Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Rindin schreef:Ja, ik waarschijnlijk ook. Maanden lang met keelklachten rondgelopen. Van de HA antihistamine gekregen en ik was van mn klachten af. Dus nu is het grote zoeken begonnen.
Mijn eerste verdenking is ook tarwe. Ik eet nu een week tarwevrij en kan nu zeggen dat ik voor 90% klachtenvrij ben. Ben ook erg zoekende in wat ik wel een niet kan eten. Tarwe zit in veel dingen!
Glutenvrij brood gaat goed, dus dat is stap 1. Verder hoopte ik dat spelt ik goed zou gaan, maar dat reageer ik wel op.
Ik hoop dat ik hier ook tips kan vinden
Jennyj01 schreef:Het gaat toch ook over een tarwe allergie?

Dus voor mij werkt het!
8nnemiek schreef:Ik mag wel tarwe, maar probeer toch zo veel mogelijk te maken met speltmeel en kamutmeel omdat het gewoon gezonder is. Dingen als brood, cake en pasta maak ik daarmee, en dat bevalt prima! Het brood is iets zwaarder, en wat minder lang houdbaar dan fabrieksbrood omdat er geen conserveermiddelen in zitten, maar daardoor wel extra gezond![]()
Mijn 'normale' broodrecept:
300 gram volkoren speltmeel
300 gram volkoren kamutmeel
160 gram kamutbloem
500 ml sojamelk
35 gram roomboter
2 eetlepels appelstroop
1 ei
9 gram droge gist
2 theelepels zout
Ik gebruikte eerst de broodbakmachine, maar tegenwoordig laat ik alleen nog het brood erin kneden en daarna in een gewone broodbakvorm een uur en een kwartier laten rijzen en daarna afbakken in de oven. Dan heb je een heerlijk brood![]()
Verder is frans kruidenbrood ook heerlijk voor hartig beleg!
En ik heb nog ergens een recept voor speltbroodjes, die zijn ook fantastisch![]()
Pasta maak ik altijd met kamut bloem. Dat gaat ook super
. Vandaar op zoek naar alternatieven 
maar dat laatste kan weer niet overal in/op.