Support group: chaotisch en het plannen met een agenda

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Support group: chaotisch en het plannen met een agenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:30

Ja hoor, ik sta bekend als chaotisch en heb dus maar besloten eens gebruik te maken van mijn google agenda en daar ALLES in te zetten waar ik moet zijn en wat ik moet doen. Als student heb je toch veel vakken, opdrachten, leeswerk die op tijd af moeten. En dan tussendoor nog praktisch field trips en lessen op andere locaties etc. En dan nog vakken die bestaan uit 3 kleinere vakken en je hebt een situatie waarin ik echt een agenda nodig heb. Nu zit ik sowieso vastgeplakt aan mijn telefoon, dus een digitale agenda die synchroniseerd op mijn telefoon is perfect, kan ik mijn agenda ook niet vergeten.

Ik ben dus nu per week alle vakken erin aan het zetten, waar ik moet zijn en wat ik moet lezen op welke dag voor dat vak. Straks nog maar eens de essays die ik moet schrijven plannen en daarna een beginnetje maken met de planning voor een proefschrift. Als resultaat een overzicht met kleurtjes waarin ik precies heb staan waar ik moet zijn en wat ik moet doen.

Zijn hier nog meer van die warhoofden die ineens ook met een agenda moeten werken, want wil wel een support groepje vormen :')

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:41

Haha, herkenbaar. :D M'n 'analoge' agenda is nu nog onderweg; hier schrijf ik in wat ik voor welk vak moet doen en wanneer. In m'n kalender op m'n laptop staan colleges, exams en deadlines, (voor)vergaderingen voor de faculteitsraad en alle overige afspraken en dingen waar ik heen wil, elk met een eigen flashy kleurtje. Daarnaast heb ik nog een rood boekje met alleen maar tekstregels waarin ik al mijn lijstjes maak van dingen die ik moet doen/regelen maar die niet per se aan een dag gebonden zijn. Ook staan daarin andere notities en indelingen van mijn dagen als ik wil studeren.

Dribbel

Re: Support group: chaotisch en het plannen met een agenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:18

Ik ben echt dag tot dag aan het plannen waar ik moet zijn en wat ik voor die week moet doen en dan nog wat ik voor de opdrachten moet doen zodat ik die stukje voor stukje kan schrijven ipv in 1 week. Verder ook leren voor tentamens en testen per dag erin gezet (of eigenlijk nog mee bezig) en proefschrift planning (grote lijnen) staan er nu ook ik. Pfff.... %)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:19

LZP >> STW

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:36

ik gebruik ook alleen mijn agenda op mijn laptop. Vind de agenda-app van macbook echt super fijn en overzichtelijk. Daar heb ik dus alles in staan. Kan per dag of per week of per maand instellen dus das wel fijn.
Vind dat veel handiger dan papieren agenda en je kan ook als je iets zoekt gewoon de zoekfunctie gebruiken. :P

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:40

Ik heb ook een rampzalig handschrift, dus in zo'n normale agenda wordt het ook snel onoverzichtelijk. En google agenda heeft fijne kleurtjes :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:25

Herkenbaar. Ik gebruik zowel mijn google agenda als een papieren voor de afspraken. Google agenda zet ik ook dingen in die ik even moet doen "X succes wensen" oid. in mijn papieren agenda staan al mn deadlines en afspraken. En ik gebruik daarnaast any.do voor de dagelijkse to-dolijstjes en Gtasks voor mn boodschappenlijstje en alle andere (langetermijn)lijstjes..

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:34

1234 schreef:
ik gebruik ook alleen mijn agenda op mijn laptop. Vind de agenda-app van macbook echt super fijn en overzichtelijk. Daar heb ik dus alles in staan. Kan per dag of per week of per maand instellen dus das wel fijn.
Vind dat veel handiger dan papieren agenda en je kan ook als je iets zoekt gewoon de zoekfunctie gebruiken. :P
Het enige nadeel van Calendar vind ik dat je niet in één oogopslag kan zien wat je precies moet doen ter voorbereiding. Nu moet ik elke keer alsnog de planners openen en daarin markeren wat ik al gelezen/gedaan heb. :') (Ik zet het wel in de notes, maar ik vind het prettig om het te markeren.)

Anna: mijn handschrift is ook een bende, en ik kan dingen dus niet netjes ordenen op papier, en ik vergeet dingen op te schrijven in m'n agenda, en het is niet overzichtelijk als ik álles erin zet, en en en en... :))

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:55

Oh hier ook een warhoofd!
En voor mijn afstuderen probeer ik nu wel alles in mijn agenda te zetten.
Liefst 1x op papier en 1x in google agenda. De kans dat ik mn telefoon EN mn agenda niet bij me heb is namelijk heel klein..
Maar ik vind het wel lastig:')

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 01:29

Moet zeggen dat ik geen probleem heb om dingen in 1 opslag te zien, omdat ik wel weet wat ik voor welk vak uiteindelijk moet doen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 03:39

Hier geen electronische agenda maar een papieren! Zodra ik de syllabi krijg schrijf ik alles op, ook wanneer ik naar stal (2-3x per week) ga en werk staat er meteen in. Verder heb ik een krijtbord met alle dagen van de week waar ik de belangrijke dingen die ik niet mag vergeten opschrijf. Helpt voor mij heel goed, omdat ik er elke dag wel langs loop! Daarnaast nog een whiteboard op mn koelkast voor de boodschappen! Vooral olijfolie/toiletpapier en dergelijke vergeet ik heel vaak mee te nemen en nu schrijf ik gewoon zodra ik iets mis het meteen op :)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:23

Ik schrijf altijd alles op. Planningen enzo. Maar het probleem is dat ik me er dan nooit aan houd... :')

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 20:31

Herkenbaar Erin :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:01

Erin schreef:
Ik schrijf altijd alles op. Planningen enzo. Maar het probleem is dat ik me er dan nooit aan houd... :')

Dit dus :') hoewel ik me er nu echt aan probeer te houden. M'n planning ziet er zo kleurrijk uit als alles af en dus gemarkeerd is :P

Ik neem trouwens m'n papieren agenda niet mee naar school maar zet alles in mijn telefoon. Als ik thuis ben schrijf ik het dan in de papieren agenda.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:05

Erin schreef:

Oh dat is voor mij ook heel herkenbaar, heb ik eens een mooie, strakke planning, houdt ik me er alsnog niet goed aan :')

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:36

miekel92 schreef:
Erin schreef:

Oh dat is voor mij ook heel herkenbaar, heb ik eens een mooie, strakke planning, houdt ik me er alsnog niet goed aan :')

Mijn ervaring is dat het juist mis gaat als je (te) strak plant. Ik maak tegenwoordig geen dagindeling meer, maar schrijf op wat ik die dag wil doen en tick per onderdeel af als ik ermee klaar ben. De volgorde/tijdspanne maakt dan veel minder uit; stel dat je na een half uur je concentratie voor het ene vak kwijt bent, doe je gewoon even het volgende vak, maar je blijft dan wel overzicht houden van wat af is en wat niet.

De kunst is ook om niet te ambitieus te plannen en je eigen grenzen te kennen. Zelfs als je wel de wil hebt om de hele dag met je neus in de boeken te zitten, komt er een moment waarop je hersenen gewoon zeggen: nope, teveel informatie/strain voor deze dag, morgen beter! Je kunt dan beter een half hoofdstuk + nog een opdracht/ander vak op dag 1 doen en de rest van het hoofdstuk + nog iets anders op dag 2. Ik kan bijvoorbeeld prima een half hoofdstuk middeleeuwen lezen, drie artikelen en een hoofdstuk contemporaine geschiedenis, maar een heel hoofdstuk middeleeuwen op een dag wordt hem niet. :+

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 21:07

Ik plan mijn tijd niet vol. Ik laat ruimte over om te shuiven als ik een dagje geen zin heb.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:06

Ik ben hard aan het leren plannen en nog belangrijker, een planning ook na te komen.

Dit kwartaal heb ik een nieuw systeem ingevoerd wat tot nu toe wel redelijk werkt. Ik gebruik de taken functie in Outlook en de bijbehorende agenda. daarnaast heb ik voor vaste afspraken een papieren (katten XD) agenda zodat ik niet alles in mijn hoofd hoef te houden.

Mijn probleem met plannen is dat ik structureel de tijd verkeerd inschat. Zo vergeet ik vaak de reistijd ook in te plannen als ik van A naar B moet, of neem ik de meest gunstige tijd die daarvoor nodig is. (Krijg je leuke dingen van als je door de vrijdag avond spits gaat rijden en vergeten bent de file mee te rekenen...)

Kortom: ik ben voor een support group! :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:14

Agenda? Wat is dat? Ik onthoud het wel :')

In augustus ga ik weer naar school na 3 jaar :') en ik wil het serieus gaan nemen. Dat heb ik nooit gedaan en ik deed altijd maar wat.
Maar nu wil ik echt gaan plannen en leren en dus een agenda gebruiken.
Alleen denk ik dat ik er nooit in kijk. Dus daar moet ik wat op bedenken.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:22

Hier ook een eersteklas chaoot.
Ik heb een things to do, waar ik alles inschrijf wat ik nog moet doen. En met datum erbij dat ik de afspraak heb gemaakt, en eventueel wanneer het klaar moet zijn.

En dan nog een gewone agenda met daarin de afspraken die ik heb staan waarvoor ik ergens heen moet of bij mij ofzo.

Heeft wel een beetje rust in mijn hoofd, zie anders door de bomen het bos niet meer. Maar nog steeds moet ik me af en toe een schop geven, omdat ik iets vergeet.