Keukengeiser zonder afvoer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gittta

Keukengeiser zonder afvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 10:54

Hallo!

Mijn vriend en ik gaan samenwonen en we hebben even geleden een woning aangeboden gekregen. Een super mooi plekje. We zitten nu in het proces richting het daadwerkelijk huren van de woning. Gisteren hebben we de officiële aanbieding van de woning ontvangen.

Nu zijn we even verder aan het kijken alvast. Er is geen cv-ketel. Er zijn wel radiatoren, deze worden van warm water voorzien door een moederhaard in de woonkamer.

Voor warm water in de keuken en de douche hangt er nu een keukengeiser in de keuken. Deze is niet van de woningstichting, maar wordt gehuurd bij de Energiewacht. (Hoe het met dat contract zit weet ik niet, we hebben dat contract niet van de vorige huurder overgenomen.)

Nu zou het alleen zo moeten zijn dat er een soort afvoer aan de geiser hoort te zitten. Deze heb ik niet gezien. Er loopt vanaf de geiser alleen een buisje naar het plafond. Ik vermoed dat dit de gas toevoer is. Weet iemand hier hoe dit zit?

Hieronder de foto's die ik heb van de keuken. Ze zijn niet heel erg duidelijk maar het geeft een beeld. Er is verder ook geen afzuigkap of de mogelijkheid om deze zelf op te hangen.

Hier kun je het buisje van de geiser naar het plafond zien.
Afbeelding

En dit is de meest duidelijke foto van de geiser zelf.
Afbeelding

Alvaron

Re: Keukengeiser zonder afvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:07

Mijn ouders.hebben ook zo'n geiser. Ook geen rookgasafvoer. Is volgens mij ook niet nodig bij keukengeisers.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:09

Dat is nog ouderwets maar afvoer is inderdaad niet nodig.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:09

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 11:15

Heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Dat maakt nogal verschil :P
Zelf heb ik erg weinig verstand van, maar mijn vriend was er nogal op gebrand dat er in ieder geval een afvoer voor de geiser moest komen en dat de woningstichting dit zou moeten regelen voordat we er kunnen. Maar dit valt dan wel mee :)

Bedankt voor de link Sabbientje! Dat is makkelijk even zo'n lijst.

Edit: Hoe normaal is het dat er in zo'n keuken de mogelijkheid is voor een afzuigkap? Is dat iets dat wij bij de woningstichting kunnen leggen voordat wij er in willen trekken?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:58

Ik had in mijn huurwoning ook geen afvoer naar buiten voor de afzuigkap. Heb het daar helemaal zonder gedaan. In het appartement waar ik nu woon is ook geen afvoer naar buiten, daar hangt een Ikea recirculatiekap boven. Werkt prima en is ook beter voor de energierekening :)

Een moederhaard en keukengeiser. Da's allemaal wel heel erg jaren 70 zeg :) Ik ga duimen voor een groot renovatieproject :D

Hier nog wat meer info over die open geisers:
http://www.platform-woninginstallaties. ... d-geisers/

zolang ze goed worden onderhouden en je goed ventileert is er weinig aan de hand. Overigens zijn die huurconstructies van b.v. de Energiewacht over het algemeen erg onvoordelig (voor de huurder :+). Die geiser is waarschijnlijk al een keer of 10 betaald :$

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:49

Bedankt voor de verhelderende uitleg Bart!

Het is inderdaad een oud complex: gebouwd in 1953. Ben al blij dat er een cv installatie met moederhaard is :P De moederhaard is trouwens nog geen 3 jaar oud dus dat zou geen problemen op moeten leveren.

Ik heb net even met de woningstichting gebeld. Zij hebben een contract met de energiewacht afgesloten voor het hele complex. Dus voor vragen en dergelijke over de geiser moet ik bij hun zijn. De mevrouw die ik aan de telefoon had had er ook niet zoveel verstand van :P

En over de afzuigkap zei zij idd het zelfde als Bart over een afzuigkap met koolfilter.

Dat is de volgende stap, energiewacht bellen!

Er is me vanmorgen wel een heleboel meer duidelijk geworden over wat gewoon is en wat we kunnen verwachten van de woningstichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:56

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:58

Volgens mij zit er in het huis geen koolstofmonoxide detector, maar we hebben van iemand al wel een koolstofmonoxide melder gekregen. Dus dat zit wel goed denk ik :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:02

Is niet nodig in dit soort keukens met dit soort inrichting..
daarvoor heeft men het keukenraampje, zorg dat deze tijdens het koken op een kiertje staat vanwege de condens, en s nachts op een kiertje.. je moet je huis altijd goed ventileren en dat raam is voldoende om je keuken geurtjes en andere narigheid te verschonen.. als je je er niet prettig bij voelt dan een koolstofmonoxide melder in de keuken hangen.

naast het keukenraam heb je tevens een hele deur daar zitten proest (keek alleen naar het raampje). Even een paar minuutjes open na het koken en je hele keuken is weer fris en fruitig.

wat betreft de afzuigkap, wil je die daar wel echt hebben.. je kunt zeer goed luchten met dat oppervlakte aan openslaande deur/raam v.s keukenoppervlakte.. Een afzuigkap neemt behoorlijk ruimte in en die is al wat schaars.. zou dan zelf eerder twee plankjes ophangen en daar je kruiden opzetten

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:15

Deze geisers hebben al veel koolstofmonoxide vergiftigingen veroorzaakt.

Pas er goed mee op !

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:07

elenaMM77: de druk om het allemaal nu te moeten regelen is er iig even af. Zelf heb ik nu zo iets van mwoah energiewacht eens bellen, kijken wat zij voor informatie kunnen geven. En wat betreft de afzuigkap, komt het wel. Dat is een geval van kan altijd nog.

Rossfechten: we kijken zeker uit! Die koolstofmonoxide melder komt er sws en eigenlijk wil ik dat hij iig even nagekeken wordt, want hij is vrij gammel.