Wat is er mis met onze vaatwasser?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

Wat is er mis met onze vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 23:57

Hoi,

Zoals de titel al aangeeft, hebben wij problemen met onze vaatwasser.

Sinds een aantal maanden merken wij dat de vaat minder goed schoon is, hierop zijn wij de vaat nog beter gaan voorspoelen en hebben wij een hoger (heter) programma gekozen.

Ook hebben wij nu zeer regelmatig zo'n machinereiniger in de vaatwasser gedaan, dit lijkt niks uit te halen.
De vaat lijkt op het eerste gezicht schoon, maar als je het eruit wilt pakken, zie je nog soms kleine restjes zitten en lijkt er een soort zandlaag/korrelig effect op de vaat te liggen. Het voelt gewoon niet schoon aan.

De vaat word gewassen op het heetste programma, dat is 70 graden. Als er niet zoveel inzit, willen deze ook nog wel eens een enkele keer op 55 graden zetten.
Draaien altijd het gehele programma.

Het lijkt wel erger te zijn als de vaatwasser voller zit. De vaatwasser gaat niet elke dag aan, omdat die dan nog lang niet vol zit. Hij zit nooit propvol. Maar soms is het ook als die bijna leeg is.
De vaatwasser is 4 jaar oud. Hij is van het merk bosch.

Wie weet er een oplossing? Voordat we een mannetje laten komen kijken?
Alvast bedankt!
Judith_H

Gentlegiant

Re: Wat is er mis met onze vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:59

Heb je hem al eens ontkalkt?
Door kalk komt er minder water in je apparaat dus is het minder schoon

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:59

Dit hadden wij ook. Was het verwarmingselement kapot. Onze vaatwasser was (ha ha) al zo oud dat het het vervangen niet waard was.
Laatst bijgewerkt door Pytje op 12-02-15 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:00

Is het filter goed schoon? En gebruiken jullie zout en glansspoelmiddel?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:00

Maak je het rooster en het waterfilter (die dingen die op de bodem zitten en je er uit kan halen/los kan maken) ook los schoon?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:01

heb je de sproeiarmen er al uit gehaald en schoon gemaakt? de gaatjes raken vaak verstopt met etensresten.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 00:04

Hoe ontkalk je zo'n apparaat? Is dat niet hetzelfde als zo'n speciaal machinereiniger blok in je vaatwasser doen en hem dan leeg aanzetten?

haha, ja als die zo oud is, is een nieuwe kopen misschien beter. Die van ons is nog geen 5 jaar oud, weet niet of dat oud is?

Ah, zie alweer handige tips voorbij komen, ga van het weekend maar eens de sproeiarmen eruit halen en schoonmaken, het rooster/waterfilter word wel regelmatig bekeken en schoongemaakt.
Kan je dat een beetje gemakkelijk zelf eruit halen?

We gebruiken wel zout en glansspoelmiddel.
Laatst bijgewerkt door Judith_H op 12-02-15 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:05

Bij mij is dan standaard het zout op.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:06

Wij hebben hier om de zoveel tijd ook last van. Mijn man is er achter gekomen dat bij onze vaatwasser het af- en toewateringsslangetje dan te verstopt zit door viezigheid waardoor er tijdens het wassen niet genoeg druk in de m.n. bovenste zwaaiarm opgebouwd kan worden. Hierdoor wordt bij ons de vaat in de bovenste la slecht schoon. Kwestie van slangetje 'even' handmatig schoonmaken /doorspoelen.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 00:09

Stomme vraag, maar waar zit dat slangetje en hoe maak je dat dan schoon?
Ook dit nemen we mee van het weekend, hele vaatwasser word gedemonteerd :') ....

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:10

Haha, pas je wel goed op met weer in elkaar zetten (en daarna de vaatwasser weer aanzetten).
Zo heb ik laatst het wasmachinefilter schoongemaakt en de dop er blijkbaar niet helemaal goed op terug gedraaid, gevolg: mooie natte plek rondom de wasmachine en op de kamer eronder *oeps*

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 00:13

Yucca schreef:
Haha, pas je wel goed op met weer in elkaar zetten (en daarna de vaatwasser weer aanzetten).
Zo heb ik laatst het wasmachinefilter schoongemaakt en de dop er blijkbaar niet helemaal goed op terug gedraaid, gevolg: mooie natte plek rondom de wasmachine en op de kamer eronder *oeps*

wow, oeps #)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:15

Judith_H schreef:
Stomme vraag, maar waar zit dat slangetje en hoe maak je dat dan schoon?
Ook dit nemen we mee van het weekend, hele vaatwasser word gedemonteerd :') ....

Bij de onze aan de zijkant wat dus betekent dat ie eerst onder het aanrecht uit gewurmd moet worden... Lang leve de inbouw :=

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:26

Ik zou eerst de sproei armen proberen voordat je alles gaat demonteren. Bij mij ligt het altijd daaraan tot nu toe. Zelfde klachten ook: etensresten en zanderig.
Ff losdraaien en onder de kraan water door heen laten lopen. Dan zie je welke gaatjes verstopt zitten.

De sproeiarmen van de bosch die ik nu heb vreten echt rijst korrels en maïs enz. Ik kan elke week die dingen schoon maken. Terwijl de bosch bij ons op het werk op het oog dezelfde armen heeft een daar is een keer per jaar genoeg. Terwijl de vaat daar echt veel viezer de machine in gaat dan bij mij thuis

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:35

Pytje schreef:
Dit hadden wij ook. Was het verwarmingselement kapot. Onze vaatwasser was (ha ha) al zo oud dat het het vervangen niet waard was.

Hier het zelfde geval, was een vaatwasser van 8 jaar oud die het sinds 2 jaar al niet meer goed deed. Het werd steeds erger tot hij gewoon met koud water de vaat schoon probeerde te maken :')

We hebben toen maar een nieuwe gekocht.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:34

Hier gebeurt dat als het zout en/of spoelglans op is. Maar wel exact dezelfde klachten.
Overigens heb ik alles-in-1-blokjes maar zonder zout/spoelglans gebeurt het toch. Dus hoezo alles-in-1-blokjes. Hier werkt dat niet. :D

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:57

hier het zelfde met een bosch van een jaar of 6. Meestal is dan het filter onderin gewoon vies. (dat zijn zo'n 4 a 5 onderdelen die even uitelkaar moeten en met de afwasborstel geschrobt moeten worden. Vaak draai ik de machine daarna nog een keer met machine reiniger en dan doet hij het weer als een zonnetje

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:59

Hier gebeurt het ook als er geen zout en spoelglans middel inzit. Dus gewoon goedkope simpele blokjes en apart zout en spoelglans.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:07

Maar je kan dus meer schoonmaken dan alleen het opvangbakje? Gut, moet ik toch eens gaan kijken bij ons in de vaatwasser :+.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 18:54

We hebben gisteravond nog even beide sproei-armen (onder en boven) losgemaakt en schoongemaakt onder de hete kraan, hier zat wel wat prut in.

Zout en glans zat er in principe nog in, maar hebben we gisteravond toch maar voor de zekerheid bij gevuld.

Het filter op de bodem moet nog even gedaan worden, daarna kijken we even hoe het gaat, dan kan daarna eventueel altijd nog dat slangetje doorgespoeld worden, maar heb zo'n vermoeden dat dat dan niet meer hoeft.

We gaan het zien...
alvast bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:58

Ik maak hem ongeveer 1 keer de 2 weken schoon met soda.
Pan heet water wat soda erin, heet programma en sindsdien blijft hij ook flink schoner.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:13

Sproeiarmen!! Ja inderdaad, die ben ik de laatste tijd ook vergeten. Spoelen/laten draaien met een schoonmaakmiddel voor vaatwassers doe ik regelmatig, maar de armen heb ik zeker al een jaar niet meer schoon gemaakt.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 14:10

hmmm.... sproei-armen, filter op de grond, zout/glansspoelmiddel, alles is nu schoon/aangevuld, maar lijkt niet te helpen.
Hoe controleer je of de temperatuur nog heet genoeg is? Snap wel dat je hem halverwege het programma kan open trekken, maar hoe weet je dan of die 50 of 70 graden is bijvoorbeeld..
Het blokje is wel gewoon elke keer opgelost, maar weet niet bij hoeveel graden die oplost.

En er zei nog iemand iets over het toevoerslangetje, gaan dat dan toch ook maar onderzoeken en eventueel schoonmaken...

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:25

Ooh ik haak even in, in je topic..
Wij hebben namelijk precies hetzelfde.. er zit in met name de glazen een soort zandachtig iets, erg vervelend..

Ik ga in ieder geval alle tips hier eens doorlezen

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:37

Wij hebben dat ook gehad, nu zit op al ons servies een wit ruw laagje. Dat kwam doordat de afvoer verstopt zat. Dus misschien is dat bij jullie ook wel zo?