Dit is een goedgekeurd schaduwaccount
Goed, hoe zal ik beginnen.. Ik heb al meerdere keren op het punt gestaan een topic hierover te openen, maar tot nu toe niet gedurfd. Echter is de nood hoog en willen we echt graag hulp en wil ik heel graag advies krijgen.
Wij zijn een jong gezin met 2 kinderen. We zijn 6 jaar geleden gaan samenwonen in een koopwoning op 1 salaris. Dit was een voormalig huurhuis die wij met starterskorting hebben gekocht. Helemaal opgeknapt en na 3 jaar zijn wij verhuis naar een nieuwbouw woning. Bij de starterskorting moet je een brief sturen naar de woningbouw dat je deze wilt verkopen en binnen 3 maanden is dit rond. Er komt dan een onafhankelijke makelaar taxeren en het verlies of de winst die deel je met de woningbouw. Wij hadden driekwart jaar een nieuwbouwwoning gekocht die nog gebouwd moest worden en met zicht op de oplevering hebben wij de terugkoop van het vorige huis in gang gezet.
Wij konden uiteindelijk geheel onverwachts ruim 14.000 euro aftikken, iets wat we dus niet aan zagen komen. De verkopend makelaar destijds zij dat we hoe dan ook wel quit zouden spelen met onze plannen en kostenberaming en als de markt wat aan zou trekken wellicht nog wat winst konden maken. Goed, nieuw huis gekocht met hoge kosten (moest natuurlijk vloeren in, keuken, badkamer, tuinaanleg etc) en vanaf toen zijn de financiële problemen langzaamaan begonnen.
Wij wonen nu 3 jaar in ons huidige woning en hier ben ik als zelfstandige gaan werken.
Echter heb ik al jaren spierspanningshoofdpijn en migraine (sinds mijn 7e jaar) en loop er al jaren voor op de hoofdpijn poli. Ik raakte langzaamaan 'verslaafd' aan paracetamol, ibropufen en triptanen en hoe meer ik slikte hoe meer gewenning en zo kwam ik in een vicieuze circel terecht. Ik kon mijn werk niet meer uitoefenen en raakte ook nog depressief. Ik moest 3 maanden lang cold turkey 'afkicken', het ging niet goed met me. Goed, als zelfstandige heb je dan ook 0,0 inkomen meer en zo stapelden de regelingen zich op. Ik ben inmiddels weer begonnen als zelfstandige, ik kon een kantoorbaan krijgen voor 40 uur maar we zijn te veel geld kwijt aan kinderopvang, ik zou dan 400 euro overhouden.. Ik ben weer als zelfstandige begonnen en er komen steeds meer aanmeldingen. Het begin was moeilijk en stressvol maar de aanmeldingen komen steeds meer binnen en ik heb nu echt uitzicht op een riant inkomen. Per 1 mei zit ik helemaal vol en werk ik 4 dagen voor bijn 1600,- netto.
Echter, zoals ik al zei, de regelingen stapelen zich op, en worden zoveel dat we hier ook niet meer aan kunnen voldoen! Dit zijn o.a de zorgverz. de hypotheek, DUO etc. echt belangrijke dingen dus.
We hebben de afgelopen jaren meerdere keren gedacht dat het over was en we de schuldsanering in moesten en hebben het met hulp van beide ouders wonder boven wonder gered, maar kunnen niet aan blijven kloppen.
Wat ontzettend frustrerend is, is dat we over 3 maanden overal aan kunnen doen maar de instanties nu ontzettend zitten te pushen. Ons streven was dit jaar aflossen dan zouden eind van het jaar op 0 staan en normaal kunnen leven. Echter is dat inkomen er NU nog niet, maar in de komende 3 maanden wordt het steeds meer maaar we krijgen nu echt brieven van incasso bureau's en zelfs een gerechtsdeurwaarden. Het is ontzettend frustrerend dat je zicht hebt op een goed inkomen waarmee je alles kunt betalen, maar NU nog niet, en nu worden de schulden hoger en vervallen betalingsregelingen! De nood is hoog, we willen echt graag hulp. Iemand die alles met ons op een rijtje kan zetten en ook in volgorde van het meest dringend. Die contact kan leggen met de instanties.
Dit vind ik wel op internet, maar die moet je (riant!!) betalen, en tjha, met geldproblemen kan dit niet!
Ik heb ook naar instanties zoals schuldhulpmaatje gezocht en mijn man heeft contact gehad met de gemeente.
Wie weet welke mogelijkheden er zijn,welke wegen er te bewandelen zijn? Het liefste zonder 'dwang' zoals schuldsanering, maar als het moet dan moet het! Het liefste iemand dus die helpt alles op de rit te zetten en een schema op kan zetten met de betalingen en leefgeld e.d
Het verhaal is beknopt verteld, en heb natuurlijk niet alles genoemd, vragen staat uiteraard vrij maar het zou heel fijn zijn als netjes en respectvol gereageerd kan worden, ben al emotioneel genoeg.
Ook wil ik nog even benadrukken dat dit niet ontstaan is door geld over de balk te smijten en te leven als koningen. Wij doen ontzettend ons best, besparen, denken na voor we uitgeven etc.
geven.