Welke opleiding past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

Welke opleiding past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:23

Hallo allemaal,

Omdat ik er zelf niet uit kom, hoop ik dat iemand van bokt mij kan helpen.

Nadat ik vorig schooljaar mijn opleiding onderwijsassistent heb afgerond, ben ik afgelopen september begonnen met de PABO.
Ik had tijdens mijn opleiding OA altijd gezegd dat ik geen PABO wilde doen. Toch heb ik voor de PABO gekozen, omdat het toen het beste bij mijn wensen paste. Na een paar maanden toch tot de conclusie gekomen dat de PABO niets voor mij is.

Ik vind het werken met kinderen geweldig, ook om ze iets aan te leren, te helpen. Maar ik trek de grote groepen gewoon niet. Ik kan goed les geven, maar het vergt gewoon te veel van mijn energie (ben bijna altijd oververmoeid).
Nu wil ik graag een andere opleiding doen, maar ik ben bang dat ik weer een verkeerde keuze maak. Nadat ik mij had ingelezen op internet, leek de opleiding pedagogiek mij erg leuk om vervolgens de opleiding orthopedagogiek te doen. Helaas wordt deze opleiding niet in Groningen aangeboden als voltijd studie. Dus de keuze was naar Leeuwarden reizen, maar dat is te ver (i.v.m. vermoeidheid) of een avondopleiding, maar dan krijg je geen studiefinanciering. Naar Leeuwarden verhuizen is ook geen optie, omdat ik samen woon met mijn vriend. De opleiding pedagogiek is voor nu dus geen optie.

Nu twijfel ik tussen twee opleidingen, namelijk SPH en Toegepaste psychologie. De school kan mij niet helpen. Ik heb ze al gebeld, maar heb nog geen duidelijkheid gekregen. Ik heb mij al wel aangemeld voor een meeloop dag voor beide opleiding, maar dit is pas in maart. Ook de decaan van de PABO kon mij niet helpen.

Welke opleiding past bij mijn niveau en interesses?
Ik heb een rare middelbare schoolperiode gehad. Ik heb nooit echt les gehad en mis best een stuk basis. Uiteindelijk heb ik wel mijn TL diploma behaald. Mijn Nederlands heb ik redelijk opgekrikt, maar mijn wiskunde is niet super net als mijn Engels. Ik heb wel een feeling voor wiskunde en Engels zit ik op B1/B2 niveau. Dit vermeld ik even omdat bij de opleiding TP Engels en wiskunde goed moet beheersen. Je krijgt te maken met statistieken en Engelse lesboeken. Het niveau op de PABO vond ik prima.

Welke opleiding past bij het volgende?
-Ik wil graag met jonge kinderen werken.
-Ik vind de ontwikkeling van kinderen erg interessant.
-Ik kan goed observeren en wil hier ook wat mee doen.
-Testjes afnemen bij kinderen lijkt mij ook erg leuk.
-Onderzoek doen
-Ik ben creatief, rustig, kan orde houden/leiding geven w.b.t. klassituatie, verlegen (introvert).
-Het lijkt mij erg leuk om kinderen met een taal (dyslexiecentrum) of rekenprobleem te begeleiden.
-Ik heb niets met jongeren en bejaarden mensen.

Mijn basisschool leraar zei altijd dat ik naar de kunst academie moest gaan. Ik dacht dat ik alleen schilderijen moest maken en dat het niets verdiende :+ Dus ik heb een tijd niets met mijn 'talent' gedaan, maar ik vind het heerlijk om creatief bezig te zijn.

Oke, brand maar los!
Als je zelf één van deze opleidingen volgt, zou ik graag je ervaring willen horen. :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:28

Samenwonen met vriendlief moet geen reden zijn om jouw droomtoekomst te laten lopen. Dat even vooropstellend.

Is logopedist misschien een optie? Veelal kinderen (Maar ook jongvolwassenen) en je bent wel heel creatief bezig, testjes ed.

Bodan

Re: Welke opleiding past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:37

Winged: Naast dat ik in een heerlijk huisje woon, wil ik ook niet weg uit Groningen. Heb hier mijn paard, vrienden en ouders wonen. Die zijn erg belangrijk voor mij. Logopedie heb ik vorig jaar naar gekeken. Enorm getwijfeld, maar niet gekozen omdat de opleiding niet breed is, idem PABO. Vind het een prettig idee om met een diploma, meerdere kanten op te kunnen. Al leek de opleiding mij erg interessant.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:42

Pedagogiek op wo niveau dan? Via de 21+ toets kijken voor toelating.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:44

Ik keek eerst naar wat je wil en toen kwam psychologie in mij op. Daarna zag ik dat je verder wilde met toegepaste psychologie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:52

Bodan schreef:
Winged: Naast dat ik in een heerlijk huisje woon, wil ik ook niet weg uit Groningen. Heb hier mijn paard, vrienden en ouders wonen. Die zijn erg belangrijk voor mij. Logopedie heb ik vorig jaar naar gekeken. Enorm getwijfeld, maar niet gekozen omdat de opleiding niet breed is, idem PABO. Vind het een prettig idee om met een diploma, meerdere kanten op te kunnen. Al leek de opleiding mij erg interessant.

Je hebt ook logopedie en audiologische wetenschappen (ook in bachelor). Iets breder :)

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:56

Vuurneon: Ik ben bang dat dit voor nu te hoog gegrepen is. Ik heb nooit echt les gehad op het middelbaar onderwijs en heb dankzij doelgericht bijles voor het examen mijn diploma behaald. Heb nooit geleerd hoe ik moet leren. Op het MBO was dit namelijk niet nodig. Daarnaast vind ik het praktische wel prettig op het HBO.
iirrssjjee: Psychologie is ook op universitair niveau dacht ik. Maar wat jij denkt is dat toegepaste psychologie beter past bij wat ik wil?

Naar mijn idee is SPH makkelijker dan TP. Ik ben bang dat TP te hoog gegrepen is. Ik denk dat de opleiding theoretischer is en je Engels en wiskunde moet je goed beheersen. Al heb ik voor deze twee onderdelen nu wel 8 maanden de tijd om het niveau op te krikken.
Maar goed het zijn alleen maar vermoedens en de school kon mij ook geen duidelijkheid geven hierover :(

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:06

Ik kan je niet helpen met wat je zou moeten kiezen want doe zelf geen opleiding in deze richting, maar in je OP staat iets over je studiefinanciering. Laat je goed informeren want vanaf komend studiejaar 2015-2016 krijgen nieuwe studenten geen studiefinanciering meer. Dus vraag voor de zekerheid na of dit ook bij jou van toepassing is of niet, anders zou een avondopleiding toch een optie kunnen zijn.

Veel succes met het zoeken naar een geschikte opleiding!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 16:10

dreamgurliee: Wat ik had gelezen op de website was dat ik wel mijn studiefinanciering behoud, maar dat ik dit nog maar 3.5 jaar krijg.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:11

dreamgurliee schreef:
Ik kan je niet helpen met wat je zou moeten kiezen want doe zelf geen opleiding in deze richting, maar in je OP staat iets over je studiefinanciering. Laat je goed informeren want vanaf komend studiejaar 2015-2016 krijgen nieuwe studenten geen studiefinanciering meer. Dus vraag voor de zekerheid na of dit ook bij jou van toepassing is of niet, anders zou een avondopleiding toch een optie kunnen zijn.

Veel succes met het zoeken naar een geschikte opleiding!

Dat is alleen als je in dat schooljaar aan je eerste studie begint, bij TS dus niet van toepassing. Wel nog iets anders over je stufi! Je kan ingeschreven staan bij twee (of meerder opleidingen) en je hoeft maar één keer lesgeld te betalen. Als je dus bij een voltijd opleiding staat ingeschreven(en daar dus voor betaald en stufi voor krijgt), kan je gratis een andere opleiding erbij doen. Dat je niet naar die voltijd studie toegaat maakt dan verder niks uit ;)

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:33

Cyella: maar wat is daar de meerwaarde van? Je kan toch geen twee studies tegelijk doen?

Gisteren ben ik Langs t ocrn gegaan en heb ik even gepraat met een medewerker. Ze zei dat je met meerdere opleidingen hier kunt werken of Door kan gaan naar de master orthopedagogiek.Deze Master spreekt mij erg aan en is ook mijn einddoel als ik dat kan behalen. Eerst maar een hbo diploma behalen. Zij benoemde ook logopedie, maar dan moet je een schakeljaar doen om de master orthopedagogiek te mogen doen. Verder kon t met psychologie en pedagogiek. De opleiding pedagogiek is het handigste wbt doorstroom naar orthopedagogiek. Mijn eerste keus blijft nog wel pedagogiek, maar logopedie trekt mij toch ook wel heel erg. Op Internet las Ik dat je er met de opleiding sph ook komt. Ik heb nu meer duidelijkheid, maar Nog veel twijfels welke opleiding bij mij past. Binnenkort ga ik naar de opendagen toe. Ik hoop dat dit mij helderheid geeft.

Ervaringen met 1 van bovenstaande opleidingen zijn nog steeds welkom! :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:43

Cyella, maar je moet wel een opleiding afronden binnen 10? jaar om niets terug te hoeven betalen en ik heb geen idee of een deeltijd- of avondopleiding daar ook voor geldt.

Hou er wel rekening mee dat bij een master orthopedagogiek ook een flinke portie statistiek hoort. Als je wiskundig nu al wat achter loopt zou dit nog best eens een heel pittig iets kunnen gaan worden. De statistiek vakken zijn namelijk de vakken waar menig student over struikelt aan die faculteit.

Wat jammer dat pedagogiek niet meer in Groningen gegeven wordt, was eerder wel zo meende ik. Je beperkt jezelf natuurlijk best wel door alleen naar dingen in Groningen te kijken. Voor een studie zou je moeten gaan doen wat je echt graag wilt, anders wordt het misschien weer een net niet verhaal. Leeuwarden is met de trein op zich best goed te doen en in de trein kun je lijkt mij ook prima wat studeren of een beetje bijslapen :D

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:51

Ik ga pas volgend jaar studeren, maar ik ben ook niet goed in Engels. Ik heb zowel voor psychologie WO als HBO (toegepaste psychologie) gekeken en veel aan studenten gevraagd. Het antwoord was altijd duidelijk: het engels is te doen :)

Het lastige zijn misschien de termen, maar die zal je toch moeten leren.
Laat je vooral niet tegenhouden door iets waarvan je denkt het niet te kunnen, motivatie is véél belangrijker dat alles perfect weten.

Heel veel succes :)