Sollicitatiegesprekken examen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Sollicitatiegesprekken examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 09:54

Straks hebben we voor Nederlands het examen sollicitatie gesprekken. Er komen dan bedrijven die te maken hebben met onze opleiding (Grafisch vormgever) om die sollicitatie gesprekken af te nemen. Alleen ik ben hier verschrikkelijk gestrest voor. Op onze opleiding zitten verschillende soorten richtingen, audiovisueel, grafisch en ICT. Heel leuk, ik doe grafisch en ik heb iemand van een AV bedrijf er bij zitten en 2 ICT docenten... Waar zijn mijn grafische docenten? Daarbij kregen we hier voor een vacature waar op we een sollicitatie brief moesten schrijven. Die vacature was totaal niet waar ik ooit op zou gaan solliciteren aangezien hij meer op AV en ICT was gericht. Van af die brief moeten wij nu die sollicitatie gesprekken houden. Hoe kan je een goed sollicitatie gesprek houden met mensen die niet van jou'n richting zijn en een vacature die je niet ligt? Ja ik kan het beste er van proberen te maken maar als je iets echt ligt dan klets je zo een half uur vol en dat is nu niet het geval. Verder is het ook zeer onduidelijk wat we verder moesten voorbereiden. Op Facebook stellen allemaal klasgenoten de zelfde vraag ''wat moeten we nou eigenlijk oefenen en leren voor het sollicitatie gesprek?'' en telkens komt het zelfde antwoord ''geen idee'' is ook geen idee want we hebben er geen uitleg over gekregen en geen idee wat ons te wachten staat. Alleen 3 mensen, wat leeraren kunnen zijn maar ook mensen van bedrijven... that's it.

Ik vroeg me dus af of jullie tips hebben. Voor zowel het verloop van het sollicitatie gesprek als voor mijn zenuwachtigheid.

kimberly1995

Re: Sollicitatiegesprekken examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:00

En jij hebt ook gewoon niet op tijd aangegeven dat je niet weet wat de bedoeling is en dat je niks met het bedrijf hebt en dus ook niet weet hoe het nu goed aan kan pakken?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:04

kimberly1995 schreef:
En jij hebt ook gewoon niet op tijd aangegeven dat je niet weet wat de bedoeling is en dat je niks met het bedrijf hebt en dus ook niet weet hoe het nu goed aan kan pakken?

Ja wel. Ik en in de klas is het meerdere malen aangegeven ''maar daar konden zei dan ook niets aan doen''. Ik heb er nog een mail achter aan gestuurd en daar in heb gekregen dat ik mijn CV moest mee nemen en 10 min van te voren aanwezig moest zijn. Ja dat doe ik sowieso wel.

Edit: Daarbij kregen we gisteren ook pas de definitieve tijden, lokaal en leeraren toegewezen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:12

Kijk nog even op de website van het bedrijf en zoek iets actueels waar je een vraag over kunt stellen. Daarnaast gaat het denk ik vooral om je houding en de manier waarop jij jezelf verkoopt. Je zult ongetwijfeld iets over jezelf moeten vertellen. Dus zet even op een rijtje wie jij bent, wat typerend is voor jouw werk en waarom ze je aan zouden nemen.

Zo te horen is het niet meer dan een tentamen, dat door school iets spannender wordt gemaakt door de aanwezigheid van een extern persoon. For all you know is het de secretaresse van het bedrijf. :+ Dus til er niet zo zwaar aan ;)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:14

In een sollicitatiegesprek peilt met hoofdzakelijk naar 2 zaken, motivatie en gedragscompetenties.
Onder motivatie valt kennis van het bedrijf: wat doet het bedrijf, voor welke klanten, wat is hun eventuele specialiteit, waarom wil je voor dit bedrijf solliciteren? En dan jouw gerichte motivatie: wat spreekt jou aan in deze job? Probeer dit ook zo breed mogelijk te bedenken dus tracht je motivatie te richten op meerdere aspecten van de functie. Waarom heb je deze studierichting gekozen kan ook zeker voor een schoolverlater een veelgestelde vraag zijn.

Wat betreft de gedragscompetenties: tracht te achterhalen welke competenties belangrijk zijn voor deze functie bv klantgerichtheid, samenwerken, initiatief nemen, analyseren... Zoek dan binnen deze competenties voorbeelden van hoe jij functioneert om aan te tonen dat je die competentie beheerst of toch minstens eraan werkt.
Probeer de STAR methodiek in het achterhoofd te houden (situatie, taak, actie, resultaat). Dus niet zomaar kletsen :P maar gericht kunnen antwoorden op de gestelde vragen.

Enkele algemene vragen die vaak gesteld worden: wat is voor jou een goede ... (en dan de functie waarvoor je solliciteert)? Waar zie je jezelf over 5 jaar? Wat doe je als je deze job niet krijgt? Waarom moet men jou kiezen?

Het is wel vervelend dat je geen vacature gekregen hebt die jou echt aanspreekt, maar ik vind het op zich wel een nuttige oefening, je leert toch hoe het eraan toe gaat in een sollicitatiegesprek en men toetst jouw kennis Nederlands, zowel geschreven door de sollicitatiebrief, als mondeling op het gesprek.

Staar je niet teveel blind op het feit dat het niet jouw droomjob is. Uiteindelijk als je straks schoolverlater bent, zal je in eerste instantie enkel op die jobs solliciteren die jou helemaal aanspreken, maar als je hier niet voor gekozen wordt, zal je misschien ook je zoekgebied moeten uitbreiden en ergens terecht komen dat niet jouw 1e keuze is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:36

Zie als een rollenspel en probeer er je voordeel uit te halen. Denk breed en verder dan alleen je eigen straatje, straks kan je ook niet alleen op baantjes solliciteren die voor 100% aansluiten op de ideale baan voor jou.

De functie sluit niet aan bij wat je straks wil gaan doen, maar ga er voor nu vanuit dat je dat wel zou willen doen. Je krijgt nu de kans om een sollicitatie gesprek te voeren en feedback te krijgen over hoe jij je presenteert. Antonius beschrijft goed hoe je dit aan kan pakken.

Belangrijkste is dat je niet vast blijft zitten in "sluit niet aan bij mijn richting" maar dat je je gaat verdiepen in de advertentie, research doet naar het bedrijf en hoe je je het beste kan presenteren.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:41

luf_horses, de website valt niet te bekijken het is een verzonnen vacature door onze ondernemerschap leeraar. Leeraar liep net voorbij dus heb nog even de vacature gevraagd om door te lezen. Het is echt een examen hoor en geen tentamen. Tentamens doen ze hier niet aan :P

Antonius, heel erg bedankt! Hier heb ik super veel aan!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:48

Graag gedaan, is iets waar ik heel graag mee bezig ben. Als je de vacaturetekst hebt, mag je mij die gerust per PB bezorgen, wil je gerust nog wat gerichter op weg helpen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:55

Antonius schreef:
Graag gedaan, is iets waar ik heel graag mee bezig ben. Als je de vacaturetekst hebt, mag je mij die gerust per PB bezorgen, wil je gerust nog wat gerichter op weg helpen.

Vacature heb ik op papier gekregen en niet in een document op de computer. En om die (bijna) 3 a4 tjes over te typen is nu ook niet echt wat :') (als je bijna aan d beurt bent) Ik lees nu wel net er in dat ze ook dingen met fotografie doen bij het AV geburen maar fotografie ligt me wel. Net kwam er nog een klasgenoot voorbij lopen en die zei dat ze al best snel een voldoende geven als je maar ene hand geeft en hun aan kijkt.

Wat voor vragen zou je dan aan het bedrijf kunnen stellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:59

Dat grapje hebben ze bij mij op school ook uitgehaald (ook grafisch).

Als jij je er gewoon een beetje door heen l*lt en net doet alsof je het helemaal het einde vindt komt het wel goed.

Om te beginnen moet je onthouden dat je een gelijkwaardige gesprekspartner bent, werkgever is op zoek maar jij ook. Ik zou vragen gaan stellen over doorgroeimogelijkheden, vragen naar de werksfeer, hoe de vacature ontstaan is, inhoud van het werk, of er ruimte voor initiatief is etc. etc.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:17

Bedankt voor de tips! Ik heb een 7,7 :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:59

Ah je hebt het nu al achter de rug?
Proficiat!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 15:39

Antonius schreef:
Ah je hebt het nu al achter de rug?
Proficiat!

Dankje :D
Ja was om 11 uur aan de beurt.

Enigste aanmerking die ze hadden was dat toen ik een hand gaf daarna al midden in het lokaal stond terwijl zei nog niet klaar was met voorstellen. Maar dat duurde dan wel heel lang :') ik gaf een hand stelde me zelf voor, zei zei haar naam en toen was het best een tijd stil. Dus dacht ik loop wel door naar die tafel en geef de andere persoon een hand. En toen ik halverwege was begon ze weer te vertellen wie ze was :=