Copyright van foto verwijderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Copyright van foto verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:22

:wave:
Weet niet of dit goed staat...

Allereerst: ik weet dat het verwijderen van copyright niet is toegestaan

In februari 2013 heb ik mijn pony moeten laten inslapen, mijn eerste pony.
Hij was aan het spelen in de paddock en terwijl ik van een afstandje stond te genieten ging er opeens iets mis.
Ik zag direct dat het fout was, hij stond op 3 benen.
Door een trap van een ander paard op precies het verkeerde moment en de verkeerde plek is het bot net onder het kniegewricht gebroken.
Ik heb het dus zien gebeuren en ben er van het begin tot het einde bij geweest.

In 2009 heb ik 2x professionele foto's laten maken door dezelfde fotografe, enkele daarvan heb ik besteld.
Doordat hij is ingeslapen kregen die foto's opeens nog meer betekenis en wilde ik graag bijbestellen.
Ik heb gemaild, en gemaild... nog eens gemaild, berichten gestuurd via social media, andere mensen berichten laten sturen via social media, ook via bokt contact gezocht.
Mijn berichten werden gelezen maar er werd niet gereageerd... tot op heden heb ik nooit meer iets van de fotografe mogen vernemen. Op een gegeven moment is zelfs de site uit de lucht gehaald.
Het enigste wat ik wilde was: foto's bijbestellen... -O-
Gelukkig heb ik de meeste foto's opgeslagen op mijn computer alleen daar zit copyright overheen.
Ik ken de regels dus heb het met rust gelaten.
Echter: nu nog steeds wil ik zó graag de foto's kunnen gebruiken voor een mooie collage!
Helaas gooit een ontzettend (ja uhm hoe zal ik het zeggen onbeschofte en egocentrische) fotografe roet in het eten.
En nu zit ik hier met prachtige foto's, en een copyright.
Ik heb het inmiddels spreekwoordelijk 'tot hier' zitten en ben gewoon in staat om het copyright te verwijderen.

Vraag: hoe doe ik dat? Zijn er bokkers met ervaring hierin?

Nogmaal: ik ken de regels, maar ik ben het zat.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 09-02-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:47

hoe zit dat copyright erop? dwars over het paard? of gewoon netjes in een hoekje van de foto? dat scheelt namelijk heel veel bij het verwijderen (even los van hoe ethisch verantwoord dat is)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:49

Een 'donker' copyright in de hoek, maargoed, dat is simpel weg te snijden.
Probleem is het 'doorzichtige' copyright wat (helaas) dwars over het paard staat.

Ojajoh

Re: Copyright van foto verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:52

Tja, niet doen, gewoon andere foto's gebruiken.....
Let op dat de fotografe dan ineens wel contact kan vinden en je de sigaar bent

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:55

Ojajoh schreef:

Nou kom maar op...
Ik heb alle mails etc bewaard. Het zijn betaalde fotoshoots geweest.
Als ze me nu opeens wel kan vinden lust ik d'r rauw. :')
Bovendien, de foto's komen thuis te hangen. Ze worden niet op internet geplaatst.
Er zijn nooit zoveel foto's van ons gemaakt, vandaar dat ik juist 2x een shoot heb gepland.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:56

Snorlex schreef:
Een 'donker' copyright in de hoek, maargoed, dat is simpel weg te snijden.
Probleem is het 'doorzichtige' copyright wat (helaas) dwars over het paard staat.

Het gaat je heel flink photoshoppen kosten om dat weg te krijgen. Jammer dat de fotografe gewoon niet thuis geeft.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:57

die nabestelde foto's zonder copyright kun je die niet gebruiken/ inscannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:03

Maar als je wilt bedrukken is het formaat wel groot genoeg dan?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:05

Christiene schreef:
die nabestelde foto's zonder copyright kun je die niet gebruiken/ inscannen?

Dat kan wel maar die heb ik in groot formaat besteld (3 stuks). Dacht nog 'kan altijd meer bestellen'.
Niet dus -O- juist nu de foto's nog meer betekenis hebben gekregen.

Blingh schreef:
Maar als je wilt bedrukken is het formaat wel groot genoeg dan?

Bedrukken?
Ik wil gewoon een collage maken van verschillende (kleinere) foto's.
Het originele formaat heb ik niet. Alleen de kleine 'sample' foto's heb ik toen op kunnen slaan.

Nog even een mededeling:
Er staat natuurlijk een 'naam' als copyright op de foto's. Via google kom je niet bij de fotografe terecht die ik bedoel. Die website is inmiddels al 2 jaar offline.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:12

Als je het toch wil doen ondanks de consequenties; photoshop en de 'clone tool'.

Zoek een 'how to retouche in photoshop(of anders programma wat je wil gebruiken)' tutorial op op Youtube.

Het is een hoop werk om het mooi te krijgen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:20

Ojajoh schreef:

Als de TS ze alleen maar afdrukt vraag ik me af hoe de fotografe erachter denkt te gaan komen. En eerlijk gezegd kan ik me heel goed voorstellen dat TS inmiddels denkt: sod it, ik wil gewoon die foto's afgedrukt hebben. :+

TS: Een tutorial opzoeken is inderdaad wel slim denk ik. Soms heb je aan de clone tool niet genoeg of kun je zelfs (in het geval van een watermerk) ook zonder clone tool delen recht trekken door bijvoorbeeld wat te rommelen met het contrast en de saturation.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:26

Zou je mij eens een PB’tje kunnen sturen met een voorbeeld foto qua copyright etc?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:15

Afgezien van het feit dat het verschrikkelijk is dat je je paardje op deze manier bent kwijtgeraakt, en ik het echt begrijpelijk vind dat je contact met de fotografe wil om foto's bij te bestellen.... vind ik het absurd om haar egocentrisch en onbeschoft te noemen. Jij weet niet in welke situatie zij op dit moment zit. Als je dit had willen voorkomen, dan had je na de fotoshoots de foto's moeten bestellen. Inmiddels ben je 5 a 6 jaar verder....

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:16

ista schreef:
Afgezien van het feit dat het verschrikkelijk is dat je je paardje op deze manier bent kwijtgeraakt, en ik het echt begrijpelijk vind dat je contact met de fotografe wil om foto's bij te bestellen.... vind ik het absurd om haar egocentrisch en onbeschoft te noemen. Jij weet niet in welke situatie zij op dit moment zit. Als je dit had willen voorkomen, dan had je na de fotoshoots de foto's moeten bestellen. Inmiddels ben je 5 a 6 jaar verder....

Ik héb na de fotoshoots foto's besteld, 3 op groot formaat en nog 3 op een iets kleiner formaat.
Echter na het overlijden van mijn pony wilde ik heel graag een collage maken van meerdere (kleiner formaat) foto's.
Direct na het overlijden in februari 2013 heb ik contact met haar opgenomen.
Via mail, via de website, via bokt...
Haar site stond toen nog online, ook met de shoots van mijn pony er op.
Toen ik geen reactie kreeg heb ik gemeenschappelijke kennissen gevraagd of ze haar een facebook bericht wilde sturen (ik heb namelijk geen FB).

Alle berichten zijn gelezen maar er werd niét gereageerd
Als je tijd hebt om berichten op bokt/FB te plaatsen heb je ook tijd om op mijn berichten te reageren.
Dus, ik vind haar wel degelijk onbeschoft en egocentrisch. Danku.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:20

Ik vind het ook onbeschoft van de fotograaf. Wel lezen en niks antwoorden ondanks dat ze weet waarom.

Ik zou dan ook gewoon eraf photoshoppen, en als je hem thuis gebruikt wat zou dat? Niemand die weet dat je het wel/niet gedaan hebt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:05

Je hebt toch voor die shoot betaald? Zolang je die foto's niet commercieel exploiteert lijkt het mij geen probleem.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:25

femke27 schreef:
Je hebt toch voor die shoot betaald? Zolang je die foto's niet commercieel exploiteert lijkt het mij geen probleem.

Nou ja, omdat je betaald hebt mag je niet zomaar foto's vergroten en logo's verwijderen natuurlijk :+ Maar inderdaad, in deze situatie denk ik dat het de enige keuze is die je hebt..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:27

Kan je van 1 van de vergrotingen bij een fotograaf geen kleinere versie krijgen? Gewoon een fotograaf in de stad, die kunnen hem inscannen en bewerken.
Dit hebben wij ook gedaan met een foto van de (inmiddels overleden) hond van mijn man.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:29

zonnebloem18 schreef:
Kan je van 1 van de vergrotingen bij een fotograaf geen kleinere versie krijgen? Gewoon een fotograaf in de stad, die kunnen hem inscannen en bewerken.
Dit hebben wij ook gedaan met een foto van de (inmiddels overleden) hond van mijn man.

Dat is een goed idee :)
Dan kan ik iig de drie grote foto's en drie kleinere foto's tot hetzelfde formaat laten verkleinen.

Overigens wil ik ook alle PB-ers bedanken voor hun ideeën en hulp! _/-\o_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:43

Snorlex schreef:
Allereerst: ik weet dat het verwijderen van copyright niet is toegestaan

In principe mag dat wel hoor. Wat niet mag is de foto openbaar maken of verspreiden. Maar voor jezelf mag je in principe met zo'n foto doen wat je wilt, en dus ook verwerken in een collage, met of zonder copyright.

Niet alle fotografen willen dat graag, maar de wet staat dat gewoon toe.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:44

Huh, je mag er niet mee doen wat je wil hoor. Een foto bewerken is niet toegestaan, en daar valt ook onder dat je bijsnijdt of logo's eraf halen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:48

Marit schreef:
Huh, je mag er niet mee doen wat je wil hoor. Een foto bewerken is niet toegestaan, en daar valt ook onder dat je bijsnijdt of logo's eraf halen.

ligt eraan voor welke doeleinde je de foto gebruikt. Als jij de foto veranderd, shopt of verknipt en in je dagboek plakt mag dat prima.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:49

Mmm, dan is de wet hierin toch iets soepeler dan ik voor ogen had!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:53

Marit schreef:

Voor eigen gebruik mag dat prima :j

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:44

Oooh zo bedoel je! Ja oke, daar zit dan wel weer wat in. Je hebt gelijk :) Maar die collage mag je niet op internet plaatsen :P