Voorbereiden op sollicitatie..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

Voorbereiden op sollicitatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:50

Stel;

Je hebt een sollicitatie gesprek. En ze vragen aan jou of je nog vragen hebt.. Wat vraag jij? Wat zijn nou dingen die belangrijk zijn om te vragen.

Ik had zelf dit bedacht;
• loon?
• reiskosten vergoeding?
• zicht op vast contract?

Hoor graag wat jullie zouden vragen en wat jullie belangrijk zouden vinden om te weten.
Laatst bijgewerkt door BokitoZ op 28-01-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Re: Voorbereiden op sollicitatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:51

doorgroei mogelijkheden?
Secundaire arbeidsvoorwaarden?

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:52

friesam schreef:
doorgroei mogelijkheden?
Secundaire arbeidsvoorwaarden?

Thanx! Heb idd zicht op vast contract er ook nog even bij gezet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:56

bereid ook jezelf voor, zorg dat je site van het bedrijf doorgenomen hebt en kent/begrijpt. Bedrijfsstructuur enz.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:00

Bij een eerste gesprek zou ik zeker niet de vragen stellen die jij omschrijft.
Dat vind ik eerder iets voor een 2e gesprek.

Ik zou vragen stellen om een beter beeld bij de organiastie en mensen te krijgen.
Laat hun bijvoorbeeld vertellen waarom jij bij hun organisatie moet komen werken. En wat is het vervolg van de sollicitatieprocedure?
Als je antwoord op de sollicitatieprocedure krijgt en daaruit blijkt dat dit het enige gesprek is, dan zou het wel verstandig zijn om de vragen te stellen die je hebt bedacht. Anders heb je daar waarschijnlijk geen kans meer voor en dat is ook niet handig! :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:08

Bij het eerste gesprek gaat het vooral om kennismaken en van beide kanten kijken wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ga dus meer vragen stellen in de richting van werkzaamheden, wat houden deze precies in? Hoe groot is het bedrijf/afdeling, wat voor teamsamenstelling, wat is het voor bedrijf etc.

Bij het tweede gesprek ga je vaak pas over de arbeidsvoorwaarden (loon, reiskosten, vrije dagen) hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:09

BokitoZ schreef:
Stel;

Je hebt een sollicitatie gesprek. En ze vragen aan jou of je nog vragen hebt.. Wat vraag jij? Wat zijn nou dingen die belangrijk zijn om te vragen.

Ik had zelf dit bedacht;
• loon?
• reiskosten vergoeding?
• zicht op vast contract?

Hoor graag wat jullie zouden vragen en wat jullie belangrijk zouden vinden om te weten.

Dit zijn absoluut geen vragen voor een eerste gesprek.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:11

Ik ga met Joman mee, wekt niet echt een indruk dat je daar wilt werken, maar het alleen doet voor het geld.

Vraag naar de werkzaamheden, als je evt een rondleiding krijgt vraag je wat dingetjes daarover, wat doen ze precies?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:14

Dat hangt er helemaal van af naar wat voor een functie je solliciteert.

Als je naar een managementfunctie solliciteert, stel je hele andere vragen dan dat je solliciteert naar een functie als vakkenvuller in de supermarkt.

Algemene vragen over het bedrijf, de afdeling en de werkzaamheden zijn altijd goed.

Maar wat zijn belangrijke vragen voor jou om bij een bedrijf te werken?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:17

Loon zou ik niet over beginnen. Dat komt pas in het tweede gesprek. Ik zou vragen stellen over rooster, bedrijf

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:18

Sure_lee schreef:
Bij een eerste gesprek zou ik zeker niet de vragen stellen die jij omschrijft.
Dat vind ik eerder iets voor een 2e gesprek.

Ik zou vragen stellen om een beter beeld bij de organiastie en mensen te krijgen.
Laat hun bijvoorbeeld vertellen waarom jij bij hun organisatie moet komen werken. En wat is het vervolg van de sollicitatieprocedure?
Als je antwoord op de sollicitatieprocedure krijgt en daaruit blijkt dat dit het enige gesprek is, dan zou het wel verstandig zijn om de vragen te stellen die je hebt bedacht. Anders heb je daar waarschijnlijk geen kans meer voor en dat is ook niet handig! :D

Ja precies, de vragen die jij stelt horen thuis in het arbeidsvoorwaardengesprek :)

Je moet kijken wat jij wil en of de baan waar je voor solliciteerd aansluit op jouw wensen.
Inhoud werk, wat is er belangrijk voor de organisatie, vraag een rondleiding e.d.
Vertel ook wat jij te bieden hebt aan de organisatie... Waarom zouden ze juist jou aan moeten nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:24

purny schreef:
Loon zou ik niet over beginnen. Dat komt pas in het tweede gesprek. Ik zou vragen stellen over rooster, bedrijf

Je moet wel weten wat je wilt verdienen want bij mij is het tot nu toe altijd direct zelfs al aan de telefoon gevraagd wat mijn salaris voorstelling is. Er zijn zelfs functies waar gevraagd wordt om in de brief al een salaris eis te stellen.

Daarnaast is er niet altijd een tweede gesprek. Als het om 'eenvoudig' werk gaat dan nemen vaak ze geen tijd (= geld) voor een uitgebreide procedure.

Het zijn dus zeker geen domme vragen, maar ik richt je eerst op de bedrijfsstructuur en cultuur. Bedenk in wat voor omgeving je graag zou willen werken: meer hyrarchie met duidelijkheid over de werkzaamheden of juist heel soepel met bredere inzetbaarheid.
Liever individueel werk of juist een team etc etc.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:27

Jouw vragen zou ik niet stellen in een eerste gesprek. Ik heb nét een andere baan gevonden. Start er as maandag :)

Mijn vragen waren o.a.: hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Hoe / op welke manier word ik ingewerkt?
Wat is jullie doel als bedrijf? ( als dat nog niet duidelijk is vanaf de website)

Bereid je wél voor wat je gaat antwoorden als ze je salarisindicatie vragen.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:51

kan het niet meer aanpassen maar het gaat om een tweede gesprek..

Misschien ook wel handig om te weten. Het gaat om een sollicitatie bij een overheids instantie -> administratieve functie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:07

Wat heb je het eerste gesprek dan gevraagd en wat wil je nog weten buiten het loon en andere arbeidsvoorwaarden om?

Ik denk dat ze zelf wel over een salarisindicatie beginnen en dat is dan het moment om daarop in te gaan.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 13:48

In het eerste gesprek hebben we het eigenlijk alleen over algemene dingen gehad zoals globaal het bedrijf en globaal iets over mezelf en globaal de functie. Verder niets..
Daarom wil ik me graag goed voorbereiden op mm tweede gesprek. Weet niet zo goed wat belangrijk is om te vragen vanuit mezelf. Vandaar dat ik het hier vraag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:52

Dat zul je toch zelf moeten invullen wantvdat is voor iedereen verschillend.
Probeer je een werkweek voor te stellen. Waar denk je dan aan? Waar maak je je zorgen over?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:33

Vraag eens aan de interviewer wat hij/zij zo leuk vind aan het werken bij het betreffende bedrijf. Daarmee krijg je vaak een beter beeld van de cultuur dan rechtstreeks te vragen wat voor een cultuur een bedrijf heeft.