Voorlopige profielkeuze, advies?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cathyenbeau

Voorlopige profielkeuze, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:37

Hoi!
Naar aanleiding van een ander topic vond ik het een goed idee om ook maar eens even wat op bokt neer te zetten. Binnenkort moet ik mijn voorlopige profielkeuze maken. Ik zit nu in 3 VWO.

Natuur en Gezondheid vind ik persoonlijk het leukst! Dus dan zou ik sowieso de vakken Biologie en Scheikunde moeten nemen. Natuurkunde daarbij is ook wel handig, ik denk namelijk dat ik dierengeneeskunde wil gaan studeren en daar heb je dat voor nodig? Helaas heb ik wel valkuilen. Ik ben bang dat ik dit niet ga halen omdat ik het te moeilijk vind. Nou moet ik wel toegeven dat ik ook niet echt gemotiveerd ben om te leren voor toetsen :o.

Ik wil een optie open kunnen houden voor als ik de exacte vakken niet haal, met geschiedenis zit ik dan altijd goed. Maar ja, ik vind daar niks aan en dan kan ik als enige profiel nog Cultuur en Maatschappij kiezen. Ik kan daar niet echt iets vinden wat bij me past. Economie vind ik dan nog wel leuk, het probleem is dat ik dan geschiedenis ook moet hebben omdat ik anders niet van profiel kan switchen én dat het waarschijnlijk veel te druk en te veel is.

Daarnaast moet ik nog twee moderne vreemde talen kiezen, dus Engels en dan Frans of Duits. Ik denk dat ik voor Duits ga, dat ligt mij net iets beter.

En ik weet ook nog niet of ik Wiskunde A of B neem. Volgens mij kan je ook wiskunde A voor dierengeneeskunde.

Ook kan ik nog voor NLT kiezen, maar ik weet niet of dat handig is bij mijn studie?

Wat zouden jullie mij adviseren?

Sharissael

Re: Voorlopige profielkeuze, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:41

Ik zou persoonlijk wel je vakkenpakket kiezen op basis van je interesse en eventuele vervolgopleiding. NLT is wel een interessante en goed keuze bij je vakkenpakket.
In jou situatie zou ik wel gaan voor natuur&gezondheid en dan de talen Engels en Duits.

Ik heb destijds gekozen voor Cultuur en Maatschappij omdat ik zeker wist dat ik Maatschappelijkwerk&Dienstverlening wilde gaan studeren. En als jij zegt richting dierengeneeskunde te willen gaan lijkt me dat vakkenpakket totaal niet handig om te nemen ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:43

Kiezen wat je goed ligt en wat je leuk vind :) Ik had zelf dubbelprofiel, NT en NG met Grieks, wiskunde B en als keuzevak Informatica. Ik had geen betere keuze kunnen maken, ik kan letterlijk alle kanten op met mijn profiel. Behalve natuurlijk economie, maar dat vind ik toch verschrikkelijk :Y) Ik had overigens geen Duits en geen Frans, vond het beide verschrikkelijk. Voor mij heeft het ook totaal geen nadeel dat ik het niet gehad heb.

Je kan eens websites van universiteiten doorkijken wat de eisen zijn voor studies die je leuk vind?

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:52

Als je nu al denkt aan een studie als diergeneeskunde zou ik zeker een profiel natuur en gezondheid of natuur en techniek kiezen (met natuurkunde of biologie als keuzevak). Dan blijft deze studie altijd een optie! Met een ander profiel gaat het namelijk niet lukken. Ik heb het opgezocht en je wordt ook met wiskunde A toegelaten, dan zou ik persoonlijk hiervoor gaan. Voor deze studie geldt een numerus fixus, dus cijfers zijn zeker belangrijk.

Wat betreft de motivatie: jezelf echt een schop onder de kont geven! Als je een dergelijke studie wilt gaan doen met strenge toelatingseisen zal je zeker moeten proberen voor het hoogste te gaan. Ik was ook totaal ongemotiveerd op de middelbare school en heb daar nog eeuwig spijt van. Heb weliswaar een diploma met mooie cijfers, maar als ik een 8 of hoger gemiddeld had gehad dan had ik nu tenminste gezeten waar ik wil zijn. Je kunt altijd nog voor een andere opleiding gaan, of een vak switchen als iets niet lukt. Maar niet geschoten....

Wat betreft NLT: zeker een aanrader! Je kunt hier makkelijk voldoendes op scoren en het is een goede voorbereiding op een vervolgopleiding (wat betreft zelfstandig werken etc.). Daarnaast zijn de modules gewoon hartstikke leuk en een mooie aanvulling op je vakkenpakket.