Eerste WO diploma: Uitreiking of afhalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Eerste WO diploma: Uitreiking of afhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:32

Afgelopen januari heb ik mijn bachelor (WO) afgerond.

Ik heb altijd geroepen dat ik mijn diploma gewoon lekker anoniem ga afhalen. De diploma uitreikingen die ik heb meegemaakt vond ik niet bijzonder, je bent één van de vele. Er wordt een standaard riedeltje afgedraaid en that's it.

Nu ik moet kiezen of ik een uitreiking wil of hem ga afhalen, ga ik twijfelen. Mijn schoonouders zeiden laatst al dat dit een 'eens in je leven' event is. Tja, dat is waar, maar is een uitreiking dan zo bijzonder?

Aan de andere kant, mijn vriend en schoonouders hebben me wel heel erg gesteund, op zich is het voor hun dan misschien wel mooi om dan een uitreiking te hebben.

Nu is er vooral één lastig punt: Mijn ouders. Ik woon al sinds mijn 18de uit huis en heb sinds die tijd weinig contact met ze. Ze hebben dus ook geen idee wat ik de afgelopen jaren heb gedaan voor mijn diploma. Ze wisten niet eens dat ik überhaupt zo dicht bij het afstuderen was. Nou ligt dat natuurlijk ook aan mij, maar als je voor de zoveelste keer de vraag krijgt wel richting je doet, tja, dan houdt het een keer op met uitgebreid verslag doen.

Op zich zou ik dus best een diploma uitreiking willen, maar dan meer voor mijn vriend en zijn ouders. Maar ja, ik moet dan eigenlijk ook mijn eigen ouders uitnodigen. Het lastige is dat mijn ouders niet goed met mijn vriend en schoonouders kunnen (en ook andersom hoor). Dat wordt denk ik echt een awkward situation, omdat ik veel liever bij mijn vriend en zijn ouders ben dan bij mijn ouders. Dus het is niet dat we gezellig met zijn allen bij elkaar gaan staan.
Het wordt dan sowieso een beetje mezelf opdelen tussen beide 'kampen'. Ofzo. Pfffff.

Ik zou er het liefst gewoon een leuke dag van maken, maar ik denk niet dat dat op deze manier gaat lukken.

Maar als ik mijn ouders niet uitnodig, voelen ze zich ook gigantisch aan de kant gezet, wat ik ook best begrijp...

Dus. Mijn opties:
* Diploma afhalen
* Diploma uitreiking en alleen mijn schoonouders en vriend uitnodigen
* Diploma uitreiking en iedereen uitnodigen

Iemand ideeën? Heb ik iets over het hoofd gezien?

Bedankt voor het lezen in ieder geval :)

Edit:
:o Vergeten te vermelden inderdaad: Ik ben sinds 1 februari begonnen aan mijn master en denk eraan om daar dan een uitreiking van te doen. Die uitreikingen zijn vaak veel persoonlijker dan de bacheloruitreiking. Optie 4 dus :P
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 03-02-15 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Re: Eerste WO diploma: Uitreiking of afhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:34

Ik ben bij mijn bachelor uitreiking wel gewoon erbij geweest, maar moet zeggen dat dat wel een HBO opleiding was, dus dat is wel een beetje anders dan een WO bachelor. Bij mijn master kreeg ik hem in mijn eentje (wordt individueel gedaan) en dat was wel heel erg gaaf vond ik.

Je zou ook kunnen denken om te wachten totdat je je master hebt, misschien kun je hier dan alleen met je vriend naartoe om hem op te halen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:36

Als je nog doorgaat voor een master zou ik het lekker laf bij afhalen laten :)) Een bacheloruitreiking is inderdaad vaak nogal routinematig, de buluitreiking heeft dan veel meer betekenis.

Als dit de afsluiting van je studietijd is zou ik wel naar de uitreiking gaan, en aan zowel je ouders als aan je schoonouders uitleggen dat het voor jou van belang is dat het dan wel feestelijk wordt.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:40

Ik heb mijn stukje even ge-edit. Ik zat er zelf inderdaad ook aan te denken om van mijn bachelor op te halen en dan de masteruitreiking wel te doen. Leuk dat jullie daar ook mee komen :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:44

Mijn hbo-bachelor heb ik laten uitreiken. Was erg leuk met een persoonlijk praatje. Nu kan ik voor m'n WO-bachelor (net gehaald) ook kiezen. Deze ga ik ophalen, zonder uitreiking, omdat ik ook nog een masteruitreiking in het verschiet heb liggen. De WO-bachelor is voor mij ook niet zo bijzonder, de HBO-bachelor was dat wel en de WO-master gaat dat ook worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:45

Je kan hem toch ook afhalen en er die dag toch wat feestelijks van maken, met je schoonouders en vriend uit eten gaan om het te vieren oid?
Dan heb je niet de 'verplichting' je ouders uit te nodigen en kan je het toch vieren, want het is inderdaad wel een mijlpaal waar je best even bij stil mag staan :j En het is JOU mijlpaal, dus doe vooral wat jij fijn vind :)

In elk geval gefeliciteerd *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:48

Ik moest naar de uitreiking, omdat ze daar nog een verrassing hadden.... Ter plekke moest je nog een presentatie geven :')

Maar goed, ik vond de uitreiking wel een fijne afsluiting van de bachelor en een mooie frisse start van de master! Heb alleen mijn ouders en schoonouders (en vriend uiteraard) uitgenodigd. Mijn ouders vonden dat wel enorm belangrijk! Dus dat is misschien ook iets om te overwegen; want mijn ouders hadden het echt niet leuk gevonden als ik het gewoon bij de balie had afgehaald (en zij betaalden wel mijn studie)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-02-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:50

vuurneon schreef:
Ik moest naar de uitreiking, omdat ze daar nog een verrassing hadden.... Ter plekke moest je nog een presentatie geven :')

O, dan ga ik zeker niet :') Lekker dan.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:56

In jouw situatie zou ik je diploma afhalen. Ik proef ook een beetje uit je verhaal dat je het eigenlijk best leuk zou vinden om er een feestelijke dag van te maken maar dat je er tegenop ziet om met de spanningen om te gaan wanneer de families samen komen. Genoeg reden om het over te slaan, lijkt mij. Ga lekker met je schoonouders uit eten, zoals Blijheid ook aangeeft. En dan kun je er nog voor kiezen of je überhaupt iets met je eigen ouders wil doen of niet. Het is jouw dag en jij mag zelf kiezen hoe je die doorbrengt. Gefeliciteerd nog trouwens!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:59

Pippaa schreef:
vuurneon schreef:

O, dan ga ik zeker niet :') Lekker dan.

Was ook inderdaad even slikken voor een stampvolle zaal ineens je hele bachelorthese samenvatten :') Ze noemden dat de bachelorproef, maar niemand wist ervan :') Je moest nog even werken tijdens je uitreiking haha

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 19:33

Bedankt allemaal voor de lieve en fijne berichten :j
Ik heb er vanmiddag eerst over nagedacht en toen contact gehad met mijn schoonouders. Ik heb inderdaad besloten om dit diploma op te halen en dan voor m'n master wel een uitreiking te doen.

Nogmaals bedankt :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:52

Bij mijn hbo diplomering was ik op vakantie en mijn wo buluitreiking was in juli terwijl ik in januari al afgestudeerd was. Beide dus gewoon opgehaald. Voor mijn wo vond ik dat echt wel jammer maar ik wilde zo graag mijn papiertje laten zien aan iedereen dat ik de uitreiking een half jaar later maar heb laten zitten. Als het dicht bij elkaar was geweest was ik zeker wel gegaan! Lijkt me toch wel speciaal. En voor familie is het ook wel een leuke gebeurtenis.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:55

Pff als het al zoveel moeite kost zou ik hem lekker afhalen. Ik zie ook niets in die uitreikingen hoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:07

Bij vmbo was ik er niet bij. Zat lekker te chillen op een eiland in de Caribische zee lol. Bij mijn mbo was ik er wel bij maar vond het nou niet echt fantastisch ofzo en iets dat je meegemaakt moet hebben xD

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:11

Ik heb toevallig van de week dezelfde discussie met mijn ouders gevoerd. Zij vinden dat ik er bij moet zijn, ik vind van niet :D Dus ik ga hem ophalen. Vind het voor mezelf geen meerwaarde hebben.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 01:12

Onlangs bij de diploma uitreiking van m'n vriend geweest (wo-bachelor) en het was echt niet zo bijzonder... als familie zit je eerst naar tientallen vreemden te kijken die een handtekening zetten, duurt allemaal ontzettend lang en is saai. En toen ie eenmaal aan de beurt was, was het alleen maar een korte samenvatting van zn scriptie en een paar zinnen over hemzelf.
Vriend vond het zelf ook niet zo bijzonder :))

Als ik mn hbo bachelor haal volgend jaar ga ik hem zeker ophalen, puur omdat ik dan zo trots ben dat iedereen het mag weten :D Ook moeten wij geloof ik een eed afleggen timdens tijdens die uitreiking (ik studeer verpleegkunde)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 01:16

Mijn bacheloruitreiking was gigantisch massaal en saaaai, was blij toen ik na twee uur stilzitten eindelijk m'n papiertje op kon halen. Ik deed het ook voornamelijk voor mijn ouders (die super trots waren haha), dus ik begrijp je wel. Je kan hem ook gewoon afhalen en je schoonouders een keertje uitnodigen voor een borreltje ergens? Dan neem je je papiertje mee om te laten zien en vier je het ook nog een beetje.