Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:43

Vriendlief en ik willen zo snel mogelijk samenwonen, zijn nu beide afgestudeerd en hebben werk. We zijn al meer dan 10 jaar samen, dus het wordt ook wel eens tijd.
Nu reageren wij regelmatig op huurwoningen, nu zijn we bij de laatste woning als 4e geëindigd, er zit dus schot in de zaak.

Nu is het zo dat we beide onze jaaropgaves binnen hebben en nu zien wij dat we boven de inkomensgrens (€34.910) voor sociale huur zitten. Om zoveel mogelijk te kunnen sparen voor toekomstig koophuis, willen we dus graag in een sociale huurwoning. Nu is mijn vraag hoe anderen dit aanpakken?

Het is wel de bedoeling dat ik mij ook in ga schrijven in dat huis namelijk. In hoeverre gaat dit lukken? En er zijn vast bokkers die ook in deze situatie zitten (hebben gezeten?) Ik ben dan ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

Cookies

Re: Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:46

Als je boven de inkomensgrens zit, krijg je geen sociale huurwoning. Dat zou ook niet eerlijk zijn tegenover degene die wel onder de inkomensgrens zitten.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:47

Dan kom je uit bij particuliere huur.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:48

Heel eerlijk? Die grens is niet voor niets natuurlijk. Iedereen wilt zo goedkoop mogelijk wonen en dan het liefst zoveel mogelijk overhouden.

Maar er zijn ook mensen die de sociale huurwoningen financieel echt nodig hebben, en niet de luxe hebben van meer huur kunnen betalen. Het zou niet eerlijk zijn als mensen die (veel) meer verdienen in zo'n woning terecht komen en lekker veel kunnen sparen, terwijl zo'n woning voor iemand die niets anders kan dan niet meer beschikbaar is.

Als jullie boven die grens zitten, tja... dan heb je denk ik gewoon pech gehad.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:48

Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling om naar manieren te zoeken om er dan toch in te komen als jullie gewoon een duurder huis kunnen betalen. Daar heb je de mensen die het echt niet kunnen betalen alleen maar mee.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:49

Heel simpel: Daar kom je niet voor in aanmerking. Zelfs als je vriend zich alleen als woningzoekende zou inschrijven en jij gaat er later bij wonen, gaat de huur razendsnel omhoog omdat jullie te veel verdienen.

Ik weet hoe zuur het is, zit ook net boven de grens en particuliere betaalbare woningen zijn er niet veel... Toch is het niet anders. Er zijn mensen die die sociale woningen veel en veel harder nodig hebben dan wij.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:51

Huh? Je zit boven de inkomensgrens maar je wilt er toch in, want je wilt sparen voor een koophuis? Gaat er bij mij niet helemaal in. Als je boven de grens zit kom je uiteraard niet in aanmerking, en dat checken ze echt wel. Gewoon een vrije sector woning zoeken dus

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:52

Tsjah ik zou ook dolgraag een goedkope huurwoning willen om meer te sparen maar helaas :D

Wees blij dat jullie vrij goed verdienen en dus een duurder huurhuis kunnen betalen. Anders wellicht toch kopen?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:54

Tja, scheefwonen noemen ze dit. Mensen met een te hoog inkomen die een huis bezet houden voor mensen die het ECHT nodig hebben.

Dit is niet de bedoeling.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:54

Of kopen of particulier. Sociale huur heet niets voor niets sociale huur. Jullie hebben het zo te lezen niet nodig.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:55

Ik snap dat je dit officieel gewoon goed wilt regelen en wilt weten of er gaten in de wet zitten zodat.... Maar zoals de andere ook al zeggen: je komt er gewoon niet voor in aanmerking. Alleen huren en de ander erbij laten wonen is in feite zelfs fraude dan... (En best onsociaal in de sociale huursector..)

Sowieso zou ik die gok niet snel wagen omdat je nu ook samen ingeschreven staat en het "opvallend" is als opeens 1 persoon verder gaat. Dan trek je meteen ook de aandacht ;)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:55

Even voor de duidelijkheid: we wonen nu nog beide bij onze ouders. Ik heb een jaarcontract, hij een halfjaar contract, dus kopen zit er gewoonweg niet in.

Vrije sector huur en wetleegstand hebben we ook al voor gekeken, maar dat is echt niet realiseerbaar op korte termijn. Er is gewoon vrijwel niks... En we zijn 25 en 26 jaar, dus tijd voor een eigen plekje is wel prioriteit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:56

marleen_88 schreef:
Even voor de duidelijkheid: we wonen nu nog beide bij onze ouders. Ik heb een jaarcontract, hij een halfjaar contract, dus kopen zit er gewoonweg niet in.

Vrije sector huur en wetleegstand hebben we ook al voor gekeken, maar dat is echt niet realiseerbaar op korte termijn. Er is gewoon vrijwel niks... En we zijn 25 en 26 jaar, dus tijd voor een eigen plekje is wel prioriteit.

Tja... dat is nou eenmaal een probleem waarin jullie niet de enige zijn. Join the club zou ik zeggen (niet mijn club gelukkig)

Blijft een feit dat sociale huur (dus) niet gaat lukken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:57

ingedebruijn schreef:
Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling om naar manieren te zoeken om er dan toch in te komen als jullie gewoon een duurder huis kunnen betalen. Daar heb je de mensen die het echt niet kunnen betalen alleen maar mee.

Sorry kan me hier altijd een beetje boos over maken.
Wij zijn daar zelf een goed voorbeeld van.
We verdienen samen ook teveel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning dus zijn aangewezen op vrije sector omdat kopen er gewoon nog even niet in zit.
Dit betekend in onze regio dat je al snel 1200 euro pm betaald voor een simpele eengezinswoning.
Ik ken al meerdere gevallen van gezinnen waar maar een ouder werkt en daardoor in een sociale huurwoning kunnen en met alle toeslagen etc netto meer overhouden per maand dan wij.
Dan kun je zeggen dat een van ons dan ook maar moet stoppen met werken en daar hebben we ook serieus over nagedacht maar aangezien er een wachtlijst van ongeveer 8 jaar is voor een sociale huurwoning blijven we dus gewoon maar lekker zitten waar we zitten.
Maar frustrerend vind ik het wel ja dat mensen die minder werken en minder verdienen netto meer overhouden omdat ze wel recht hebben op al die toeslagen en sociale huurwoning.

Achterom

marleen_88 schreef:

Sparen lijkt me dan prioriteit. En waar kun je beter sparen dan bij je ouders thuis?

Anoniem

Vrije sector huren, een aantal van mijn vrienden zit ook net op/tegen die grens aan, en allemaal hebben ze behoorlijk snel (de een binnen 3maanden, de ander binnen een half jaar, etc) een vrije sector huurwoning gevonden binnen hun budget :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:58

marleen_88 schreef:

Blijven zoeken naar particuliere huur. Er zit gewoon niks anders op. Sociale huur induiken gaat je niet lukken.

Ik heb een halfjaar gezocht en uiteindelijk via MP in de particuliere huur wat gevonden.
(Vrijgezel trouwens)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:00

ajesca123 schreef:
Sorry kan me hier altijd een beetje boos over maken.
Wij zijn daar zelf een goed voorbeeld van.
We verdienen samen ook teveel om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning dus zijn aangewezen op vrije sector omdat kopen er gewoon nog even niet in zit.
Dit betekend in onze regio dat je al snel 1200 euro pm betaald voor een simpele eengezinswoning.
Ik ken al meerdere gevallen van gezinnen waar maar een ouder werkt en daardoor in een sociale huurwoning kunnen en met alle toeslagen etc netto meer overhouden per maand dan wij.
Dan kun je zeggen dat een van ons dan ook maar moet stoppen met werken en daar hebben we ook serieus over nagedacht maar aangezien er een wachtlijst van ongeveer 8 jaar is voor een sociale huurwoning blijven we dus gewoon maar lekker zitten waar we zitten.
Maar frustrerend vind ik het wel ja dat mensen die minder werken en minder verdienen netto meer overhouden omdat ze wel recht hebben op al die toeslagen en sociale huurwoning.

Dan moet je klagen bij de overheid. Denk dat er genoeg (zwaait vriendelijk) in datzelfde schuitje als jou zitten. Geloof mij, ik wil ook wel in een ruime sociale huurwoning ipv een appartement van 60m2 waar ik meer voor betaal dan de mensen in een vrijstaande sociale huurwoning. Maar hey....

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:00

ingedebruijn schreef:

Mensen die 'het echt niet kunnen betalen' reageren -neem ik aan- niet op huurwoningen met een huur boven de €700,- Want dan vervalt de mogelijkheid tot huurtoeslag.
Daar reageren wij wél op, om zo de betaalbare huizen voor mindere inkomens niet te 'bezetten.'

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:01

Wendy: TS en haar vriend zijn 25 en 26, dat is toch geen leeftijd meer om bij je ouders te wonen? Zowel voor de ''kinderen'' als de ouders. Ze zijn volwassen en dan komt er op een gegeven moment een tijd dat je niet meer bij je ouders hoort te wonen. Persoonlijk vind ik dat 25 en 26 echt wel de leeftijd is om niet meer thuis te wonen.

edit: TS, ik weet niet of dát is wat je wilt. Maar jij of je vriend zouden natuurlijk minder kunnen werken?

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:02

Hoezo is vrije sector of particuliere huur niet realiseerbaar op korte termijn dan? Ik woon in de Randstad en hier zijn prima woningen te krijgen va +/- 600 excl. Dat moet je toch wel kunnen betalen samen als je beiden werkt. Er zijn hier genoeg studenten die slechts een studentenkamer hebben en hier al 400 euri voor betalen.
Laatst bijgewerkt door silversomali op 28-01-15 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:03

marleen_88 schreef:
ingedebruijn schreef:

Mensen die 'het echt niet kunnen betalen' reageren -neem ik aan- niet op huurwoningen met een huur boven de €700,- Want dan vervalt de mogelijkheid tot huurtoeslag.
Daar reageren wij wél op, om zo de betaalbare huizen voor mindere inkomens niet te 'bezetten.'

Eerst geef je aan dat je eigenlijk een vrije sector woning wil terwijl je inkomen te hoog is en nu wil je opeens een duurdere woning zodat jullie de betaalbare huizen niet bezetten? :+

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:03

marleen_88 schreef:
ingedebruijn schreef:

Dan zit je dus al bij de vrije sector huizen van de woningbouwvereniging en daar ligt als het goed is de inkomensgrens hoger en staat er voor inkomens vanaf xxxx bedrag.
Particuliere huur en vrije sector is niet hetzelfde namelijk ;)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:04

Wendy schreef:
marleen_88 schreef:

Sparen lijkt me dan prioriteit. En waar kun je beter sparen dan bij je ouders thuis?

Ik spaar tot ik een onsweeg, maar ik heb nu écht de leeftijd om het thuisfront te gaan verlaten. Ik voel me zelf al opgelaten dat ik nog steeds bij paps en mams woon, dit is echt geen keuze hoor, maar meer onmacht.

@Maartje1990: als net afgestudeerde zitten wij er niet op te wachten om een paar dagen 'thuis' te gaan zitten. En met beide een dag minder werken, komen we ook niet onder de grens helaas.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:04

ajesca123 schreef:
Dan zit je dus al bij de vrije sector huizen van de woningbouwvereniging en daar ligt als het goed is de inkomensgrens hoger en staat er voor inkomens vanaf xxxx bedrag.
Particuliere huur en vrije sector is niet hetzelfde namelijk ;)

Nee want sociale huur loop tot 710,- excl servicekosten