Klusadvies gevraagd aan de handige harry's (meubel maken)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Klusadvies gevraagd aan de handige harry's (meubel maken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:35

Ik heb bedacht dat ik achter mijn bank (tussen bank en muur) een soort smalle sidetable wilde maken, waar ik dan makkelijk een bloemetje of mijn glas drinken op zou kunnen zetten. Ik had daarvoor al een schetsje gecreëerd, maar toen kwam ik online ineens dit plaatje tegen.

Afbeelding

En dat leek me zo'n gaaf idee, om daar ook gelijk een opberg plek van te maken. Vooral omdat de afstandsbediening, de laptop en het toetsenbord voor de computer die aan de televisie hangt constant rondslingeren op de bank en ik daar nog niet echt een plek voor heb, leek het me handig die daarin op te kunnen bergen. Daarvoor heb ik nu het volgende ontwerp gemaakt, waarbij ik bovenop dus 3 deksels creeer (De D panelen in schets) die ik met keukenkastscharnieren aan de "tafel" bevestig en daarin 3 vakken kan maken die ik eventueel op verschillende dieptes kan doen. (1 hoog, voor afstandsbieding, en 2 wat diepere bijvoorbeeld voor oa. laptop rechtop op te kunnen bergen)

Afbeelding

F zijn de balkjes waar ik dan de bodems op kan leggen/vastschroeven, de rode T'tjes zijn de schroeven en hoe ik voor me zie de boel aan elkaar vast te maken.

De berekeningen kloppen nog niet exact, vooral omdat ik de breedte (y) nog niet opgemeten heb, daardoor heb ik ook voor de bodemplaten en deksel nog niet helemaal de goede maten en zo, maar dat ga ik nog goed berekenen.

Ik heb het nu berekend om het te doen met vurenhouten timmerpanelen van bijvoorbeeld de gamma. Echter komt mijn bank voor mijn smaak dan wel vrij ver naar voren (15 cm), terwijl ik binnenin dan maar een ruimte creëer van 11,4 cm (18 mm dik hout). Ik vraag me af of ik niet beter voor de C panelen wat dunner hout kan gebruiken, al geeft dat ook risico's op fout vast schroeven natuurlijk. Of zou ik dan teveel stevigheid verliezen?

Wellicht heeft er iemand sowieso beter tip voor hout. Vuren hardhouten timmerpanelen zijn namelijk natuurlijk wel vrij prijzig. Belangrijk is wel dat ik waar ik heen ga, ik gewoon alles op maat kan laten zagen, heb zelf niet de mogelijkheden dit te doen (kleine dingetjes zoals de bodemlatjes zagen lukt nog wel met decoupeerzaagje, maar rest gaat niet).

Heeft er iemand tips, zit de opzet opzich goed in elkaar, of zou ik beter iets op een andere manier aan kunnen pakken?

Rex_Rolfo

Re: Klusadvies gevraagd aan de handige harry's (meubel maken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:50

Is het geen idee om te werken met een houten frame? Dan hoef je er maar hele dunne panelen tegen te zetten. Lange scharnieren voor het deksel zullen ze ook gewoon bij de bouwmarkt hebben, anders zoeken op 'pianoscharnier'

Shiloh

Re: Klusadvies gevraagd aan de handige harry's (meubel maken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:54

Hmm, is wellicht wel goedkoper, maar ik denk veel minder stevig, en ingewikkelder te maken denk ik.

Scharnieren ga ik keukenkast scharnieren voor halen, die draaien namelijk zo open, dat het deksel niet verder naar buitenkomt, dan de breedte/diepte van de tafel, anders komt het deksel vast tegen de muur. Pianoscharnier gaat daar dus niet bij werken.

Ik zat te denken om wellicht dunnere MDF platen voor het C paneel te gebruiken, maar dan denk ik dat ik voor bevestiging aan de zijkanten, aan de binnenkant extra verstevigende hoeklatjes nodig heb (om ze in de hoeken aan elkaar te maken). En ik weet niet zo goed of die keukenkastscharnieren wel goed werken in een MDF plaat (alhoewel keukenkastjes natuurlijk ook gewoon geperst hout is vaak).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:15

Ik zat met die dunne panelen name te denken aan voor- en achterzijde ivm bruikbare binnenruimte. De combinatie frame + panelen is best sterk. Het frame draagt en het paneel is de kruisverbinding die zorgt dat het frame niet scheef zakt.

Je komt er vast wel, veel plezier met je hobby project :)