probleem met collega.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

probleem met collega.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:36

Goedenavond.

na lang nadenken en er niet uit te komen open ik toch een topic.

aanstaande donderdag begint er bij ons op het werk een nieuwe collega. nu is het zo dat ik dat meisje 'ken'. 3 jaar geleden is er bij ons in de buurt een grote ruzie geweest waar ik als 'slachtoffer' werd uitgekozen.

ik ga hier verder niet te veel over zeggen maar er zijn oa. stenen door onze ruit gegooid, mijn moeder is bedreigd, ik ben geslagen en ben maanden lang achtervolgd. natuurlijk zijn er altijd 2 kanten aan het verhaal en heb ik ook echt wel de nodige dingen terug geroepen, maar ik ben nooit de aanstichter geweest in deze dingen.

Nu wil het dat mijn nieuwe collega een deel van deze groep was. haar familie heeft de mijne zwart proberen te maken op meerdere manieren, haar broer kreeg zelfs een contact/straatverbod. zij was op dat moment 15, maar was een van de luidere stemmen in de groep.

het is denk ik duidelijk waar dit verhaal heen gaat. ik wíl de grotere persoon zijn, dit achter me laten en gewoon werken. dit zou ook kunnen, aangezien zij op een andere afdeling komt te staan.

Maar nu heeft mijn leidinggevende mij zonder overleg ingepland op 'haar' afdeling, op de dag dat zij ingewerkt wordt.

wat is wijsheid.. ik heb eigenlijk geen zin om op een voor mij minder bekende afdeling te staan, en dan ook nog eens met haar erbij. ik weet nu al dat het stressvol gaat zijn, of zit ik mezelf gewoon gek te maken?

moet ik dit aankaarten bij mijn leidinggevende (die mij trouwens gewoon op die afdeling kan zetten, maar verder dus dit verhaal niet kent), moet ik maar gewoon gaan werken en zien wat er gebeurd?

maar wat dan.. hoe gedraag ik me tegenover haar? doe ik alsof ik het niet meer weet, alsof ik haar niet ken? moet ik, terwijl ik nog steeds dikwijls nachtmerries heb, net doen alsof zij mijn nieuwe favoriete collega kan worden?

help..

Paisano

Re: probleem met collega.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:37

LZP -> STW

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:39

Ik zou het neerleggen bij de leidinggevende, maar gewoon naturel hierin gaan. Het kan zijn dat de meid in kwestie hier spijt van heeft, maar zelf nog niets heeft durven zeggen...

Succes!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:40

Onthou dat zijn met haar 15 jaar midden in de puberteit zat en zich misschien wel kapot schaamt over wat er gebeurd is.
Nu ze ouder is ziet ze het misschien wel als misstap.

Wel een lastige situatie zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:41

Ik zou doen alsof je neus bloedt...
Zij is 18... jullie zijn 3 jaar verder, wees de verstandigste, de meest volwassene en hou de eer aan jezelf. :j
Als zij daar niet in mee gaat, verpest ze het voor zichzelf.

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:41

Jeetje wat een nare situatie... Ik weet niet waar je werkt, maar ik lees dat je over meerdere afdelingen praat. In dat geval zou ik met mijn leidinggevende overleggen dat je liever niet bij haar wilt staan i.v.m. prive zaken. Hoeveel je precies kwijt wil is aan jezelf, maar als je zo'n verleden hebt met iemand kan ik mij niet voorstellen dat je rustig met deze persoon kan werken. Zeker omdat het nog ''maar'' 3 jaar geleden is.
Werken en prive moet je gescheiden houden, maar soms gaat dit niet op vind ik zelf :) Veel succes in elk geval! Probeer wel de ''grote'' te blijven zoals je zelf al aangeeft, dus rustig blijven en vooral blijven praten...

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:45

achja, de laatste keer dat ik haar tegen kwam (lees; zo'n 3 maanden terug) deed ik alsof ik haar niet zag, terwijl zij met haar neus in de lucht voorbij liep en gelijk daarna tegen haar vrienden begon te smoezen, inclusief vuile blikken naar mij, dus of ze echt veranderd is..

maar ja, mocht ik het aankaarten bij een leidinggevende, wil ik niet dat het meisje meteen al wordt bekeken met een andere blik, dus wat dat betreft vind ik het aangeven ook erg moeilijk..

KbK; dat is zeker waar, en ik hoop ook dat zij is veranderd (ik iniedergeval wel) maar dan nog.. ga ik me netjes voorstellen alsof ik haar niet ken? ongemakkelijk zal het zeker zijn..

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:49

Ik werd ingewerkt door een van de meiden die mij het leven zuur maakte op school... Zij had voordat ik kwam proefdraaien mij al helemaal zwart gemaakt in het bedrijf. Nou heb ik me er goed doorheen geslagen en een hele leuke tijd bij dat bedrijf gehad, maar dat was wel echt een rot begin. Ik durfde het niet te zeggen tegen de bedrijfsleider.

Ik zou het gewoon aangeven als ik jou was, daar is vast wel een beetje begrip voor op je werk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:49

Kies voor jezelf. Er zijn al zoveel anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:51

Dimphyl schreef:
[naam]; dat is zeker waar, en ik hoop ook dat zij is veranderd (ik iniedergeval wel) maar dan nog.. ga ik me netjes voorstellen alsof ik haar niet ken? ongemakkelijk zal het zeker zijn..
Lastig... ik denk dat ik zou zeggen, als er iemand bij is om jullie te introduceren;"He, wij kennen elkaar..." en dan je hand toesteken.
Mocht ze hem niet aannemen, snijdt ze zichzelf in de vingers. :j
Ik ken haar niet, maar als ze slim is, kijkt ze wel een beetje uit wat ze doet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:53

Tijdens mijn bijbaan kwam de grootste pestkop die mij het leven zuur maakte bij mij op de afdeling werken.
Ik heb mij professioneel opgesteld, de situatie achter me gelaten. Je hoeft zeker geen vriendjes te worden, maar probeer ook werkvlak samen te werken als dit moet.
Lukt het niet kun je altijd nog naar je leidinggevende stappen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:55

Iris, jammergenoeg gaat dat in deze niet op. het is niks voor mij om iemand dan maar de rug toe te keren; wij werken immers in groeps verband dus ookal wil ik niks met haar, in pauzes en tijdens overleg zal ik haar toch tegen gaan komen.

KoudbloedKim; dat is een goede tip! ga ik zeker in mn achterhoofd houden.

Ik denk dat ik voor nu maar gewoon mijn kop in het zand steek, niks ga melden bij de leiding, dan heeft zij ook een eerlijke kans om zich te bewijzen. ga voor mijn eigen gemoedsrust wel morgen nog even vragen of ik niet op mijn eigen afdeling mag haha.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:56

Gewoon jezelf zijn. Laat je niet beinvloeden door haar. Je moet haar ook niet mogen enkel maar met haar te werken. Ik zou gewoon mijn werk proberen te doen en zo weinig mogelijk aandacht aan haar besteden zonder het werk negatief te beinvloeden. Wellicht zal ze zich wel gedragen aangezien het voor haar een nieuwe omgeving is.geen keuze...

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:58

Ik ga met mijn bovenstaanden mee.. Evt aankaarten bij leidinggevende kan best, zijn volwassen mensen dus 't nieuwe meisje word vast niet anders aangekeken. Kom voor jezelf op! Ookal is het in haar nadeel..

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:10

Het enige wat ik je kan aanraden is: Licht een leidinggevende in.

Een paar jaar geleden heb ik iets vergelijkbaars mee gemaakt. Ik had op de middelbare "ruzie" met iemand(ik was kennelijk een makkelijk doelwit voor nutteloos gepest). Toen ik aan mijn opleiding begon en voor het eerst stage liep, bleek precies deze dame op een bedrijf stage te lopen waar ik in een maand ook stage zou gaan lopen. Ze heeft me van te voren zo zwart gemaakt dat mijn toekomstige stagebegeleidster mijn huidige stagebegeleidster gevraagd heeft of ik echt zo was als beschreven werd (mijn stagebegeleidster heeft mij gelukkig vol verdedigd en bood aan dat ik mijn tweede stage ook bij haar mocht doen)

Ik ben toch daarheen gegaan en heb direct mijn leidinggevende ingelicht over de voorvallen op school en die heeft daar rekening mee gehouden. Als ik dit niet gedaan had ben ik bang dat het niet goed was gegaan. Er zijn tijdens deze stage wat voorvallen geweest vanuit haar kant waardoor ze later ontslagen is. Als ik niet van te voren naar mijn leidinggevende toe gegaan was, ben ik bang dat ik degene was die ontslagen was. :P

Het is niet zwart praten, maar jezelf indekken in het geval dat zij toch haar gedrag van vroeger herhaalt. Kies in zo een geval voor jezelf! Dan is het aan haar om te bewijzen dat het goed kan gaan. Als ze volwassen is geworden en hiermee om kan gaan, heeft jou melding geen invloed op haar toekomst bij het bedrijf.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:18

aangeven bij je leidinggevende, je hoeft niet alles in detail uit te leggen maar als jij aangeeft liever niet met een persoon te werken omdat je er een verleden mee hebt moet dit voldoende zijn.

Je leidinggevende kan dan rekening houden met bijvoorbeeld de planning (zo gaat dat hier in ieder geval) daar heb je meer aan dan op een houtje bijten en met tegenzin op de werkvloer staan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:19

Ik zou het aankaarten. Als je leidinggevende haar/zijn baan goed doet, en jij geeft aan dat er in het verleden iets is voorgevallen (hoeft niet in detail), dan hoeft ze er niks mee maar weet er wel iets vanaf. Mocht later blijken dat 1 van jullie er toch niet professioneel (lees zakelijk) mee om kan gaan dan heb je het iig gemeld en kan ze wellicht ingrijpen (in welke vorm dan ook) als ze merkt dat het niet goed gaat.

Ook kan je met het "meisje" samen om de tafel gaan en wellicht uitspreken dat je het werk graag leuk wilt hebben en dat je verwacht dat zij dat ook zo voelt. Ga samen kijken of je een oplossing kunt vinden.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:34

heb zo een gesprekje met mn leidinggevende. ga even aangeven dat ik liever niet met haar samen sta op een voor mij deels onbekende afdeling.

ben benieuwd..

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:39

succes

antje_vip

Ik zou het inderdaad ook met je leiding bespreken :j

Solmyrkvi

Succes!

Verstandig dat je nu naar je leidinggevende gaat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:41

ik zou in ieder geval je leidinggevende informeren dat je graag niet bij haar op de afdeling zou willen werken (in ieder geval niet in het begin), je kunt best iets aangeven van wat er gebeurd is. Wie weet is zij inmiddels veranderd en kunnen jullie elkaar best waarderen als collega, vrienden hoef je natuurlijk niet te worden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:45

Ik vind de tip van Kim ook goed, zeker onthouden.

Maar voor nu vind ik dat je een goede beslissing hebt gemaakt. Jij bent haar een stap voor. Maak haar niet zwart, blijf bij de feiten en laat je emotie erbuiten, maar wees wel eerlijk.

Kom je haar straks wel tegen na het gesprek met je LG dan doe je wat Kim opperde. Kijken hoe ze reageert...... }>

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 12:43

jammergenoeg geen (wil?)/mogelijkheid om mij morgen op een andere afdeling te plaatsen dus zal toch met haar moeten werken. erg jammer, maar ach, zo ben ik er wel gelijk vanaf.

leidinggevende vond verder dat wij ons allebei collegiaal moesten gedragen, en privé en werk gescheiden houden, daarom vond hij het niet een groot probleem.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:47

Dimphyl schreef:
jammergenoeg geen (wil?)/mogelijkheid om mij morgen op een andere afdeling te plaatsen dus zal toch met haar moeten werken. erg jammer, maar ach, zo ben ik er wel gelijk vanaf.

leidinggevende vond verder dat wij ons allebei collegiaal moesten gedragen, en privé en werk gescheiden houden, daarom vond hij het niet een groot probleem.

Is alleen jammer dat dat laatste sommige niet kunnen.
Hopelijk kan je nieuwe collega zich een beetje inhouden.