Omdat ik er zelf niet uit kom, hoop ik dat iemand van bokt mij kan helpen.
Nadat ik vorig schooljaar mijn opleiding onderwijsassistent heb afgerond, ben ik afgelopen september begonnen met de PABO.
Ik had tijdens mijn opleiding OA altijd gezegd dat ik geen PABO wilde doen. Toch heb ik voor de PABO gekozen, omdat het toen het beste bij mijn wensen paste. Na een paar maanden toch tot de conclusie gekomen dat de PABO niets voor mij is.
Ik vind het werken met kinderen geweldig, ook om ze iets aan te leren, te helpen. Maar ik trek de grote groepen gewoon niet. Ik kan goed les geven, maar het vergt gewoon te veel van mijn energie (ben bijna altijd oververmoeid).
Nu wil ik graag een andere opleiding doen, maar ik ben bang dat ik weer een verkeerde keuze maak. Nadat ik mij had ingelezen op internet, leek de opleiding pedagogiek mij erg leuk om vervolgens de opleiding orthopedagogiek te doen. Helaas wordt deze opleiding niet in Groningen aangeboden als voltijd studie. Dus de keuze was naar Leeuwarden reizen, maar dat is te ver (i.v.m. vermoeidheid) of een avondopleiding, maar dan krijg je geen studiefinanciering. Naar Leeuwarden verhuizen is ook geen optie, omdat ik samen woon met mijn vriend. De opleiding pedagogiek is voor nu dus geen optie.
Nu twijfel ik tussen twee opleidingen, namelijk SPH en Toegepaste psychologie. De school kan mij niet helpen. Ik heb ze al gebeld, maar heb nog geen duidelijkheid gekregen. Ik heb mij al wel aangemeld voor een meeloop dag voor beide opleiding, maar dit is pas in maart. Ook de decaan van de PABO kon mij niet helpen.
Welke opleiding past bij mijn niveau en interesses?
Ik heb een rare middelbare schoolperiode gehad. Ik heb nooit echt les gehad en mis best een stuk basis. Uiteindelijk heb ik wel mijn TL diploma behaald. Mijn Nederlands heb ik redelijk opgekrikt, maar mijn wiskunde is niet super net als mijn Engels. Ik heb wel een feeling voor wiskunde en Engels zit ik op B1/B2 niveau. Dit vermeld ik even omdat bij de opleiding TP Engels en wiskunde goed moet beheersen. Je krijgt te maken met statistieken en Engelse lesboeken. Het niveau op de PABO vond ik prima.
Welke opleiding past bij het volgende?
-Ik wil graag met jonge kinderen werken.
-Ik vind de ontwikkeling van kinderen erg interessant.
-Ik kan goed observeren en wil hier ook wat mee doen.
-Testjes afnemen bij kinderen lijkt mij ook erg leuk.
-Onderzoek doen
-Ik ben creatief, rustig, kan orde houden/leiding geven w.b.t. klassituatie, verlegen (introvert).
-Het lijkt mij erg leuk om kinderen met een taal (dyslexiecentrum) of rekenprobleem te begeleiden.
-Ik heb niets met jongeren en bejaarden mensen.
Mijn basisschool leraar zei altijd dat ik naar de kunst academie moest gaan. Ik dacht dat ik alleen schilderijen moest maken en dat het niets verdiende
Dus ik heb een tijd niets met mijn 'talent' gedaan, maar ik vind het heerlijk om creatief bezig te zijn.Oke, brand maar los!
Als je zelf één van deze opleidingen volgt, zou ik graag je ervaring willen horen.