Bang zijn om dingen verkeerd te doen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Bang zijn om dingen verkeerd te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 20:09

Hoi bokkers,

Ik ben heel erg bang om fouten te maken (op de werkvloer) wat resulteert op vreselijk veel stress en slapeloze nachten.

Elke keer als ik op het werk iets heb gedaan controleer ik mij zelf soms wel 5 keer of ik het wel goed heb gedaan zodat ik echt heel zeker weet dat alles klopt. Dan nog kan ik thuis opeens heel sterk beginnen met twijfelen of ik het wel echt goed heb gedaan. Soms ook zo dat ik er s nachts wakker van word. :=

Ik heb dat bijvoorbeeld ook met de wekker zetten. Ik heb hem dan op een bepaalde tijd gezet en ga vervolgens slapen. Dan opeens denk ik wacht, even kijken of de wekker wel goed staat en dat blijft niet altijd bij 1 keer.

Het gekke is dat ik verder in mijn privé leven nooit onzeker ben.

Ik vraag mij nu af of meer bokkers zich hier in herkennen en wat jullie hier aan doen. :)

Anoniem

Re: Bang zijn om dingen verkeerd te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:15

Herkenbaar, vooral op het werk. Als ik kassa moet tellen controleer ik vaak nog 2 keer of ik de kluis op slot heb. Als ik dan in de trein naar huis zit denk ik ook vaak had ik die kluis nu wel dicht gedaan?
Thuis heb ik het alleen met het op slot doen van de deur en van de auto.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 20:25

_lauraaa_ schreef:
Herkenbaar, vooral op het werk. Als ik kassa moet tellen controleer ik vaak nog 2 keer of ik de kluis op slot heb. Als ik dan in de trein naar huis zit denk ik ook vaak had ik die kluis nu wel dicht gedaan?
Thuis heb ik het alleen met het op slot doen van de deur en van de auto.

Oja die rot kluis....

En dat is nog maar een klein voorbeeld.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 13:36

En er achter gekomen dat ik mij weer druk heb gemaakt om niks.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:41

Hoe komt het dat je je er druk over maakt? Waar ben je bang voor?
Wat is voor jou het ergste wat er kan gebeuren als je wel een fout maakt?

Ik herken het gevoel in mindere mate, had dit vroeger heel erg.
Totdat ik in een werkomgeving kwam waar fouten maken mocht en je fijn opgevangen werd.
Sindsdien heb ik er bijna geen moeite meer mee. Fouten zijn menselijk en zijn vaak juist mooie leermomenten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:45

mmm, klinkt een beetje dwangmatig. Wat je kan doen (KAN doen, van mij hoef je t niet te proberen, je moet helemaal niks, alles mag). Doe wat je doet heel bewust. Daarna stel je jezelf de opdracht nog maar één keer aan het voorval te denken. Daarna overgaan tot iets anders. Voorbeeld: de kluis moet op slot. Doe bewust de sleutel erin. Zeg tegen jezelf "de sleutel zit er nu in. Die ga ik nu omdraaien. Als ik de sleutel omdraai en uit de kluis haal, zit de kluis op slot." Doordat je je ervan bewust maakt, blijft het in je geheugen hangen. Dan mag je thuis nog een keer denken "Ooohh, de kluis!!". Meteen zeg je dan "de kluis heb ik heel bewust op slot gedaan en ik heb het gecontroleerd. De kluis zit op slot" om vervolgens iets totaal anders te gaan doen (boterham smeren of wat dan ook).
Het zal in het begin niet heel makkelijk gaan. Je gedachten zullen terug schieten. Maar dwing jezelf te denken "nee, ik heb het goed gedaan, en ik heb het één keer in gedachten nagelopen. Nu is het klaar." Succes!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 13:50

Ik ben bang dat mensen die boven mij staan kwaad op mij zullen worden. :=

Bedankt voor bovenstaande tip!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:51

Oh, maar zo snel worden mensen niet boos hoor. Als je gewoon je best doet, en dat doe jij, mag er af en toe heus wel eens iets scheef gaan. Je moet maar zo denken; hij die geen fouten maakt, leert ook niets. Je kan het best, je doet het goed, en als het niet goed gaat zeg je Sorry!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:53

Denk je dat ze kwaad zouden worden als je iets fout doet?

Het is moeilijk, maar probeer het van je af te zetten (of hier hulp in te vinden hoe je dat kan aanpakken) en te achter halen waar die drang om te controleren en angst om iets fout te doen vandaan komt.
Veel stress en slapeloze nachten lijken me niet gezond en heel frustrerend :(:)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:53

Ik heb dat altijd als ik weg ga van stal. " oliebol de staldeur is niet goed dicht "
en als ik dan weer helemaal terug ben bij de stal is die aaaltijd dicht :')

Maar toch, ik wil het risico niet nemen! Jezelf checken is juist goed, tot op het punt dat het dwangmatig gebeurt. dat is niet de bedoeling

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:03

Wanneer het echt zo is, mee naar de leiding toe en het bespreken. Ik had het ook heel erg en heb dit besproken. Het grappige was dat ik de tip kreeg om het juist een keer fout te doen. Zo zet je jezelf over die drempel heen van fouten.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:30

Er staat nooit iemand boven je ;)

Maar, ik herken je angst ergens wel. Wat mij hielp was zelfvertrouwen hebben, en de mening van anderen over me heen laten komen zonder me persoonlijk aangevallen te voelen. Fouten maken is menselijk, en wat is het ergste dat je kan overkomen? Het is niet erg als mensen boos op je zijn omdat je een fout maakt, je doet het niet expres, dus je hoeft jezelf niets kwalijk te nemen. Leer ervan, en doe het de volgende keer zoals het hoort.zoals er verwacht word :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:06

Ik heb precies hetzelfde met de wekker!! Kan het wel 10 keer achter elkaar checken. Echt erg.. Probeer ermee te stoppen. Herken ook wat je zegt over snachts wakker liggen of ineens in het weekend in dr stress over mijn werk dat ik iets niet goed heb gedaan of ben vergeten...

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:09

Dat van die wekker herken ik heel erg, maar das maar goed ook, komt regelmatig voor dat ik hem verkeerd heb gezet :+

Verder af en toe voor belangrijke proefwerken, dat ik best bang ben dat ik het verkeerde of een onderwerp te weinig heb geleerd. Maar dat komt niet heel vaak voor!

Lijkt me verschrikkelijk om het elke dag te hebben ts, ik hoop dat je er van af komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:10

Herken het heel erg. Vooral met de wekker. Maar ook als ik dingen gezegd heb, denk ik daar vaak aan terug. Wat zei ik precies en is het zo overgekomen als dat ik wou?
Meerdere keren controleren of ik de juiste boeken in de tas heb voor school. Meerdere keren rooster controleren, zodat ik niet per ongeluk bij het verkeerde lokaal sta etc...

Bij mij komt het denk ik vandaan dat mijn vader gauw boos werd als ik iets fout deed. En dan was ie ook gelijk goed boos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:17

Vaak is dit kwestie van dingen toch bewuster uitvoeren, in plaats van diverse dingen tegelijk te doen of 'op de automatische piloot' te werken. Zéker als er handelingen zijn waarbij je vaak dergelijke twijfels hebt, probeer dan echt even te concentreren op DIE handeling. Zo zul je bij twijfel makkelijker terug kunnen halen dat je het wél gedaan hebt.

En mbt het 'alles goed willen doen', probeer je de volgende dingen eens te bedenken:
* hoeveel impact heeft het nu écht, als jij de fout maakt waar je bang voor bent? Komt er bloed, ernstige schade of bv een faillissement van?
* weet degene die je dan 'benadeelt' over een jaar nog dat je dat gedaan had denk je? Zo niet, dan is het niet iets heel 'groots' en hoef je het dus ook niet groter te maken dan het is. Foutjes maken is menselijk, dat doen we allemaal!
* en als jij bv 's nachts ergens wakker van ligt, vraag je dan eens af of jij zelf over een jaar nog zult weten waarom je je nu zo druk lag te maken terwijl je eigenlijk wilde/moest slapen. Zo nee, dan is het het echt niet waard. Probeer het dan ook los te laten.