Aanvullende beurs? (per studiejaar 2015/2016)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ShoanaJ

Aanvullende beurs? (per studiejaar 2015/2016)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 13:44

Zoals jullie misschien wel weten wordt de stufi die je tot nu toe kreeg vanaf aankomend studiejaar een lening. Ik balen, want ik wilde heel graag op kamers.

Nu heb ik een gat in het systeem gevonden die voor mij zou kunnen werken.
De situatie: Ik woon met mijn moeder bij mijn stiefvader, die goed verdient en ons onderhoudt. Mijn moeder werkt niet en mijn (biologische) vader is ook werkloos. Hun belastbaar inkomen was in 2013 0 (er wordt gekeken naar hun belastbaar inkomen in 2013 als je een aanvullende beurs wilt aanvragen). Volgend jaar ga ik naar het HBO.

Het blijkt dat je recht hebt op een behoorlijke aanvullende beurs als beide biologische ouders weinig of niets verdienen. Ik heb hier over gebeld met DUO, en de vrouw die ik aan de telefoon had zei dat dit inderdaad klopt, zelfs als je stiefvader wel goed verdiend. Daarom ga ik binnenkort een aanvullende beurs aanvragen. Toch kan ik het me bijna niet voorstellen dat ik in aanmerking kom voor een aanvullende beurs met betrekking tot mijn situatie.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er meerdere mensen die in eenzelfde soort situatie zaten en alsnog een aanvullende beurs krijgen? Als ik het aan ga vragen kom ik er natuurlijk vanzelf achter of het klopt en hoe hoog de aanvullende beurs eventueel zou zijn, maar ik ben gewoon heel nieuwsgierig. Ook wil ik graag een studie gaan doen die ver van huis is en daarom zou ik graag alvast willen weten of ik de middelen zal hebben om op kamers te gaan, want dit neem ik mee in mijn studiekeuze.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Douce

Re: Aanvullende beurs? (per studiejaar 2015/2016)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:54

Als het goed is krijg ik straks ook nog een aanvullende beurs. Deze zal echter nooit meer worden dan een eindje in de €300 euro. (uitgaande van uitwonend)

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 13:55

Wat is jouw situatie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:59

Mijn klasgenoot had dit: alleen dan andersom... Haar biologische vader (wel erkent) verdiende veel (maar droeg niets bij aan haar studie), haar eigen moeder weinig. Maar daardoor verloor ze het recht op een aanvullende beurs; wat haar stiefvader verdiende telde niet mee, ging puur om de eigen ouders.
Dat ze niets meer hoorde van haar vader en geen cent kreeg stond er volledig los van.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-02-15 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:00

Ts, het klopt dat je stiefvader niet meetelt. Mits hij je dus niet geadopteerd heeft. waarschijnlijk kun je de hoogste aanvullende beurs krijgen, ong. 360 per maand, dit is echter ook een lening want mocht je geen diploma halen dan moet je deze net zo goed weer terug betalen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:01

ShoanaJ schreef:
Wat is jouw situatie?

Sorry, mijn ouders zijn niet gescheiden, beetje te snel gelezen.

Het gaat denk ik inderdaad voornamelijk om de erkenning.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:07

Ik heb nu een aanvullende beurs (mbo). Dit is totaal 410 euro per maand, ik woon nog thuis.
Schooljaar 2015/2016 wil ik gaan beginnen aan een HBO studie. Wat ik begrepen heb is dat ik de basisbeurs (100 euro) moet lenen, en de aanvullende beurs (300 euro) krijg.
zal dit in jou geval niet ook zo zijn?

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 14:23

Ja, ik denk inderdaad ook dat ik dus gewoon recht heb op een aanvullende beurs. Ik vind het maar een rare regeling! Ik vind trouwens dat iedereen gewoon recht heeft op StuFi. Maarja, ik heb er wel heel veel geluk mee als het inderdaad zo blijkt te zijn!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:46

Jij hebt volgensmij gewoon recht op een aan aanvullende beurs. De basisbeurs bestaat niet meer, dat is een lening, maar het bedrag dat je als aanvullende beurs krijgt blijft een gift op het moment dat je je diploma hebt gehaald binnen 10 jaar.