is het probleem.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 22:19

Destination schreef:
Ik lees trouwens net dat voor de opleidingen van de Open Universiteit geen verplichte vooropleiding is, maar ik weet niet of dat boven je niveau ligt?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... chool.html

Dit is behalve richting de kunst ook allemaal 21+ als ik het goed begrepen heb.