Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:17

Daar sta ik weer. Stil. In het donker. Bij Strand Horst. Elke dag hetzelfde liedje. En waarom? Er is niks te zien. Geen ongeluk, geen op- of afritten, geen rijstroom minder, niks bijzonders. Water rechts en weiland links. En toch is er file. ELKE DAG!

Dus aan alle automobilisten die dit lezen: als je merkt dat je te dicht op je voorligger komt, laat EERST eens je gas los ipv midden op de linkerbaan te gaan remmen om niets. Als iedereen wat meer anticiperend zou rijden, zou dat volgens mij een hele hoop ergernis, onveilige situaties en ongelukken schelen.

Zo ook als je een file nadert. Op veel snelwegen zijn er matrixborden die je erop wijzen dat je een file nadert, en waar die er niet zijn kun je (als je goed vooruit kijkt) prima zien dat de boel voor je een stuk langzamer rijdt. Waarom zou je die laatste meters dan alsnog op je huidige snelheid willen rijden om vlak van tevoren ontzettend te moeten remmen? Waarom?! Haal dan gewoon eerst een die rechtervoet van het gas. Moet je kijken hoe gauw je langzamer gaat, zónder te remmen. Want van zo'n plotseling remlicht schrikt je achterligger dan weer (die ook al niet zo goed zat op te letten) die daardoor ook moet remmen en tadaaaaaaaa: file bij strand Horst. Met mij erin.

En als ik dan toch aan het stoom afblazen ben: ALS je dan eenmaal stil staat, en je er staat al een kilometertje of drie achter je: wees eens lief voor je achterligger en haal die voet dan ook maar van de rem. Tegenwoordig zit de hele achterkant van moderne auto's volgeplakt met schreeuwende rode led-lichten, en die schreeuwen dan de hele file in mijn ogen. En bedankt... :x

Dus als je niet in Zuid-Limburg in de file staat, en als je niet in een automaat rijdt, dan blijft die auto ook prima stilstaan zonder die voet op die rem en dus die kermislichten in mijn ogen.

Denk eens aan me als jij misschien wel voor me staat op de A28 ;)

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:19

Sterkte... :(:)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:21

Verzoek van mij naast jou zeer terrechte verzoek:

Gebruik de spitsstrook zodra deze open is! Te herkennen aan de groene pijl die erboven aanstaat (of een snelheid bij file)
JA je mag over een doorgetrokken streep als er staat aangegeven dat de spitsstrook open is!
Ja, je bent verplicht de spitsstrook te gebruiken als deze open is. Dit is dan gewoon de uiterst rechtse rijbaan geworden

Elke dag weer een ergernis, mensen die onnodig op de (in mijn geval op de A1) middelste rijstrook rijden en de gehele boel ophouden!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:24

Rije schreef:
En als ik dan toch aan het stoom afblazen ben: ALS je dan eenmaal stil staat, en je er staat al een kilometertje of drie achter je: wees eens lief voor je achterligger en haal die voet dan ook maar van de rem. Tegenwoordig zit de hele achterkant van moderne auto's volgeplakt met schreeuwende rode led-lichten, en die schreeuwen dan de hele file in mijn ogen. En bedankt... :x

Hoe ga je dat oplossen in een automaat? Daar moet ik toch echt mijn voet op de rem houden anders wordt mijn voorganger niet blij.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:25

Oef ik ken het Rije. Ik sta 's ochtends ook regelmatig in de file op de A28 bij strand Horst.
Daarbij ook een verzoek. Ga niet ontzettend op je voorganger kleven. Als je weer een stukje kan rijden trek dan rustig op. Vaak genoeg gehad, dat alle auto's weer gingen rijden en sommigen net te hard optrokken, waarna alles weer vol op de rem kon. Met het gevolg dat alles weer helemaal vast stond.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:26

ze zitten daar waarschijnlijk met de gedachte aan Mcdonalds :P
Stond daar ook opgeven moment in de file, dat ik dacht waaromm??

Maar andere kant tussen Harderwijk en Nunspeet staat het rond 5 a 6 uur ook bijna vast, en de grote vraag: WAAROM??? -O-

Maar ik houd mijn voet op de rem hoor :D rijd soms in een automaat. dan is het niet handig om de voet van de rem te halen :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:26

Citaat:
Moet je kijken hoe gauw je langzamer gaat, zónder te remmen.

Nou dan moet je niet in een lichte (diesel) wagen rijden, die remmen niet (zo) snel af op de motor.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:27

Tazzey schreef:
Hoe ga je dat oplossen in een automaat? Daar moet ik toch echt mijn voet op de rem houden anders wordt mijn voorganger niet blij.

>;) dat zegt ze toch?

Citaat:
en als je niet in een automaat rijdt, dan blijft die auto ook prima stilstaan zonder die voet op die rem en dus die kermislichten in mijn ogen.

Ik snap je frustratie wel. Sowieso is de verlichting van auto's iets wat ik tegenwoordig niet helemaal snap, lijkt net of de helft van de auto's tegenwoordig standaard met groot licht rijdt door die gigantisch felle (en vaak fout afgestelde) xenon-verlichting.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:28

Cruisecontrol uitzetten geeft ook een remlicht. Onze 100% elektrische auto geeft ook een remsignaal als je het "gaspedaal" loslaat. De auto laad zichzelf dan op en zo kun je zonder echt te remmen rijden. Maar je vertraagd dermate dat de achterliggers wel gewaarschuwd moeten worden dat je snelheid mindert.

En helaas als je file rijd moet je remmen in deze auto aangezien de auto een kruipmodus heeft. Stilstaan is rem ingetrapt houden. Daarnaast maakt onze kermis attractie ook nog gebruik van led-lampen dus ik zou vooral niet achter een Tesla gaan rijden....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:29

Héél heel erg mee eens TS. En aan de fietsers onder ons: Doe %$##*@&&& je licht eens aan. Als ik toch politieagent was hè...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:29

Ik snap niet zo waar je je druk om maakt eigenlijk. :o

Als ik mijn gas loslaat ga ik niet zo snel heel veel langzamer hoor.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:30

Brainless schreef:
Citaat:
Moet je kijken hoe gauw je langzamer gaat, zónder te remmen.

Nou dan moet je niet in een lichte (diesel) wagen rijden, die remmen niet (zo) snel af op de motor.

Maar daar hoef je ook niet gas te blijven geven tot aan het einde.

Nog een verzoek' gebruik de hele baan. Als je moet invoegen dan hoeft dat niet een km van te voren. En als ik wel gebruik maak van die baan dan mag je me er best tussen laten.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:31

Nou, ik rem toch wel hoor als ik het verkeer plotseling zie vertragen. Liever een file, dan iemand die te laat opmerkt dat ik vertraag en in mijn koffer rijdt. En mijn voet hou ik ook op de rem als ik stil sta. Anders bol ik vooruit met mijn automaat, ook niet erg handig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:31

Tazzey schreef:
Rije schreef:

Ik wilde zeggen, als ik niet op de rem sta schuif ik er aan de voorkant gezellig in, en in de neutraal zetten moet ik ook blijven remmen. En in de p stand zetten doe ik echt niet.

Helaas moet je bij een automaat zowiezo met de rem afremmen omdat je niet op de motor kunt afremmen helaas en met gas los gaat er over het algemeen weinig vaart uit.

Balen is het natuurlijk wel continue files en ongelukken, maar helaas kun je soms remlichten niet voorkomen. :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:32

Daarnaast wordt het aangeraden om in de file (en voor bv het rode verkeerslicht)je rem te gebruiken om doorduwen (kettingbotsing) bij een ongeluk te voorkomen.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:34

Als je in een automaat rijdt kun je deze prima in de N van neutraal zetten... :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:35

@ Tazzey:

Rije schreef:
...en als je niet in een automaat rijdt...

Ik heb zelf een automaat als trekauto voor de trailer, vandaar dat ik dat dus ook al in mijn oproepje zette als uitzondering. Maar ook een automaat heeft een standje N. En de autmaten die ik ken staan daar gewoon mee stil.

En natuurlijk zijn er meer auto's waarbij remmen soms noodzakelijk is, maar voor het gros zou het verkeer imo echt een stuk geleidelijker (en dus veiliger) worden als er wat minder nodeloos geremd wordt. En tuurlijk, soms is het nodig, dus blijf vooral remmen als het niet anders kan. Maar als het wél anders kan, graag. Ik wil mensen graag bewust maken van het feit dat je voordat je gaat remmen ook al wat kunt doen, namelijk gas loslaten.

Citaat:
Nou, ik rem toch wel hoor als ik het verkeer plotseling zie vertragen.

Nee dan ben je dus al te laat. Als je dit eerder opmerkt kun je eerst je gas loslaten en als dit niet voldoende is ga je uiteraard remmen. Maar die eerste stap slaan veel mensen helaas over.

Citaat:
Daarnaast wordt het aangeraden om in de file (en voor bv het rode verkeerslicht)je rem te gebruiken om doorduwen (kettingbotsing) bij een ongeluk te voorkomen.

Als je de achterste bent wel ja. Maar als er al tig auto's achter je staan is dat nergens goed voor.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:35

Tazzey schreef:
Rije schreef:

Haha wilde ik net schrijven, ik rij een automaat.. Ben je dan weer niet blij omdat ik niet snel genoeg optrek omdat ie in de parkeerstand staat :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:36

Kleemans schreef:
Als je in een automaat rijdt kun je deze prima in de N van neutraal zetten... :j

Dan rolt hij nog weg op een helling.
Dan zul je hem in P moeten zetten, en daarna elke x weer in D moeten zetten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:38

Zoals ik al zei: (sommige) automaten uitgezonderd. Maar slechts 1 op de 5 auto's is een automaat, dus die andere 4 kunnen hem prima in z'n vrij zetten of in de versnellen met de koppeling in.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:38

Ik ga niet continu mijn auto in P zetten want bij N moet ik alsnog de rem erop houden. Ik kan me er echt niet druk om maken of iemand nu wel of geen remlicht aan heeft. Als ik me daar al druk om moet maken dan kan ik bezig blijven.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:38

Tazzey schreef:
Ik ga niet continu mijn auto in P zetten want bij N moet ik alsnog de rem erop houden. Ik kan me er echt niet druk om maken of iemand nu wel of geen remlicht aan heeft. Als ik me daar al druk om moet maken dan kan ik bezig blijven.

Dit dus :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:39

Rije schreef:
Zoals ik al zei: (sommige) automaten uitgezonderd. Maar slechts 1 op de 5 auto's is een automaat, dus die andere 4 kunnen hem prima in z'n vrij zetten of in de versnellen met de koppeling in.

En dan steeds op de handrem om te voorkomen dat je doorgedrukt wordt bij een ongeval?
Of als je op een lichte helling staat?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:41

Dit doet me denken aan een theorie-examen: "wat doet u: gas loslaten, remmen, of niets" :+
Sorry TS, haha.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:44

Nogmaals: er zijn altijd situaties te noemen waarin het even niet anders kan. Maar de meeste snelwegen zijn zo vlak als het maar kan. 'Mijn' trajecten in ieder geval wel. En ook het argument dat je doorgedrukt wordt in een file gaat niet op: ten eerste moet je altijd voldoende afstand tot je voorligger houden en ten tweede zul je echt niet doorgedrukt worden als er al 100 man achter je stil staat te staan. De achterste, ja, die moet duidelijk maken dat hij stilstaat, maar middenin een file is dat echt nergens voor nodig.

@Warboel: precies! Maar die opties zijn pas relatief recent toegevoegd aan het examen. Dus nieuw afgestudeerde automobilisten moeten dit zéker weten, maar ook de oude garde zou dit moeten beseffen en doen dat blijkbaar niet altijd.