Klein beetje teleurgesteld in mezelf..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Klein beetje teleurgesteld in mezelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:43

En ik weet echt niet waar ik positieve gedachtes vandaan moet halen.

Net eerstejaars student HRM en man wat heb ik het onderschat.. Het is ongelofelijk wennen vergeleken met de havo.
In het eerste blok heb ik misschien slechts 4 of 5 van de 15 punten weten te behalen.
De 2 tentamens (die 3 EC's waard zijn) heb ik dinsdag en vandaag herkanst.
En ik zit er écht helemaal doorheen, voor mijn gevoel heb ik het helemaal verpest.
Dalijk haal ik het gewoon allemaal weer niet en dan heb ik echt een probleem.
Hoe haal ik dan überhaupt het jaar? Ik ben echt teleurgesteld in mezelf want ik vind de studie zo ongelofelijk leuk! Heb echt heeel erg naar mijn zin. Maar waarom lukken de goede cijfers dan niet?
Ik leer me echt een ongeluk, perfect werkende planning etc.

I'm so sad. -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Re: Klein beetje teleurgesteld in mezelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:47

Ach meis dat is ellendig maar komt vast wel goed. Je jaar is nog lang niet voorbij. :(:) Misschien kun je wat hulp krijgen op school? Het is best een overgang en dat je dat moeilijk vind is niet raar.
Hup, hoofd omhoog, lach naar de wereld! Komt echt wel goed.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:52

Het eerste wat ik nu zou doen: trek aan de bel, voordat je straks met een negatief bsa zit. :) Ga even langs de studieadviseur, leg uit waar je tegenaan loopt, waar je moeite mee hebt in het leerproces en kijk wat hij of zij tegen je zegt. Zijn het vooral tentamens waar je tegenaan gelopen bent? Want in dat geval zou ik sowieso even met je docenten gaan zitten om te kijken waar het probleem precies zit. Soms is het alleen een kwestie van een onvoldoende formulering waardoor je geen voldoendes haalt, terwijl je de kennis wel bezit.
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 22-01-15 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:52

Ach wat sneu, ik heb echt onwijs met je te doen. Snap helemaal dat je er nu doorheen zit en het zal erg moeilijk worden om hier weer uit te komen straks.

Maar geef de moed nog niet op! Er zal vast een oplossing zijn/komen. Hou vol!

Ik heb ook heel lang gedacht dat ik school (toentertijd middelbaar) niet aan kon. Deed onwijs mijn best, altijd alles in orde, maar het lukte me niet om goede cijfers te halen. Erg rot, want veel gaan denken dat je gewoon je best niet doet, terwijl je dat juist extra hard doet.

Succes!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:57

Oh meid ik herken je gevoel zo goed! Ik heb VMBO en MBO Grafisch lyceum met 2 vingers in m'n neus gedaan. Toen kwam ik in 2013 op de kunstacademie (HBO is dat ook) en ik was zó overrompeld door alles dat ik op een gegeven moment niet meer wist hoe ik moest tekenen.. wat heb ik me een faalhaas gevoeld zeg. Vreselijk. Ik ben er toen mee gekapt, werd doodongelukkig. Ben in 2014 weer begonnen en nu gaat het zo supergoed! Haal bijna alleen maar 8en.

Echt, trek aan de bel en zeg eerlijk wat je dwars zit op school. Vaak kunnen ze je wel helpen. Als ik eerder aan de bel getrokken had had ik ook wel door kunnen gaan achteraf.

Wat een ellende he. Heb met je te doen hoor :(:) heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:03

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:05

Heel erg bedankt allemaal! Doet me goed! :)

@[***], havo heb ik niet echt met gemak gehaald :=

Heel erg bedankt voor je pbtje!! :)

Ik heb woensdag een gesprek gehad met mijn SLB'er en heb haar ook voorgelegd dat de motivatie er écht is maar dat het gewoon niet lukt.
Mevrouw reageerde erg vaag en had er helemaal niks aan, het enige wat ze zei is dat ze ook zeker weet dat het goedkomt.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:10

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:16

Ik weet pre-cies hoe je je voelt! Ik heb er al een jaar HRM opzitten en moest door een negatief bsa opnieuw beginnen, dus ik zit nu weer in jaar 1 van HRM, maar dan een andere school.

Mijn negatief bsa van vorig jaar komt doordat ik te laat aan de bel heb getrokken. Er zijn toen zoveel dingen gebeurd dat ik er met mijn hoofd niet meer bij was en dus altijd wel herkansingen heb gehad.

Nu heb ik in de eerste helft van dit jaar ook al zoveel meegemaakt dat ik er niet bij was met m'n hoofd, maar ik heb optijd aan de bel getrokken en binnenkort start een heel traject voor me (weliswaar buiten school om).

Dus het enige wat ik kan zeggen is: trek NU aan de bel! Studentenpsycholoog heeft mij ontzettend veel geholpen :)

Heel veel succes en mocht je nog vragen hebben over de opleiding of over stof, dan mag je me altijd een PB doen!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:45

_Dominique schreef:
Heel erg bedankt allemaal! Doet me goed! :)

@[***], havo heb ik niet echt met gemak gehaald :=

Heel erg bedankt voor je pbtje!! :)

Ik heb woensdag een gesprek gehad met mijn SLB'er en heb haar ook voorgelegd dat de motivatie er écht is maar dat het gewoon niet lukt.
Mevrouw reageerde erg vaag en had er helemaal niks aan, het enige wat ze zei is dat ze ook zeker weet dat het goedkomt.. :=
SLB'er is een docent die je begeleidt of niet? Is er nog iemand anders bij wie je eventueel terecht kunt, een decaan, studiecoördinator of (andere) docent? Hoewel je een SLB'er niet voor niets krijgt toegewezen, is het geen ramp als je bij iemand anders aan de bel trekt; het zijn allemaal mensen en als jij zegt dat het gesprek met je SLB'er je niet heeft gerustgesteld, zullen er maar weinig zijn die weigeren je te helpen. Zeker als je zoveel motivatie toont. :) Soms is het wat lastig om een ingang te vinden in dit soort situaties, zeker als je eerste aanspreekpunt niet zo capabel is, maar de aanhouder wint is mijn ervaring.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:49

TS op welke school zit je? Ik ben zelf vierdejaars HRM'er. Je hebt hier al bruikbare tips gekregen, maar misschien kan ik je op opleidingsgebied helpen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:09

Het zijn misschien ook 1e jaars zenuwen, die had ik ook heel erg. Ik heb het hele 1e jaar doorgejankt van de zenuwen en slechte voorgevoelens en uiteindelijk vet mijn P gescoord. Het komt ook gewoon echt goed, het is wennen en het moet nog even voegen. Over een paar maanden ben je er aan gewend.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:56

Toen ik vanaf het MBO naar het HBO ging had ik het het eerste jaar ook heel zwaar. Bijna niets haalde ik in 1 keer. Maar blijf je best doen! Het is gewoon even wennen en je moet voor jezelf een goede leermanier vinden. Geef niet te snel op hoor!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:58

Ga nog eens praten met je begeleider of stap naar de decaan. :)
De decaan is er juist om studenten zoals jij te helpen. :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:02

Zit je op de HU? Ik doe zelf HRM in utrecht en zit nu in m'n derde jaar. kan me voorstellen dat het vanaf de HAVO een grote stap is. Je moet wel weten dat er bij de HU veel mogelijk is tussen de regels door. Wanneer jij inzet toont, altijd aanwezig bent en op 5 punten je 45 EC niet haalt is er echt wel versoepeling mogelijk. Overleg dit ook met je SLB'er en trek aan de bel. Het is heel erg normaal om veel te herkansen en het komt vast wel goed.

Als ik je ergens mee kan helpen mag je me pb'en. Heb nog veel projecten, boeken en samenvattingen van de studie! :) En inderdaad, het is een hele leuke studie, en wordt alleen maar leuker in de komende jaren! :D

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:03

Het komt echt wel goed! Ik had met hbo zelf niet heel veel moeite, maar toen ik van hbo naar de universiteit ging en m'n eerste tentamen niet haalde stortte echt mijn wereld een beetje in. Ik dacht jeutje wat doe ik hier in godsnaam en zat tijdens colleges zelfs al te kijken voor andere studies. Gelukkig wel volgehouden en nu doe ik 2 studies :')

Vaak moet je ook gewoon wennen aan de manier van denken en de manier van werken. Probeer met leren ook vooral te focussen op wat is behandeld en niet ALLES te leren (is een fout die ik nog vaak zie bij eerstejaars). Vaak vragen ze namelijk vooral wat is behandeld, en wanneer je echt alles leert schiet je vaak op die onderwerpen net te kort.

Trek inderdaad aan de bel, maar het komt waarschijnlijk echt wel goed :) Gewoon doorzetten, dan kom je er wel!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:38

Ik herken een deel. Ik heb ook Havo gedaan en dat ging niet echt bepaald goed. Wel in 1x geslaagd, maar met hangen en wurgen. Ik heb er toen specifiek voor gekozen om MBO niveau 4 te gaan doen, ipv HBO. Leuke opleiding en moest het toch met gemak kunnen. Eerste periode ging dus echt totaal niet, ik deed zo mijn best en toch wilde het niet. Gelukkig heb ik stug doorgezet en is het helemaal goed gekomen! Waarschijnlijk gewoon opstart problemen, wennen aan andere opzet van toetsen en tentamens, andere docenten etc.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:56

Ik herken het ook erg wat je schrijft. Maar geloof me, het komt goed :)

Ik had het zelf ook het eerste en tweede jaar dat ik het allemaal erg moeilijk en lastig vond. Vooral icm projecten en dergelijke.

Maar nu zit ik ook 4 jaar verder. Zonder enkele vertraging in mijn afstudeertraject.

Doorzetten en je structuur vinden in leren helpt hierbij erg. Hou steeds tussen door je leerstof bij.

Probeer vooral ook niet veel te veel te doen: Probeer bij het leren gewoon te zorgen dat je alles snapt, te veel kleine details leren is niet nodig, de grote lijnen moet je snappen. Mijn docent heeft mij ook ooit gezegd: Alle 9 tentamens kun je niet halen, dat is onrealistisch. Focus je op de belangrijkste tentamens, anders maak je jezelf helemaal gek.

Doe je best, en meer kun je niet doen :) succes!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:39

Hey Dominique, nieuwe periode nieuwe kansen! Zet hem op meissie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:48

Heeel erg bedankt voor alle reacties!!

Echt ontzettend motiverend, heb nu 2 van de 3 tentamens van dit blok erop zitten, morgen alleen nog Engels.

In principe is er ook nog niks 'voorbij', ik moet nu herkansingen en nieuwe cijfers afwachten..

Ene keer ben ik echt vet gemotiveerd en kan ik de hele wereld aan en het andere moment ben ik helemaal depressief en wil ik niks meer. :')

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:03

Mijn eerste jaar op het HBO was ook echt huilen met de pet op. Je moet er even inkomen of zo...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:21

Afbeelding
En heel veel succes morgen met Engels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:22

Dankjewel!! :)

Nog een ander stresspunt is dat ik maandag met een stage zou moeten beginnen.. Ben al aan het solliciteren en zoeken sinds november maar wordt gewoon keer op keer afgewezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:32

Is het geen idee om jezelf uit te schrijven en opnieuw te beginnen in de februari instroom? Dat doen bij ons in de klas (HRM) ook best wel veel mensen..

verder, waar loop je vooral op vast? De hoeveelheid of het niveau?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:30

_Dominique schreef:
Dankjewel!! :)

Nog een ander stresspunt is dat ik maandag met een stage zou moeten beginnen.. Ben al aan het solliciteren en zoeken sinds november maar wordt gewoon keer op keer afgewezen..

Wij zijn op zoek naar een HRM stagair :)

Als je interesse hebt stuur maar een pb'tje