Het leed dat (opnieuw) een studie kiezen heet & twijfels..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marijedublin

Het leed dat (opnieuw) een studie kiezen heet & twijfels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 18:12

Wie kan mij helpen?

In 2014 ben ik geslaagd voor mijn VWO diploma en ben toen in september gestart met de Universitaire Pabo (UP). Dit is een combinatie van pedagogische wetenschappen op de universiteit en de Pabo op HBO. Voor mij was het erg moeilijk om een keuze te maken. Ik wist/weet niet wat ik precies wil dus heb toen ik terug kwam van vakantie uiteindelijk gekozen voor de UP. Het universitaire gedeelte heb ik er meer bij genomen omdat het aangeboden werd. Ik had tenslotte toch vwo gedaan en hierdoor heb je later wel een streepje voor. Nu interesseert het mij helemaal niet. Ik vind de manier van onderwijs op de universiteit maar vaag en heb na 4 uur werkcollege nooit het idee iets geleerd te hebben. Daarentegen vind ik de manier van lesgeven op de Pabo erg fijn! Door het stage lopen ben ik een beetje afgeschrikt voor het werk als leerkracht. Met de kinderen werken vind ik erg leuk om te doen, maar om de hele dag les te geven en met zo'n hele groep bezig zijn spreekt mij veel minder aan! (geef mij maar een kleiner clubje).
Nu is 1 februari heel dichtbij en zit ik erover te denken om te stoppen met deze studie. Eerst dacht ik, ik stop alleen met de universiteit, maar ook de pabo spreekt mij niet echt meer aan.
Alleen nu ben ik bang dat ik er later spijt van ga krijgen... zou het niet handig geweest zijn als ik bijvoorbeeld mijn P had gehaald.. en wie zegt dat ik een opleiding ga vinden die ik wél leuk genoeg vind?

Als vervolg opleiding zit ik nu te denken aan HBO pedagogiek. Maar hier weer hetzelfde, wie zegt dat ik dit wel vol houd?
Ook iets met paarden speelt nog steeds in mijn hoofd.. dat is toch wel wat ik het allerliefste doe en waar ik de hele dag mee bezig kan zijn. (misschien hippische bedrijfskunde)

Zijn er mensen die hun ervaringen hierover willen delen? Ook ooit met je studie gestopt om vervolgens een andere studie te doen? en wat is jullie advies?

lies_sparkle

Re: Het leed dat (opnieuw) een studie kiezen heet & twijfels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:16

Iets met paarden zou ik niet doen :) Zorg voor een goede baan zodat je een eigen paard kunt houden waar je fijn mee bezig kunt.

Ik zou je de pabo ook niet aanraden. Ik doe dit nu ook en vind het lesgeven leuk maar de theorie is zo saai en makkelijk dat ik denk, helemaal als je vwo hebt gedaan dat je dit niet leuk gaat vinden.

Waar je aan zou kunnen denken is inderdaad pedagogiek, MWD, iets uit het instituut zorg en welzijn?
Dan kun je je richten op je doelgroep (kids) en de grootte van die groepen (kleine groepjes)
Misschien is IB'r op een basisschool iets voor je? Dan ben je intern begeleider en werk je met de kids die net wat meer hulp nodig hebben (dyslexie, problemen thuis, etc) ik weet zo niet welke opleiding je daarvoor nodig hebt maar wellicht kun je daarvoor kijken :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:17

Ik ben net met mijn studie Verpleegkunde gestopt en ben van plan de Pabo te gaan doen, maar wil wel veel dagen meelopen voordat ik definitief een keuze maak. De opleiding die ik nu deed sluit ook niet aan aan mn toekomstbeeld en daar kwam ik ook aan de hand van stages achter. Ik ga niet in februari al weer beginnen maar gewoon in september, even een half jaar rust en goed oriënteren. Nu zat ik ook al in het tweede jaar, voor jou is dat natuurlijk anders.

Ik zou vooral veel dagen meelopen met andere studenten en niet alleen de open dagen/testdagen. Daar maken ze het toch vaak leuker dan het is. Bij bijvoorbeeld verpleegkunde ging je prikken, verbanden leggen en nog meer technische dingen terwijl de opleiding grotendeels uit verslagen maken bestaat. Daarom ga ik ook met bekenden een 'normale' schooldag mee en misschien zelfs achterin de schoolklas zitten om te kijken wat ze zoal doen.

Ik volg dit topic even :)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:18

Ik ben vorig jaar gestopt met mijn studie die ik toen volgde, ik heb echter wel het jaar afgemaakt. Ik kwam er rond maart achter dat de studie niks voor mij was. Ik was hierdoor wel te laat voor de 1 februari regeling, maar ik ben doorgegaan tot eind van het schooljaar zodat ik in ieder geval mijn kamer nog had en nog stuffi zou krijgen (was toen erg onduidelijk wanneer lening zou komen, dus voor zekerheid toch maar het jaar afgemaakt).
Ik doe nu een andere studie, wel in dezelfde stad, wel andere school. Ik heb mijn kamer nog, ik moet nu 1 jaar lenen in totaal, omdat ik al 1 jaar stuffi verbruikt heb.

Ik weet niet hoe het nu zit, als je per februari stopt of je dan per september nog onder het oude stelsel valt of in het nieuwe, dit zou je dan even (heeel snel) moeten gaan uitzoeken. Mocht je het jaar wel afmaken, gewoon je best blijven doen wie weet haal je je P wel in 1 jaar en dat is mooi meegenomen :) Maar ga ondertussen veel open dagen bezoeken, bespreek het met de decaan/slb'er van jouw opleiding. Je moet je sowieso voor 1 mei ingeschreven hebben voor een nieuwe opleiding, dus je hebt nog even de tijd :) Succes ermee!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:19

soloro schreef:
Ik weet niet hoe het nu zit, als je per februari stopt of je dan per september nog onder het oude stelsel valt of in het nieuwe, dit zou je dan even (heeel snel) moeten gaan uitzoeken. Mocht je het jaar wel afmaken, gewoon je best blijven doen wie weet haal je je P wel in 1 jaar en dat is mooi meegenomen :) Maar ga ondertussen veel open dagen bezoeken, bespreek het met de decaan/slb'er van jouw opleiding. Je moet je sowieso voor 1 mei ingeschreven hebben voor een nieuwe opleiding, dus je hebt nog even de tijd :) Succes ermee!

Als het goed is val je nog in het oude stelsel. Zal het zo even precies opzoeken.
Gevonden:

Citaat:
Vraag

Ik wil komend jaar een andere studie gaan doen. Val ik dan onder het nieuwe stelsel?

Antwoord
Als je komend jaar een andere bachelor gaat doen, val je niet onder het nieuwe stelsel voor studiefinanciering. Je valt ook niet onder het nieuwe stelsel als je nu al een masterstudie doet en overstapt naar een andere master. Begin je per 1 september 2015 voor het eerst met een master? Dan geldt het nieuwe stelsel wel voor jou.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:22

Ah ja dan hoeft ze zich niet te haasten :) Ik zou dan gewoon zeggen maak je jaar af en maak een beslissing voor 1 mei :)

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 18:24

Rubber_Duck schreef:
soloro schreef:

Als het goed is val je nog in het oude stelsel. Zal het zo even precies opzoeken.
Gevonden:

Citaat:
Vraag

Ik wil komend jaar een andere studie gaan doen. Val ik dan onder het nieuwe stelsel?

Antwoord
Als je komend jaar een andere bachelor gaat doen, val je niet onder het nieuwe stelsel voor studiefinanciering. Je valt ook niet onder het nieuwe stelsel als je nu al een masterstudie doet en overstapt naar een andere master. Begin je per 1 september 2015 voor het eerst met een master? Dan geldt het nieuwe stelsel wel voor jou.

Als je je stufi voor 1 februari of voor 1 maart (met terugwerkende kracht) stopzet, kan je in september 'doorgaan' met je stufie van waar je gebleven was.

Dank voor jullie antwoorden!!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:35

Een voor veel nog onbekende studie is bewegingstechnologie, op de Haagse hogeschool. Wellicht kun je hier eens naar kijken. Ik had bij geen enkele opleiding dat ik ging kijken het idee van 'dit is wat ik wil'. Gelukkig kwam ik op het laatste moment deze opleiding tegen en ik ben erg blij met mijn keuze. Het is een vrij pittige opleiding, helemaal voor de mensen met een havo diploma. Ik heb zelf ook VWO gedaan en merk wel dat ik het daardoor wat gemakkelijker heb, maar nog steeds wel veel uitdaging.

Ik ga kijken of ik deze opleiding kan gaan koppelen met de paardensport. De opleiding is namelijk erg sportgerelateerd, maar heeft nog weinig draagvlakken met de paardensport. Vooral veel zwemmen en schaatsen. Maar alles wat ik leer lijkt mij ook toepasbaar op de paardensport. Ik ben hier wel voor aan het kijken met mijn slb'er.

Mocht je meer info willen dan hoor ik het wel!