Tenminste als je de wetenschap moet geloven. De wereldbevolking neemt toe en de productie van vlees kan niet meegroeien zonder enorme problemen voor het milieu.
In een aantal culturen is het een delicatesse. Hier in de westerse wereld zijn insecten vooral vies! Niet gek, want insecten houden van vies! Donker, vochtig, en vooral smerige plekken zijn paradijsjes voor de kleine beestjes. Wij mensen houden daar niet van, je kan er zelfs ziek van worden.
Echt aantrekkelijk zien insecten er ook niet uit natuurlijk, met hun vele pootjes Kunnen ze heerlijk rondkruipen of zelfs vliegen. De aaibaarheidsfactor is zeer laag. Dood mogen ze dus best. En waarom dan niet eten... zeker nu je de voedingswaarden kent?
Quest is ooit begonnen met een krekeltje om te proeven (weggegooid...), en de Jumbo heeft sinds kort heuse wormenburgers in de schappen. Tijd dus om ervoor te gaan: een insectenmaaltijd!
Klein onderzoek leert dat de eetbare insecten worden gekweekt. Net als onze biefstukjes bestaan er hele fokkerijen voor meelwormen, sprinkhanen en krekels. Onder strenge omstandigheden worden de beestjes gefokt. En in tegenstelling tot zoogdieren worden insecten maar al te graag in enorme kuddes opgehokt in een kleine ruimte. Slachten is niet nodig, koel de beestjes genoeg af en ze slapen in.
Op de wilde plannen voor een culinair avondje kwamen niet veel genodigden af... "Iewl" was het meest gehoorde antwoord. En vervolgens werd mij veel sterkte gewenst
Er zijn dus nog wat hordes te nemen voor de insectenproducten over de toonbank vliegen...
Op het menu stond:
Hamburger of schnitzel van buffaloworm
Roerbakgroenten met gefrituurde sprinkhanen
En als toetje diezelfde sprinkhanen in de chocolade
De burgers waren eenvoudig, panklaar in de verpakking. De sprinkhanen moeten eerst nog worden ontleed, pootjes en vleugels eraf:
Op het bord:
En toetje:
Maar hoe was het? Dát, wil iedereen wel weten
De smaak is niet bijzonder. Wat saai zelfs. De sprinkhanen zijn knapperig, en hebben iets chips of nootachtigs. De structuur lijkt op die van pindavelletjes vond ik zelf... drook en knisperend. Smaak kan je het beste zelf toevoegen door kruiden of een sausje.
Voor de burgers hetzelfde, met stip op één wel de schnitzel, hier zat door de korokante laag meer bite en smaak aan. Verder maakt het qua structuur geen verschil met de
(hapklare) vlees of groenteburgers. Het komt allemaal neer op gemalen ingrediënten in een vorm geperst.
Het toetje van sprinkhanen was vooral lekker omdat ze in een dikke laag chocolade zaten. De nasmaak van het insect valt over te twisten. Ik vond het niet vies. Maar mijn zus en mede-tester vond het niet lekker.
Conclusie in het kort: Nee, het is niet vies en eng. En de smaak is niet bijzonder en vergt meer van het hele gerecht dat je kookt.
Zou ik het gaan toevoegen aan mijn wekelijkse boodschappen? Nee, daarvoor is het nog wat duur en je kookkunsten moeten omhoog om er iets echt lekkers van te maken.
! Ik ben daar nog lang niet aan toe
Je hebt dus toch nog enkele andere testers gevonden die het menu met je wilden proberen