Even een kleine inleiding:
De 29ste mei 2014 moest een prachtig begin worden van een schitterende motorvakantie in Duitsland. Helaas was deze voor mij heel snel voorbij. Na 50 kilometer... Op mijn Kawasaki ER-6N reed ik als 4de in groep. Die ochtend had het geregend en het wegdek was heel donker gekleurd. We komen aan op een rotonde waar mijn vader, een vriend en mijn lief vlot doorging. Tot het mijn beurt was.
Het moment dat ik gas bijgaf en mijn gewicht van kant verplaatste voor af te slaan voelde ik het tegenover gestelde gebeuren. Mijn motor gleed onder mij weg. Ik herinner me er niet veel meer van. Hoe ik ben recht gekomen, hoe ik mijn helm had uitgedaan weet ik niet meer. Ik weet enkel nog hoe ik naast mijn motor stond en ik mijn vader en lief in snel tempo zagen omkeren en terug vlammen, terwijl ik werd geknuffeld door een voorbij komende fietser. Ik voelde geen pijn ook al was ik hysterisch aan het janken. Het enigste dat er uit kwam was: "Mijn motor is stuk!"
Hoe vaak ze ook vroegen: "Nele, heb je pijn?" was het enigste antwoord: "Mijn motor is stuk!" Ze probeerden me nog te sussen. "We zetten hem recht en je rijd zo verder, je reed toch niet zo snel?" Maar helaas. Ik keek naar mijn motor en de olie gutste eruit. Dit was geen kwestie van even recht zetten. En inderdaad. Mijn koppelingspedaal was afgebroken... Even een foto ter illustratie, je ziet tot hoever mijn olie liep:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=5522DA4B
De politie zei direct dat ik te snel gereden had. 21 jaar, net mijn rijbewijs en een sportiever model. Maar ik had niets, zelfs geen blauwe plek en volgde braaf achter 2 zware tourings en een GS. Dan kan je niet vliegen. Maar hoe was ik dan wel kunnen vallen? We liepen de rotonde op en tot onze verbazing lag daar nog een olie spoor. Niet van mijn motor en het ongeval want het liep de hele rotonde rond! Je kon het bijna niet zien omdat de rotonde bijna dezelfde kleur had. Dit werd een zaak voor de verzekering...
De schade leek op zich wel mee te vallen. Velg geplooid, band kapot, koppelingshendel afgebroken en wat lak schade. Thats its. Tot we de motor naar huis hadden gehaald en hem open legde voor de herstelling. Mijn vader haalt de plaat voor de motor weg en tot mijn groot verdriet zagen we een barst. De motor was ongelukkig terecht gekomen en de klap was opgevangen door het motorblok. Maar dat dit het gevolg ging zijn wisten we niet. Hij werd perte totale verklaard.
Toen wist ik dat ik niet snel meer ging rijden... De verzekeringskwestie ging nog jaren aanslepen dus voor mij zat er niets anders op dan sparen. Voor een nieuwe motor... Maar hoe ik ook zocht, ik kwam mijn zin niet tegen. En kwam ik deze wel tegen, had ik er het geld niet voor. Tot ik begin december een motorblok tegen kwam dat ik nodig had. Een waterkansje dat je zoiets kunt kopen. Maar ik twijfelde. Deed ik er wel goed aan? Al 7 maand niet meer gereden. De schrik zat er best in. En vertrouwde ik het nog wel? Een motor die een ongeval had gehad. 2 maand heb ik getwijfeld. Tot vandaag.
Mijn vader is verdorie leerkracht auto mechanica. Als er iemand is die ik zou moeten vertrouwen met mijn motor is hij het wel! Ik heb de telefoon genomen en gebeld van ons klein België naar het iets grotere Nederland. Ik had geluk! Het motorblok was er nog! Ik heb direct toegezegd en heb direct het geld overgeschreven! Tegen dat de motor volledig in orde is zit ik aan zeker €1700 kosten. Maar het is goedkoper dan een nieuwe. Hopelijk kan ik binnen 2 weken weer rondtoeren op mijn grote trots!
Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn vader mijn pracht weer zijn trots kan terug brengen. Morgen komt de motor van de dealer waar hij gestald stond terug naar huis. Hij komt in de keuken en hij gaat er direct aan beginnen sleutelen! Ik ga het proces zo veel mogelijk op foto proberen zetten en hoop heel veel te kunnen bijleren! Uiteraard update ik in dit topic. Is het niet voor de volgers, dan is het wel omdat ik het proces later wil herbeleven. De motorblok zou eind volgende week hier moeten zijn. De velg gaan we in de tussentijd weer laten rechten en we moeten nog 3 wisselstukken vinden.
Als alles goed en volgens plan gaat rij ik binnen 2 weken weer rond op dit!:

Volgen jullie mee?
Fijn dat hij toch nog gerepareerd kan worden. Kunnen die kosten wel bij de verzekering gedeclareerd worden of zit dat er niet?