Eigenlijk plaats ik niet vaak een topic en weet ook niet zeker of dit hier mag staan (anders graag verplaatsen) maar heb nu toch echt graag jullie mening hier over.
Zal het proberen zo duidelijk mogelijk te formuleren. Om te beginnen wil ik jullie vertellen dat wij wonen in een bakhuis/zomerhuis. Voor de gene die het niet weten, dit is een huis wat je huurt bij mensen op het erf. Het huis is minimaal geïsoleerd en is redelijk vochtig. Wij hebben 2 slaapkamers, een woonkamer, aparte keuken en douche en een zeer ruime hal. Dit is in totaal 64M² en hebben twee gaskachels. 1 in de Keuken en 1 in de woonkamer. Wij wonen hier met zijn tweeën en hebben twee oude katten.
De eerste maand hebben wij de kachel alleen op de wat koudere dagen aangehad en verder niet heel structureel
Wij hebben vanaf oktober de kachel aan voor onze katten wel staat hij overdag minimaal aan zodat ze niet in de kou zitten.
Dit was een prima gasrekening. Ja hoger als de zomer maanden maar dat lijkt me meer dan logisch.
De maand erop hebben wij besloten het zelfde te doen als de maand ervoor maar hij kon overdag nog iets zachter omdat het niet vroor. Maar deze rekening was hoger?
Nu hebben wij het volgende probleem, de gasrekening. Het valt ons op dat deze afgelopen maanden redelijk hoog is en zijn ons kachel gebruik in de gaten gaan houden.
De maanden daarop werden de rekeningen steeds hoger. Wij hebben meerderen dingen geprobeerd.
-kachel keuken door de weeks uit. Kachel in de kamer tussen stand 1 en 2 overdag/'s nachts en alleen 's avonds wat hoger.
-kachel keuken uit en kachel in de woonkamer tussen de 0 en 1 overdag/'s nachts en alleen 's avonds wat hoger.
In het weekend als we bij mijn ouders zijn, staat de kachel sowieso op 1 voor de katten. maar verder alles uit.
Nu lijkt de gas rekening alleen maar hoger te worden. Wij zijn nog beter naar de kachel gaan kijken. Maar het lijkt er steeds meer op dat hij een eigen leven leid. Wat ik daarmee bedoel is dat hij zelf harder en zachter gaat en zelf aangaat.
Wanneer wij hem op waakvlam zetten, gaat hij namelijk vanzelf weer aan en wordt echt warm. Ook viel het ons afgelopen zondag op, dat wij de kachel op stand 3 of 4 hadden omdat er visite was met een kindje van 1. Het was in het begin aangenaam warm, later werd het frisser en hebben we de kachel hoger gezet.
Ook is het logisch dat als je de kachel op een stand zet, maakt niet uit welke en de temperatuur is buiten lager, zal hij meer gas nodig hebben om op die stand te blijven en wanneer hij op die stand is hij afslaat. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het dan ook kouder kan worden dan de gewenste stand? Want daarom geeft hij toch heel de tijd meer gas?
Wij hebben afgelopen maandag de kachel op waakvlam gezet, wat hij eerst niet deed maar uiteindelijk wel lukte. Maar de volgende morgen was hij gewoon aan het branden.
Nu hebben wij het aangekaart bij de vrouw van de huisbaas, daar betalen we namelijk altijd het gas water en licht aan. Zij zo het melden aan haar man en erop terug komen. Wel begon zij direct een verhaal over de volgende verhuurder, dat de leidingen daar kapot gevroren waren en dat die jongen behoorlijk zuinig was?
Vanmorgen kregen wij een bericht via whatsapp, dat we de kachel in de keuken gewoon uit kunnen zetten en dat onze leidingen niet zouden bevriezen, tenzij het -12 word.
Mijn vriend heeft geantwoord dat het probleem meer is dat de kachel zelf harder en zachter gaat. Zelfs wanneer wij hem op waakvlam zetten, hij gewoon aangaat.
Zij antwoorden weer dat dat toch ook de bedoeling is.
Maar word ik nu gek?
stand 0 is stand 0 toch... dus een waakvlam en verder niks? De kachel kan niet lager namelijk. EN als wij hem op stand 2 zetten moet hij toch niet zelfstandig 1 of 4 worden???
En waarom doet onze kachel het in de keuken dan wel gewoon zoals wij willen?
Graag hoor ik van jullie of dat dit normaal is en dat ik/wij het helemaal verkeerd zien/gebruiken of dat de kachel wel degelijk gemaakt moet worden.
Het is trouwens een best verhaal geworden, dus heb je het gelezen, bedankt voor de moeite!
. Ook mijn man niet