vergunningsvrij bouwen bij huis met VAB ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

vergunningsvrij bouwen bij huis met VAB ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:27

De bouwregels zijn versoepeld, om een aanbouw aan je huis te realiseren(mits aan de achterkant) hoef je niet altijd meer een volledige bouwvergunning in te dienen, je kunt dan via de gemeente site een check doen. Hier komt uit dat ik GEEN vergunning nodig heb.Ik wil een badkamer aanbouwen, de bestaande is dramatisch :D + geen wc boven

Mijn huis, waar ik nu een half jaar in woon, heeft een VAB (voorheen agrarisch bedrijf) bestemming, er werd mij destijds bij de gemeente gezegd dat ik geen bouwvergunning zou krijgen om iets te veranderen aan het huis, maar met de nieuwe regels heb ik idd geen echte vergunning nodig. Volgens de check ook slechts een melding.

Ik heb hier ook al 350m2 asbest verwijderd en nieuwe dak op alle schuren laten leggen. Daar was dus ook geen "bouw"vergunning voor nodig(ook alleen melding). Vallen mijn badkamer plannen in dezelfde catagorie ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Ik zou de VAB bestemming kunnen omzetten in woonbestemming maar dan zou ik een van de loodsen moeten slopen ( je mag dan max 200m2 aan bijgebouwen hebben) en dat wil ik niet :D oh en ja, dan zou ik ook even 10.000euro moeten betalen om het om te laten zetten :')

nu zal ik reacties krijgen als "de gemeente bellen!" dat wil ik ook doen, alleen wil ik ook geen slapende honden wakker maken, wellicht als ik via de website "melding" maak, wat toch moet, kijken ze niet eens naar de VAB bestemming. Wil me even voorbereiden. Heb in een diep grijs verleden ook eens bij een gemeente gewerkt en ik weet dat de ene gemeente de andere niet is qua interpretatie vd regels.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:42

Vergunningsvrij bouwen is afhankelijk o.a. afhankelijk van de grootte en plaats van de aanbouw, afhankelijk van de bebouwing die er al staat en hoe groot je perceel/bouwblok is. Maar als er geen woonbestemming op zit, kun je volgens mij weinig vergunningsvrij bouwen.
Een melding bestaat trouwens alleen voor slopen (en asbest verwijderen), de rest is vergunning of vergunningsvrij.

Aan de hand van de check in omgevingsloket.nl kun je dus niet altijd goed beoordelen of het vergunningsvrij is. Ik raad je dus toch aan om langs de gemeente te gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 01:39

Mist schreef:
Heb in een diep grijs verleden ook eens bij een gemeente gewerkt en ik weet dat de ene gemeente de andere niet is qua interpretatie vd regels.

Hehe grinnik :=

Ik zou zeggen, als de nieuwe regeling aangeeft dat het mag en je kunt dat online melden en daarmee is het klaar, waarom dan verder zoeken naar een reden om het niet te doen?
Als er geen reden tot twijfel is, dan zou ik die ook niet gaan zoeken.

Mist

Re: vergunningsvrij bouwen bij huis met VAB ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 20:49

gemeente gesproken; helemaal geen probleem; bouwplannen kunnen doorgaan !