Vakantiebeleid op je werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Vakantiebeleid op je werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:19

Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie werkgevers omgaan met de vakanties.

Hoe veel vakantie mag je opnemen?
Hoe lang mag je maximaal weg?
Moet je je (zoals b.v. in het onderwijs of de bouw) houden aan vaste periodes?

En als er bijzondere 'regels' zijn, waar komen die dan vandaan? b.v omdat het een klein bedrijf is en personeel voor elkaar moet invallen.

Ik werk bij een klein bedrijf, met 5 personen in dienst. Onze fulltimers werken 36 uur per week en we mogen 128 uur ofwel 5 weken verlof opnemen. Over het algemeen genomen was drie weken achter elkaar opnemen maximaal. En kunnen twee collega's van 1 afdeling niet zomaar gelijktijdig weg. Momenteel hebben we 1 langdurig zieke collega en daarom wordt bij een andere collega de vakantie niet langer dan twee weken toegekend.

Ik snap de werkgever, maar ik krijg het ook wel wat benauwd... stel dat ik graag drie weken weg wil en niet zou mogen -O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:36

Bij mijn man op het werk is de vakantie al vastgelegd in januari.
Dit jaar heeft hij 3 weken gekregen in de vakantie van de kinderen.
2 jaar terug ook, maar dit is toen 2 weken doorgeschoven (en er viel 1 week af) ivm de deadline die niet gehaald werd.
Voor volgend jaar zal het moeilijker worden voor hem om in de zomervakantie vrij te krijgen.

Bij mijn man moet er ook minimaal 1 iemand op de afdeling aanwezig zijn.
Stel dat tijdens zijn vakantie iemand langdurig (ernstig) ziek wordt, zal mijn man in moeten springen.

Wettelijk heb je recht op minimaal 2 weken aaneengesloten.
(mits er zwaarwegende redenen zijn).

miccamaaike

Re: Vakantiebeleid op je werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:41

Lastig zeg als er zulk streng vakantiebeleid is!

Ik kon ik mijn vorige baan nooit gelijk met m'n collega weg, maar dat was op zich prima af te spreken.
In mijn huidige baan is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Ik zit hier echter op detacheringsbasis dus goedkeuring krijgen is een groot woord, maar stem het wel af met mijn collega's. MAar heb nog nooit gehad dat ik niet weg kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:47

Ik heb heel erg veel geluk.
Werk bij een Amerikaans bedrijf en heb 320 uur per jaar en overleg met 2 andere collega's wie wanneer vrij wil.
Officieel mogen wij niet langer als 3 weken achter elkaar opnemen , maar als je even langs de directeur loopt met je reden voor langer vakantie. Wordt dat eigenlijk altijd goedgekeurd.

Nou heb ik geen commerciele functie , dat scheelt ook een hoop.

En is het bedrijf standaard 2 weken gesloten met kerst en oud & nieuw dat is wel verplicht vrij.
2014 naar 2015 moest ik daar 5 dagen voor inleveren ( 22/23/24 + 28/2 )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:52

Ik werk 36 uren op een klein bedrijf. Ik ben enigste werknemer buiten mijn 2 bazen (getrouwd koppel) en een chauffeur.
Ik heb 144 uren vakantie maar wij hebben vaste sluiting tussen kerst en nieuw en het aantal dagen dat ik daar voor nodig heb scheelt van jaar tot jaar. Ook hebben wij een vaste sluiting van de laatste 2 weken in Juli.
De uren die ik dan nog over heb moet ik gebruiken voor eventuele brugdagen met feestdagen en de rest mag ik vrij opnemen.

Alles is bespreekbaar.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:06

Ik heb heel veel geluk met het aantal vakantiedagen alsook wanneer ik ze mag opnemen

Ik heb 38 vakantie dagen welke ik ten alle tijde mag opnemen. Wel is het zo dat je minimaal 1 keer per jaar 2 weken achtereenvolgens op vakantie moet gaan.

Qua periodes/wanneer maakt bijna niets uit. Bijv ik ben in oktober 2013 (juni doorgegeven) op vakantie geweest en in januari 2014 (begin nov doorgegeven). Dit was allemaal geen probleem. Ook als ik een of twee vrij wil ivm een concert kan ik dat kort van te voren aangeven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:12

Ik werk in een creche en de creche sluit 3 weken in de zomervakantie (wisselend per jaar welke 3 weken met de 3 andere creches van de groep) een week een half in de kerstvakantie en een week in de paasvakantie, dus dat is verplichte vakantie.

Als je nog meer vakantie hebt staan ( anceniteitsvakantie, extra cao dagen) kan je die door het jaar opnemen na overleg. Er kunnen normaal nooit 2 kinderverzorgsters van bv de babygroep tegelijkertijd op vakantie zijn, wel 1 van de babygroepen en 1 van de peutergroepen tegelijkertijd.

Het heeft zijn voor en nadelen, wel redelijk wat vakantie maar kan nooit in laagseizoen op vakantie en als je niet genoeg verlof hebt moet je die compenseren met overuren.

Ben nu zwanger van mijn eerste kindje en t is natuurlijk wel fijn dat je 3 weken al thuis bent in de grote vakantie, vanaf hij naar t school gaat is dat al 3 weken minder dat ik voor opvang moet zorgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:26

chanel1985 schreef:
Het heeft zijn voor en nadelen, wel redelijk wat vakantie maar kan nooit in laagseizoen op vakantie

Dat heb ik in het onderwijs inderdaad ook.
Ik heb relatief veel vakantie, maar ik betaal altijd veel en zit altijd in de drukte. Daar komt ook nog bij dat ik net zoveel werk als een ander qua uren op jaarbasis, maar ik werk ze dus in minder tijd = meer werkdruk. Mensen in het onderwijs zijn daarom ook vaak in de vakanties aan het werk.