Als jongvolwassene (opnieuw) aan het MBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cindequil

Als jongvolwassene (opnieuw) aan het MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 14:23

Ik heb een beetje gezocht maar kon zo gauw niet een topic vinden.

Ik vroeg mij af of er meerdere mensen zijn als in mijn situatie.

Ik heb 3 opleidingen gedaan, allemaal een jaar en niet afgerond. 2 tussenjaren gedaan en nu wil ik van de zomer beginnen met een MBO opleiding (grafisch vormgeven voor de geinteresseerden)

Maar, ik word volgende maand alweer 21...

Ik vind het persoonlijk niet zo erg dat ik met 16 jarige in de klas kom, maar ja, ik loop wel nu eenmaal 5 jaar achter op de rest in feite.
Dat ik op mijn 25e geen huisje boompje beestje zal krijgen, heb ik inmiddels geaccepteerd, maar toch. Dromen... haha

Hoe gaan jullie hier mee om of zijn hier mee om gegaan? Krijg je veel commentaar? Is het te doen?

Groetjes, Cindy.

Anoniem

Re: Als jongvolwassene (opnieuw) aan het MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:25

Het MBO misschien niet maar ik ken meer dan zat mensen die pas na hun 20ste beginnen aan een HBO studie. Heb zelfs met mensen in het eerste jaar gezeten die al 27 waren. Misschien iets om naar te kijken, heb je een mogelijkheid om de studie versneld te doen?

Als dit iets is wat je graag wilt doen zou ik het absoluut doen. Lijkt mij dat je toch een studie af moet maken op een gegeven moment (ben zelf ook gestopt met twee studies, beide alleen het eerste jaar) en als dit dé opleiding is voor jou zou ik me er niet door laten weerhouden dat je 'al' 21 bent!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:28

ik ben op mijn 16e naar het MBo gegaan en zat tussen de 20 plus mensen. op mijn 29e ben ik weer een MBO opleiding gaan volgen en was de 1 a jongste. de oudste was 56..... dus met je 21 is er toch niks aan de hand?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:31

Ik ben ook op mijn 21ste weer begonnen met Mbo, inmiddels wordt ik dit jaar 23 en ben ik afgestudeerd als ik 24 ben.
Nu doe ik een recreatieve opleiding dus dat is al heel ander volk dan late we zeggen een economische opleiding.
Maar ik heb af en toe last van het leeftijd verschil maar zit er voor mezelf en krijg veel vrijheid van mijn leraren door mijn leeftijd :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:35

Ach, gewoon doen. Ik was ook pas 24 toen ik klaar was met mijn MBO. Een vriendin van mij is zelfs net weer een HBO opleiding begonnen (voltijd) en is 28 :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:38

Gewoon doen, je bent heus niet de enige in de klas die al wat meer volwassen is als de rest.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:46

Gewoon doen! Ik ben nu 25 en zit in het 3e jaar van het mbo. Beste keus dienik ooit heb gemaakt om toch nog aan een opleiding te beginnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:48

Ik ben ook weer begonnen met een MBO opleiding. Moet ik zeggen dat ik het inderdaad ook echt niet zag zitten om tussen de 16jarige in de klas te komen (heb het geprobeerd maar samen met mij waren er nog 2 van 21 die zich echt dóód irriteerden aan het trage niveau en het gegiebel en het dus geen week vol hebben gehouden) dus volg ik nu MBO op volwassenenonderwijs. Is wel aardig doorbikkelen omdat we 't in 1 jaar doen ipv 3 a 4 jaar maar ik vind het een stuk prettiger dan inderdaad bij de 15/16jarige giebels :j Ik weet niet of ze 'sneltreinopleidingen' ook hebben voor grafische vormgeving..

Maar als het echt is wat je wilt, inderdaad gewoon doen! Ik ben ook blij dat ik weer met school begonnen ben :j

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:48

Gewoon doen ! Toen ik op het mbo zat zaten er ook mensen in mijn klas van 25+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:53

Ik heb het zelf niet gedaan, was 16 toen ik met mijn MBO begon. Maar bij mij in de klas was een jongen die eerst de schildersopleiding had gedaan en toen activiteitenbegeleiding ging doen. Hij was 22 volgens mij.
Dat heeft eigenlijk nooit problemen gegeven in de klas, iedereen kon het prima met elkaar vinden.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:53

Ik ben op mn twintigste gestart op het mbo.
Een aantal uit mijn klas zijn ook van die leeftijd, hebben hiervoor een opleiding gedaan waar ze spijt van hadden.
bij mijn vorige opleiding was dat ook zo.
niemand vind het raar.
liever laat studeren dan niet studeren.
er is 1 kennis van me die constant loopt te verkondigen dat ik achterloop.
Maar iedereen is anders in zijn ontwikkeling, dus ik leg haar oordeel naast me neer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:54

Meid ik ben dit jaar op mijn 25ste aan mijn eerste HBO deeltijd studie begonnen. Er zitten mensen van 50 en ouder bij mij in de klas. Gewoon doen als dat is wat jij wilt!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:55

ben 22 en dit jaar gestart op het mbo. Weinig jonge meiden in mijn klas gelukkig en allemaal serieus aan school! Oudste is 28 in de klas en dat vind niemand raar. Lekker aan beginnen dus!!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:19

Emmaa_ schreef:
Het MBO misschien niet maar ik ken meer dan zat mensen die pas na hun 20ste beginnen aan een HBO studie. Heb zelfs met mensen in het eerste jaar gezeten die al 27 waren. Misschien iets om naar te kijken, heb je een mogelijkheid om de studie versneld te doen?

Als dit iets is wat je graag wilt doen zou ik het absoluut doen. Lijkt mij dat je toch een studie af moet maken op een gegeven moment (ben zelf ook gestopt met twee studies, beide alleen het eerste jaar) en als dit dé opleiding is voor jou zou ik me er niet door laten weerhouden dat je 'al' 21 bent!

HBO klopt ja, omdat veel mensen na het MBO doorstromen naar HBO (16 jaar + 4 jaar MBO als alles meezit, is al 20)

Anoniem schreef:
Ik ben ook weer begonnen met een MBO opleiding. Moet ik zeggen dat ik het inderdaad ook echt niet zag zitten om tussen de 16jarige in de klas te komen (heb het geprobeerd maar samen met mij waren er nog 2 van 21 die zich echt dóód irriteerden aan het trage niveau en het gegiebel en het dus geen week vol hebben gehouden) dus volg ik nu MBO op volwassenenonderwijs. Is wel aardig doorbikkelen omdat we 't in 1 jaar doen ipv 3 a 4 jaar maar ik vind het een stuk prettiger dan inderdaad bij de 15/16jarige giebels :j Ik weet niet of ze 'sneltreinopleidingen' ook hebben voor grafische vormgeving..

Maar als het echt is wat je wilt, inderdaad gewoon doen! Ik ben ook blij dat ik weer met school begonnen ben :j

Volgens mij niet... Grafisch is echt 4 jaar lang doorbikkelen(of 3 jaar als je goed je best doen en al wat ervaring heb, nou heb ik dat wel, want deze opleiding heb ik dus al n jaar gedaan maar wegens omstandigheden gestopt) maar ik ga gewoon uit van 4 jaar.

Ik ga het sws doen, dat staat al vast, maar was gewoon benieuwd hoe anderen hier in stonden etc.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:21

Ik was 24 toen ik met een diploma van school MBO niveau 4 afging.. Kon mijn draai bij diverse opleidingen niet vinden, maar wilde niet zonder diploma van school af.. Met 21 kun je nog makkelijk gaan!

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:24

Ben ook op mijn 20 ste begonnen aan mijn 2de mbo opleiding.
Nu alweer in het 3de en laatste jaar dus nog maar half jaar te gaan. Was inderdaad een van de oudste merk het wel een beetje maar dan vooral door mijn eigen instelling denk ik. Streef zelf erg naar goede cijfers en dan doet de rest niet zoveel en ook groepswerk niet :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:26

Ik ben bijna 22 en dus toen ik 19 was begonnen op het MBO.
Zag er tegenop om een beetje dezelfde redenen, maar moet zeggen dat de leeftijden hoger liggen dan je denkt. Er is één jongen 17, de rest is allemaal 'mijn' leeftijd. De oudste is nu 24 :j
staar je niet vast op je leeftijd 'want iedereen is jonger', maar jij bent echt niet de enige die op deze leeftijd begint. :j
ik zeg doen!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:28

Ik heb deze opleiding gevolgd(maar gestopt wegens diverse redenen) dat ik 17 was en 18 werd dat jaar.

Ik was toen niet de oudste van de klas, dus dat scheelde toen al, maar toch merkte ik veel verschil, ook met leeftijdsgenootjes, ik ben om het zo maar te zeggen "te snel opgegroeid" en dat merk je ook terug in mijn manier van denken en doen, gelukkig kan ik mij goed aanpassen aan anderen, dus dat scheelt.

Ergens is het ook wel stoer, om 5 jaar ouders te zijn dan de jongste. :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:28

Gewoon doen, je bent de enige niet die wat later op het MBO terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:37

Ik ben 26 en ook nog eens mama en zit in een groot lokaal met een stel grotendeels 17-18 jarige jongens en 1 meid (op de gehele opleiding dus he, ICT richting)... en dat bevalt PRIMA :j (zit nu trouwens pas in mijn 1e jaar, ook door omstandigheden pas laat weer gaan studeren)

Ja ik ben een stuk ouder, ja ik krijg er vaak zat grapjes over, maar och wat zijn ze ook lief en aardig! En in mijn vriendenkring op school zitten er een hoop van 20+. Zelfs 1 die net iets ouder is dan ikzelf ben.

Soms merk je het leeftijdsverschil (of zeg in mijn geval gerust 'generatiekloof') echt wel, maar als je daar rekening mee kan houden is het mega gezellig. Ik doe regelmatig even een biertje met de heren en dat is altijd leuk!

Ik zou me er dus niet druk om maken, op het werk heb je straks ook leeftijdsverschil ;)

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:30

Ik heb ook oudere meiden in mij klas zitten 21 zie je echt wel meer op het mbo hoor :)