Try before you die: Insecten eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Try before you die: Insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:38

Ze zijn rijk aan eiwitten, bevatten essentiële vetzuren, ijzer en vitaminen, een voedzaam product en een gezonde maaltijd. Jaja, insecten zijn de toekomst!
Tenminste als je de wetenschap moet geloven. De wereldbevolking neemt toe en de productie van vlees kan niet meegroeien zonder enorme problemen voor het milieu.

In een aantal culturen is het een delicatesse. Hier in de westerse wereld zijn insecten vooral vies! Niet gek, want insecten houden van vies! Donker, vochtig, en vooral smerige plekken zijn paradijsjes voor de kleine beestjes. Wij mensen houden daar niet van, je kan er zelfs ziek van worden.

Echt aantrekkelijk zien insecten er ook niet uit natuurlijk, met hun vele pootjes Kunnen ze heerlijk rondkruipen of zelfs vliegen. De aaibaarheidsfactor is zeer laag. Dood mogen ze dus best. En waarom dan niet eten... zeker nu je de voedingswaarden kent?

Quest is ooit begonnen met een krekeltje om te proeven (weggegooid...), en de Jumbo heeft sinds kort heuse wormenburgers in de schappen. Tijd dus om ervoor te gaan: een insectenmaaltijd!

Klein onderzoek leert dat de eetbare insecten worden gekweekt. Net als onze biefstukjes bestaan er hele fokkerijen voor meelwormen, sprinkhanen en krekels. Onder strenge omstandigheden worden de beestjes gefokt. En in tegenstelling tot zoogdieren worden insecten maar al te graag in enorme kuddes opgehokt in een kleine ruimte. Slachten is niet nodig, koel de beestjes genoeg af en ze slapen in.

Op de wilde plannen voor een culinair avondje kwamen niet veel genodigden af... "Iewl" was het meest gehoorde antwoord. En vervolgens werd mij veel sterkte gewenst :')
Er zijn dus nog wat hordes te nemen voor de insectenproducten over de toonbank vliegen...

Op het menu stond:
Hamburger of schnitzel van buffaloworm
Roerbakgroenten met gefrituurde sprinkhanen
En als toetje diezelfde sprinkhanen in de chocolade

De burgers waren eenvoudig, panklaar in de verpakking. De sprinkhanen moeten eerst nog worden ontleed, pootjes en vleugels eraf:
Afbeelding

Op het bord:
Afbeelding

En toetje:
Afbeelding

Maar hoe was het? Dát, wil iedereen wel weten :Y)

De smaak is niet bijzonder. Wat saai zelfs. De sprinkhanen zijn knapperig, en hebben iets chips of nootachtigs. De structuur lijkt op die van pindavelletjes vond ik zelf... drook en knisperend. Smaak kan je het beste zelf toevoegen door kruiden of een sausje.
Voor de burgers hetzelfde, met stip op één wel de schnitzel, hier zat door de korokante laag meer bite en smaak aan. Verder maakt het qua structuur geen verschil met de
(hapklare) vlees of groenteburgers. Het komt allemaal neer op gemalen ingrediënten in een vorm geperst.

Het toetje van sprinkhanen was vooral lekker omdat ze in een dikke laag chocolade zaten. De nasmaak van het insect valt over te twisten. Ik vond het niet vies. Maar mijn zus en mede-tester vond het niet lekker.

Conclusie in het kort: Nee, het is niet vies en eng. En de smaak is niet bijzonder en vergt meer van het hele gerecht dat je kookt.

Zou ik het gaan toevoegen aan mijn wekelijkse boodschappen? Nee, daarvoor is het nog wat duur en je kookkunsten moeten omhoog om er iets echt lekkers van te maken.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 23-01-15 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:40

Wauw, respect :D! Ik ben daar nog lang niet aan toe :')
Bedankt voor het delen, leuk topic!

karuna
Drukke kabouter

Re: Try before you die: Insecten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:45

Goed gedaan om mee te doen en het te proberen, als er zoveel mensen op de wereld het eten, waarom wij dan niet?

Sprinkhaan vind ik zelf niet zo lekker eigenlijk. Heb ze lang geleden eens gefrituurd gehad maar het smaakt vooral krokant met een vage bijsmaak.

Meelwormen vind ik wel lekker, ik ben nog steeds op zoek naar een adres waar ik ze zou kunnen halen, niet gedroogd dan maar wel dood. De dierenspeciaalzaak heeft ze wel maar duur en geen idee of die ook voor mensen goed zijn. Heb regelmatig een gedroogde gegeten die voor de kipjes bedoelt was en lang geleden een burger ervan. Smaakt naar kip en nootjes.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:47

Wat een leuk experiment :-) Je hebt dus toch nog enkele andere testers gevonden die het menu met je wilden proberen :))

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:50

Cool :D Ik wil het heel graag proberen maar heb nog nooit de kans gehad. En als ik heel eerlijk ben vind ik insecten belachelijk duur. Hoezo toekomst :?
Waarschijnlijk zal ik eerst misselijk worden, of het nou lekker is of niet. Dat heb ik met alle beetje 'iew' voedingsmiddelen!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:51

Tof dat je dit hebt gedaan. Ooit ga ik je na doen en eet ik het op ook. :j
Laatst bijgewerkt door Kana op 23-01-15 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:56

Ik zag de topictitel en wist dat het van jou was :')

Maar, neh, ik vond je paardenbiefstuk experiment een stuk aantrekkelijker :=

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:57

wij zijn ook eens naar een avond geweest waar ze insecten lieten proeven. We hebben ze allemaal geproefd, van meelwormen tot rupsen tot sprinkhanen. Moet eerlijk zeggen dat ik ze niet lekker vond en sommige ook een nasmaak hadden, soms hadden ze zelfs niet echt een smaak. En als je ze wil kopen kosten ze vaak nog veel geld dus nee voor mij hoeft het niet!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:59

Ik geef het toe; het ziet er best smakelijk uit!

Ik vind het iig stoer :D maar of ik er ooit aan durf?? Misschien over een paar jaar haha of als men mij het gewoon stiekem geeft door het eten heen :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:00

Mijn vriend en ik willen heel graag beginnen met koken met insecten. Ik denk vooral aan meelwormen, krekels en sprinkhanen. Maar we zoeken nog een plek waar we die tegen een betaalbare prijs kunnen kopen. Ik had een keer een online winkel gevonden maar die vroegen al een behoorlijke som voor een kleine hoeveelheid. Bij Amerikaanse aanbieders zie ik ze wel heel betaalbaar staan en soms zelf al voorgebakken, dus ik denk dat ik gewoon een Nederlandse kweker nodig heb zodat ik geen hoge importkosten betaal. Heeft iemand tips?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:01

Kun je de krekels en meelwormen bij de welkoop niet gewoon klaarmaken? Of zijn die niet veilig?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:04

No way dat ik insecten ga eten. Ik vind het er ook heel ranzig uitzien. Als ik zoiets op mijn bord zou krijgen dan denk ik dat ik mijn lunch ernaast leg. :r _O-

Ik vind het knap dat je het gegeten hebt en ik doe het je zeker niet na. :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 15:25

Haha, gek genoeg had ik niet echt last van het 'iewl' gevoel.... Ik ben denk ik een makkelijke eter ben? :Y)

Mijn zus was degene die ooit met het idee kwam.. dus aan haar de eer van dit experiment. Verder wilde niemand -O-

Simoonzel, wat ik online kon vinden was best duur, bij groothandel Sligro was de prijs en verpakking gelijk. Het lijkt erop dat de markt nog maar klein is... En dan dus ook duur helaas.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:30

vuurneon schreef:
Kun je de krekels en meelwormen bij de welkoop niet gewoon klaarmaken? Of zijn die niet veilig?

Volgens mij kan dat prima. :)

Is wellicht ook een optie om ze zelf te gaan kweken als je vaker insecten wil gaan eten.
Zal in het begin even een kleine investering zijn maar dat betaald zich wel weer terug wanneer de kweek een beetje loopt.
Weet je ook meteen wat ze binnenkrijgen, iets wat wellicht ook nog wat invloed op de smaak kan hebben. ;)

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:34

Ik heb eens van die kleine krekels gegeten. Ze waren met citroen gebakken en dan gingen ze op een toostje met guacamole. Dat was echt lekker!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:36

Leuk dat je dit gedaan hebt!

Ik heb zelf wel eens krekels en meelwormen gegeten. Een kennis van mij verkoopt ze in zijn dierenwinkel (deze zijn wel bedoeld voor mensen). Ik was wel benieuwd. Ik vond dat er weinig smaak aan de krekels en meelwormen zelf zat, met name de kruiden eromheen maakten de smaak. Zou het zo weer doen, alleen niet voor de lekkere smaak, heb liever iets dat meer smaak heeft.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:40

Stoer hoor.
Ik heb in mijn leven meermaals vliegjes gegeten.... onvrijwillig... dat wel :(

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:43

Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig, maar ik ben de enige hier thuis die dat wel eens zou willen proeven

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:43

Hierdoor ben ik eigenlijk wel heel benieuwd geworden hoe het zou smaken. :')

Maar of ik het durf is een 2e :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:52

Heb wel eens meelwormen op tijdens een scouting activiteit. Smaakt nootachtig, maar vond de smaak niet zo bijzonder. Het was een iets grotere schok dat ze nog niet dood waren. Daar kwam ik pas achter toen ik er een hap van nam. Het was namelijk buiten heel koud, en dan bewegen ze dus niet. Maar dat gaan ze wel doen zodra ze in je mond komen :+ degene die er bij stond had dat er niet bij gezegd. De rest van het groepje durfde er daarna niet meer van te proeven :')

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:31

Oeh.... nog levend lijkt me wel creepy. Dat het in je mond nog beweegt inderdaad brrr...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:44

Wij hebben heeeel veeeel sprinkhanen, verschillende wormen en zelfs dubia's .. Als je ze zoekt zijn ze het goedkoopst als je ze als "voedseldier" besteld voor reptielen. De wormen en kakkerlakken krijgen bij de kwekers vaak (vis) meel. Dus dat moet je altijd navragen ivm allergieen.
De sprinkhanen worden vooral gevoerd met havermout.
Meelwormen schijnen nootachtig te smaken.

Hier thuis zijn ze de afvalbakken.. De kakkerlakken staan ivm kweken op kattenbrokken en krijgen al het groente en fruit afval( na de hoeveelheid die ze eten natuurlijk)
En de sprinkhanen krijgen zomers gras en als her kouder word hooi.. Dit ivm het antivries wat gras schijnt aan te maken.. Schijnt niet zo best te zijn voor de reptielen. Ook krijgen de sprinkhanen sla en mandarijnen. Hun zijn kieskeuriger.
Hier zitten ze in kleine terrariums en alles op zo'n 30/35 graden.
Overigens zijn dubia's kakkerlakken, MAAR, dubia's zijn niet plaagvormend en gaan vrij snel dood onder de 20 graden en hebben minimaal 25/30 graden nodig tot voortplanten, redrunners zijn wel plaagvormend en die komen er hier dus niet in.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:41

Ik heb afgelopen zomer meelwormen geprobeerd. Vond het eigenlijk niet eens zo vies!
Het begon als een grapje op Lowlands, maar moet zeggen dat ik het helemaal niet erg vond en ik het zo weer zou eten. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:53

Ik zag die buffalowormburgers al liggen bij de Jumbo en was wel heel nieuwsgierig. Maar durf de stap niet echt te zetten, wat eigenlijk best raar is. Misschien dat je er een broodje hamburger van kan maken? Ik zal vanmiddag nog eens kijken bij de Jumbo en mn broer uitdagen *\o/*

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 15:52

Ik zou gaan voor de shnitzel, de hamburger is wat saaier qua smaak.

Verder is het compleet processed food om het zomaar te zeggen. Ingrediënten vermalen tot pulp en geperst in de vorm van een burger. Zo gaat het ook met de 'vleesburgers'. Amper verschil :D