fruit e.d. langs de weg verkopen, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

fruit e.d. langs de weg verkopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 11:03

Hoi!

Wij hebben een boomgaard bij ons huis en vorig jaar ben ik begonnen om wat fruit (appels, peren, pruimen) te verkopen. Wij kunnen het zelf niet allemaal op, dus bij de weg gezet. Ik had ook een pompoenen veldje, dus toen het fruit op was konden de pompoenen er liggen. We wonen aan een bestemmingsverkeer weggetje waar veel fietsers langskomen, en het was echt een succes! Ik hoef er ook niet veel voor te hebben, dus om de prijs hoefden mensen het niet te laten ;)

Nou is het wel zo dat er veel schooljeugd langs komt, en ik wel eens mijn twijfels had over de opbrengst. Ik had een jampotje staan waar het geld in kon, dus ik was ook gemakkelijk te 'bestelen'.

Dit jaar wil ik, mits weer een grote fruit opbrengst, hetzelfde doen. Heeft iemand tips voor het geld potje? Ik had al even gegoogeld, maar kom alleen maar kluizen tegen. Iemand tips?

Rena100

Re: fruit e.d. langs de weg verkopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:06

Misschien het idee van een soort mini brievenbus? Die aan een paal vast staat in de grond en daar zeg maar een spaarpot op die met een sleuteltje te openen zijn? Zie zijn er wel namelijk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:06

Ik denk dat je met een onbemand kraampje altijd moet vertrouwen op de eerlijkheid van de mens.

Je zou eventueel een spaarpot kunnen gebruiken die niet open kan? Of een spaarpot/kluis mét gleuf, maar dit je met een sleuteltje open moet maken? Al weet ik niet of dat laatste bestaat.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:07

Je hebt van die geldkistjes met een gleuf bovenop en een slotje, die heb ik al een paar keer gezien langs de weg.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:11

Wij hadden een geldkistje en dit aan de tafel geschroefd.

Dus kistje meenemen ging niet en geld kon alleen in de sleuf.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:12

Ja iets wat vaststaat idd met een gleuf.

Hier doe ik het ook, heb geen last van 'dieven' maar wel van schooljeugd die de kraam omtrapt.
Laatste keer ben ik ze achterna gereden en heb ze aangesproken. Kids van een jaar of 7/8. Ze zouden het nooit meer doen 'mevrouw'. haha

Overigens doe ik gewoon een los dingetje onder de kraam. Als iemand het wil jatten, veel plezier ermee.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:14

friesam schreef:
Wij hadden een geldkistje en dit aan de tafel geschroefd.

Dus kistje meenemen ging niet en geld kon alleen in de sleuf.

Dit hebben ze hier in de buurt ook :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:15

Stelen ze niet gewoon je fruit?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:17

Karlijnxxx schreef:
Stelen ze niet gewoon je fruit?

Tja, die heb je er ook bij zitten.

Wij hebben appel, peer en walnotenbomen in de weilanden staan. Die worden geplukt en langs de weg gezet. Wij hebben vrije gift, dus sommige mensen gooien er een 10tje in voor 20 appels, en andere 1 euro voor 10 peren.

Het kistje + kraampje staat redelijk in het zicht van het huis, en van de weilanden en de rijbak. Dus als ik aan het rijden ben, aan het uitmesten ben ofzo, dan heb ik er zicht op.,
Maar als er niemand is, dan kan er wel wat worden gepikt.
Dat soort mensen heb je altijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:20

De lage opbrengst hoeft niet door diefstal uit het potje te komen.
zelf verbaas ik mij er toch nog altijd over dat we zelfs in de veranderde wereld toch nog af en toe zo'n kraampje tegenkomen.. Ik ben zo iemand die dan vaak toch even wat meeneemt.. (fruit voor mij aub).

maar hoe makkelijk is het om te stoppen fruit te pakken en gewoon zonder te betalen.

ik ben bang dat ten opzichte van gewone winkels het percentage 'diestal' wellicht iets hoger zal liggen..
je kunt eventueel een camera overwegen, maar dat haalt de romantiek van zo'n verkooppunt er wel een beetje af..

ik denk inderdaad dat een brievenbusje met slot nog de mooiste oplossing is..
en voor de romantiek zou ik dan voor een 'antieke' gaan..

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-woonaccessoires/m895335857-een-mooie-staande-brievenbus.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

zoiets bijvoorbeeld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:24

Ess,

vrije gift vind ik een mooi systeem trouwens.. dan kom je denk ik nog best redelijk uit. De ene gek, wordt dan weer een beetje gecompenseerd door wat de ander ervoor geef.. tesamen heb je dan toch weer wat de gek ervoor geeft. Wellicht geen winkelprijzen of wat je ervoor hoopte te krijgen, maar in ieder geval voldoende om het leuk te laten blijven?

hopelijk vinden de meesten een euro voor 10 peren een beetje te beschamend :). Dat zou ik gewoon niet durven in ieder geval (ook niet gewoon wegrijden).. Ik denk altijd dat er een stel kabouters zitten die alles doorlullen als ik niet een nette vergoeding zou geven of niet af zou rekenen :'). Ben zoiemand die ook al heb ik niets kwaad in de zin altijd bijvoorbaat schuldig oog of mij bijvoorbaat vast schuldig voelt haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:52

In de supermarkt heb je ook een doosje peren voor 1,5 euro, tjah, vrij gift is vrije gift.
Ik vind dat soort dingen wel leuk, maar ik ga niet ineens veel meer betalen dan wat het in de winkel kost. Hoewel ik wel graag iets meer betaal voor biologisch/onbespoten fruit.
Hier in de buurt is en kweker die oa aardbeien zo aanbied en dat zijn echt knotsen van dingen en héérlijk zoet, kosten net zoveel als in de winkel (vind aardbeien vaak te duur) maar ze zijn dan wel helemaal biologisch dus daar rijd ik vaak een stukje voor om.

Ik denk dat het spaarpotje aan de tafel vast een goed idee is. Maar wat je ook kunt doen is je tafel net iets van de weg af zetten, als je hem zo hebt staan dat die jongelui vanaf de fiets zo een appel mee kunnen graaien is het ook wel erg makkelijk. En je zou kunnen overwegen een bordje op te hangen met een tekst speciaal gericht op de jongelui, vriendelijk maar een aanspraak op het geweten ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:11

Doe een kluis in de beton en dat aan de ketting......mensen zijn dol op graaien dat is mijn ervaring en tip! :(

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:13

_Cowgirl schreef:
Ik denk dat je met een onbemand kraampje altijd moet vertrouwen op de eerlijkheid van de mens.

Je zou eventueel een spaarpot kunnen gebruiken die niet open kan? Of een spaarpot/kluis mét gleuf, maar dit je met een sleuteltje open moet maken? Al weet ik niet of dat laatste bestaat.

deze zomer was bij onze buurt +/- 3km alle potjes en producten gekaapt de dader vermoedelijk....maar nooit achterhaald. -:(-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:13

Hier stelen ze de pruimen uit de boom.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:18

Je kunt ook de kraam gewoon bij je huis neerzetten en bij de weg een bordje vers fruit te koop >.
Dan heb je er nog geen werk mee maar is de drempel om te jatten hopelijk iets hoger.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:28

Bij ons ook de walnoten.
Door een foutje is er een walnoot in de mesthoop gekomen ooit, die heeft zich lekker genesteld en toen kwam er een boom.
Deze staat niet in het weiland, en je ziet geregeld mensen erop af lopen.
En als je zegt dat het eigen terrein is kijken ze je aan of je chinees praat ofzo :+.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:31

Hier worden ook veel aardbeien gejat of gewoon niet betaald.
Het hielp enorm om een bordje erbij te zetten met: 'Camera aanwezig' op te hangen!
Die camera hoeven ze nieteens te zien. Kan ook in huis achter een raam hangen oid. Het ging blijkbaar puur om het idee dat ze er gekleurd op staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:13

Pas op, maak je betaalmiddel zo vast , dat ze niet het hele ding mee kunnen nemen. In Heemskerk gebeurde he wel eens dat een spaarpot met paal en al uit de grond werd meegenomen. Ik zit te denken aan een kleine melkbus en dan met 2 palen in de grond en dan de melkbus van binnenuit vastboren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:16

Langs huizen gaan? Komt hier ook altijd een fruitmannetje we kopen bijna altijd, ideaal. Denk niet dat iedereen het op prijs stelt maar ach.... als je wat vaste klanten hebt uiteindelijk is best fijn toch.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:17

saskiakefie schreef:
Langs huizen gaan? Komt hier ook altijd een fruitmannetje we kopen bijna altijd, ideaal. Denk niet dat iedereen het op prijs stelt maar ach.... als je wat vaste klanten hebt uiteindelijk is best fijn toch.

Moet je daar geen vergunning voor hebben?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:18

oh werkelijk geen idee :=

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:00

Hier in de omgeving gebruiken ze daarvoor automaten. Haal regelmatig een bakje aardbeien uit de automaat :)

Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:08

Je kan voor een brievenbus kijken, die je stevig kan bevestigen en er eventueel een briefje bij hangen dat je hem regelmatig leegt om stomme steelacties te ontmoedigen. via bol.com zijn erg betaalbare exemplaren te vinden.
Je kan ook zelf wat fabriceren, van hout en een slotje, dan kan je ook de gleuf wat smaller maken. Of nog makkelijker een houten kistje kopen en dar een gleuf in maken en een slotje op zetten.
Andere optie is een spaarpot met (cijfer)slot. (http://www.bol.com/nl/p/spaarpot-brandk ... 023254232/), of idd zo'n geldkistje met gleuf (http://www.bol.com/nl/p/goki-geldkistje ... 012191181/), maar dat is allemaal moeilijk vastzetten.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:20

Joolien schreef:
Pas op, maak je betaalmiddel zo vast , dat ze niet het hele ding mee kunnen nemen. In Heemskerk gebeurde he wel eens dat een spaarpot met paal en al uit de grond werd meegenomen. Ik zit te denken aan een kleine melkbus en dan met 2 palen in de grond en dan de melkbus van binnenuit vastboren.
Dat doen ze hier ook, zelfs de brievenbus nemen ze mee :(

Wij zetten geen fruit etc. meer aan de weg. Vind het wel jammer dat het kennelijk niet meer kan. Wij deden vrije gift voor een goed doel. Kregen mooie reacties en soms ook goede opbrengsten. Maar ook mensen die de auto vol pakten of geldbus met inhoud meenamen.

Meeste appels laten we tegenwoordig persen, bevalt prima. Verkoop ter plekke dan voor meer geld dan eerder aan de weg :)