Wanneer is een les een goede les? [school]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineGC

Wanneer is een les een goede les? [school]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 16:10

Hallo iedereen,

Ik moet een werkstuk maken over mijn eigen school. Nu staat daar ook de vraag in: wanneer is een les nou een goede les? Ik heb die vraag nu voor mezelf al beantwoord maar bedacht me, wat vind bokt nou echt een goede les?

Gr.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:13

Naar mijn idee is een goede les een les waarin er iets nieuws wordt geleerd, wat ook nuttig is voor je toekomst. Ook is het dan fijn als er een goed meewerkende klas is en de docent het goed kan uitleggen. :)

Anoniem

Re: Wanneer is een les een goede les? [school]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:15

Een les vind ik een goede les als ik er wat van opgestoken heb en ik het zélf ook interessant vond, dus niet dat ik half lag te snurken op mijn tafel.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:17

Een goede les is als de docent het zo uitlegt dat je het snapt, maar ook dat het blijft hangen.
Sommige docenten vertellen een verhaal en dan denk je 'ja, ik snap het', maar dan blijft het niet echt lang hangen. Terwijl anderen het zo weten te brengen dat het nog een lange tijd in je hoofd blijft hangen.
Daarnaast bestaat een goede les voor mij ook uit dat de klas ook echt actief betrokken wordt bij de les en niet klakkeloos alles overneemt, maar dat er ook een mogelijkheid is voor discussies.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:17

Een les die zinvol en voor jou betekenisvol is. Waar je wat van leert, op het goede niveau aangeboden wordt, een goede verwerking kent.

Een interactieve en positieve leerkracht is daar een belangrijk onderdeel van.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:19

Een goede les voor mij is inderdaad dat iets nieuws wordt bijgebracht, op een voor de studenten interessante, enthousiaste en eventueel originele manier, waardoor het ook echt blijft hangen. Wanneer de docent bijvoorbeeld steengoede voorbeelden uit het dagelijkse leven / onze leefwereld gebruikt om moeilijkere theorieën uit te leggen :-)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:24

Ik heb al veel lessen gehad, van middelbare school lessen, tot workshops, tot onderwijsgroepen, tot werkcolleges, vaardighedenlessen en hoorcolleges.
Maar de les die het beste bij mij past (ik ben een denker), zijn de hoorcolleges. Het tempo moet hoog liggen(zodat je erbij moet blijven) en niet ondertussen op je laptop kunt gaan marktplaatsen etc..
de dia's moeten duidelijk zijn maar niet alle stof bevatten die besproken wordt(dit zorgt ervoor dat je erbij moet blijven) en er moet iemand voor staan die respect krijgt en een fijne stem heeft. Ook soms de moeite neemt om extra uitleg te geven.
Er moet niet teveel herhaling in zitten en vooral dat tempo moet hoog liggen voor mij.. anders dwaal ik af.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:34

Een goede les is naar mijn mening een les waarin je iets leert waar je op lange termijn wat aan hebt. Het liefst een combinatie van uitleg en zelf werken (bijvoorbeeld met een experiment dat aansluit op de theorie). Verder vind ik het belangrijk dat er goed en duidelijk uitgelegd word en vooral zo dat het interessant is om naar te luisteren. Ik zelf ben erg nieuwsgierig, dus ik vind het ook altijd fijn als je af en toe vragen kunt stellen. En natuurlijk een fijne docent (die orde kan houden zonder vervelend te zijn), met een prettige stem. :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:40

een les is een goede les als hij :
- veel te snel gaat voor je gevoel
- je zin hebt in de volgende les
- je echt wat geleerd hebt

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:47

Een goede les begint voor mij met een goede leraar, deze moet mijn aandacht vast kunnen houden. Voorbeelden en verhalen uit dingen die zij of leerlingen hebben meegemaakt en gekoppelt kunnen worden aan de stof. Doordat de stof wordt gekoppelt aan voorbeelden uit praktijk, blijven deze beter hangen. Ik weet dan zelf ook beter over te brengen wat iets inhoud.
Het werkt bij mij ook goed als je zelf iets moet uitvogelen (practicums) of dingen worden laten zien. Mijn leraar aardrijkskunde had ooit een fles gevult met klei en water en de ander met zand en water, hij liet toen zien wanneer hij de flessen schudde het klei veel sneller weer op zijn plek ligt.
Orde en aandacht in de klas vindt ik fijn, zo kan er normaal een discussie worden gevoerd.

Een goede les voor mij is dus een les, waarin de leraar mijn aandacht heeft en er orde en aandacht is in de klas. Goede lessen gaan ook snel voorbij en hierin ben ik actoef bezig.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:49

Een goede les is voor mij een les waarin ik me goed op mijn werk heb kunnen richten, en ik de stof bij het leren voor de toets nog steeds weet van die les.