Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 09:12

:wave:

Ik ben benieuwd hoe de bokkers hier over denken. Zelf ben ik opgegroeid met het gewoon doorwerken als je ziek bent totdat het echt niet meer kan. 2 weken terug ben ik zo verschrikkelijk ziek geweest (en toch gaan werken) dat ze mii uiteindelijk naar het ziekenhuis gebracht hebben. Daarna heb ik een week als een dood vogeltje op bed gelegen.
lucky as I am kreeg ik een paar dagen terug een voedsel vergiftiging en ben ik gewoon aan het werk gegaan. Enorm zwaar, -ik train racepaarden en het is hartje zomer hier-.
Nu meldde een collega zich laatst voor een dag ziek want hij voelde zich 'niet zo lekker'. Zijn motto was dat je geen paarden moet trainen als je ziek bent, en je beter een dag kan opladen dan doorgaan en zieker worden. Op zich snapte ik hem wel, alleen het is tegen mijn tradities in :')
Hoe denken jullie hierover?

Dustinlover

Re: Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:15

Heel simpel, ik heb paarden en kan dus gewoon niet ziek zijn en kan het me dus niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst ben ziek geweest. Tuurlijk ben ik ook wel eens niet lekker, maar dat is geen ziek zijn.. Hoor veel van mijn vriendinnen altijd van ja maar ik ben ook nooit ziek terwijl ze regelmatig ziek melden van werk enzo ;)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:17

Ik heb ook wel eens dagen dat ik achteraf dacht, dat ik beter thuis had kunnen blijven... Maar eigenlijk ben ik nooit ziek. Bij deze werkgever ben ik ooit in 6 jaar tijd 2 weken ziek geweest, voorhoofdsholteontsteking en oorontsteking kon ook echt niets.. Dood vogeltje... Voor de rest ga ik dus altijd werken, vind dat wel getuigen voor doorzettingsvermogen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:17

Als je ziek bent ben je ziek, basta. Je kunt minder goed presteren (en dus minder goed je werk doen) als je ziek bent. En als je even goed uitziekt dan ben je er sneller vanaf dan als je blijft door kwakkelen en dus voor langere tijd onderpresteert waar je werk dus onder te lijden heeft. Naast dat het dus effect heeft op je werk denk ik dat je eigen gezondheid ook gewoon belangrijker is dan maar moeten werken. De baas moet het dan maar even een dagje zonder je doen :) Daarbij kan je met je ziekte ook weer andere mensen aansteken en breng je dus ook andere mensen in ''gevaar'', nog meer mensen ziek, nog meer mensen die slechter werken of daardoor zich ziek moeten melden.

Ik denk dat het wel duidelijk is wat ik vind toch? :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:18

Mijn idee is beter een of twee dagen thuis blijven dan doorlopen en veel langer blijven kwakkelen. En als je gaat werken kun je andere mensen met wat pech aansteken of zit je er niet genoeg met je hoofd bij wat weer problemen kan veroorzaken.

Ik ben zeker geen snelle ziekmelder, hobbel prive door zolang het kan op halve kracht. Maar echt ziek is ziek en dan ga ik nergens anders heen dan mijn bed.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:19

Afhankelijk van het werk wat je doet en wat je kwalen zijn. Ik kan me in sommige situaties voorstellen dat je nog wel achter de computer kan zitten maar geen zwaar lichamelijk werk aan kan.

Als ik me doodziek voel stap ik in ieder geval niet op een paard. :D Met een voedselvergiftiging zou ik denk ik ook even goed uitzieken en daarna weer aan de bak!

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:20

Persoonlijk vind ik het dom om zo lang door te werken tot je erbij neervalt. Je lichaam is ziek en heeft rust nodig zodat alle energie naar het herstellen kan gaan. Er zit nog een heel grijs gebied tussen 'niet zo lekker zijn' en een zware griep. Ik begrijp dat je bij het eerste doorzet. Maar bij zware griep loop je gewoon kans op complicaties als je niet de rust neemt om te herstellen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:21

In principe meld ik me ook alleen ziek als ik echt ziek ben. Zo ben ik nou eenmaal opgevoed.
Echter heb ik nu een baan waarbij we meestal wekenlang niks te doen hebben en alleen maar zitten te hangen. Daar denk ik er wel een beetje losser over. Als ik me dan niet goed voel (en dan wel écht niet goed, dus geen banketstaaf hoofdpijntje), ga ik niet mijn best doen om toch te komen. Mijn collega's zijn waarschijnlijk zelfs blij dat ze mijn werk over kunnen nemen.
Vind het dus wel een beetje afhankelijk van je misbaarheid. Kunnen ze je prima een dagje missen, dan vind ik niet dat je je maar moet vermannen en dat je ook best wel eens voor jezelf mag kiezen :j

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:21

Ik ga vrij lang door met werken, pas als ik echt moet overgeven of bijna niet kan lopen van de pijn meld ik me pas ziek.

Vind het ziek melden zelf ook zo vervelend als je niet helemaal fit bent. Je werk moet dan weer andere mensen regelen, en vind dat nooit zo nodig haha

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:22

JackenJill schreef:
Persoonlijk vind ik het dom om zo lang door te werken tot je erbij neervalt. Je lichaam is ziek en heeft rust nodig zodat alle energie naar het herstellen kan gaan. Er zit nog een heel grijs gebied tussen 'niet zo lekker zijn' en een zware griep. Ik begrijp dat je bij het eerste doorzet. Maar bij zware griep loop je gewoon kans op complicaties als je niet de rust neemt om te herstellen.

Met zware griep op het werk zitten vind ik overigens ook niet zo collegiaal :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:24

Ben helaas vaak aangestoken door "stoere" doorzettende collegas. Zij waren weken kwakkelig en ik lag vervolgens thuis met een longontsteking dankzij hun bacterien of virussen. Geen leuk cadeautje van ze.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:25

Ik ben ook zo iemand! Zelf niet naar de dokter willen, en blijven werken!
Nu lig ikzelf in het ziekenhuis en mag ik 4weken niet gaan werken.
Lig hier sinds dinsdag en mag normaal gezien morgen naar huis. Wat een hel zo'n platte rust!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:29

Ik ben eigenlijk nooit ziek, heb me op m'n stage en werk nog nooit ziekgemeld. Op school wel, maar dan heb ik gewoon geen zin of iets in die richting.
Ik wordt altijd ziek als ik vrij of vakantie heb.. Afgelopen kerstvakantie was ik ook ziek, maar ik ben wel gewoon gaan werken. Ik wil immers toch ged. verdienen, en als ik niet werk komt er ook niks binnen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:39

Ziek is ziek.
Beter uitzieken dat je lichaam tot rust even kan komen.
Anders ben je straks bv 2 weken uit de runningen
Je weet zelf wel de grens diep van binnen en jij bent daar duidelijk over heen gegaan....

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:41

karuna schreef:
Ben helaas vaak aangestoken door "stoere" doorzettende collegas. Zij waren weken kwakkelig en ik lag vervolgens thuis met een longontsteking dankzij hun bacterien of virussen. Geen leuk cadeautje van ze.

Nou dat idd. Ik kan daar zo slecht tegen. Maar stug door blijven werken, en vervolgens je collega's ook nog even als bonus aansteken. Daar heeft niemand wat aan.

Ik werk daarnaast met hele kwetsbare doelgroepen, dus als ik es een dag niet fit ben meld ik me liever een dag ziek zodat ik even de tijd heb om bij te trekken dan dat ik dagen blijf kwakkelen en dus ook niet 100% kan functioneren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:43

Ik kan niet eens ziek zijn. Kan het niet over mijn hart verkrijgen om me ziek te melden. Iets met grenzen aangeven.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:45

Ik ben eigenlijk ook nooit ziek, ik moet echt goed ziek zijn wil ik mij ziekmelden op werk. Heb bijna nooit griep of iets dergelijks gelukkig.
Ik ben ook zo opgevoed, pas als je echt ziek bent/koorts heb whatever, meld je je ziek en anders ga je gewoon aan het werk en merk je vanzelf als het echt niet gaat.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:51

Ik ben zzp-er,dan blijf je pas thuis als het echt niet anders kan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:54

Ik denk dat het heel afhankelijk is van je werk. Als ik me niet zo lekker voel, ga ik thuis werken en op halve kracht kan ik dan prima functioneren. Echter als je in de paarden werkt lijkt het met belangrijk dat je fit en alert bent.
Zieke collega's heb je imo weinig aan, dus ik heb liever dat ze zich ziek melden ipv iedereen op werk komen besmetten. Dikke kans dat je het herstelproces alleen maar vertraagd door toch te komen. Je collega's hebben jou echt liever thuis dan dat ze je naar het ziekenhuis moeten brengen. Bovendien heb je maar één lichaam, dat wil je wel heel houden, juist als je fysiek werk doet.
Tuurlijk betekent dat niet dat je bij ieder verkoudheidje thuis blijft, maar als je nauwelijks de trap af kunt komen of niets binnen kan houden, blijf dan gewoon thuis.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:57

Ik werk in de zorg, ook met kwetsbare mensen, echter als wij ons ziek melden voor een flinke verkoudheid, zegt mijn hoofd wonen, kun je nog lopen? JA, moet je overgeven?, NEE. Nou dan ben je dus niet ziek.

Dus voor een flink kloppend met watten gevuld hoofd, dat ook nog eens warm aanvoelt, hoef je het echt niet te wagen je ziek te melden. Zelfs iemand met een knie operatie net achter de rug moest maar komen, werd op een verrijdbare kruk of in een rolstoel gezet, en kon cliënten gaan eten/drinken geven, en was vouwen.
En zelfs iemand met 2 polsen in het gips! moest komen. er werd dan een zorg assistent naast gezet, zodat die het werk kon doen (zelfs de dingen die een zorg assistent normaal niet mag doen) terwijl zij toekeek, en vertelde wat er gedaan moest worden, en controleerde welke medicatie er gegeven moest worden.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:58

Ligt eraan hoe ziek.
Ik werk in de bakkerij, als je je ziek melden kan dat maar niet te vaak.
We hebben stagiaires die een half jaar stage lopen en gewoon meer dan 15 dagen ziek zijn geweest. Dat kan gewoon niet in een bakkerij.

Kijk eens keer kan, maar er zijn ook grenzen met een beetje buikpijn of hoofdpijn of een kleine verkoudheid kan je best werken.
Helaas zijn er mensen die zich nog ziekmelden als ze een loopneus denken te hebben.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:00

Ik heb een baan waarbij ik thuis kan werken, dus als ik me niet super voel dan werk ik gewoon een paar uurtjes thuis. Aangezien m'n collega's diezelfde mogelijkheid hebben probeer ik dus ook altijd te overtuigen dat als zij niet lekker zijn, ze niet naar het werk komen om de rest aan te steken. Ik ben zelden ziek maar als er een hoestende en proestende collega naar me toe komt om iets te vragen, verzoek ik ze toch echt vriendelijk om niet te dichtbij te komen :o

Soms zitten er mensen bij met rode neus, dikke ogen, hele dag niezen en hoesten, ogen dichtgeknepen vanwege de hoofdpijn en waarom? Ja het gaat wel een beetje dus ik wil niet thuisblijven. Dan is het enige wat ik kan zeggen "GA NAAR HUIS". _-:( Meestal is het kantoor dan 5 dagen later compleet leeg omdat de rest hetzelfde heeft.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:07

Ik vind het ook fijn om te werken, want dan heb je wat afleiding.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:07

ik ben echt geschockt hoeveel mensen het dus schijnbaar niet eens een probleem en zelfs meer dan normaal vinden dat je ziek naar het werk gaat. Dat je dat jezelf aan doet prima, maar je houdt dus ook totaal geen enkele rekening met je collega's en mensen met wie je werkt sorry, maar dat vind ik gewoon onfatsoendelijk.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:08

Zelf ben ik enorm tegenstrijdig hierin.

Ik vind namelijk dat als je ziek bent ben je ziek, en gezondheid gaat altijd voor. Dan maar even in bed blijven uitzieken.
Maar als ik zelf ziek ben of migraine heb voel ik me enorm bezwaard om thuis te zitten. Als het zo erg is dat ik me ziek meld voel ik me vaak ook erg schuldig.

Begin ik aan nieuwe baan dan is de kans dat ik me ziek meld ook kleiner omdat ik graag een goede indruk wil maken.
Ik loop nu stage bij een onwijs leuk bedrijf en in mijn eerste maand had ik een fikse griep te pakken. Ben duizelig en koortsig naar kantoor gegaan omdat ik een goede indruk wilde maken, eigenlijk te idioot voor woorden. %)