Help! Auditie monoloog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Help! Auditie monoloog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:13

Hallo *D

Ik heb echt de hulp van bokt even nodig. Volgende week mag ik voor een baan auditie doen. Er word van mij verwacht dat ik een korte, grappige monoloog voorbereid van maximaal 5 minuten.

Sowieso ben ik al zenuwachtig vanaf het moment dat ik de uitnodiging kreeg, twijfels of ik wel geschikt genoeg zou zijn en waarschijnlijk sta ik straks tussen mensen die meer ervaring hier mee hebben dan ik.
Maar daar gaat het nu even niet om, nou misschien wel een beetje. Door die zenuwen ben ik internet gaan afspeuren hoe ik nou zo'n monoloog moet gaan doen. En daar bleek wat anders te staan dan dat ik zelf in gedachten had.

1. Zelf dacht ik, een monoloog voorbereiden, dus zelf een tekst verzinnen met een onderwerp en daar wat grappige dingen in verwerken. Zoals een cabaretier eigenlijk een beetje doet.

2. Maar wanneer ik zoek op 'auditie monoloog', kom ik alleen maar voorbeelden tegen van mensen die bestaande teksten uit hun hoofd leren en dat opdragen als auditie met bepaalde intonatie e.d.

Nu weet ik niet zo goed welke van de 2 van mij verwacht word, en sta ik straks helemaal voor gek als ik het verkeerd interpreteer :'). Heeft iemand een idee?

Het is wel echt een hele leuke baan, wat goed bij mij zou passen. Maar het hele auditie gedoe maakt mij zo zenuwachtig. Ik kan natuurlijk een mail terug sturen met wat er precies verwacht word (zelf verzinnen of bestaande tekst), maar dat staat misschien ook zo onhandig, dus ik vraag het eerst eens even hier *D Als er mensen willen weten over welke baan het gaat om een beter beeld te krijgen of omdat je nieuwsgierig bent :Y), stuur dan even een pb.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:00

Als je zoekt op "auditie monoloog" dan krijg je waarschijnlijk tips voor film- of toneelaudities. Dan moet je inderdaad een bestaande tekst uit een script of toneelstuk uit je hoofd leren en dat acteren. Komt het woord 'auditie' van de uitnodiging of heb je het zelf zo genoemd? Als er in de uitnodiging alleen staat dat je een korte, humoristische monoloog moet voorbereiden dan zou ik uitgaan van een kort praatje zoals een cabaretier dat doet. Ik zou denken dat ze niet zo benieuwd zijn naar je acteerprestaties maar naar je vermogen om met een gekke opdracht om te gaan, om mensen te boeien tijdens een praatje, en om zelfverzekerd over te komen als je in zo'n situatie komt.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:03

Dani schreef:
Als je zoekt op "auditie monoloog" dan krijg je waarschijnlijk tips voor film- of toneelaudities. Dan moet je inderdaad een bestaande tekst uit een script of toneelstuk uit je hoofd leren en dat acteren. Komt het woord 'auditie' van de uitnodiging of heb je het zelf zo genoemd? Als er in de uitnodiging alleen staat dat je een korte, humoristische monoloog moet voorbereiden dan zou ik uitgaan van een kort praatje zoals een cabaretier dat doet. Ik zou denken dat ze niet zo benieuwd zijn naar je acteerprestaties maar naar je vermogen om met een gekke opdracht om te gaan, om mensen te boeien tijdens een praatje, en om zelfverzekerd over te komen als je in zo'n situatie komt.

Bedankt voor je reactie! Zij hebben het 'auditie' genoemd :). Zelf denk ik dat de baan weinig met acteren te maken heeft en lijkt het mij dus ook wat raar als ik een bestaande stuk tekst uit mijn hoofd ga leren. Ik neig ook veel meer na zelf een stuk bedenken, maar ben bang dat ik het toch verkeerd doe :'). Met zelf een stuk bedenken voel ik me ook veel meer om mijn gemak dan dat ik een stuk zou moeten acteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:06

Vragen.
Dit is typisch iets wat je rustig mag navragen bij het bedrijf.
Omschrijf wat je in gedachten had en vraag of ze dat van je verwachten of dat ze iets anders in gedachten hadden.

Ik moet doorgaans een presentatie geven en dan vraag ik ook vooruit wat ze graag willen zien en welke informatie ze op prijs stellen en of ik gebruik zal maken van een beamer of dat ze liever geen slides hebben.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:09

Nou ja, eigenlijk leer je sowieso een tekst uit je hoofd, alleen dan je eigen tekst en dat hoef je er niet eens bij te vertellen. Ik zou het gewoon doen. In het ergste geval hebben anderen allemaal bestaande teksten gebruikt; nou, dan bewijs jij dat je creatief bent, goed kan improviseren, en dat je zelfverzekerd genoeg bent om iets van jezelf te laten zien. Andersom, als iedereen zelf iets verzint en jij niet, komt het juist over alsof je geen lef hebt gehad.

Overigens, succes! Het lijkt me een lastige opdracht, zeker omdat je grappig moet zijn.

Neej

Re: Help! Auditie monoloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:46

Zoek eens op elevator pitch, wellicht dat dat meer is wat het bedrijf bedoelt :) En succes! Lastig als van tevoren niet helemaal duidelijk is wat er op je sollicitatie wordt verwacht he!