Wijziging in regelementen/OER, wat zijn mijn rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Wijziging in regelementen/OER, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:47

Het is nog niet zeker dat dit gaat gebeuren, maar ik wil me graag goed voorbereiden. Ik weet dat er op bokt een aantal mensen met verstand van dit soort dingen zitten, dus ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen:

Ik heb een paar dagen geleden mijn bachelor aan de universiteit behaald. Na mijn bachelor wilde ik graag twee masters gaan doen: marketing en supply chain. Volgens het huidige Onderwijs en ExamenRegelement (OER 2014-2015) mag hierbij nog één scriptie voor beide masters geschreven worden, zolang de inhoud aan de eisen van beide masters voldoet. In het jaar 2013-2014 was dit volgens het universiteitsbestuur ook toegestaan, dit is gewijzigd in het jaar 2014-2015 en wordt officieel niet meer toegestaan. Nu heeft het faculteitsbestuur gezegd dat dit in het huidige schooljaar en onder het huidige OER nog wel is toegestaan, zoals een professor het mij zei: "de faculteit is burgerlijk ongehoorzaam".

Ik zelf ben nu net enkele dagen begonnen aan deze twee masters, er vanuitgaande dat ik de scriptie kan combineren. Ik heb niet het geld, de tijd, de motivatie en de leeftijd om nog 2 jaar en 2 masterscripties te studeren. Vooraf is mij verteld dat het kan zijn dat het nieuwe OER dit niet meer toestaat, eind januari was hierover nog niets bekend. Ik heb nu besloten om te starten en dan zie ik het wel, kan altijd nog een van de masters laten vallen. Mijn eigen 'logische' redenering is echter dat ik gestart ben onder OER 2014-2015 en deze dus voor mijn hele studie geldt, de spelregels kunnen ze niet zomaar halverwege veranderen toch? Anderzijds zie je natuurlijk bij DUO en landelijke regelingen dat ze dit wel degelijk doen (neem de langstudeerboete), dus misschien is mijn redenering niet zo logisch? En daarbij heeft het unibestuur natuurlijk ook al gezegd dat het niet meer mag..

Nu heb ik dus zelf een aantal redeneringen en aannames, maar is er iemand die mij kan vertellen hoe dit officieel/wettelijk/juridisch zit? Indien ik straks bericht krijg dat het niet meer mag (nieuwe OER wordt eind februari verwacht), wil ik nog wel kijken of ik hier niet wat mee kan.. Daarnaast ben ik gewoon erg benieuwd hoe dit zit. Vast bedankt voor het lezen/antwoorden! :)

Fangio

Re: Wijziging in regelementen/OER, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:55

Jeetje, wat een situatie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe dat zou zitten, dus daar heb je niet veel aan. Ik denk dat het beste wat je kan doen misschien juridisch advies inwinnen is. Via een rechtsbijstands verzekering of juridisch loket ofzo?
Ik ben namelijk eigenlijk wel eens benieuwd naar wat daar uit zou komen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:57

Haha, ik ben ook erg benieuwd. Juridisch Loket houd ik in gedachten, maar dan wacht ik eerst nog even de definitieve OER af :)

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 02:19

Hoe het zit met het universiteitsbestuur, dat weet ik niet. Wat betreft de OER, in principe geldt de OER van het huidige jaar. Dus dat is voor jou straks die van 15-16 (waarin je dus niet maar 1 scriptie mag schrijven). Echter kun je (iig op de RU) een verzoek indienen om voor jou de OER van het jaar waarin je begonnen bent te laten gelden. Als dit organisatorisch kan dan wordt dit verzoek ook ingewilligd (als ze door een aanvraag bv een compleet vak moeten geven voor slechts 1 persoon dan wijzen ze dat dus af om organisatorische redenen)