Religieuze symbolen op de werkvloer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mag je religieuze symbolen dragen tijdens het werk?

Ja
55 (77%)
Nee
16 (22%)

Totaal aantal stemmen: 71

YvvvWedg

Religieuze symbolen op de werkvloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 13:59

Hoi hoi,

Voor mijn essay die ik moet schrijven voor het vak internationale communicatie is mij een stelling gegeven. Deze stelling betreft:

Het is terecht dat facilitaire serviceaanbieder ServeFaci alle medewerkers verbiedt om religieuze symbolen (bijvoorbeeld kruisje, hoofddoek, davidsster) zichtbaar te dragen tijdens het werk.
(Bedrijf is verzonnen, door opleiding Facility Management)

Deze moet ik onderbouwen met meerdere bronnen via internet met voor en tegen argumenten en hier dan een essay over schrijven.
Nu ben ik heel erg benieuwd naar jullie mening. Ik zelf vindt dat er nogal een groot verschil ligt tussen welk werk je doet en in welke sector etc.

Mag je religieuze symbolen dragen tijdens het werk? En waarom wel of waarom niet?

nine1987

Re: Religieuze symbolen op de werkvloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:02

Mij stoort het nooit zo..

Het maakt mij persoonlijk totaal niet uit of ik met iemand met een hoofddoek, een kruisje of wat dan ook samenwerk..

Zolang mij de religie niet opgedrongen word, vind ik alles prima.. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:06

Ik ben van mening dat iedereen vrijheid van religie en vrijheid van uiting daarvan moet hebben. Je religie is voor veel mensen een leidraad door het leven, iets wat ze gebruiken om kracht uit te putten en begeleiding in te vinden.

Ik vind het te maken hebben met verdraagzaamheid en individualiteit: als mens ben je nog steeds je eigen individu, ook op de werkvloer. Als jouw religie zo belangrijk is dat je graag een kruisje of hoofddoek wil dragen moet dat kunnen.

Misschien ben ik bevooroordeeld, ik werk in een kathedraal en hier mag iedereen zijn eigen geloof hebben en uitdragen. Als ik een hoofddoek zou willen dragen tijdens mijn werk dan is het toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:07

In Nederland is er vrijheid van geloofsuiting, dus als jij wilt laten zien dat je moslim, christen o.i.d. ben mag dat gewoon. Zolang je er niemand mee stoort, waarom niet? Of het echter altijd slim is weet ik niet. Bij sommige beroepen mag je ook geen zichtbare tatoeages of piercings hebben, dus dat lijkt mij verstandig om ook geen ketting met kruisje of hoofddoek te dragen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:08

Van mij mag het..

zo niet, dan moet je ook heel rechtlijnig zijn en alles af gaan wijzen, wat nogal lastig wordt.
immers zeer veel symbolen zijn ergens verwant op een geloof of overtuiging..

want als je geloof gaat verbieden in uiting, dan zou je eigenlijk ook alle andere vormen van openlijke uiting moeten aanpakken.. Want waarom niet een kruisje, maar wel een sticker van Wilders bijvoorbeeld? Zou toch raar zijn dat een meiske geen hoofddoekje meer zou mogen dragen, maar uit pure pissigheid wel een isis vlag op haar kleding mag naaien (immers dat is officieel dan een politieke uiting en geen geloofs uiting).. En als je dat verbied, dan mag je dus ook niets op je kleding dragen zoals een button van het CDA, maar verkleed gaan als Tomaat van de SP mag dan weer wel, omdat dat weer niet aan geloof te relateren is..

Nee, laat iedereen lekker in zijn waarde en als je om wat voor reden dan kiest om iets te dragen wat toont waar je voor staat.. Laat dat dan zo zijn, de rechtbank is er dan voor om uitsluitsel te geven of een specifiek symbool verboden moet worden (voor het geval iemand nu direct hakenkruizen op zijn kleding aan het naaien is).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:09

Inderdaad in het kader van veiligheid/besmettingsgevaar ed, is het bij sommige beroepen verstandiger om deze voorwerpen niet te dragen tijdens het werk..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:10

nine1987 schreef:
Inderdaad in het kader van veiligheid/besmettingsgevaar ed, is het bij sommige beroepen verstandiger om deze voorwerpen niet te dragen tijdens het werk..

Maar dat geldt niet alleen voor religieuze symbolen maar voor alle vormen van sieraden etc.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:11

nine1987 schreef:

klopt, maar dan is het niet 'voorwerpen of kledingstukken die een geloofsovertuiging uitdragen'.
maar geen sierraden en loszittende kleding.. over het algemeen is een hoofddoekje minder groot bezwaar dan loshangende haren in zo'n beroep.. Iemand met een hoofddoekje in de kantine hoeft geen haarnetje te dragen, ik zou dat wel moeten

als chirurg mag je gerust een groot kruis op je borstkas tatoëren, maar met een horloge om in een patient gaan zitten wroeten is toch echt een no go

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:15

Ik heb er absoluut geen moeite mee.
Vind het vaak nog leuk ook om eens dieper in te gaan over de "waarom " vraag.
Negen van de tien keer vind de drager van het religieuze symbool dat ook helemaal niet vervelend of raar.

Omgekeerd heb ik zichtbare tattoo's en iets grotere oorsieraden en ook daar mag men naar vragen.
Waarom niet??
Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar je steekt er vaak wél iets van op.

Ik persoonlijk vind dit altijd leuke en interessante gesprekken.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:19

Vind het heel leuk om jullie reacties zo te lezen!
Zelf vind ik inderdaad ook dat iedereen zelf mag weten wat hij of zij doet en draagt.

En bij bepaalde beroepen is het gewoon soms niet anders, dat snap ik ook. Maar ik vind dan wel dat de mensen die bijvoorbeeld een hoofddoek dragen, hierbij zelf de keuze hebben gemaakt om dit beroep te gaan uitvoeren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:21

YvvvWedg schreef:
Zelf vind ik inderdaad ook dat iedereen zelf mag weten wat hij of zij doet en draagt.

En bij bepaalde beroepen is het gewoon soms niet anders, dat snap ik ook. Maar ik vind dan wel dat de mensen die bijvoorbeeld een hoofddoek dragen, hierbij zelf de keuze hebben gemaakt om dit beroep te gaan uitvoeren.

Ja ze hebben er zelf voor gekozen, maar zou de hoofddoek een belemmering vormen in het uitvoeren van hun werk?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:21

Al draagt iemand een bloempot op zijn hoofd, als het werk maar goed gedaan is, en niet belemmerd door overtuigingen als "ik praat niet met een vrouw of laat me niets zeggen door vrouwen".

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:24

Vjestagirl schreef:
YvvvWedg schreef:

Ja ze hebben er zelf voor gekozen, maar zou de hoofddoek een belemmering vormen in het uitvoeren van hun werk?

Bij sommige beroepen wel ( heb ik net gegoogled), dus als je daar van te voren rekening mee kan houden...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:31

Kan je mij een voorbeeld van zo'n beroep geven dan? Kan er zelf namelijk geen bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:33

Aan de ene kant vind ik dat iedereen mag dragen wat hij wil, mits veilig/hygiënisch etc.

Aan de andere kant vind ik het soms ook lastig. Neem bijvoorbeeld een Joodse rechter met een keppeltje die een neonazi moet veroordelen. Hij word natuurlijk niet minder Joods als hij dat keppeltje niet draagt, maar door heel zich heel duidelijk als Joods te profileren krijg je toch wat schijn van partijdigheid. Een neutraal beeld bij bijvoorbeeld rechters en politieagenten vind ik daarom ergens toch wel belangrijk.
Nou vind ik ook wel dat zulke dingen niet dragen het 'probleem' niet oplost, iemand is immers nog steeds Joods (of katholiek, of Moslim, of Whatever), dus om dan alleen de schijn op te houden vind ik ook ergens weer onzin.
Ik ben er niet helemaal uit dus, maar neig ernaar mensen het gewoon te laten dragen :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-15 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:34

Het hangt wel af van wat om wat voor uiting het gaat en om wat voor beroep het gaat. Hoofddoekjes, kruisjes etc heb ik geen problemen mee. Als ik heel eerlijk ben zou ik het lastiger vinden om met iemand samen te werken die een burka draagt. Ik zeg niet dat het niet moet mogen, maar ik zou het lastiger vinden.

Werk je bijvoorbeeld in een winkel en ga je met diezelfde burka achter de kassa zitten dan wordt het nog weer een ander verhaal. Ik kan mij voorstellen dat je als winkelier bang bent voor klantverlies en er dus voor kiest dit niet toe te staan.

Dat is misschien een wat extreem voorbeeld, maar om aan te geven dat er voor mij nuancering liggen. Ik kan geen ja of nee antwoorden op de stelling. Als dat perse zou moeten denk ik dat ik er voor het grootste deel geen problemen mee zou hebben en zou ik dus ja kiezen. .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:37

Anoeska schreef:
Kan je mij een voorbeeld van zo'n beroep geven dan? Kan er zelf namelijk geen bedenken.

Ook even gegoogeld en ik vind deze beroepen: rechters, advocaten, politieagenten, stewardessen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:38

Als het niet te opzichtig is (geen t-shirt met 'Jezus Redt'), geen belemmering is bij het werk zou en mag in het kader van hygiene: zou het mij een zorg zijn of iemand een klein kruisje als tatoeage heeft of een keppeltje 24/7 draagt. Helemaal niet als het om de schoonmakers gaat... T zal de prullenbak een zorg zijn of iemand met een kruisje die leegt of iemand zonder kruisje.

Iets anders vind ik bv een rechter, die moet neutraal zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:41

vuurneon schreef:
Als het niet te opzichtig is (geen t-shirt met 'Jezus Redt'), geen belemmering is bij het werk zou en mag in het kader van hygiene: zou het mij een zorg zijn of iemand een klein kruisje als tatoeage heeft of een keppeltje 24/7 draagt. Helemaal niet als het om de schoonmakers gaat...

Misschien heb ik het gemist hoor, maar waar in dit topic wordt verwezen naar schoonmakers?
En waarom zou het voor een schoonmaker minder 'erg' zijn dan voor een medewerker op de vloer of voor een manager?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:42

Vjestagirl schreef:
vuurneon schreef:
Als het niet te opzichtig is (geen t-shirt met 'Jezus Redt'), geen belemmering is bij het werk zou en mag in het kader van hygiene: zou het mij een zorg zijn of iemand een klein kruisje als tatoeage heeft of een keppeltje 24/7 draagt. Helemaal niet als het om de schoonmakers gaat...

Misschien heb ik het gemist hoor, maar waar in dit topic wordt verwezen naar schoonmakers?
En waarom zou het voor een schoonmaker minder 'erg' zijn dan voor een medewerker op de vloer of voor een manager?

Ze heeft het over een denkbeeldig bedrijf voor facilitaire medewerkers. En leef je uit, vul gerust manager in, TD, koerier, cateraar....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:43

Maar dat is toch niet per definitie een schoonmaker? Oh, je hebt je post al gewijzigd. :)
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 26-01-15 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:44

Lastig, het is niet zozeer dat ik een probleem heb met mensen die een hoofddoek of kruisje oid dragen. Maar aan de andere kant, juist omdat we tegenwoordig in zo'n multiculturele samenleving leven is het misschien beter om bepaalde plekken; bedrijven, scholen etc. zo neutraal mogelijk te houden. Een hoofddoek bijv. is niet verplicht, maar daar kies je zelf voor. Een pet op school is verboden, maar een hoofddoek mag weer wel. En zoals ik dus zei, een hoofddoek is niet verplicht.

Ik denk ook dat je door religieuze symbolen je het verschil tussen de verschillende (al dan niet religieuze) groepen groter maakt. En je wilt in een samenleving juist meer verbondenheid.

Dus, hoewel ik er niet op tegen ben. Denk ik dat het wellicht beter zou zijn als dat soort dingen dus neutraal zijn. En inderdaad dus in je stelling dat soort dingen verbieden. In bedrijven, maar bijv. ook op scholen.

edit: Wil graag even toevoegen dat ik op geen enkele mogelijke wijze een voorstander of aanhanger ben van ook maar iets dat Wilders zegt ofzo. In tegendeel dat vind ik verschrikkelijk
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 26-01-15 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:44

vuurneon schreef:
Vjestagirl schreef:

Ze heeft het over een denkbeeldig bedrijf voor facilitaire medewerkers.

Wat dus bijvoorbeeld ook de medewerkers aan receptiebalies zijn, de facilitair manager, de cafetaria / restaurant medewerkers, technische dienst, linnenkamers...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:47

Ir111 schreef:
Anoeska schreef:

Ook even gegoogeld en ik vind deze beroepen: rechters, advocaten, politieagenten, stewardessen.

Niet aan gedacht, maar inderdaad Rechters ben ik het wel mee eens. Die dragen niet voor niks een toga, om er allemaal exact gelijk uit te zien. Dus uitingen van wat voor voorkeur dan ook lijken me daarin niet handig.

Politieagenten en stewardessen vind ik dan weer geen enkel probleem, wat denk je dat een air arabia stewardess op haar hoofd heeft? En kan ze dan minder goed mijn vliegtuig maaltijd rondbrengen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:48

Maartje1990 schreef:
Lastig, het is niet zozeer dat ik een probleem heb met mensen die een hoofddoek of kruisje oid dragen. Maar aan de andere kant, juist omdat we tegenwoordig in zo'n multiculturele samenleving leven is het misschien beter om bepaalde plekken; bedrijven, scholen etc. zo neutraal mogelijk te houden. Een hoofddoek bijv. is niet verplicht, maar daar kies je zelf voor. Een pet op school is verboden, maar een hoofddoek mag weer wel. En zoals ik dus zei, een hoofddoek is niet verplicht.

Ik denk ook dat je door religieuze symbolen je het verschil tussen de verschillende (al dan niet religieuze) groepen groter maakt. En je wilt in een samenleving juist meer verbondenheid.

Dus, hoewel ik er niet op tegen ben. Denk ik dat het wellicht beter zou zijn als dat soort dingen dus neutraal zijn. En inderdaad dus in je stelling dat soort dingen verbieden. In bedrijven, maar bijv. ook op scholen.

Ik denk dat je beter kunt proberen te zorgen dat de samenleving verdraagzamer wordt, dan alles te verbieden. Het overgrote merendeel van de religies aanbid dezelfde god, dan zouden die religies dus juist moeten verbinden.

Ik denk juist dat scholen een plek zouden moeten zijn waar je jezelf mag zijn: als jongere/tiener ben je jezelf nog zo aan het ontwikkelen, je eigen identiteit aan het bepalen, dat ik het ontzettend ongepast vindt om iets wat zo belangrijk is weg te moeten stoppen.

Als ik in een kathedraal een hoofddoek zou mogen dragen, of een davidsster, (of niets, wat ik nu doe omdat ik Atheïst ben) dan zou dat in de rest van de samenleving toch niet zo'n probleem moeten zijn?